Compartimentul de Primiri Urgențe (CPU) al Spitalului Clinic Municipal „Filantropia” din Craiova este pregătit în fiecare zi să primească pacienți cu urgențe medicale. Timpul de așteptare este redus, iar condițiile în care sunt tratați pacienții se ridică la nivelul standardelor europene. Spitalul Filantropia Craiova pune la dispoziția pacienților o gamă largă de investigații și intervenții realizate cu aparatură de ultimă generație, de o echipă medicală performantă și cu experiență. Pacienții care ajung aici beneficiază de investigații oferite de medici cu ajutorul unui ecograf performant, dar și a unui aparat de radiologie mobil. Totodată la dispoziția urgențelor medicale funcționează un laborator de analize medicale care oferă rezultatele rapid, pentru stabilirea unui diagnostic corect.
Cum se derulează o zi în CPU „Filantropia” aflăm de la conf.univ.dr.Maria Forțofoiu, medic-șef.
Media10: Compartimentul de Primiri Urgențe funcționează acum într-un nou sediu nou, în care pacienții sunt primiți și tratați în condiții europene. Cum se derulează activitatea în CPU „Filantropia”?
Dr. Maria Forțofoiu: Compartimentul de Primiri Urgențe de aici este considerat ca o casă nouă, ne oferă condiții optime atât pentru pacienți, cât și pentru personal. S-au întâmplat multe lucruri, s-au făcut multe achiziții. Standardele sunt ridicate și oferim pacienților în fiecare zi cele mai bune condiții, consultații, tratamente, monitorizări, confort. Personalul din CPU este performant, aici lucrează medici specialiști în medicină de urgență, medici primari, suntem și două cadre didactice. Ne desfășurăm activitatea atât cu studenți români, cât și cu studenți străini. Eu și cu dr. Bănicioiu suntem și medici implicați în învățământ, iar ceilalți sunt medici de rețea. Majoritatea suntem veniți de la UPU din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență Craiova, avem experiență și încercăm în permanență să ne perfecționăm profesional. În ultimul timp CPU Filantropia a fost dotat și cu aparatură performantă. Ultimul ecograf primit este un ecograf de ultimă generație care are sonde atât pentru cord și vase, pentru a efectua ultrasonografia abdominală, țesuturi și părți moi. De asemenea, ni s-a achiziționat un aparat de radiologie mobil, care ne este necesar, pentru că aici se prezintă tot tipul de urgențe, de la pacienți stabili, până la pacienți inconștienți, pacienți instabili hemodinamic care au nevoie de investigații cu ajutorul acestui aparat. Din punct de vedere al achiziționării materialelor de protecție, suntem mulțumiți și mulțumim conducerii, Primăriei pentru că au putut să ne achiziționeze materiale de protecție, mai ales știind că în ultimii doi ani ne confruntăm cu o pandemie. Avem lămpi ultraviolete, avem material de protecție complet. Compartimentul de Primiri Urgențe este împărțit în așa fel încât să putem primi, monitoriza, trata atât pacienți non-COVID, cât și pacienți suspecți și pacienți COVID-pozitivi. Pacienții suspecți și pacienții COVID-19 au circuit separat și astfel sunt mai multe arii de consultație.
Media10: A fost o perioadă mai dificilă în spitale, oamenilor le este frică cumva să se reîntoarcă în spitale pentru afecțiunile cronice, chiar și pentru urgențe. Înainte să sune la ambulanță, înainte să se gândească dacă merg la urgență pentru că se simt rău, se gândesc de două ori înainte de teama covidului. Ce le-ați spune?
Dr. Maria Forțofoiu: Nu trebuie să le fie teamă. Exact cum am spus și înainte, avem compartimente pentru fiecare pacient în parte, deci pacientul vine este triat și merge în aria unde consideră asistentul, medicul sau medicul rezident care face triajul. Nu trebuie să le fie frică. Suntem un spital cu cadre universitare, un spital pregătit din punct de vedere profesional, nu ne considerăm mai jos față de niciun spital din România.
În serviciul de urgență poate să se prezinte orice persoană
Media10: Sunt foarte mulți pacienți care atunci când au o urgență medicală merg în Unitatea de Primiri Urgențe de la Spitalul Județean Craiova. Sunt foarte mulți acolo, timpii de așteptare din această cauză sunt de multe ori greu de suportat și apar tot felul de nemulțumiri. În Craiova, există și acest Compartiment de Primiri Urgențe unde pacienții se pot adresa.
Dr. Maria Forțofoiu: Până a ajunge la stadiul de a se prezenta la spital, ar fi bine să caute pe site și să vadă ce servicii oferă Spitalul Municipal „Filantropia”. Într-adevăr, aici avem anumite secții. Nu avem chirurgie, nu avem chirurgie toracică, nu avem neurochirurgie, dar avem medicină internă, semiologie, cardiologie, fizioterapie,. Pacienții ar putea să se informeze de pe site-ul spitalului și să vadă ce servicii putem să le oferim. În serviciul de urgență poate să se prezinte orice persoană fie adusă de ambulanță, fie care vine cu mijloace proprii. Serviciul de urgență are obligația să vadă toți pacienții.
„Dacă pacientul vine cu cod roșu, automat nu trebuie să aștepte deloc”
Media10: Vorbeam despre timpii de așteptare, iar pacienții își doresc de la urgență să fie tratați cu prioritate, să își rezolve problema repede, să nu aștepte. Ce ne puteți spune din acest punct de vedere?
