Grădinița care aduce o nouă metodă de educație, în Craiova

Sistemul educațional privat vine să ofere alternative pentru ceea ce se face deja în grădinițele și școlile de stat. Educatoarea Loredana Coman a absolvit Colegiul Național Pedagogic din Craiova, a studiat apoi pedagogia în Franța, în urma unei burse obținute la L’ Institut Universitaire de Formation de Maitres d’Orleans-Tours. Întoarsă în Craiova  a înființat grădinița AMA, unde lucrează cu copiii după o metodă nouă – metoda Reggio Emilia. Unul dintre cele mai mari beneficii ale abordării Reggio Emilia este faptul că învățarea este centrată în jurul intereselor copilului, este naturală, pornită din curiozitate. Într-un interviu acordat Media10, Loredana Coma vorbește  despre beneficiile acestei metode educaționale.

  • AUTOR: Karina Anica

DESPRE METODA REGGIO: După încheierea celui de-al ÎI-lea Război Mondial, cetățenii orașului Reggio Emilia își doreau pentru copiii lor o lume mai bună, dar și o nouă educație. De aceea, au organizat un protest și au ocupat o clădire pustie din oraș, care ar fi trebuit să găzduiască o grădiniță. Atitudinea lor i-a atras atenția lui Loris Malaguzzi, psiholog și pedagog la școală elementară din Reggio Emilia, care, de-a lungul a peste 30 de anii, va interveni pe lângă municipalitatea orașului în vederea creării unor grădinițe destinate copiilor între 3 luni și 6 ani. Ele au fost înființate în perioada anilor ’60-’70, activitățile de acolo desfășurându-se după o nouă metodă de educație, numită chiar “Reggio Emilia”.

Karina Anica: Care este istoricul dumneavoastră educațional și profesional?

Loredana Coman: Am absolvit Liceul Pedagogic din Craiova, filiera vocațională învățător\educator. Apoi am mers în Franța cu o bursă la L’ Institut Universitaire de Formation de Maitres d’Orleans-Tours, unde am studiat pedagogia și am făcut plastică pedagogică pentru preșcolari și școlarii mici. După care am mers în București unde am absolvit facultatea și un masterat în Politici Educaționale și Politici Sociale și Institutul de Științe ale Educației, urmând apoi diverse specializări pe sisteme educaționale: step-by-step, valdorf, montesorri, forest school, făcute fie în România, fie în străinătate. În paralel am făcut și management educațional la Universitatea din București, l-am avut printre profesori și pe Marian Staș. Am lucrat ca educatoare și învățătoare, fiind director de școală privată primară, iar apoi coordonator educațional și rector educațional. În ultimii 5-7 am dezvoltat în București prima grădiniță în mijlocul naturii, bazată pe metode educațională Reggio Emilia. A fost o investiție de 5 milioane de euro, cu un program educațional și cu o metodologie făcută de mine și coordonatorii mei educaționali, din acel moment. Apoi am decis să aduc metoda Reggio Emilia și într-o grădiniță din Craiova.

K.A: Cum este sistemul educațional din Franța?

L.C: Dacă ne gândim la cum sunt pregătiți educatorii și personalul preuniversitar în România, comparativ cu Franța, este clar că există diferențe foarte mari. Dacă ne referim la cum sunt educați copiii francezi, marele avantaj pe care Franța îl are este acolo se merge foarte mult pe experiența concretă a copilului, au o programă mai puțin stufoasă comparativ cu a noastră. Ei pun accent pe formarea unor competențe, deprinderi, pe lucrul în echipă, pe comunicare, pe dezvoltare personală înainte de însușirea de conținuturi. Educația antepreșcolară este mult mai dezvoltată în Franța decât la noi, acolo concediul maternal este de 6 luni, deci copiii sunt incluși în forme de organizare precum creșe sau unități de îngrijirea copilului mai devreme.  La grupele mici sunt doi sau trei educatori pentru o grupă, în funcție de numărul de copii, apoi la grupele mai mari există un educator principal care ține partea metodică și didactică și urmărește evoluția copiilor. Se pune foarte mult accent pe evaluare. Un act educațional complet are și un sistem de evaluare foarte bine pus la punct, din păcate la noi în țară nu este atât de bine dezvoltată această parte în zona de preșcolari. Curriculumul din 2019 aduce ceva modificări și la noi, însă mai este mult până să ajungă să se implementeze așa cum ar trebui și să ai un tipar clar de cum ar trebui să evaluezi și care sunt pașii în evoluarea copilului preșcolar pentru a putea adapta din mers materialele, metodele, pentru a identifica potențialul lui și pentru a-l forma în funcție de interesul lui,  pentru a suplini acolo unde observi că sunt lacune în achiziții de comportament, dezvoltare personală, cognitivă, de limbaj sau de altă natură.

„Interesul copilului, pornește de la plăcerea și bucuria de a descoperi”

K.A:  Ce presupune metoda Reggio Emilia?

