Loredana Ducu, învățătoare la Școala Gimnazială „Traian”, îi ajută pe copii să își descopere potențialul și să se pregătească pentru viitor. Prin blândețe, dăruire și o înțelegere profundă a nevoilor elevilor din zilele noastre, Loredana este un sprijin emoțional esențial pentru micuții pe care îi formează. A pornit pe acest drum în urmă cu 23 de ani, iar astăzi, în sala de clasă a elevilor de clasa a III-a, își continuă misiunea cu aceeași pasiune și determinare ca în prima zi. În toți acești ani petrecuți la catedră, a urmărit cum elevii săi au crescut, au studiat în străinătate sau au făcut cariere de succes, mai ales în domeniul IT. Unele dintre fostele eleve au ales chiar să devină învățătoare, ducând mai departe moștenirea educației. Poveștile lor de succes sunt cea mai mare mândrie a Loredanei, iar fiecare nouă generație de copii îi reînnoiește pasiunea pentru acest drum al formării viitorului.. Cum reușește să îi facă pe copii să iubească școala? Ce metode și activități dau rezultate? Aflăm dintr-un interviu acordat Media10.
Media10: Ce v-a determinat să deveniți învățătoare? Cine v-a inspirat?
Loredana Ducu: Sunt învățătoare de 23 de ani. La început, copil fiind, nu eram hotărâtă dacă să urmez această cale, însă părinții m-au sfătuit să o fac. Am ascultat de ei, am dat examenul și am absolvit Colegiul Național Pedagogic „Ștefan Velovan”. Imediat după, am primit primul post într-o școală de la țară, în Valea Stanciului, unde am făcut naveta timp de mai mulți ani. Între timp, am absolvit și Facultatea de Litere, specializarea limba română-limba franceză. Îmi plăcea franceza încă din școala generală, așa că am ales să mă specializez și în această disciplină. În tinerețe, simțeam nevoia să încerc mai multe lucruri. Totuși, după un an de predare a limbii franceze, am decis să mă întorc la prima mea dragoste: meseria de învățătoare. De la an la an, mă simțeam tot mai potrivită pentru această profesie. În plus, feedback-ul pozitiv din partea părinților și a copiilor mi-a întărit convingerea că sunt pe drumul cel bun.
Media10: Sunteți în învățământ de peste 20 de ani. Cum se face că ați fost profesoară de limba franceză, dar ați ales să lucrați cu copii mici, ca învățătoare?
Loredana Ducu: Am predat limba franceză numai un an, după care am renunțat. De atunci, am mai avut contact cu limba doar ocazional, în cadrul unor cursuri Erasmus. Acolo, deși predomina limba engleză, erau și vorbitori nativi de franceză, iar acest lucru mi-a permis să o mai exersez. În afară de acele momente, nu am mai avut ocazia să folosesc limba franceza. Am preferat să mă dedic predării celor mici, unde simțeam că am un impact mai mare decât la clasele gimnaziale. Îmi era mai ușor să mă înțeleg cu ei, iar ceea ce făceam avea un efect mai vizibil. În plus, limba franceză nu mai este acum la fel de accesibilă pentru elevi. Cred că generația actuală este printre ultimele care mai studiază limba franceză la noi în școală.
„Generațiile de azi au o nevoie mai mare de afecțiune”
Media10: Cum îi faceți pe elevi să fie apropiați de dumneavoastră?
Loredana Ducu: Încerc mereu să fiu autentică și sinceră cu elevii mei, să mă apropii de ei și să îi ascult cu adevărat. Mai mult decât atât, observ că generațiile de azi au o nevoie mai mare de afecțiune. Poate și din cauza faptului că părinții nu mai au aceleași resurse de timp și energie pentru a se conecta profund cu copiii lor. Din acest motiv, micuții caută mai mult sprijin emoțional în noi, cadrele didactice. Rolul nostru este esențial, pentru că noi îi primim într-un mediu de grup și îi învățăm diferite reguli, și anume: cum să socializeze, să comunice, să se tolereze și să colaboreze. Doar prin educație putem modela aceste abilități. De asemenea, avem la dispoziție diverse metode, inclusiv jocuri și activități practice, care îi ajută să învețe aceste valori de bază.
