BAC cu brio! Cum să rezolvi subiectele rapid și corect la MATEMATICĂ? Sfaturi de la prof. Cristian Moanță

Pe măsură ce examenul de Bacalaureat se apropie, pregătirea intensă și gestionarea emoțiilor devin priorități pentru elevii de clasa a XII-a. Matematica, una dintre cele mai provocatoare probe, necesită cunoștințe solide, dar și tehnici eficiente pentru a rezolva subiectele rapid și corect. Pentru a oferi elevilor cele mai bune strategii de abordare a examenului de matematică, am discutat cu prof. Cristian Moanță, profesor de matematică la Colegiul Național „Frații Buzești”. În cadrul campaniei Media10 – „BAC CU BRIO”, prof. Moanță ne împărtășește metode practice și sfaturi esențiale pentru a obține o notă bună la examen.

„BAC cu Brio” este o campanie Media10 dedicată sprijinirii elevilor de liceu în pregătirea pentru examenul de Bacalaureat. Printr-o serie de interviuri exclusive cu profesori de top, campania oferă sfaturi practice, strategii de studiu eficiente și tehnici de gestionare a stresului, toate menite să ajute elevii să obțină rezultate excelente. Părinții vor găsi, de asemenea, recomandări utile pentru a-și susține copiii în această perioadă crucială. „BAC cu Brio” este ghidul complet pentru a transforma examenul de BAC într-o experiență pozitivă și de succes.

„Copiii mă fac să mă simt tânăr”

Media10: Cum faceți să construiți o relație bazată pe încredere și respect cu noile generații de elevi?

Prof. Cristian Moanță: De-a lungul timpului, învățământul s-a schimbat foarte mult, la fel și elevii. Părerea mea este că toți profesorii au o relație deschisă cu copiii. Eu beneficiez și de această disciplină, „știința științelor” cum este numită ea, și sunt într-un fel privilegiat. Încă din clasa a IX-a, copilul vine la oră cu un bagaj de cunoștințe matematice de la Evaluarea Națională. În plus, la clasele de mate-info și cele de științe ale naturii, disciplina de bază este tot matematica. Prin urmare, e normal să am o anumită deschidere către elevii mei și ei către mine. Copiii mă fac să mă simt tânăr, să mă simt apropiat de ei și să le explic cu drag. În felul acesta, simt că trăiesc odată cu ei. Elevii sunt cei care îmi oferă această apropiere, această deschidere pentru că întotdeauna mă provoacă cu tot felul de idei și întrebări.

Media10: Cum pot elevii să își organizeze timpul de studiu pentru a acoperi toată materia necesară pentru BAC?

Prof. Cristian Moanță: Din punctul meu de vedere, pregătirea pentru examenul de Bacalaureat ar trebui să înceapă din clasa a XI-a. Recomand ca fiecare elev să lucreze două-trei ore săptămânal, poate chiar și mai mult, în funcție de domeniul spre care se îndreaptă mai departe. Pregătirea pentru examen presupune: înlăturarea stresului, exersarea, aprofundarea și chiar dezvoltarea informației. Acest antrenament făcut din timp le dă putere de muncă elevilor, devin mai luminați, mai deștepți pentru că informațiile se așează frumos în mintea lor.

„Facem exerciții suplimentare, căutăm alte idei, încercăm să o luăm prin învăluire”

Media10: Cum îi faceți pe copiii să înțeleagă mai ușor această disciplină?

Prof. Cristian Moanță: Clipa contează foarte mult, inspirația pe care elevii ne-o oferă în acel moment. Ei ne îndeamnă să scoatem acel „miraj”. Copiii sunt cei care ne provoacă prin întrebările pe care le pun, prin mimica pe care o au. Dacă îi privim, le putem citi pe față și ne dăm seama dacă informația a fost înțeleasă. Dacă nu a fost asimilată, atunci facem exerciții suplimentare, căutăm alte idei, încercăm să o luăm „prin învăluire” astfel încât ei să poată dobândi acele cunoștințe.

Copiii sunt cei care ne stimulează, care ne fac să fim creativi. Fiecare copil înțelege și învață în felul lui, fiecare clasă este altfel și atunci normal că orele sunt diferite, la fel și modul în care le predau noțiunile. Nu există un șablon care să funcționeze pentru toți. După părerea mea, trebuie să fim oameni inteligenți astfel încât să putem să adaptăm materia la cerințele elevilor.

„Înainte de examen, trebuie să reactualizăm informațiile cât mai mult”

Media10: Cum îi ajutați pe elevi să se pregătească pentru proba scrisă la matematică? Ce sfaturi le dați?

Prof. Cristian Moanță: Îmi place să le dau periodic elevilor teste de antrenament. În această perioadă, înainte de examen, trebuie să reactualizăm informațiile cât mai mult. De obicei, le spun să încadreze cu roșu ideile importante, care trebuie reactualizate permanent. Dacă informația este învechită, există posibilitatea să nu o mai putem accesa atunci când avem nevoie de ea. De asemenea, învățatul pe ultima sută de metri ne poate creea falsa impresie că am asimilat informațiile respective. Trebuie să exersăm continuu, să aprofundăm noțiunile și apoi să le dezvoltăm. Un alt aspect important de care trebuie să ținem cont este acela de a nu învăța lucruri noi cu câteva zile înainte de examen. S-ar putea să nu ne ajute cu nimic. Decât să ne lăcomim să învățăm una-două lucruri noi, mai bine reactualizăm informațiile pe care le avem.

