Începerea grădiniței reprezintă un moment special atât pentru copil, cât și pentru părinți. Este primul pas important în drumul spre educație și socializare, un loc unde copilul descoperă o lume nouă, plină de oportunități de învățare și explorare. Pentru mulți părinți, aceasta este o perioadă plină de întrebări și provocări. Cum poți pregăti copilul pentru această etapă importantă? Cum îl ajuți să înțeleagă ce se întâmplă? Dar să se adapteze la noul program? Iulia Bujoreanu, educatoare la Grădinița cu Program Prelungit „Tudor Vladimirescu” din Craiova, vine în ajutorul părinților cu câteva sfaturi valoroase.

Media10: Care sunt cele mai importante aspecte pe care părinții ar trebui să le ia în considerare înainte ca cel mic să înceapă grădinița?
Iulia Bujoreanu: În primul rând, părinții trebuie să îi familiarizeze pe copii cu ideea de a merge la grădiniță. Este foarte important să existe aceste discuții de pe la doi ani, să le spună ce vor face acolo, cum va fi. Pot chiar să treacă prin fața grădiniței ca să îi obișnuiască cu locul. În al doilea rând, copiii trebuie să aibă acel sentiment de siguranță, să le întărim ideea că nu o să fie singuri, că doamna educatoare va fi mereu lângă ei și că părinții nu îi vor abandona. În al treilea rând, este foarte important ca părinții să își țină pentru ei emoțiile puternice. De cele mai multe ori, copiii îi văd, îi simt și le preia acele sentimente. Părinții trebuie să încerce să arate o fațetă mai puternică, mai zâmbitoare tocmai pentru a le da încredere.
Nu în ultimul rând, un alt aspect esențial de care părinții trebuie să țină cont este acela de a pleca cu încredere de la început. Relația dintre părinte și cadru didactic este formată strict pentru beneficiul copilului. De aceea, este foarte important să existe comunicare, mai ales dacă s-au produs unele schimbări emoționale, stresante în viața copilului, cum ar fi divorțul părinților sau un deces. Aceste momente marchează foarte mult copilul. De aceea, este foarte important să ne comunice și nouă aceste aspecte, ca să putem gestiona cât mai bine situația la grădiniță. Atunci când discutăm cu părinții despre ce se întâmplă la grădiniță, o facem cu cele mai bune intenții, în sensul că ne dorim să existe o continuitate. Ceea ce facem la grădiniță trebuie să se aplice și acasă.
„Copilul răspunde cel mai bine la afecțiune”
Media10: Această etapă presupune și „separarea” copilului de mamă care, de cele mai multe ori, este greu acceptată de cel mic. Cum îi ajuți pe copii să se adapteze mai ușor la noul mediu din grădiniță?
Iulia Bujoreanu: Sunt mereu foarte transparentă cu părinții. Le trimit poze și filmulețe de la grădiniță astfel încât să își facă o idee despre cum s-a desfășurat ziua copilului. Acest lucru îi liniștește foarte tare. Încerc să comunic cât de mult se poate cu ei, să le spun că totul este în regulă și că cel mic s-a liniștit, că nu trebuie să se sperie pentru că această perioadă de acomodare va trece și copilul se va adapta. De multe ori, părinții au tendința de a se lăsa influențați de copilul unui prieten sau al unei rude care s-a acomodat foarte repede, nu a plâns. De aceea, încep să se îngrijoreze atunci când copilul lor nu se acomodează. Ei trebuie să înțeleagă că lucrurile trebuie lăsate să decurgă cât mai natural. Fiecare copil este unic și are ritmul lui de a se adapta.
