A venit toamna, începe și școala! Pentru elevii de clasa a VIII-a, sunetul clopoțelului marchează începutul unui capitol plin de provocări. Este anul în care îi așteaptă primul examen important din viața lor – Evaluarea Națională, iar presiunea performanței se simte mai mult ca oricând. Cu toate acestea, drumul spre succes nu trebuie să fie o povară, ci un parcurs frumos, plin de încredere și pregătire. Cum pot elevii să depășească emoțiile? Care sunt secretele succesului școlar? La ce trebuie să se aștepte și cum se pot adapta materiei și presiunii? Simona Pîrvu, profesoară de limba și literatura română la Colegiul Național Pedagogic „Ștefan Velovan” și diriginta unei clase de a VIII-a își împărtășește experiența și oferă sfaturi prețioase elevilor și părinților.

„Scopul nostru, al profesorilor, este acela de a-i ajuta pe elevi să-și găsească echilibrul”
Media10: Vacanța de vară aproape s-a încheiat, iar elevii urmează să revină la școală. Cum îi ajutați să facă mai ușor tranziția de la vacanța de vară la ritmul intens al ultimului an de gimnaziu?
Prof. Simona Pîrvu: Septembrie este luna pe care fiecare dinte noi o asociem nu doar cu venirea toamnei, ci și cu începutul școlii. Este momentul în care toți elevii înțeleg cât de mică a fost, de fapt, „vacanța mare”. Dacă în timpul verii s-au jucat, s-au plimbat, au legat prietenii, unii dintre ei poate că au și citit, acum a venit vremea să se gândească la școală. Noi, dascălii, îi așteptăm cu drag. Evident că tranziția nu este una ușoară, însă în prima săptămână ne axăm mai mult pe „împrietenirea” cu programa școlară și cu manualul. De asemenea, la orele de consiliere, elevii pot să-și povestească experiențele din timpul verii și să discute despre așteptările pe care le au în privința noului an școlar.
Ulterior, această etapă de integrare în mediul școlar este urmată de o recapitulare și de testul inițial, care le permit profesorilor să proiecteze un demers pedagogic eficient. La elevii de clasa a VIII-a, observ adesea o schimbare de atitudine. Ei revin la școală mai abătuți, cu gândul că îi așteaptă un an greu. În plus, elevii știu fie de la prieteni, fie de la frații mai mari că va fi un an solicitant. Așadar, scopul nostru, al profesorilor, este acela de a-i ajuta pe elevi să-și găsească echilibrul și să nu-și piardă determinarea pentru a reuși ceea ce și-au propus.
„Profesorii diriginți sunt cei care îi ajută pe elevi să se integreze mai ușor”
Media10: Ce sfaturi aveți pentru elevii care fac trecerea de la școala primară la gimnaziu?
Dr. Simona Pîrvu: Cea mai dureroasă este despărțirea de doamna învățătoare. Este o separare dificilă, dar pe care ei trebuie să o accepte. E nevoie să înțeleagă că acestea sunt niște etape extrem de importante în viața lor de școlari. Acum au crescut, sunt mai responsabili. Totuși, sunt copii care încă au nevoie de ajutorul doamnei învățătoare. De aceea, elevii de clasa a V-a au emoții mari și așteaptă cu nerăbdare să-și cunoască diriginții și profesorii. De regulă, profesorii diriginți sunt cei care îi ajută pe elevi să se integreze mai ușor, le prezintă orarul cu noile materii și profesorii clasei.
Media10: Cum se pot adapta mai ușor pentru trecerea de la un învățător la mai mulți profesori, teze, materie mai stufoasă etc?
Prof. Simona Pîrvu: În clasele primare, elevii au interacționat și cu câțiva profesori: profesor de religie, profesor de educație fizică, profesori de limbi străine. De-a lungul timpului, am constatat că cei mici se adaptează foarte repede la schimbări. Cei care au nevoie de timp sunt, de fapt, adulții. De aceea, îi sfătuiesc pe părinți să dea dovadă de tact și să nu le creeze un stres suplimentar copiilor. Ce pot face este să-i încurajeze și să le spună că totul va fi bine. În ceea ce ne privește pe noi, dascălii de la Colegiul Național Pedagogic „Ștefan Velovan”, totul este mult mai simplu. Elevii din învățământul primar sunt obișnuiți cu noi și ne cunosc prin intermediul orelor de practică pedagogică pe care le desfășurăm în calitate de profesori metodiști cu elevii de la profilul vocațional.
„Le recomand elevilor să-și fixeze niște obiective clare încă de la începutul anului școlar”
Media10: Ce strategii le recomandați elevilor de clasa a VIII-a pentru a se organiza cât mai eficient în acest an crucial?
Prof. Simona Pîrvu: Le recomand elevilor să-și fixeze niște obiective clare încă de la începutul anului școlar, să fie consecvenți și să nu se abată de la drumul lor. De asemenea, este foarte important să-și stabilească un program zilnic pe care să-l respecte. Astfel, nu se vor simți depășiți de sarcinile pe care le au de îndeplinit. În plus, elevii trebuie să fie atenți la orele de curs, să-și ia notițele necesare, să-și însușească noțiunile teoretice și să nu neglijeze studiul individual pentru a reuși să-și fixeze foarte bine noile cunoștințe.
Media10: Cum îi motivați pe elevi să își păstreze entuziasmul și concentrarea pe parcursul întregului an?