Cum ne „deblocăm” în situații de stres?

Media10: În perioada examenelor, copiii sunt adesea stresați, au emoții și se creează niște blocaje. Ce strategii le recomandați pentru a le depăși?

Prof. Cristian Moanță: E foarte important ca emoțiile să fie controlabile. Le spun mereu copiilor că trebuie să existe un automatism mână-creier. Mâna trebuie să meargă în același timp cu creierul. Pentru a reuși acest lucru, este nevoie de foarte mult antrenament. Stresul, în schimb, ne poate influența gândirea și emoțiile. Unii se apucă de învățat pe ultima sută de metri și sunt stresați pentru că nu au reușit să asimileze informațiile, pe când alții învață din timp, dar sunt emotivi și se blochează. Pentru a-i ajuta să depășească emoțiile, trebuie să îi încurajăm atât noi, profesorii, cât și familia. De multe ori, stau de vorbă cu părinții și le spun că cel mai bine este să le dea spațiu copiilor și să nu îi streseze cu întrebări care nu își au rostul. Dacă îi forțăm, poate să apară un blocaj.

În altă ordine de idei, am observat că mulți copii, atunci când se blochează, tind să continue să facă același lucru. Dacă forțăm creierul nu facem decât să îl blocăm mai rău. Mai apoi apare panica, criza de timp și, automat, se creează un dezastru. În astfel de momente, trebuie să ne relaxăm pentru a ne „debloca”. Antrenamentul și exercițiul permanent ne ajută să evităm astfel de probleme. De asemenea, odihna suficientă și viața activă sunt extrem de importante. Sportul înseamnă sănătate și, mai mult decât atât, ne cultivă puterea de muncă.

„Le împărtășesc din experiența mea, a unui adult care a trecut prin aceste etape”

Media10: Cât de important este să existe un echilibru între școală, învățat și timp liber?

Prof. Cristian Moanță: Echilibrul este esențial. Ei sunt tineri, frumoși, neliniștiți și, de multe ori, nu țin cont de indicațiile mele. Încerc să le împărtășesc din experiența mea, a unui adult care a trecut prin aceste etape, însă nu acordă o importanță prea mare. Este o etapă normală, în care m-am aflat și eu la un moment dat. Abia în momentul în care ne lovim de acele lucruri începem să chibzuim și să ținem cont de sfaturile primite.

„Subiectele trebuie abordate de la simplu la complex”

Media10: Care sunt cele mai comune greșeli pe care le fac elevii înainte de examene și cum pot fi evitate?

Prof. Cristian Moanță: De foarte multe ori, apar greșelile de calcul, în special la primul subiect. Ele se creează din cauza faptului că ne credem prea inteligenți și atunci intervine o relaxare a creierului. Cu toții greșim, însă datoria noastră este să le atragem atenția copiilor, să le dăm indicații ca ei să nu le mai repete. O altă greșeală frecventă este acea relaxare înainte de „atacul final”, adică subiecte la analiză matematică. La subiectul II, sunt niște probleme mai dificil de rezolvat, cu un grad de dificultate mai ridicat. Acestea au un punct C care face diferența, cu exerciții ce pun bine mintea la contribuție și unde este necesară experiența anterioară.

Din această cauză, elevii greșesc foarte mult pe niște chestiuni simple. Lipsa de concentrare sau gândurile negre, că o să vină acele întrebări dificile, îi fac să greșească. Îi învăț mereu pe copii că subiectele trebuie abordate de la simplu la complex. Dacă începem cu o chestiune dificilă, riscăm să ne epuizăm, să gândim prea mult, să pierdem timp și să nu mai știm cum să abordăm întrebările ușoare.

„Echilibrul ne croiește drumul către succes”

Media10: Ce mesaj de încurajare le-ați transmite elevilor care urmează să susțină examenele?

Prof. Cristian Moanță: Dacă ne dorim ca visul să se îndeplinească, mai întâi de toate trebuie să ne asigurăm că suntem echilibrați. Echilibrul ne croiește drumul către succes. Mai apoi, trebuie să fim pragmatici și să luăm totul treptat. Cu pași mărunți ajungem departe. În acest fel, visele devin realitate. Nu trebuie să fim nerăbdători. Lucrurile se rezolvă pas cu pas, iar succesul este garantat. Dacă ducem o viață echilibrată și mergem la examen relaxați, siguri pe noi, atunci o parte din ce ne-am planificat s-a realizat deja. Le urez succes și sper să avem cât mai multe surprize frumoase de la elevii noștri.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Previous Post

Cum protejăm CORECT alunițele de pe față și corp, VARA?

Next Post

Evaluarea Națională la MATEMATICĂ. Cum să iei notă mare? Prof. Alina Stăncurel

Related Posts
Verified by MonsterInsights