La grădiniță, încercăm să adaptăm un pic stilul în funcție de copil și de manifestarea lui. La această vârstă, copilul răspunde cel mai bine la afecțiune. El simte că s-a rupt de părinte, de căldura și de siguranța pe care o avea acasă, și atunci o caută în noi, educatoarele. Există această asociere între educatoare și mamă, de aceea este un domeniu în care lucrează mai mult femeile. La grădiniță, este foarte importantă și manifestarea fizică. Copiii încep să creeze relații mai întâi cu noi și apoi cu colegii. Până la urmă, reușesc să se debaraseze de teama aceasta pe care o au atunci când „îi dau drumul” mămicii și intră în grădiniță. Cea mai mare provocare este, însă, somnul de la grădiniță. De aceea, în primele zile, încercăm să fim cât mai aproape de ei: îi ținem de mână, în brațe, îi legănăm, le spunem o poveste sau un cântecel.
„Grădinița are un rol major în ceea ce privește integrarea copilului în societate”
Media10: Ce rol are grădinița în viața copilului?
Iulia Bujoreanu: Pe lângă faptul că cel mic dobândește noi cunoștințe și se dezvoltă, grădinița are un rol major în ceea ce privește integrarea copilului în societate. De la această vârstă, copilul intră în societate, urmând mai apoi să își facă debutul în școală. De aceea, această etapă este foarte importantă, în sensul că îl ajută să funcționeze în prezența celorlalți și să înțeleagă cum trebuie să se comporte în societate. Grădinița este despre cum percepe copilul lumea înconjurătoare și despre cum reușește să se formeze în funcție de așteptările pe care societatea le are de la el.
„La grădiniță sunt foarte importante regulile”
Media10: Câți copii sunt într-o grupă și cum reușești să faci față nevoilor fiecăruia?
Iulia Bujoreanu: Pentru că cererea este foarte mare, anul acesta am 24 de copii, însă idealul este de maxim 20. În primele săptămâni, până la acomodarea celor mici, mă ajută colega mea. În orice caz, la grădiniță sunt foarte importante regulile. Dacă reușim să formăm o rutină, să creăm niște reguli, iar copiii înțeleg ce au de făcut și cum se desfășoară momentele zilei, este destul de ușor să facem față. Deși sunt foarte mici, au capacitatea de a se responsabiliza destul de repede. Sunt și copii care ne ajută, care au un nivel mai ridicat de dezvoltare, empatizează mai mult cu grupul și chiar își atrag atenția între ei.
Ne ajută foarte mult să lucrăm într-un cadru organizat, care funcționează cu reguli și atunci ne bazăm foarte tare să îi responsabilizăm pe ei. Atunci când trecem de etapa aceasta de acomodare, ne este foarte ușor să ne descurcăm. În mare parte, insistăm foarte mult pe comunicare. Îi încurajăm să discute cu noi fiecare aspect astfel încât să ne fie și nouă mai ușor să lucrăm și să acoperim nevoile tuturor copiilor. Din exterior, poate părea foarte dificil, dar nu este așa pentru că cei mici sunt foarte cooperanți și ne ajută și ei să menținem totul în ordine și în siguranță.
„Le recomand părinților să încerce să extindă cât mai mult orizonturile celor mici”
Media10: Cum pot părinții să îl pregătească pe cel mic de acasă din punct de vedere emoțional și social pentru începerea grădiniței?
Iulia Bujoreanu: În primul rând, este foarte important să introducem copilul în grupuri. Le recomand părinților să încerce să extindă cât mai mult orizonturile celor mici: să îi lase să își petreacă timpul și cu alți membri din afara familiei, să meargă cu ei la locurile de joacă. În acest fel, părinții pot să insereze niște reguli de comportament care îi vor ajuta în momentul în care vor începe grădinița și vor intra în colectivitate. În al doilea rând, părinții pot să apeleze la tot felul de stimulente, cum ar fi recompensele (să îi ducă în parc, să se plimbe cu barca, să facă un picnic, să meargă în vizită la bunici), în funcție de preferințele copilului. În al treilea rând, le recomand părinților, dacă au posibilitatea, să funcționeze cu un program mai redus și să încerce să petreacă mai mult timp cu cel mic la începerea grădiniței.