Dr. Maria Forțofoiu: Serviciul de urgență este organizat conform Ordinului 1706 și există timpi de triaj. Deci, timpii de așteptare sunt în funcție de triaj, de niveluri și de coduri, însemnând codul roșu, codul galben, codul albastru și codul alb. Dacă pacientul vine cu cod roșu, automat nu trebuie să aștepte deloc. Spre exemplu, pacienții care sunt în stop cardio-respirator, pacienții instabili hemodinamic, pacienții cu orice tulburare de ritm și instabili hemodinamic. De asemenea, orice stare de comă, orice durere toracică care este cu modificări pe electrocardiogramă, oricare pacient care are nevoie urgentă, nu va aștepta. Într-adevăr, sunt cazuri la codul galben unde așteptarea după noile protocoale, triajul este de 15 minute, codul verde unde este de 60 de minute și așa mai departe. Când un pacient se prezintă într-un serviciu de urgență, nu este lăsat să aștepte afară, în sensul că triajul se va face și în funcție de ce prezintă dânsul, de semnele vitale, de codul unde se încadrează, va fi pus în așteptare dar va fi înregistrat la ora prezentării. Așa sunt făcute și foile de observație ale Compartimentului de Primiri Urgențe. În foaia de prezentare avem ora prezentării pacientului și o oră a primului consult. Ora prezentării este exact ora la care se prezintă pacientul și ora primului consult este ora care este pusă în funcție de minutele pe care trebuie să le aștepte în funcție de codurile de triaj.
Media10: Pentru ce tip de afecțiuni vi se adresează cel mai des pacienții?
Dr. Maria Forțofoiu: Pentru toate tipurile de afecțiuni, dar primează insuficiențele respiratorii, patologia respiratorie, patologia cardio-vasculară, bineînțeles și neurologică. Pentru cei pentru care nu putem face mai mult, îi evaluăm, folosim toate resursele din cadrul acestui compartiment, apoi îi redirecționăm spre alte spitale unde pot să fie monitorizați în continuare și să primească tratament și examen de specialitate complet. Pacienții cu patologie hematologică sunt cei care primează la noi pentru că avem sigura clinică de hematologie din Oltenia.
„Avem lângă noi liniile de gardă și atunci timpii de așteptare s-au micșorat mult”
Media10: Care este colaborarea dintre echipa medicală de la CPU și restul clinicilor? Este foarte important să se lucreze în echipă multidisciplinară și pacientul să urmeze acel circuit care să îl facă să se simtă în siguranță și îngrijit din toate punctele de vedere.
Dr. Maria Forțofoiu: Așa este. Inclusiv medicina de urgență este o specialitate unde se lucrează în echipă. Noi suntem obișnuiți prin natura specialității să facem muncă în echipă și atunci nu ne este greu să colaborăm și cu celelalte specialități și chiar colaborăm eficient. Mutarea noastră aici a fost benefică. Știți că acolo unde ne aflam era doar linia de gardă. Aici avem lângă noi liniile de gardă și atunci timpii de așteptare s-au micșorat mult. Pacientul nu mai trebuie să aștepte cum aștepta în partea cealaltă. A fost gândit lucrul acesta, a fost făcut cu multă logică și în primul rând în beneficiul pacientului.
Media10: Ce credeți că este cel mai important în relația cu pacientul?
Dr. Maria Forțofoiu: Experiența medicală. Când privești un pacient, după un anumit timp, știi doar din semnele pe care le prezintă cam spre ce patologie te îndrepți. Trebuie respect. Un om care se respectă pe el, îl respectă și pe celălalt. Pe un pacient trebuie să îl iei de la început cu frumosul, trebuie să îl respecți. Tu, ca medic ești obligat să respecți normele de etică și deontologie pentru că există situații când într-adevăr trebuie să ai o mare amprentă asupra a ce se întâmplă în discuția respectivă. Chiar dacă lucrurile o mai iau într-o parte, tot tu care ești șeful echipei, trebuie să știi cum să faci să ajungi la ceea ce îți dorești tu ca să nu existe conflicte, reproșuri sau jigniri. Consider că totul pleacă de la cum te porți, de la comportament, de la educație, de la starea ta de spirit, de la ce vrei tu să oferi atunci când vorbești cu o persoană și nu numai cu pacientul, cred că este valabil și pentru viața de zi cu zi.
Media10: Care ar fi elementele cele mai importante pe care v-ați dori să le știe pacienții despre CPU Craiova și poate încă nu le-au aflat?
Dr. Maria Forțofoiu: În primul rând, să vină în Compartimentul de Primiri Urgențe pentru că aici pot găsi tratament, monitorizare, evaluare în cazul în care chiar este o patologie de urgență. Dacă sunt cu bilete de trimitere trebuie să meargă în policlinică, dacă stau de vorbă cu medicul de familie, dar în cazul în care pacientul chiar prezintă o patologie acută, trebuie să se prezinte cu încredere în acest Compartiment de Primiri Urgențe. Evaluarea noastră se face și din punct de vedere clinic și din punct de vedere paraclinic. Avem și un mini-laborator și spun așa pentru că deocamdată funcționăm cu analizoare proprii care aparțin acestui compartiment. Suntem ajutați de serviciul de laborator. Rezultatele analizelor le primim în maxim 20-30 de minute, comparativ cu varianta în care le-am trimite la laboratorul central unde timpii de așteptare ar fi mai mari. Pentru o primă evaluare, avem resursele necesare.