La Școala Gimnazială „Terraveda”, limba engleză este o disciplină de bază, pe care se pune accent chiar de la clasele pregătitoare. Aici, predarea se face într-un mod inedit, cu profesori dedicați, ce caută să le stârnească interesul și entuziasmul elevilor pentru această disciplină. În acest sens, activitățile, jocurile, învățarea și predarea se fac sub atenția a doi profesori de limba engleză care predau împreună la clasă. Predarea în pereche este un concept unic în Craiova și, totodată, cu cele mai bune rezultate.
Pentru a ușura procesul de învățare, este bine să îi familiarizăm pe copii încă de mici cu limba engleză. Fie că vorbim de cântecele pentru copii, desene animate sau chiar activități interactive în limba engleză, copiii trebuie să cunoască limba engleză încă de la vârste fragede.
„Copiii pot fi expuși la limba engleză chiar de la o vârstă fragedă (trei-patru ani) prin desene animate, muzică sau jocuri interactive. În plus, îi ajută foarte mult. Nu știu dacă este vreun colț al lumii unde să megi și să nu găsești engleza. Majoritatea programelor de pe calculator sau telefon sunt în engleză. Engleza este peste tot și atunci este nevoie ca ei să o înțeleagă. Când predăm vocabularul la clasa pregătitoare, aproximativ 50% din copii știu 50% din vocabular”, explică prof. Andreea Barbu Benedic, profesor de limba engleză la Școala Gimnazială „Terraveda”.
Educație cu empatie și exemple practice
În Școala „Terraveda”, datorită profesionalismului cadrelor didactice și atenției centrate pe copii, elevii învață de drag și se simt ascultați. Relația copiilor cu profesorii este una specială, deschisă, lucru care face ca procesul de învățare să dea randament. În plus, Școala „Terraveda” se diferențiază și prin multitudinea de activități și proiecte implementate la clase, care îi fac pe elevi să devină curioși și dornici să învețe alături de profesorii lor.
„La Școala Terraveda, profesorii sunt foarte implicați și apropiați de copii. Mai rar vezi să treacă un profesor pe hol și elevii să vină să-l îmbrățișeze sau profesorul să intre în clasă și copiii să fie nerăbdători să înceapă ora. Este o altfel de relație și atunci cred că și ei învață cu drag. În plus, sunt și multe programe frumoase aici. De exemplu, <<Școala la țară>>, unde elevii au mers într-un sat să vadă în ce condiții se învață acolo, cum sunt profesorii de acolo. De asemenea, serbările pe care le avem de Crăciun sunt diferite. Spre exemplu, cei de clasa a VIII-a au avut un treasure hunt (n.r. vânătoare de comori) și s-au plimbat prin tot orașul. Aici există anumite programe pe care nu le găsim la stat și cred că le fac bine copiilor”, spune prof. Andreea Barbu Benedic.
La clasele primare, sunt doi profesori de limba engleză la oră
Un conceput unic și de succes al Școlii „Terraveda” este acela de predare în pereche. La orele de limba engleză, elevii de la clasele primare primesc în clasă doi profesori. Astfel, procesul de predare și învățare este mult mai ușor, iar toți copiii învață în același timp, la același nivel. În clasele gimnaziale, elevii sunt susținuți și ajutați să învețe prin lucru individualizat, diferențiat pentru a obține cele mai bune rezultate.
„Predare în pereche se face până în clasa a IV-a. Acest lucru ne ajută să ținem copiii sub observație. Fiind micuți, se mai întâmplă să își piardă atenția, să mai lipsească câte o literă când scriu și atunci un profesor predă lecția, iar cealalt trece pe la fiecare elev în parte pentru a se asigura că reușesc cu toții să țină pasul. Astfel, nu prea există diferențe mari în ceea ce privește nivelul de învățare pentru că este un profesor acolo care încearcă să aducă fiecare copil la acel nivel, la ceea ce predă profesorul. La clasele V-VIII, dacă avem copii noi sau dacă sunt elevi care rămân un pic în urmă, lucrăm diferențiat cu ei. În acest fel, nu îi ținem nici pe ceilalți în urmă pentru”, precizează prof. Andreea Barbu Benedic, profesor de limba engleză.
Orele se bazează pe multă practică
Pentru a cunoaște și a înțelege cu adevărat o limbă străină, este nevoie de multă practică. La Școala „Terraveda”, se fac multe ore de limba engleză, tocmai pentru ca elevii să fie pregătiți la finalul celor opt sau nouă ani de studiu. Să cunoști o limbă străină nu înseamnă doar să știi să vorbești, ci este nevoie să înțelegi și să scrii ca în limba ta maternă. Gramatica și literatura sunt extrem de importante dacă ne dorim să avem un nivel avansat de limba engleză, poate chiar să putem studia sau lucra într-o țară străină.