În această perioadă, copilul are nevoie de mai multă atenție, de afecțiune și, de foarte multe ori, programul încărcat de la serviciu al părinților nu le permite să se ocupe de el și să petreacă timp de calitate împreună. De asemenea, la grupele mici, dacă părinții optează pentru un program prelungit, le recomandăm ca măcar în prima – a doua săptămână să nu lase copilul să doarmă la grădiniță. Această schimbare trebuie făcută treptat. De exemplu, pot să îi ia la prânz, să petreacă timpul împreună și să liniștească copilul, iar mai apoi să introducă și programul prelungit. Astfel, trecerea va fi mult mai ușoară pentru copil.
Părinții trebuie să stabilească o rutină copilului înainte de începerea grădiniței
Media10: Există o anumită rutină, un program de somn pe care părinții ar trebui să le stabilească acasă pentru a ajuta copilul să se adapteze mai ușor la programul de la grădiniță? De când ar trebui să înceapă?
Iulia Bujoreanu: Este de preferat ca părinții să înceapă să le formeze copiilor o rutină și un program de somn înainte de începerea grădiniței. Ideal ar fi cu câteva luni înainte, la începutul verii, de exemplu. Mulți dintre copii au un program haotic de somn, în care adorm și se trezesc târziu. În momentul în care copilul nu este suficient de odihnit, este normal să fie afectat emoțional, în sensul că este ușor irascibil, se supără foarte tare, plânge. La această vârstă, copilul are nevoie de un program de odihnă bine stabilit, în care să adoarmă în jur de orele 21:00 – 22:00 ca să se poată trezi dimineața odihnit, să aibă energie.
De asemenea, și somnul de la prânz este foarte important. Sunt situații în care cei mici nu dorm după-amiază acasă, însă părintele își dorește să o facă la grădiniță. În acest caz, copilul protestează, plânge pentru că nu înțelege ce se întâmplă, de ce trebuie să doarmă aici dacă acasă nu o face. De aceea, aceste obiceiuri trebuie introduse dinainte, astfel încât să fie deja stabilite câteva lucruri atunci când se produce schimbarea. În plus, părinții trebuie să insiste foarte mult și pe orele de masă ale copilului, pentru că la grădiniță este un program stabil.
„Schimbarea se produce de la sine, odată ce copilul intră în colectivitate”
Media10: Cum pot părinții să cultive încrederea și autonomia copilului în perioada premergătoare începerii grădiniței?
Iulia Bujoreanu: Fiecare părinte își cunoaște propriul copil. El știe cel mai bine cum este cel mic și cum să îl facă să se simtă în siguranță. Aici intervine puțin și măiestria părintelui de a aborda situația și de a discuta cu el acasă. La grădiniță, pe copilașii mai timizi, încercăm să îi tratăm cu puțin mai multă atenție și afecțiune. De asemenea, îi introducem adesea în grupurile de copii care sunt mai deschiși și mai comunicativi. Timiditatea reiese și din faptul că cei mici nu au fost până acum în societate, în colectivitate, însă lucrul acesta se schimbă de la sine odată ce ajung la grădiniță.
Așadar, pot spune că nu ține atât de mult de cum acționează părintele. De cele mai multe ori, schimbarea se produce de la sine, odată ce copilul intră în colectivitate. Totuși, avem și noi un rol esențial, de cum reușim să integrăm copiii în grupurile de prieteni care să îi ajute să se exteriorizeze puțin mai mult, să aibă mai mult curaj și să se manifeste liber.
Ce greșeli fac părinții?
Media10: Există anumite lucruri pe care părinții nu ar trebui să le facă, anumite greșeli de evitat? Dacă da, care sunt acestea și de ce?