Media10: Sunt copii mai timizi, mai temători. Cum îi ajutați să se integreze mai ușor la școală?
Loredana Ducu: Unii copii sunt mai timizi din fire și întâmpină dificultăți în a se adapta la noul mediu, la un nou program. În astfel de cazuri, este important ca noi, ca dascăli, să identificăm problema, să discutăm cu părinții și, dacă este nevoie, să apelăm la ajutorul consilierului școlar. Colaborarea cu un specialist este esențială pentru a găsi noi idei și soluții adaptate fiecărui copil în parte. Chiar dacă nevoile lor pot părea similare, fiecare elev este unic. Reacțiile lor diferă, motiv pentru care o altă părere, mai ales cea a unui profesionist, este întotdeauna binevenită. După o pauză mai lungă, cum este cea din timpul verii, observ că unii copii devin foarte atașați de mine, ca învățător, și revin mai greu la interacțiunile cu colegii. Rolul meu este să îi ajut să colaboreze, să schimbe partenerii de lucru și să se implice în proiecte de grup. Activitățile extrașcolare și vizitele educative sunt, de asemenea, oportunități excelente pentru a-i încuraja să se integreze și să comunice mai ușor.
Calități esențiale pentru a fi un bun dascăl
Media10: Ce aptitudini credeți că trebuie să aibă un bun învățător?
Loredana Ducu: În primul rând, un bun învățător trebuie să fie bine pregătit din punct de vedere academic. În al doilea rând, este esențial să fie deschis către tot ce este nou, să fie iubitor de oameni și, în mod special, de copii. Totodată, trebuie să aibă curajul de a cere ajutor atunci când este necesar și să îndrăznească să experimenteze diverse metode didactice care se potrivesc clasei sale. De asemenea, un învățător bun conștientizează responsabilitatea pe care o are față de toți copiii, nu doar de unii dintre ei. Rolul nostru este să sprijinim fiecare elev în progresul său academic, dar și în dezvoltarea socio-emoțională și integrarea în grup. Deși nu ne iese mereu tot ceea ce ne propunem, este important să rămânem deschiși și să avem determinarea de a încerca din nou de fiecare dată.
Metode de predare eficiente
Media10: Care sunt cele mai eficiente metode de predare pe care le-ați folosit la clasă cu copiii și au dat rezultate?
Loredana Ducu: Pe măsură ce cresc, am observat că elevii sunt mai obosiți și mi-e mai greu să îi scot din starea aceea de somn. Din acest motiv, am ales ca primele ore să fie joc și mișcare sau educație civică, tocmai pentru a-i ajuta să intre mai ușor în ritm. În plus, avem și jocuri de reflecție, organizăm și diferite activități în aer liber atunci când ne permite vremea. Mai apoi, putem să ne continuăm ziua cu orele mai grele, cum ar fi româna, matematica. Ca și metode de predare, am descoperit că elevii sunt mai receptivi atunci când citesc individual și apoi își împărtășesc ideile sau când își predau unii altora lecțiile în rolul de „profesori”.
În acest an, mi-am propus să aplic și să insist mai mult timp pe o metodă de predare. Cele mai eficiente sunt: harta mentală, sublinierea cuvintelor importante, metoda întrebărilor, diagramele și desenele. De asemenea, este foarte important să cunoaștem stilurile de învățare ale elevilor: unii învață mai ușor vizual, alții auditiv. În acest caz, se pot înregistra în timp ce își expun ideile reținute și apoi să le asculte sau pot să aplice metoda povestirii în oglindă. Anul acesta, voi utiliza mai des tehnica întrebărilor și harta mentală, metode care îi ajută pe elevi să își fixeze noțiunile de bază și să le dezvolte.
Jocul, metoda preferată de elevi
Media10: Cum integrați jocul la ore și cum îi ajută pe elevi să acumuleze mai ușor informațiile?
