Școlarii petrec mii de ore așezați în bănci, în încercarea de a asimila cunoștințe și de a se dezvolta intelectual. În acest context, poziția corpului lor în timpul orelor de curs devine esențială pentru sănătatea lor fizică pe termen lung. Adoptarea unei posturi incorecte poate avea consecințe serioase, dintre care scolioza și cifoza sunt cele mai cunoscute. Din păcate, cei mai mulți dintre copii prezintă deficiențe posturale și asimetrii din cauza poziției greșite în bancă. Ce măsuri trebuie să ia părinții? Când ar trebui să ne adresăm unui specialist? Cum stăm corect în bancă? Ne spune Elena Dumitrache, kinetoterapeut la Kineto-Plus Craiova.
Copiii care nu stau corect în bancă ajung să dezvolte o cifoză
De cele mai multe ori, pozițiile vicioase sunt cele care creează plăcere, iar aici vorbim atât de copii, cât și de adulți. Atunci când stăm pentru o perioadă lungă de timp într-o postură greșită, aceasta ajunge să fie preferata noastră care, de altfel, ne afectează. Educația în acest sens trebuie să înceapă încă de la vârste fragede, când copiii se duc la grădiniță, la școală și stau în bancă.
„Sunt câteva posturi pe care copiii le adoptă în bancă la școală, dar și acasă când își fac temele la birou. Una este aceea în care copiii vin cu cifoză pentru că stau foarte cocoșați pe birou. Ei își desfășoară activitatea foarte restrâns, stau ca un ghem peste bancă, foarte aproape de caiet ca să vadă. De cele mai multe ori, acești copii au probleme cu ochii sau poartă deja ochelari. Dacă acest copil este așezat într-o bancă în spate, unde colegul din fața lui este mai înalt, el va încerca să vadă, se va întinde, iar după aceea va simți nevoia să se ghemuiască ca să scrie pe caiet”, spune Elena Dumitrache, kinetoterapeut la Kineto-Plus Craiova.
Sunt copii care, prin adoptarea acestor poziții, ajung la kinetoterapeut cu cifoze sau asimetrii posturale. De aceea, trebuie să acordăm o atenție deosebită posturii copilului de acasă. Observăm cum își face temele, cum stă la birou, dacă este o poziție corectă și îl ajutăm să înțeleagă cum este normal să stea pentru a nu se ajunge la complicații.
„Mai sunt copii care scriu cu mâna dreaptă, iar mâna stângă o țin în lateral. Se creează o rotație și atunci automat se ridică un umăr, bazinul. O altă poziție este aceea în care copiii stau pe spate, într-o poziție de alunecare și vin în față numai când este nevoie să scrie ceva. Dacă toată ora doamna nu le-a dat nimic de scris și doar a vorbit la tablă, ei stau pe spate și atunci se creează o presiune foarte mare pe coloana lombară”, explică kinetoterapeutul.
Pozițiile vicioase duc la probleme posturale serioase
Din păcate, la școală este mult mai dificil de gestionat situația. Fiind o clasă întreagă de copii, educatoarea sau învățătoarea nu poate să îi corecteze pe fiecare în parte. Chiar dacă li se atrage atenția de câteva ori, acest lucru nu poate continua la nesfârșit. Prin urmare, tot acest proces, de educare posturală, trebuie să înceapă de acasă.
”Elevii pot să stea până la cinci ore în aceste posturi greșite și total dezordonate. Se întâmplă ca la școală să nu fie avertizați pentru că sunt mulți în clasă și profesorul nu poată să-i observe pe toți. Totuși, chiar dacă îi observă, le spune de câteva ori, însă la un moment dat devine frustrant și pentru profesor și pentru elev”, afirmă Elena Dumitrache.
Care este poziția corectă?
