Adrian Stănulică este un om care îmbină armonios vocația spirituală cu pasiunea pentru educație și servicii sociale. Este, de asemenea, cofondator al Școlii Primare Anghelos, o instituție privată de învățământ din Craiova, unde copiii au șansa să se dezvolte atât intelectual, cât și spiritual. În următoarele rânduri, vă invităm să descoperiți cum viziunea lui Adrian Stănulică a transformat educația într-o călătorie plină de înțeles, succes și devotament față de binele comunității.
Interviul face parte din campania „OameniDE10”, oameni care ne inspiră, ne motivează, ne arată că se poate.
Media10: Aveți foarte multă experiență în spate, mulți dintre craioveni vă cunosc pentru nenumăratele acțiuni pe care le-ați derulat în viața socială și în viața comunității, dar mi-aș dori să începem cu cel mai recent proiect al dumneavoastră, și anume Școala Anghelos. De unde a pornit această idee și care este viziunea școlii?
Adrian Stănulică: Ideea a pornit din grija și dorința de a crește și de a investi frumos în comunitate. Ei bine, și cum putem să creștem și să investim mai bine în comunitatea în care trăim dacă nu prin educație? În urmă cu șase ani, soția mea a dezvoltat un program de tip after school în Craiova. Cunoscând foarte bine nevoile educaționale ale copiilor, dar și dorința părinților, nevoia lor de a avea o alternativă educațională bună pentru copii, ne-am gândit că este momentul potrivit să facem un pas mai departe în dezvoltarea acestui proiect și să înființăm Școala Primară Anghelos. Cred că a devenit cel de-al treilea copil al nostru. Fiind un proiect pe care îl dezvoltăm împreună, în familie, ne este foarte drag. Investim foarte multă energie și căldură pentru că doar așa lucrurile pot să se dezvolte frumos.
VIDEO
„Ce aducem nou la Școala Anghelos este ideea de educație bazată pe valori, respect și prietenie”
Media10: Cum învață copiii la Școala Anghelos? Aici îi dezvoltați intelectual, cognitiv, dar puneți accent și pe empatie, compasiune, viață spirituală. În contextul tehnologic de astăzi, în care vorbim despre inteligență artificială și toate aplicațiile care ne acaparează, pare să devină foarte importantă această dezvoltare.
Adrian Stănulică: La Școala Anghelos, elevii învață cu bucurie și, în același timp, cu entuziasm. Acesta a fost unul dintre obiectivele pe care ni le-am propus atunci când am gândit proiectul școlii. Ne-am dorit să dezvoltăm programe de educație care să cultive entuziasmul elevilor pentru învățare. În viziunea noastră, o școală actuală, adaptată vremurilor noastre, trebuie să atingă cel puțin trei obiective pentru copil. Pe de-o parte, cunoștințele, și anume o intervenție în plan cognitiv. Cel de-al doilea lucru foarte important este că îi ajută pe copii să învețe proceduri, dar și cum să folosească acele cunoștințe pe care le învață. Pe de altă parte, ce aducem nou la Școala Anghelos este ideea de educație bazată pe valori, respect și prietenie.
În felul acesta, reușim să cultivăm o relație frumoasă în cadrul comunității școlii, atât între elevi, cât și între părinți, profesori.
Se spunea, la un moment dat, că pentru educația unui copil este nevoie de tot satul. Cred tare mult că această zicală este valabilă și astăzi.
Dacă reușim să implicăm cât mai mulți factori relevanți din comunitate, să ne focusăm pe educarea copiilor noștri, nu vom face altceva decât să pregătim generația de mâine să fie responsabilă și asumată în ceea ce face. Dincolo de tot ceea ce înseamnă inteligență artificială, dezvoltare, care sunt absolut firești, dacă copiii noștri vor fi educați în modul acesta echilibrat și adaptat nevoilor lor, atunci cu siguranță vor face față zilei de mâine.
„Școală nu oferă numai informații, ci are rolul de a crește și de a educa bine copiii pentru ziua de mâine”
Media10: Sunteți preot și ați activat foarte mult în viața socială a comunității. Ați fost președinte al Asociației Vasiliada mai bine de 15 ani. Care sunt principiile și valorile după care v-ați ghidat viața, cariera și pe care, prin intermediul școlii, le transmiteți noilor generații?
Adrian Stănulică: Principiile unui om definesc lucrarea acestuia. Eu cred că în vârful tuturor stă credința că ceea ce faci are sens nu doar pentru tine, ci și pentru cei din jurul tău. Lucrul pe care îl facem nu se datorează exclusiv efortului nostru personal, ci este un cumul de suport, cel mai mult de la Dumnezeu. Alte valori pe care ne propunem să le cultivăm în cadrul școlii și să vedem cum se conturează în viața și în comportamentul copiilor sunt: generozitatea, responsabilitatea socială și empatia. Pe 5 decembrie a fost marcată Ziua Internațională a Voluntariatului. Într-un mic experiment cu elevii din clasa pregătitoare, învățătoarea i-a întrebat: „În ce proiect de voluntariat v-ar plăcea să vă implicați?” Pas cu pas, au construit o campanie de voluntariat impresionantă prin intermediul căreia vor colecta cărți.