Loredana Ducu: La începutul fiecărei zile, fac un scurt joculeț de destindere, menit să ajute elevii să se relaxeze și să se regleze emoțional. Pe parcursul lecțiilor, integrez jocuri didactice care sunt foarte apreciate de copii. De exemplu, după ce am citit împreună o carte, îi provoc să se transpună în pielea personajelor sau să creeze propriile piese de teatru inspirate din lectură. De asemenea, folosesc și jocuri de atenție pentru a stabili reguli și rutine. Un exemplu de activitate recent folosită este „jocul mișcării browniane”, care îi ajută pe elevi să-și canalizeze energia și să respecte anumite reguli, cum ar fi să nu vorbească și să ofere prioritate.
Pentru a învăța bunele maniere, folosim un „talking stick” – un bețișor special care îi permite celui care îl ține să vorbească, în timp ce restul ascultă. Aceste activități, deși simple, sunt esențiale pentru dezvoltarea lor socială și emoțională. Ele nu doar că îi ajută să se integreze în grup, dar le oferă și oportunitatea de a învăța prin joacă, aplicând lecțiile învățate atât în clasă, cât și în viața de zi cu zi.
Proiecte educaționale de succes
Media10: De-a lungul timpului, ați participat la foarte multe proiecte educaționale. Care sunt cele mai interesante proiecte la care ați luat parte și ce cunoștințe ați dobândit în urma lor?
Loredana Ducu: Printre cele mai recente proiecte la care am participat se numără proiectul „DAVINCI”, axat pe educația outdoor și metodele non-formale. Acest proiect a implicat desfășurarea tuturor activităților în aer liber. În urma lui, am beneficiat de spații de învățare exterioare, cum ar fi băncuțe și mese, care au rămas acum în dotarea școlii noastre. Aceste facilități ne permit să organizăm lecțiile afară, oferind copiilor o experiență educativă plăcută și variată. Activitățile din cadrul acestui proiect au fost adaptate pe nivel de vârstă și au inclus tehnici precum: vorbit în public, comunicare și colaborare. Mai mult, elevii au avut parte de activități distractive, și anume: au construit căsuțe pentru păsări, au dansat, au testat jocurile copilăriei părinților lor și au colectat idei de la alți copii.
Un alt proiect important la care am participat este „Școala Încrederii”, unde am învățat tehnici rapide și eficiente de energizare, metoda cercurilor. Acestea au adus o schimbare semnificativă în practica mea didactică și în dezvoltarea personală. „Școala Încrederii” se axează pe dezvoltarea încrederii în sine și a eficienței personale. Am aplicat cele șapte deprinderi ale persoanelor eficace și am aflat că schimbarea începe cu noi, ca și profesori. Am învățat să fim eficienți, să ne îndreptăm spre obiectivele noastre și să avem grijă de noi, chiar și atunci când întâmpinăm dificultăți.
„Începem fiecare zi cu niște joculețe scurte, care ajută la relaxarea și integrarea elevilor în ritmul școlar”
Media10: Cum a decurs prima săptămână de școală cu elevii dumneavoastră?
Loredana Ducu: Prima săptămână de școală a fost plină de emoții și provocări. În prima zi, elevii aveau un sentiment de anxietate. Am observat că se simțeau frustrați și supărați pe ei înșiși pentru că au uitat anumite lucruri, chiar dacă era de așteptat după o perioadă lungă de vacanță. Am stabilit împreună că în primele două săptămâni vom fi răbdători și înțelegători cu noi înșine. Orice neclaritate, orice informație uitată va fi discutată la clasă, fără a judeca sau a ne simți vinovați, deoarece este normal să avem nevoie de timp pentru a ne adapta din nou. În această perioadă, ne concentrăm pe recapitularea conținuturilor din clasa a II-a. Pentru a facilita reconectarea, începem fiecare zi cu niște joculețe scurte, care ajută la relaxarea și integrarea elevilor în ritmul școlar.
Media10: Ce planuri aveți pentru noul an școlar? Ce activități, proiecte doriți să implementați la clasă?