Iulia Bujoreanu: În primul rând, ne confruntăm adesea cu situația în care părinții aleg să nu îi spună adevărul copilului. De exemplu, îl aduc la grădiniță și îi spun: „Astăzi te iau mai devreme” sau „Astăzi plecăm la prânz”. Pe moment, îl liniștesc, însă atunci când acest lucru nu se întâmplă și părintele și-a încălcat cuvântul, copilul nu înțelege, plânge, se supără. În plus, noi suntem puse în fața faptului împlinit, în care trebuie să gestionăm emoțiile copilului. De aceea, i-aș încuraja pe părinți să fie sinceri cu cei mici, chiar dacă pe moment este mai greu. La vârstele acestea fragede, este foarte importantă puterea exemplului. Nu putem să îi cerem copilului să fie sincer, deschis și comunicativ dacă nu facem și noi asta.
În al doilea rând, se întâmplă uneori ca cel mic să facă ceva supărător la grădiniță sau ceva ce ar trebui rectificat. După ce le comunicăm ce este în neregulă, mulți dintre părinți aleg să le țină o morală copiilor în fața colegilor sau a celorlalți părinți. Nu recomand acest comportament. Cel mai bine este să stea de vorbă cu cel mic acasă, să încerce să înțeleagă ce l-a determinat pe copil să facă acel lucru și nu pur și simplu să adopte un ton ridicat și să aplice o pedeapsă. Dacă nu înțelegem ce s-a întâmplat și ce anume stârnește reacții în comportamentul copilului, atunci nu o să putem să le corectăm.
Nu în ultimul rând, observ adesea această concepție greșită pe care o au unii părinții, în sensul că aleg să folosească experiențele negative ca și exemplu: „Nu trebuie să faci prostii”, „Să nu o superi pe doamna, să nu îți superi colegii”, „Trebuie să asculți”, „Să nu faci vreo prostie”. Atunci când încercăm să formăm și să dezvoltăm personalitatea unui copil, nu trebuie să dăm ca exemple experiențele negative. Din contră, e bine să exprimăm lucrurile pozitive, să pornim cu afirmații pentru a-l ajuta pe copil să se acomodeze mai ușor.
„Copiii sunt în punctul în care încep să înțeleagă lumea înconjurătoare”
Media10: Ce învață copiii în grupa mijlocie?
Iulia Bujoreanu: La această vârstă, copiii sunt în punctul în care încep să înțeleagă lumea înconjurătoare. Așadar, îi învățăm care sunt caracteristicile și schimbările fiecărui anotimp, ce se întâmplă afară, cum influențează anotimpurile activitățile oamenilor, ce tipuri de viețuitoare există și ce se întâmplă în mediul lor (cum trăiesc, cu ce se hrănesc), dar și cum pot oamenii să le ajute să fie într-un loc cât mai sigur. Ca și teme particulare, încercăm tot timpul să urmărim care sunt interesele copiilor. Cea mai abordată temă este cea legată de meserii, în care încercăm atât să îi familiarizăm cu acest domeniu, cât și să aflăm ce îi atrage pe ei, spre ce domeniu au înclinație.
Spre finalul anului, când vremea este prietenoasă, avem anumite teme pe care le desfășurăm afară: studiem fenomenele din natură, viețuitoarele. Proiectarea tematică nu este una fixă. De exemplu, dacă pe parcursul anului identificăm anumite interese și vedem că cei mici sunt interesați de un anumit subiect, atunci ne adaptăm conținutul astfel încât să fie cât mai atractiv pentru ei.
Ce îi așteaptă pe cei mici în prima zi de grădiniță?
Media10: Cum îi vei întâmpina pe cei mici în noul an? Ce le-ai pregătit?
Iulia Bujoreanu: Atât eu, cât și colega mea, îi așteptăm pe copii cu brațele deschise. Ne vom ocupa de clasă, pe care o vom decora în culorile toamnei astfel încât fiecare colțișor să fie cât mai atractiv. În prima zi, le vom face câte o surpriză fiecăruia. De multe ori, în primele zile de grădiniță aducem și animatori copiilor cu care să se joace. Încercăm să le creăm un început de an școlar cât mai frumos, în care să aibă zâmbetul pe buze și să se bucure că s-au întors la grădiniță.