Zeci de elevi de la mai multe școli din Dolj s-au unit pentru a promova lectura, într-un mod inedit. Activitatea „Lectura în tramvai” face parte din cadrul Proiectului Educațional Județean Cursa Lecturii, implementat de Colegiul Național „Frații Buzești”, în colaborare cu Școala Gimnazială „Sfântul Gheorghe”, cu Școala Gimnazială „Anton Pann”, din oraș, cu Școala Gimnazială „Eliza Opran”, din Ișalnița și Liceul Tehnologic „Constantin Ianculescu” din localitatea Cârcea din Dolj.
Prin această activitate școlară, organizatorii proiectului și-au propun să creeze o stare, o vibrație în inima oricărui elev, părinte, bunic, dascăl, chiar a comunității, atunci când e vorba de o carte. De asemenea, să-i determine, prin această experiență, să conștientizeze că orice persoană care urcă în tramvai vede cartea care își așteaptă cuminte pe scaun cititorul, că numai simplul gest de a-i citi titlul, de a o atinge, de a-și arunca privirea, atât cât ține cursa, asupra unor rânduri, o face să existe în mintea omului călător, poate grăbit, plictisit ori îngândurat, înfometat, slăbit.
„Activitatea are rolul de a conecta generații diferite din societate în lumi noi și vechi, imaginate de scriitori, de a le trezi amintiri plăcute, de a realiza o punte între trecut, prezent și viitor, prin intermediul unor dedicații către cititor, lăsate pe-o carte în tramvai” ”, spun cadrele didactice.
Copiii încurajează comunitatea să citească
Organizatorii proiectului, printr-o asemenea experiență, își propun să-i provoace pe toți participanții să facă un pas unii spre ceilalți, să formeze convingeri, să verifice adevăruri deja răspândite în lume, să comunice impresii despre cărțile citite, să le sădească celor din jur sentimentul că nu citesc din obligație la o recomandare obligatorie de cărți la școală.
Citește și: https://mediazece.ro/2023/02/06/pauza-de-lectura-la-scoala-terraveda-cum-ii-ajuta-pe-copii/
Cărțile lăsate în tramvai aduc zâmbete, dezvoltă empatia
Activitatea „Lectura în tramvai” are menirea de a oferi participanților libertatea de a-și alege cartea care li se potrivește ca firi umane, de a se regăsi în lectura celuilalt prin emoția curată, de-aș descoperi empatia. „Lectură în tramvai” determină elevii, părinții, bunicii, dascălii, comunitatea să realizeze că există un viitor bun, în țară, prin ei înșiși. Îi pune pe participanți să se audă rostindu-și părerile despre personajul bun ori rău, să discearnă între a face o faptă nobilă și un act ilegal, să cunoască valorile morale pe care le ilustrează eroii: bunătate, iubire, respect, modestie, cumpătare.
„Activitatea școlară impulsionează elevii, părinții, bunicii și dascălii să prindă aripi ca păsările în imaginația lor, să îndrăznească a-și așterne pe hârtie o lume de carte, să creadă că pot avea talent la scris. Să se încurajeze pe ei înșiși, să le placă a fi în lumea cărților prin lecturi realizate departe de tentațiile de pe internet, de jocuri online, de postări nesănătoase prin intermediul „puzderiei” de aplicații. Să reușească, prin cărțile lăsate, în tramvaie, oamenilor, să nască un zâmbet, o privire
curioasă, o vorbă fericită. Să iasă din tiparul clasic de organizare la clasa, să-și dea seama că pot învăța din experiența personală”, susțin cadrele didactice.
Lectura înseamnă terapie, indiferent de loc și de vârstă
„Lectura în tramvai” este o activitate școlară în care elevii, însoțiți de părinți, bunici și dascăli, realizează că, prin fragmente din cărți pe care le citesc, se formează în situații de viață, își cultivă sentimentul creșterii de stimă, aduc un medicament pentru suflet lumii oriunde s-ar afla.
Activitatea școlară demonstrează faptul că elevii și dascălii arată comunității că, indiferent de loc și vârstă, poate fi timp pentru câteva pagini pe zi, că o carte face terapie, aduce sănătate în trup și suflet.