Educatoarea din Dolj cu 10 la EXAMENUL DE TITULARIZARE, dar fără post sigur de muncă

Pîrlogea Claudia
10 Min Read

Examenul de titularizare reprezintă o etapă importantă și dificilă din viața dascălilor. Este un examen greu, care necesită multă muncă și perseverență, și la care puțini reușesc să obțină o notă maximă. Roxana Rebegilă este unul dintre candidații care a luat nota 10 la examenul de titularizare pentru postul de educator. A muncit din greu pentru a obține o notă mare, însă acest lucru nu îi asigură, însă, un loc sigur de muncă. În județul Dolj au fost înscriși 215 candidați la examenul de titularizare pentru învățământul preșcolar, însă există numai două posturi titularizabile, dintre care: unul la Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu” Waldorf și unul la Liceul Teologic Adventist, pentru care este nevoie de avize speciale. Care este întreaga poveste? Cum s-a desfășurat examenul de titularizare? Câte sacrificii trebuie să facă un dascăl? Care sunt satisfacțiile meseriei? Aflăm totul de la Roxana Rebegilă, profesor de limba engleză și educatoare.

Media10: Ce studii ați urmat de-a lungul timpului? Este prima data când dați examenul de titularizare?

Roxana Rebegilă: Am terminat Facultatea de Istorie, Filosofie și Geografie în 2008 pe specializarea istorie-engleză și am dat examenul de titularizare la istorie. În 2022, m-am hotărât să dau examenul de titularizare la engleză. Chiar dacă am obținut o notă mare, peste 9, nu am reușit să prind ore. Ulterior, am început să predau limba engleză în sistem privat la cluburi de engleză, am colaborat cu grădinițe de stat și grădinițe particulare, unde am predat cursuri de limba engleză copiilor de la after school. Am făcut o conversie profesională în ultimii doi ani și așa am putut să mă înscriu la examenul de titularizare pentru învățământul preșcolar.

10 la titularizare, dar fără un post sigur

Media10: Câte posturi au fost scoase la titularizare? Cât de mare a fost concurența?

Roxana Rebegilă: Am fost 215 candidați la examenul de titularizare. Totuși, mă așteptam să existe posturi, dar după ce am studiat oferta, mi-am dat seama că nu sunt decât două posturi titularizabile în județul Dolj la care, din păcate, nu am acces. Unul dintre posturi este la Liceul Teologic Adventist din Craiova, unde este nevoie de un aviz de cult, adică trebuie să fac parte din religia respectivă. Celălalt post este la Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu”, care are o cerință specială, și anume că este nevoie de un atestat Waldorf.

Media10: Cum vi s-au părut subiectele de la examenul de titularizare?

Roxana Rebegilă: După ce am studiat subiectele din ultimii cinci ani, am fost un pic surprinsă să constat faptul că unele exerciții s-au repetat. În același timp, cred că au fost niște subiecte accesibile astfel încât să poți lua o notă decentă, peste șapte-opt. De asemenea, consider că fetele care au obținut note peste 9,50 au aceleași merite ca și mine, diferența fiind dată de perspectiva și gradul de subiectivitate ale corectorului.

„Mi-am dat seama că îmi lipsesc foarte mult copiii și că îmi doresc să continui să lucrez cu ei”

Media10: Ce v-a motivat să deveniți educatoare și să urmați această carieră?

Roxana Rebegilă: Mama mea este educatoare și atunci cred că, undeva în subconștient, a contat foarte mult acest lucru în orientarea mea profesională. În copilărie, am petrecut mult timp alături de ea în grădinițe. Ulterior, am lucrat și eu cu preșcolarii o perioadă de timp. Am intrat apoi în concediul de creștere copil, care s-a prelungit puțin din cauza perioadei Covid-19 și a restricțiilor. În acest timp, mi-am dat seama că îmi lipsesc foarte mult copiii și că îmi doresc să continui să lucrez cu ei.

Media10: Cum v-ați pregătit pentru examenul de titularizare și ce strategii ati folosit pentru a obține nota maximă?

Roxana Rebegilă: Titularizarea este un examen greu, pentru care trebuie să ne pregătim intens cu mult timp înainte. Așadar, eu am început pregătirea încă de anul trecut din noiembrie. Mama mea fiind educatoare, m-a ajutat foarte mult. Mi-a explicat niște lucruri pe care nu le înțelegeam doar citind din cărți. Am petrecut mult timp în grădinițe, am văzut diverse activități pe care le-am asociat, mai apoi, cu partea teoretică. Astfel, am reușit să făc legătura între teorie și practică.