„Încercăm să abordăm fiecare aspect al predării limbii engleze pentru că elevii au scopuri diferite pentru care o învață. Unii copii își doresc să învețe limba engleză la nivel profesional pentru a studia mai departe într-o țară străină. Prin urmare, vorbim de o programă diferită, fișe de lucru diferențiate cu un grad mai avansat de dificultate. Încă din clasa a II-a, elevii noștri susțin examenul Cambridge. Așadar, lucrăm după materiale și manuale adaptate programelor Cambridge. Numărul de ore alocate pe săptămână ne permit să aprofundăm limba engleză cât de mult posibil și atunci ne axăm pe toate: literatură, examenul Cambridge, structuri gramaticale, scrisori de intenție, review-uri, recenzii, rapoarte. În primă fază, ne axăm foarte mult pe comunicare, pe partea de speaking. După aceea, începem să le <<șlefuim>> acea comunicare, iar aici intervine gramatica, literatura, ce am citit și cum ne-am îmbogățit vocabularul, cu ce structuri, cu ce expresii am rămas. Pentru un rezultat armonios, trebuie să le combinăm pe toate”, afirmă prof. Alexandra Ilie Țigantele, profesor de limba engleză și limba germană la Școala Gimnazială Terraveda.
Elevii, în postură de profesori la ora de engleză
Pe lângă teorie, e important ca elevii să poată pune în aplicare cunoștințele dobândite la limba engleză. Ei bine, și acum altfel pot face acest lucru dacă nu prin jocuri și activități interactive? Profesorii de la Școala „Terraveda” caută să aducă la clasă noi metode prin care să-i stârnească pe copii să învețe, dar, în același timp, să își consolideze informațiile. Multe dintre activitățile implementate în școală vizează atât exersarea limbii engleze, cât și crearea unei legături între generații.
„Elevii noștri sunt curioși, mai ales cei din clasele a VII-a și a VIII-a, care se gândesc deja la viitor. De multe ori, vin la noi și ne pun diverse întrebări, inclusiv despre cum este meseria de profesor. De aceea, ne-am gândit să le dăm șansa să facă asta pentru 10-15 minute și să vadă dacă le-ar plăcea. Nu vom aborda lecții complexe, cum ar fi cele de gramatică, care presupun și o anumită pregătire în prealabil, ci lecții de vocabular sau diverse activități, joculețe pe care le vor organiza cu ajutorul și sub îndrumarea noastră. În acest fel, încurajăm colaborarea dintre cei mici și cei mari. Avem deja implementat un program în acest sens, care a devenit tradiție la noi în școală, și anume Story Time, în care elevii mai mari vin la cei mici și le citesc în limba engleză. Astfel, încercăm să creăm un pod între generații cu ajutorul educației, poveștilor”, spune prof. Alexandra Ilie Țigantele, profesor de limba engleză și limba germană la Școala Gimnazială „Terraveda”.
Treasure hunt în școală pe bază de coduri QR
Tehnologia este asul din mânecă atunci când vorbim de învățarea unei limbi străine. Cadrele didactice încearcă să îmbine armonios informațiile predate la clasă cu lumea digitală prin activități recreative, cum ar fi o vânătoare de comori în școală, bazată pe coduri QR și sarcini de grup. Este o provocare atât pentru elevi, în rezolvarea sarcinilor de lucru, cât și pentru profesori, în realizarea task-urilor pentru copii. În plus, fiecare activitate are la final și o recompensă pe cinste, fapt care îi motivează și îi stârnește pe elevi să fie cei mai buni.
„Anul acesta am introdus un treasure hunt combinat cu escape room bazat pe codul QR și a avut un impact foarte mare, în special pentru elevii de gimnaziu. Ne-a plăcut foarte mult faptul că este implicat atât elevul (care lucrează în echipă cu colegii săi), cât și alte cadre didactice. Pregătirea din spate pentru această activitate este destul de minuțioasă. Trebuie să ne gândim la niște întrebări, task-uri, provocări pe care ei le primesc de la fiecare profesor din școală. Întrebările pot fi pe baza structurilor gramaticale abordate de curând sau pot fi întrebări de cultură generală legate de limba engleză. Ca să afle răspunsurile, ei trebuie să colaboreze unii cu ceilalți. Dacă răspund corect, profesorul le va da un cod QR. Acesta îi îndrumă către următorul profesor, unde găsesc următoarea fișă cu task-uri și așa mai departe, În cele din urmă, se întorc în clasă, unde ne găsesc pe noi, profesorii de engleză, și le dăm provocarea cea mai mare. De obicei, lipim un text pe sub băncuțe sau în spatele altor fișe de pe pereți. Ei trebuie să-l pună în ordine și apoi să răspundă la întrebări pe baza sa. La final, avem mai multe premii din care copiii își pot alege. De regulă, elevii își doresc să avem o oră de relaxare, în care ne simțim ca între prieteni, vizionăm un film ca la cinematograf și servim ceva dulce. Când am văzut entuziasmul cu care ei au primit această activitate, am fost convinși că trebuie implementată și pentru ceilalți copii”, afirmăprof. Alexandra Ilie Țigantele, profesor de limba engleză și limba germană.