Acestea vor fi donate, ulterior, copiilor din mediul rural de la o școală pe care am identificat-o deja. Campania se numește „Spiridușii lui Moș Crăciun donează cărți”.
În fiecare weekend, copiii noștri și familiile lor au de lucru un proiect pentru școală.
Proiectul din acest weekend este acela de a încerca să convingă cât mai mulți prieteni și cunoscuți să se alăture campaniei lor de voluntariat. Așadar, responsabilitatea socială, grija față de cei din jur sunt alte valori pe care ne propunem să le cultivăm prin programele de educație. Școală nu oferă doar informații, ci are rolul de a crește și de a educa bine copiii pentru ziua de mâine, pentru o viață independentă.
„Educația poate să schimbe perspectiva zilei de mâine”
Media10: Ce bine că formați astfel de generații pentru că în Craiova încă simțim această lipsă a culturii voluntariatului. Eu am speranța că acești copii ne vor lua și pe noi, generațiile din spate, să fim mai buni și mai apropiați unii de alții, să înțelegem această valoare personală și comunitară pe care o aduce voluntariatul.
Adrian Stănulică: Cred tare mult în faptul că educația poate să schimbe perspectiva zilei de mâine. Nu întâmplător am ales să mă orientez spre zona educației. Am înțeles că inclusiv problemele de natură socială pot fi prevenite dacă avem o educație bună. Așadar, în măsura în care astăzi semănăm cu grijă semințele educației în inima copiilor noștri, cu siguranță roadele vor fi bogate atunci când va veni vremea lor.
„Principala valoare pe care ne construim întregul proiect este credința”
Media10: Vorbim despre motivație, despre reușită, însă sunt convinsă că și dumneavoastră aveți obstacole, piedici de care vă loviți, momente în care vă doriți să renunțați. Cum faceți, totuși, să vă găsiți motivația, să o luați de la capăt în fiecare zi? Ce sfaturi ne-ați oferi, din punct de vedere spiritual, astfel încât să avem această determinare de a ne găsi echilibrul și de a merge mai departe în haosul care ne înconjoară?
Adrian Stănulică: Indiferent de domeniul în care lucrăm, sunt foarte multe provocări și foarte multe momente în care poate ne spunem nouă sau celorlalți că nu mai putem, că este greu sau copleșitor. Pentru mine are foarte mult sens ideea că proiectele sau lucrurile în care sunt angajat au un rost și pentru cei din jur. Dacă simt că lucrez doar pentru mine, s-ar putea ca resursele motivaționale să se epuizeze odată cu energia mea, cu disponibilitatea mea de muncă. În schimb, dacă simt că rostul muncii mele vine în sprijinul altor persoane, atunci lucrul acesta mă responsabilizează foarte tare. Mai mult decât atât, vorbim și de o abordare din punct de vedere spiritual.
Întotdeauna binele pe care îl facem pentru ceilalți se întoarce către noi ca o resursă suplimentară, ca o energie care ne dă putere dincolo de limitările sau provocările pe care le avem.
De aceea, principala valoare pe care o avem în vedere și pe care ne construim întregul proiect este credința. Dacă suntem convinși de faptul că Dumnezeu este Cel care ne dă putere atunci când nu mai putem, cu siguranță avem înțelegerea faptului că nu suntem singuri din perspectivă spirituală. Totodată, atunci când simțim că toți cei din jurul nostru s-au retras, apar alții care vin și pun umărul la ceea ce lucrăm. Acela este încă un semn pe care Dumnezeu ni-l trimite, că drumul nostru are rost și că este bine să rămânem pe el chiar dacă simțim presiunea lui, a faptului că este anevoios, provocator, așa cum este orice drum de început și așa cum este orice lucrare în tumultul vieții cotidiene.
„Lucrurile bune vin întotdeauna prin muncă”
Media10: Pe lângă această ghidare spirituală sau pasiune pe care o putem avea cu toții la început de drum, este importantă munca. Până să realizați această școală cu totul inovatoare în Craiova, care oferă o șansă copiilor să fie educați și altfel, ați muncit mult. În același timp, ne învățați că lucrurile vin în timp, că muncim și nu vedem rezultatul mâine, ci s-ar putea să-l vedem în ani, însă apare dacă rămânem perseverenți.