Prof. Simona Pîrvu: În orice activitate de învățare, există riscul să se instaleze oboseala sau să se diminueze atenția copilului. În această situație, încerc să intervin prin folosirea unor metode activ-participative de predare care să fie pe placul elevilor. De exemplu, la orele de limba și literatura română, elevilor le place foarte mult „metoda pălăriilor gânditoare”. Aceasta le stimulează potențialul creativ și îi ajută să afle singuri răspunsuri la întrebări. De asemenea, recurg și la activități outdoor care, prin ambianța plăcută, diminuează oboseala intelectuală și permit interacțiunea dintre copii. Astfel, elevii ajung să se cunoască mai bine și să-și descopere noi pasiuni.
„Este la modă să vorbim și să scriem corect românește”
Media10: Sunteți profesoară de limba și literatura română, una dintre disciplinele evaluate la examen. Cum îi ajutați să stăpânească foarte bine această materie?
Prof. Simona Pîrvu: În clasa a V-a, când ne cunoaștem, obișnuiesc să-i întreb pe elevii mei dacă sunt patrioți. Răspunsul lor pozitiv îmi oferă posibilitatea de a le spune că o dovadă de patriotism este cunoașterea limbii materne. În completare, le mai spun că este „la modă” să vorbim și să scriem corect românește. Mai mult decât atât, pentru că trăim în era tehnologiei, în care oricine are acces la informație, rolul meu, ca profesor, este să accesibilizez și să sistematizez conținuturile. În acest sens, le solicit elevilor mei să acorde o atenție deosebită întocmirii unui portofoliu. La acesta, ei trebuie să adauge permanent fișe teoretice sau fișe de lectură la care vor apela atunci când au nevoie. Acest portofoliu le este foarte util în clasa a VIII-a, când nu mai au timp să-și strângă materiale, ci trebuie să-și actualizeze informațiile și să le fixeze prin exerciții.
„Elevii au nevoie de implicarea totală a părinților”
Media10: Ce colaborare aveți cu părinții pentru a le asigura elevilor o pregătire optimă pentru examenele de final de an?
Prof. Simona Pîrvu: Un rol foarte important în reușita elevilor îl constituie echilibrul emoțional. Acesta îl putem obține doar printr-o bună colaborare cu familiile copiilor. Pe lângă mediul familial liniștit, elevii au nevoie de implicarea totală a părinților. De aceea, le solicităm să păstreze legătura cu școala prin profesorul diriginte, dar și direct cu profesorii care predau disciplinele de examen. Un părinte implicat îl va ajuta pe copil să-și stabilească un program de lucru pe care să-l respecte, va verifica dacă au fost îndeplinite sarcinile de lucru din punct de vedere cantitativ și va oferi sprijin emoțional. Pe parcursul anului școlar, părinții sunt convocați la ședințe pentru a le fi comunicate rezultatele obținute de elevi la simulări și măsurile ce se impun în vederea remedierii eventualelor probleme.
„Pentru a observa un progres, este foarte important ca elevii să nu se oprească din învățat”
Media10: Apropierea examenelor creează panică în rândul elevilor. Cum gestionați stresul și anxietatea elevilor legate de examene și viitoarea tranziție la liceu?
Prof. Simona Pîrvu: Elevii trebuie să înțeleagă că emoțiile sunt firești și că fac parte din ei. Acestea pot fi controlate prin intermediul unor discuții deschise cu părinții și profesorii despre ceea ce simt. În plus, stresul se diminuează dacă copiii încep să se simtă stăpâni pe situație. De aceea, pentru a observa un progres, e foarte important ca elevii să nu se oprească din învățat. De asemenea, îi sfătuiesc să evite surmenajul și să alterneze perioadele de învățare cu pauzele, pe care să le petreacă în natură.
Media10: Cum abordați diferențele de nivel între elevii din aceeași clasă pentru a vă asigura că toți sunt bine pregătiți?
Prof. Simona Pîrvu: Majoritatea claselor sunt eterogene, iar nivelul de pregătire al elevilor este diferit. De aceea, noi, ca profesori, ne aflăm în fața unei adevărate provocări. Prin urmare, modalitatea de abordare este individualizată. Pentru început, este foarte important să îmi cunosc foarte bine elevii. Mai apoi, încep să lucrez diferențiat, accentul fiind pus pe învățarea centrată pe elev. În astfel de situații, obișnuiesc să le ofer elevilor materialele necesare și să stabilesc sarcini care să faciliteze învățarea. De exemplu, atunci când elevii lucrează individual în clasă, pentru a le da timp celor care rezolvă mai greu și pentru a nu se simți presați, pregătesc un set suplimentar de exerciții pentru cei care sunt mai rapizi.
Sfaturi pentru părinții elevilor de clasa a VIII-a
Media10: Ce sfaturi aveți pentru elevii care întâmpină dificultăți în pregătirea pentru examene și pentru părinții acestora?
Prof. Simona Pîrvu: În ceea ce-i privește pe elevi, îi sfătuiesc să nu renunțe, să muncească sistematic și să asculte sfaturile profesorilor și ale părinților. De asemenea, părinții trebuie să fie și ei alături de copii, să-i susțină și să-i ajute fără a pune presiune. E foarte important ca părinții să nu uite că fiecare copil are drumul său și că se dezvoltă în ritmul său. De aceea, el trebuie ghidat și nu obligat să facă ceva ce nu i se potrivește.