Activități interactive în aer liber pentru elevii de la clasele primare
La Școala „Terraveda”, fiecare sărbătoare din an reprezintă un mod de a atrage copiii și de a le verifica cunoștințele. Chiar și cei mici sunt implicați și dornici să învețe, mai ales când aud că pot să facă asta în aer liber. La clasele primare, accentul se pune pe dinamică, logică și colaborare. Elevii învață să lucreze în echipă și să respecte sarcinile de lucru pentru a fi cei mai buni. În același timp, recompensa este un mod prin care îi putem motiva să pună în aplicare teoria învațată la clasă.
„O altă idee interesantă a fost cu ocazia Halloween-ului. Am implementat această activitate la clasa a III-a, unde ne-am pregătit cu găletușe în formă de dovlecei și am scos fișe cu diverse întrebări despre sărbătoarea de Halloween: din ce țară a pornit, care este simbolul Halloween-ului, care este cel mai cunoscut vampir. Am încercat să adaptăm întrebările la nivelul lor de cunoștințe și vocabular, astfel încât să fie cât mai atractiv pentru ei. Elevii au fost împărțiți în două echipe. I-am așezat în trenuleț, fiecare cu o lingură în mână. Copiii luau din spatele clasei o minge de ping pong, o puneau în lingură și mergeau fără să o scape. În capăt eram noi, profesorii de engleză. După ce puneau biluța în găletușă, primeau o întrebare. Dacă răspundeau corect, aveau un punct și se duceau la capătul șirului, urmând să vină alt coleg. Câștiga echipa care răspundea cel mai rapid la toate întrebările. La final, am avut premii cu bombonici cu tematică de Halloween. A fost o activitate pe care copiii au primit-o cu foarte mare bucurie la clase”, declară prof. Alexandra Ilie Țigantele.
Joia Haioasă face elevii să învețe de drag și să rețină informațiile
De multe ori, ne întrebăm cum am putea să îi facem pe copii să fie atenți, curioși, dar să și învețe ceva. Răspunsul este simplu: gândește ca ei. Activitățile amuzante, ieșite din tipar, copilăroase pot avea succes dacă sunt adaptate vârstei și nivelului de cunoștințe al copiilor. În acest sens, ne putem folosi de orice lucru din mediul lor, cum ar fi desenele animate și lumea digitală. Astfel, rezultatele apar fără prea mult efort.
„Fiecare zi de joi este specială și amuzantă. Noi o numim Joia Haioasă pentru că în fiecare săptămână avem o anumită tematică. De exemplu, joia aceasta am avut <<Ziua hainelor pe dos>>. Prin urmare, fiecare copil a venit îmbrăcat cu un element vestimentar pe dos. La începutul anului, am avut <<Joia Disney>>. Toată lumea este fascinată de filmele Disney, indiferent de vârstă, și atunci ne-am gândit ce am putea face pentru a marca acest moment cu copiii. Am conceput un joc, Kahoot, unde folosim tabla interactivă în procesul de predare și consolidare. Este o resursă minunată de care avem nevoie pentru a face orele cât mai interactive. Le arătam copiilor o secvență de 10-15 secunde dintr-un film și aveau patru variante ca să recunoască filmul din care era acea secvență sau le puneam o melodie cunoscută dintr-un film Disney sau o replică, un personaj. Elevii noștri au primit foarte bine această activitate”, adaugă profesoara de engleză.
Activități bazate pe colaborare
Multe dintre proiectele implementate în anii anteriori sunt astăzi o tradiție care se transmite mai departe de la o generație la alta. Totuși, este important să ne adaptăm constant și să venim cu ceva nou pentru a nu cădea în capcana zilelor de azi, și anume monotonia, obișnuința, plictiseala. Ca să fii eficient, trebuie să fii și inovator, să ai mereu un as în mânecă, o idee inedită, să ieși din tipar. Generațiile de copii se schimbă de la un an la altul, iar asta trebuie să facă și profesorii.
„De asemenea, urmează să organizăm și anul acesta Târgul de Limbi Străine. Am început această activitate anul trecut și a prins bine atât în rândul elevilor, cât și în rândul părinților. De aceea, o vom relua și anul acesta. În plus, ne gândim să implementăm scenete sau sketch-uri în care să elevii din ciclul primar să colaboreze cu elevii din ciclul gimnazial. Vom forma echipe mixte, în care fiecare să-și pună în scenă un anumit moment, fie el amuzant, istoric, muzical sau de alt fel”, explică prof. Alexandra Ilie Țigantele.