L.C: Metoda Reggio Emilia pornește de la interesul copilului, de la plăcerea și bucuria lui de a descoperi. Educatorul este cel care îl coordonează pe copil ca un prieten, ca un operator, asigurându-se că își atinge obiectivele educaționale. Fie că vorbim despre dezvoltarea limbajului, despre despărțirea în silabe, toate acestea se pot face într-o activitate de relaționare. Prin urmare, folosirea experiențelor concrete de petrecerea a timpului în aer liber, folosirea materialelor naturale, includerea lor în actul educațional de zi cu zi, sunt elemente ale metodei Reggio. Faptul că îi oferi copilului concretul de care are nevoie pentru a învăța reprezintă un sprijin. Prin toate acestea îi dezvolți creativitatea, gândirea critică, logică și analitică, pentru că îi pui la dispoziție o diversitate de materiale cu care el trebuie să opereze.  Dacă ne gândim a operațiile prematematice: sortatul, grupatul, lucrurile pot fi făcute mult mai ușor și intuitiv cu materiale  din natură, neconvenționale pe care copilul să le identifice și de care să fie atras. Spre exemplu, dacă vrei să înveți despre corpul uman nu este neapărat nevoie să folosești acele jetoane, cărți, imagini arhicunoscute, ci pur și simplu poți face activitatea pornind de la o radiografie adevărată, de la o trusă medicală adevărată pe care copilul să o manevreze.

K.A: Cum îmbrățișează copiii metoda Reggio Emilia?

L.C: Foarte bine. Metoda ajută copilul să se acomodeze mai ușor la grădiniță, să facă mult mai ușor tranziția de la mediul familial la mediul educațional, care la început este nou, necunoscut. Prin tehnicile pe care le folosim ajutăm copiii să se adapteze mai ușor. Apoi, este foarte important ca pe parcursul actului didactic să îi menții copilului bucuria de a descoperi, plăcerea de a face lucruri, astfel își rezolvă mult mai ușor conflictele, este mult mai curios, întreabă mult mai des „de ce se face acolo?”, „de ce așa?”, „dar cum fac cu asta?”. Metoda pe care noi o folosim le educă foarte mult răbdarea, capacitatea de a depune efort și mai ales puterea de concentrare, pentru că este mare lucru ca un copil de 3- 5 ani să stea afară într-o zonă amenajată special și să lucreze, în timp ce pe fundal sunt alți stimuli care îl distrag: o pasăre care cântă, o insectă, un fluturaș care zboară. Faptul că pot să se concentreze în timpul în care pe lângă ei se întâmplă diverse lucruri este un avantaj care o să îi ajute ulterior în viața de elev pentru că ceea ce facem noi este să îi pregătim pentru a merge la școală.

K.A: Cum este amenajat spațiul grădiniței AMA?

See Also

L.C: Curtea nu este amenajată la întâmplare, este împărțită în 12 zone educaționale care simulează cele 8 tipuri de inteligență. Așa că mergem pe partea vizuală, pe partea artistică, dar și pe logico-matematică. Copiii au la dispoziție diverse materiale. Noi planificăm activitățile, avantajul este că mergem pe structura curriculumului național și atunci planificarea se face pe proiect tematic. În fiecare săptămână avem o tematică și dincolo de tematică un obiectiv. Spre exemplu, dacă săptămâna aceasta am de atins exercițiile de enumerație crescător și descrescător între 1 și 10 cu grupa mare, voi știi clar că în zona de sport voi face o activitate interdisciplinară copiilor în felul următor: folosesc materiale din acea zonă,  iau niște alei de rondele și scriu pe ele numerele din doi în doi sau din unu în unu, copilul putând să sară după criteriul dat, fie crescător, fie descrescător, fie din doi în doi, numere pare, impare, și le poți asocia cu diverse exerciții pentru braț și corp. Spre exemplu, avem zona căsuței Hobbit care este destinată de fapt inteligenței lingvistice și aceasta este gândită de așa natură încât partea de comunicare, dezvoltarea limbajului și a imaginației să fie tot timpul în prim plan pentru că vocabularul stă la baza dezvoltării.

K.A: Cum funcționați în această perioadă?

L.C: Din fericire, faptul că avem o curte mare ne-a ajutat foarte mult pentru că inclusiv când a nins, când a plouat copiii au putut să stea afară. Faptul că stau afară este un mare avantaj în contextul epidemiologic actual. Acordăm o mare atenție procedurilor date de DSP. Un alt avantaj al metodei Reggio Emilia este faptul că se lucrează cu materiale naturale și neconvenționale pe care le aruncăm, rămân doar cele care sunt sterilizate de două, trei ori: sticle, borcane. Specificul metodei nu recomandă folosirea materialelor standard, pentru că îi oferi copilului un model prestabilit deja. Dacă el vrea să își facă o păpușă din bețe de urechi își face o păpușă din bețe de urechi, pentru că așa o vede el. Noi îi încurajăm mereu să își lărgească percepția, imaginația, creativitatea, găsirea de soluții.

K.A: Au fost părinții reticenți cu privire la această inovație educațională?

L.C: Unii da. Prima grijă pe care au avut-o a fost petrecutul timpului afară. Dar spre bucuria noastră am găsit o comunitate de părinți foarte receptivă și foarte încântată de acest model, motiv cu care am reușit să construim o așa comunitate de părinți în linie cu valorile noastre de creșterea a copilului. În ultimul timp am observat că interesul a crescut, poate și pentru că pandemia a adus nevoia de a sta mai mult afară, de a petrece altfel și de a crește imunitatea copiilor nu neapărat prin izolare.

What's Your Reaction?
Excited
2
Happy
1
In Love
2
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

COPYRIGHT 2021 Creat de WEB GRYG DESIGN. Toate drepturile rezervate.

Scroll To Top