Cum ar fi ca un fizioterapeut să poată ghida recuperarea unui pacient aflat la sute de kilometri distanță, doar printr-o platformă digitală? Este acesta viitorul fizioterapiei sau doar un experiment trecător? Tele-reabilitarea reprezintă o revoluție în domeniul fizioterapiei, iar studenții de la Universitatea de Medicină și Farmacie din Craiova sunt printre primii care experimentează beneficiile acestei metode prin intermediul proiectului E-PHYSIO. Acest proiect european inovator, desfășurat prin programul Erasmus+, aduce în prim-plan utilizarea tehnologiilor digitale în recuperarea medicală, deschizând noi orizonturi pentru viitorii specialiști în domeniu. Chiar dacă unii studenți sunt sceptici în privința eficienței reabilitării la distanță, realitatea demonstrează că această metodă nu înlocuiește terapia clasică, ci o completează, permițând accesul la tratament pentru un număr mai mare de pacienți.
Ce este E-PHYSIO și cum contribuie la formarea fizioterapeuților?
E-PHYSIO este o inițiativă academică ce dezvoltă și implementează cursuri online pentru studenții de la specializările de fizioterapie, punând accent pe utilizarea platformelor digitale în evaluarea și tratamentul pacienților. Prin intermediul acestui proiect, viitorii fizioterapeuți învață cum să efectueze ședințe de reabilitare la distanță, cum să monitorizeze progresul pacienților și cum să adapteze tratamentele în funcție de evoluția acestora.
„Proiectul își propune să dezvolte și să implementeze cursuri online dedicate studenților de la specializările de fizioterapie, axate pe utilizarea tehnologiilor digitale în reabilitarea pacienților. În esență, viitorii fizioterapeuți vor învăța cum să realizeze evaluări și ședințe de tratament la distanță, folosind platforme dedicate și metode interactive moderne”, spune dr. Daniela Matei, medic primar reabilitare medicală, reprezentant UMF Craiova.
De ce este tele-reabilitarea atât de importantă în pregătirea studenților
Într-o lume din ce în ce mai digitalizată, tele-reabilitarea devine o competență esențială pentru fizioterapeuți. Această metodă oferă soluții practice pentru accesibilitatea pacienților la tratament, indiferent de locația lor. În plus, a demonstrat o eficiență crescută în perioade de criză, cum a fost pandemia COVID-19, când reabilitarea la distanță a devenit o necesitate.
Studenții care dobândesc competențe în tele-reabilitare sunt mai bine pregătiți pentru cerințele actuale ale pieței muncii, având avantajul unei formări moderne, adaptate la noile realități din domeniul medical.
Resursele oferite de E-PHYSIO
Prin intermediul platformei E-PHYSIO, studenții au acces la:
- 40 de cursuri teoretice și practice (video);
- Module dedicate afecțiunilor din reumatologie, neurologie, ortopedie și cardio-respirator;
- Demonstrații practice de kinetoterapie pentru pacienții care nu se pot prezenta la cabinet;
- Metode de evaluare online și tehnici moderne de comunicare cu pacienții.
Această abordare le permite viitorilor specialiști nu doar să învețe tehnici terapeutice, dar și să dobândească abilități de interacțiune digitală cu pacienții, monitorizare continuă și personalizare a tratamentelor în funcție de progresul acestora.
„Într-o lume în continuă digitalizare, tele-reabilitarea devine o competență esențială. Nu doar că oferă soluții în perioade de criză, cum a fost pandemia COVID-19, dar extinde și accesul la servicii de reabilitare pentru pacienții din zone izolate sau greu accesibile. Studenții care se familiarizează cu aceste metode sunt mai bine pregătiți pentru viitorul profesiei, având abilități adaptate cerințelor actuale ale pieței muncii”, declară dr. Daniela Matei.
E-PHYSIO depășește granițele: accesibilitate fără limite
Pentru ca resursele dezvoltate prin acest proiect să ajungă la cât mai mulți studenți, E-PHYSIO este implementat nu doar în universitatea din Craiova, ci și în instituții partenere din Balcanii de Vest, inclusiv Albania și Kosovo, precum și în Turcia și Bulgaria. Platforma rămâne activă și după finalizarea proiectului, facilitând accesul studenților la materiale educaționale valoroase, indiferent de locația lor.
„În cadrul proiectului există o strategie amplă de diseminare, prin care toate resursele dezvoltate sunt promovate în universități partenere din Balcanii de Vest, dar și la nivel european (prin universitățile implicate din România și Bulgaria) și în Turcia. Platforma E-PHYSIO va rămâne deschisă și după finalizarea proiectului, astfel încât generațiile viitoare de studenți să poată beneficia de aceste materiale valoroase. De asemenea, cursurile sunt structurate astfel încât să fie integrate ușor în programele academice din alte universități, așa cum se întâmplă în cadrul proiectului cu universități din Albania și Kosovo”, subliniază dr. Daniela Matei, medic primar reabilitare medicală, reprezentant UMF Craiova.
„Viitorul fizioterapiei va fi hibrid”
Pentru cei care sunt reticenți în privința eficienței tele-reabilitării, reprezentanții UMF Craiova subliniază faptul că viitorul fizioterapiei va fi hibrid. Contactul direct cu pacientul va rămâne esențial, dar utilizarea tehnologiilor digitale va completa și va optimiza procesul de reabilitare. Capacitatea de a oferi servicii de calitate la distanță reprezintă un avantaj considerabil într-un sistem medical aflat într-o continuă evoluție.
„Viitorul fizioterapiei va fi hibrid. Nimeni nu înlocuiește complet contactul direct cu pacientul, dar capacitatea de a continua procesul de reabilitare la distanță, de a monitoriza constant pacienții și de a adapta exercițiile în timp real este un avantaj uriaș. Tele-reabilitarea este o extensie a profesiei, nu un substitut, iar cine stăpânește aceste abilități va fi cu un pas înainte pe piața muncii”, explică dr. Daniela Matei.
Cum pot studenții să afle mai multe?
Informații detaliate despre proiect, accesul la platforma de e-learning și materialele educaționale sunt disponibile pe site-ul oficial E-PHYSIO și prin intermediul universităților partenere. Studenții sunt încurajați să profite de această oportunitate, care le va oferi un avantaj real în cariera lor de fizioterapeuți. Proiectul E-PHYSIO demonstrează că digitalizarea în educația medicală este nu doar posibilă, ci și necesară pentru a pregăti viitoarele generații de specialiști într-un mod adaptat realităților contemporane.