Loredana Ducu: Pentru noul an școlar, avem câteva planuri interesante și activități diverse. În primul rând, anul acesta avem o oră suplimentară de matematică, pentru a consolida cunoștințele elevilor. În al doilea rând, la clasele pregătitoare și clasa a III-a, vom implementa opționalul „Leader in me”, ca urmare a participării noastre la proiectul „Școala Încrederii”. Acest curs va permite elevilor să aprofundeze conceptele învățate și să își descopere vocea interioară, dezvoltându-și abilitățile de lider. De asemenea, ne propunem să organizăm mai multe activități în aer liber și în curtea școlii, inclusiv campionate de fotbal și diverse evenimente tematice. Vom sărbători „Ziua Școlii” cu ateliere de teatru, ateliere culinare și prezentări despre istoria școlii. În luna octombrie, ne pregătim pentru o petrecere de Halloween plină de distracție. Aceste activități sunt menite să facă învățarea mai plăcută și să contribuie la dezvoltarea personală a elevilor.
„I-am încurajat să participe la competiții, nu doar pentru rezultate, ci și pentru experiență”
Media10: Unde au ajuns elevii dumneavoastră acum? Ce rezultate ați avut cu elevii în cei 23 de ani de carieră?
Loredana Ducu: În cei 23 de ani de carieră, am avut ocazia să văd cum elevii mei au urmat căi diverse și interesante. Unii dintre ei au plecat să studieze în străinătate, în timp ce alții au rămas în țară și activează în domenii variate, mai mult în IT din ce am observat în ultimii ani. Sunt și fetițe care au ales să urmeze cariera de învățătoare, continuând astfel tradiția educațională. În plus, am fost plăcut surprinsă să văd cum unii dintre foștii mei elevi, pe care nu îi percepeam ca fiind foarte competitivi în școala primară, au avut rezultate remarcabile. De exemplu, anul trecut, un fost elev de-ai mei a ajuns olimpic la geografie.
De asemenea, cei care sunt acum în clasa a VIII-a participă activ la concursuri de lingvistică, olimpiade de română și matematică. Întotdeauna i-am încurajat să participe la astfel de competiții, nu doar pentru rezultate, ci și pentru experiența valoroasă pe care le-o oferă. Este important să își dezvolte abilitățile și să exploreze noi oportunități, indiferent de rezultatul final.
Relația elev-părinte-cadru didactic
Media10: Ce relație aveți cu copiii și părinții acestora?
Loredana Ducu: Relația pe care o am cu elevii mei este bine consolidată și bazată pe încredere. Între noi există o comunicare atât de profundă încât ne înțelegem din priviri. Elevii știu că pot conta pe mine și au învățat să își ceară scuze și să recunoască greșelile cu naturalețe. Îmi dedic o parte din timp pentru a lucra la aspectele emoționale și relaționale cu ei, promovând sinceritatea și respectul reciproc. În plus, simt aceeași deschidere și încredere și din partea părinților. Totuși, mi-aș dori să avem mai multe oportunități de a ne întâlni și în afara școlii.
În prezent, activitățile extracurriculare, cum ar fi excursiile, sunt destinate exclusiv elevilor. Observ că părinții și-ar dori să participe la aceste întâlniri și să beneficieze de ocazia de a socializa între ei. Totuși, dacă inițiativa nu vine din partea mea, lor le este mai dificil să se organizeze. Un lucru esențial pentru starea de bine a clasei este ca problemele să fie discutate deschis. Chiar dacă apar și anumite neînțelegeri, le rezolvăm împreună.
„Încrederea este un principiu fundamental pentru mine”
Media10: Care sunt valorile dumnevoastră? Cum faceți să vă mențineți interesul și să nu renunțați?
Loredana Ducu: Valorile care mă ghidează în cariera mea sunt iubirea față de copii și respectul față de oameni. Încrederea este un principiu fundamental pentru mine. Deși uneori simt că sunt prea „credulă”, continui să am încredere în bunăvoința oamenilor și în potențialul fiecărui copil, chiar și atunci când aceștia au zile mai dificile, probleme personale. De asemenea, îmi place să fiu punctuală și curioasă, două trăsături care contribuie la dezvoltarea mea continuă. Curiozitatea îmi permite să explorez noi metode de predare și să rămân implicată și entuziastă în munca mea, în timp ce punctualitatea mă ajută să mențin un standard de profesionalism și organizare. Aceste valori mă motivează să continui și să nu renunț, chiar și în fața dificultăților.