Am studiat tot ce se putea, începând de la psihologia copilului, cărți de psihopedagogie, cărți metodice speciale și până la partea de literatură. Pentru fiecare tip de activitate, am realizat proiecte de lecție. A fost nevoie să trec de cel puțin patru ori prin toată materia pentru a fi sigură că voi reuși să rezolv orice subiect, având în vederea cantitatea mare de informații. Grădinița le îmbină pe toate și trebuie să știm câte puțin din fiecare.

„Mă trezeam noaptea să mai citesc și stăteam până dimineața”

Media10: Cum ați reușit să vă gestionați timpul și să vă organizați materia de studiu pentru a obține nota 10?

Roxana Rebegilă: A fost un drum greu, dar am avut parte de ajutor. Uneori, mă trezeam noaptea să mai citesc și stăteam până dimineața, când trebuia să pregătesc copilul de grădiniță. Repetam chiar și în timp ce făceam diverse treburi prin casă. Nu a fost simplu, dar lucrurile grele nu se obțin ușor.

Media10: Care sunt cele mai importante calități pe care credeți că ar trebui să le aibă un bun educator?

Roxana Rebegilă: Răbdarea, deschiderea către nou, către diferit, înțelegerea sunt niște aptitudini esențiale pentru un educator. Pe lângă acestea, vorbim și de calitățile pe care le implică meseria noastră, adică competențele profesionale, psihopedagogice, de relaționare. Este un domeniu în care învățăm constant, mai ales în condițiile în care societatea, copiii și problemele de învățare ale elevilor sunt în continuă schimbare. Prin urmare, trebuie să fim în permanență deschiși către nou, către a ne forma, către a colabora cu părinții, colegii noștrii, inspectorii și cei din ierarhia superioară. Un educator trebuie să citească mereu, să fie informat pentru a reuși să creeze un mediu propice pentru fiecare copil în parte.

„Motivația vine din interior, din dragoste și pasiune”

Media10: Cum reușiți să vă mențineți motivația și pasiunea pentru predare, în ciuda provocărilor pe care le întâlniți în această profesie?

Roxana Rebegilă: Motivația vine din interior, din dragoste și pasiune. Copiii sunt cei care ne seacă de puteri, dar care ne și încarcă, care ne dau din energia și puritatea lor. Este o recompensă reciprocă. Noi le oferim, iar ei ne dau înapoi într-un mod diferit. Trebuie să avem multă răbdare și energie cu copiii. Este o muncă un pic mai diferită decât cea de a lucra cu școlarii sau cu liceeni. În plus, noi suntem un exemplu pentru ei și trebuie să îi ajutăm să își formeze personalitatea. Perioada grădiniței este o etapă importantă, în care personalitatea lor este în continuă dezvoltare, iar noi, împreună cu părinții, avem datoria de a le îndruma pașii către bine, către frumos și succes. Pentru a face asta, este nevoie de multă muncă și dedicare.

Media10: Care sunt cele mai mari satisfacții ale acestei meserii?

Roxana Rebegilă: Una dintre cele mai mari satisfacții este evoluția copilului. În momentul în care ne uităm în urmă și ne dăm seama cum a venit acel copil în grupa mică și cum este la final, în grupa mare, ne aduce multă bucurie. De asemenea, ne bucurăm atunci când reușim să avem o colaborare bună cu părinții, când reușim să îi facem să conștientizeze importanța pe care o are această etapă în viața copilului. Este o perioadă în care noi, cadrele didactice, alături de părinți, vom influența evoluția copilului pe tot parcursul vieții.

„Mi-ar plăcea să mă concentrez pe dezvoltarea mea profesională ”

Media10: Ce planuri aveți pentru viitor?

Roxana Rebegilă: Sper să reușesc să îmi găsesc liniștea de a nu mai trece an de an prin acest examen. Din păcate, se pare că nici măcar nota aceasta nu îmi aduce un post titular. Îmi doresc să mă pot concentra mai mult pe aprofundarea studiilor în alte domenii, cum ar fi psihologia copilului. Nu voi putea face asta în cazul în care voi fi nevoită să repet acest examen. Mi-ar plăcea să mă concentrez pe dezvoltarea mea profesională și să am timpul necesar pentru a mă informa în beneficiul preșcolarilor.

Share This Article