Adrian Stănulică: Perseverența este foarte importantă, dar și dăruirea pentru fiecare acțiune sau fiecare proiect. Lucrurile bune vin întotdeauna prin muncă. Acesta este încă un lucru pe care îl cultivăm copiilor noștri. De foarte multe ori, anumite proiecte li se par provocatoare sau că îi solicită un pic mai mult. Le explicăm mereu că fiecare lucru pe care îl facem în viața noastră necesită un efort. Este important să ne obișnuim cu efortul pentru că vine o vreme, la maturitate, când trebuie să facem față unor eforturi mult mai solicitante. Le spun asta și celor doi copii ai mei, că dacă vor să realizeze ceva atunci trebuie să fie preocupați, perseverenți, trebuie să transpire. Cozonacul nu ar fi cozonac dacă nu ar fi bine frământat, dacă nu s-ar depune un efort pentru el, așadar lucrurile bune vin din efort.
„Este foarte important pentru noi să găsim în familiile copiilor parteneri în educație”
Media10: Sunt convinsă că mulți părinți își doresc să afle mai multe detalii tehnice despre școala dumneavoastră, poate că își doresc să-și aducă copiii acolo. Se pot face înscrieri? Cum vă găsesc părinții? Sunt convinsă că le pot fi de folos aceste informații.
Adrian Stănulică: Ne bucură tare mult interesul comunității față de proiectul Școlii Anghelos. Deja am început înscrierile pentru anul școlar următor, 2024-2025. Ne pot găsi foarte ușor pe Școala Anghelos sau www.anghelos.ro. Acolo sunt toate detaliile și informațiile legate de procedura de înscriere. Noi încercăm să cunoaștem atât copiii, cât și familiile lor înainte de înscriere. Este foarte important pentru noi să găsim în familiile copiilor parteneri în educație. Nu ne asumăm un demers educațional exclusivist în care să primim copilul dimineața și să plece seara, iar noi să ne ocupăm doar de partea de educație.
Vrem să găsim în părinți și în familiile copiilor parteneri pentru educarea lor. Nu avem așteptarea ca părinții să facă teme sau exerciții la matematică cu copiii. În schimb, așteptăm să îi susțină din alte puncte de vedere în demersul lor de dezvoltare personală și emoțională. Așadar, este foarte important să-i cunoaștem pe părinți și să ne asigurăm că ne potrivim în viziunea educațională, că valorile noastre coincid cu valorile lor de familie. Dacă reușim această potrivire, vom reuși să facem și o echipă minuntată pentru buna creștere a copiilor lor.
„Cred tare mult în ideea de a fi împreună, în ideea de a deveni o comunitate care să se susțină”
Media10: Vorbeați mai devreme de cei doi copii ai dumneavoastră și felul în care îi educați. Cum reușiți și cum ați reușit în toți acești ani de muncă și implicare socială să vă împărțiți între rolul dat de cariera și îndrumarea dumneavoastră spirituală și familie? Vedem că mulți tineri se căsătoresc foarte târziu sau nu mai au curaj să facă acest lucru, mulți dintre ei poate fac copii foarte târziu sau chiar deloc. Cum ar trebui să gândim din punctul acesta de vedere?
Adrian Stănulică: Pentru mine, lucrurile au fost simple și, în același timp, ușoare datorită faptului că am avut alături de mine o soție foarte implicată. Atunci când eu n-am putut să fiu acasă, și au fost foarte multe momente de felul acesta, a fost ea alături de copiii noștri. Dacă i-ați întreba pe ei, cu siguranță ar spune că și-ar dori să petrecem mai mult timp împreună, să fim mult mai conectați cu ritmul lor cotidian și este firesc să fie așa. Un lucru care ne-a ajutat foarte mult în consolidarea relației cu copiii și în educație a fost faptul că întotdeauna au fost împreună cu noi, uneori chiar implicați în proiectele noastre. Acum sunt parte din proiectul școlii. Ana, fetiția noastră, cântă la chitară copiilor din școală sau din programul de after school. Filip, de asemenea, ne ajută foarte mult. Asta înseamnă că suntem împreună în cea mai mare parte a timpului. Astfel, ne folosim de acest timp pentru a asigura buna creștere a copiilor noștri.
Media10: Ce înseamnă pentru dumneavoastră să fiți parte din campania „Oameni de 10” și care ar fi principalul mesaj sau principala lecție pe care le-ați transmite-o celor care se uită la noi?
Adrian Stănulică: Sunt onorat să fiu în campania aceasta și să fiu invitatul dumneavoastră. Am văzut câte personalități și câți oameni care fac multe lucruri frumoase pentru Craiova au fost aici, iar lucrul acesta mă bucură, mă onorează. În același timp, vine și cu responsabilitatea de a continua demersul acesta, de angajament față de comunitate în direcția pe care mi-am asumat-o. Cred tare mult în ideea de a fi împreună, în ideea de a deveni o comunitate care să se susțină și care să ofere tot ceea ce este nevoie. Inclusiv genul acesta de abordare și de campanie pe care ați inițiat-o, de a invita oameni din diverse domenii, nu face altceva decât să creeze premise pentru o rețea de suport. Cred că lucrurile bune vin din mult sfat și pentru asta este important să fim împreună, nu doar de sărbători, ci tot timpul. Dacă suntem împreună, atunci vom putea să ne ajutăm unii pe alții, indiferent de provocările pe care le avem.