Educație outdoor la Grădinița „Pinocchio”, din Craiova

Grîdinița cu program prelungit „Pinocchio” din Craiova derulează proiectul de mobilitate Erasmus+ „INCLUZIUNE PRIN OUTDOOR – O nouă abordare a curriculumului pentru educație timpurie”. Educaţia outdoor este o formă de educaţie, ce se desfăşoară în aer liber, care, în accepţiunea sistemelor de educaţie din alte ţări europene şi nu numai, are la bază învăţarea prin contactul direct cu elementele naturii şi a mediului înconjurător apropiat, plimbări, drumeţii şi aventură. Șase educatoare de la Grădinița „Pinocchio”, din Craiova au participat la un schimb de experiență în Portugalia și Malta unde au descoperit beneficiile educației outdoor.

 Articol realizat de Elena Boruz, studentă anul I, Facultatea de Jurnalism, UCV

Cadrele didactice de la Grădinița „Pinocchio” au participat la mobilitățile, ce au avut loc în Portugalia și în Malta, în primăvara acestui an, desfășurate pe parcursul a 8 zile de învățare. Activitățile în aer liber oferă mult mai mult decât beneficii fizice, iar dezvoltarea cognitivă și social-emoțională sunt și ele incluse. Afară, copiii își pun imaginația în mișcare și, mai mult decât atât, inventează jocuri. Făcând acest lucru, copiii se exprimă cu ușurință și învață despre lumea din jurul lor pe care o percep prin maniere proprii si unice. Se simt în siguranță și în control, ceea ce promovează și întărește autonomia și îi ajută să ia decizii.

Un aspect important al educaţiei outdoor este acela că poate contribui la creşterea stării de bine a copiilor. Pe lângă nevoile de bază ale unei persoane, există şi o serie de nevoi la care educaţia outdoor poate răspunde, şi anume: nevoia de a fi respectat, inclus social, de a fi activ şi responsabil, nevoia de a te simţi în siguranţă.

Printre obiectivele proiectului se numără: dezvoltarea cu cel puțin 80% din resursele umane, în domeniul educației outdoor, pentru a susține procesul de schimbare către o grădiniță incluzivă, orientată spre educația în aer liber, în decurs de 1 an, dar și creșterea cu 30% a numărului cadrelor didactice din unitate, care desfășoară activități în aer liber, în anul școlar următor.

În Portugalia, cele 3 cadre didactice participante au luat parte la cursul intitulat „Non formal for inclusion”, al cărui conținut se bazează pe „învățarea prin practică”, combinată cu „reflecția asupra acțiunii”. Atmosfera pozitivă, schimbul de experiență și distracția sunt parte integrantă a procesului de învățare din timpul training-ului, în cadrul vizitelor desfășurate în școli, al dezbaterilor, exemplelor de bune practici.

Pe de altă parte, educatoarele, care au plecat în Malta pentru schimbul de experiențe, au fost prezente la cursul „Outdoor education”, care a cuprins modalități de realizare a activităților educative din grădiniță, pe mai multe domenii de activitate. În cadrul acestui curs s-au realizat ateliere „cooperative”, participanții reflectând asupra activităților desfășurate. Conținutul tematic interdisciplinar se bazează pe metoda „learning by doing”, combinată cu „reflecția asupra acțiunii”.

Pentru că proiectul vizează schimbul de experiențe și de bune practici, a avut loc o seară internațională în cadrul căreia participanții au avut  posibilitatea să prezinte cultura și tradițiile fiecărei țări participante prin dans, muzică și mâncarea specifică țărilor participante.

„O oportunitate imensă de a ne îmbunătăți strategiile didactice de predare-învățare”

 

Educatoarele Grădiniței „Pinocchio” sunt foarte încântate de participarea la acest proiect, pentru că au avut șansa de a lua contact cu diverse cadre didactice din Europa și sunt convinse că schimbul de experiențe pe care l-au făcut cu acestea este benefic pentru învățământul preșcolar craiovean și nu numai.

„Acest proiect Erasmus+ reprezintă o experiență de succes, în cadrul grădiniței cu program prelungit  “Pinocchio”, care ne-a oferit nouă, cadrelor didactice din această instituție, posibilitatea de a ne dezvolta profesional la nivel internațional, experiență împărtășită și cu alți profesori din alte țări europene( Germania, Grecia, Estonia). Acest lucru reprezintă o oportunitate imensă de a ne îmbunătăți strategiile didactice de predare-învățare în cadrul procesului de învățământ cu accent pe metode de educaţie în aer liber şi non formale, pentru incluziune, în vederea aplicării lor în procesul educativ la nivel preșcolar”, a spus Cristina Radu, educatoare la Grădinița „Pinocchio”.

Cum au integrat educatoarele educația outdoor la Grădinița „Pinocchio”

 La puțin timp de la întoarcerea din mobilitate, cadrele didactice au început activități cu cei mici, specifice educației outdoor. Printre joculețele integrate se numără „Desen în oglindă”, ce urmărește  dezvoltarea abilităților de comunicare și ascultare activă, amuzament și viziune artistică, „Prinde și dă mai departe”, „Cap sau pajură”. Acestea din urmă au vizat aspecte ce țin de rapiditate, atenție, coordonare, lucrul în echipa și mânuirea unui obiect.

 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Previous Post

Tulburarea de stres posttraumatic. De ce apare și cum o tratăm?

Next Post

UMF Craiova. 25 de ani de la înființare

Related Posts
Verified by MonsterInsights