Dacă copilul este observat și corectat de la început de părinți, atunci va fi mult mai ușor pentru copil să înțeleagă și, ulterior, să adopte poziția corectă de stat în bancă. Acesta trebuie să fie una relaxantă, care să permite copilului să stea confortabil pe tot parcursul programului școlar. Dacă observăm că cel mic are o poziție incorectă, atunci fie încercăm de acasă să remediem această problemă, fie cerem ajutorul unui specialist, în cazul în care deja s-au format deficiențe.
„În primul rând, tălpile trebuie să fie așezate jos, pe podea. Așezarea pe scaun se va face cu genunchii în unghi de 90 de grade, iar partea lombară a spatelui trebuie să aibă undeva la 90 de grade și tot timpul să fie fixată. În al doilea rând, banca trebuie să vină în față în așa fel încât elevul să poată menține cotul cu care scrie pe bancă. Dacă ținem cotul în aer sau dacă ne lăsăm pe cot și scriem, atunci va fi foarte obositor. Pentru asta, ca să avem întreg corpul relaxat și pregătit să reziste cinci-șase ore în bancă, trebuie să adoptăm o poziție cât mai comodă. Nu este suficient doar să ne fixăm tălpile pe podea și în partea de sus să avem o altă postură. Trebuie să fie un aliniament corporal, deci e important să avem grijă la pozițiile în care copiii sunt așezați”, explică Elena Dumitrache, kinetoterapeut la Kineto-Plus Craiova.
Ce măsuri putem lua dacă copilul este prea scund sau prea înalt?
Chiar dacă scaunele și băncile nu sunt adaptate pentru înălțimea fiecărui copil, se pot lua câteva măsuri care să-i ajute, astfel, să adopte o poziție cât mai corectă. De exemplu, putea așeza o lădiță sub picioarele copilului sau să ne folosim de un înălțător. În acest fel, problema este rezolvată, iar copilul va sta comod în bancă.
„Din păcate, băncile și scaunele sunt standard. Dacă copilul este mai scund și nu ajunge cu tălpile la podea, acest lucru se poate ajusta. Putem așeza o lădiță sub tălpile copilului sau câteva cărți mai groase și atunci el poate să-și relaxeze picioarele. Pe de altă parte, dacă un elev este mai înalt și scaunul este prea jos, îi putem așeza sub fund un înălțător sau o cutie de lemn care să-l înalțe. În acest fel creăm un scaun mai înalt și potrivit pentru el. Copilul își va simți spatele lipit de spătarul scaunului sau de banca din spate”, precizează kinetoterapeutul.
„Băncile și scaunele ar trebui adaptate în funcție de vârsta copilului și de pragul dezvoltării acestuia”
Copiii din ziua de azi se dezvoltă și cresc diferit, unii mai mult decât ceilalți. Unii copii pot fi mai înalți, pe când alții pot fi mai scunzi, chiar dacă au aceeași vârstă. Prin urmare, băncile și mesele de la școală ar trebui adaptate în funcție de înălțimea elevilor.
„Băncile și scaunele ar trebui adaptate în funcție de vârsta copilului și de pragul dezvoltării acestuia. În momentul acesta am văzut că la clasele primare sunt niște băncuțe mai mici sau mai scunde, după care le înalță și încearcă să le ajusteze pe parcursul anilor. Totuși, copiii se dezvoltă diferit, unii poate sunt mai înalți, poate mai fac și un sport de performanță care îi ajută să se înalțe, iar alții nu”, afirmă Elena Dumitrache.
Ce pot să facă părinții de acasă?
Acasă, copiii tind să adopte niște poziții vicioase în pat, pe podea sau chiar la birou. Părinții trebuie să observe aceste lucruri și să corecteze copilul, să îl învețe să facă temele la birou, să aibă o postură adecvată și sub nicio formă să nu îl lase să scrie în pat sau pe podea. Este un comportament greșit care duce la afecțiuni posturale serioase.
„Copiii trebuie să fie doar urmăriți. Ideal ar fi ca înainte de începerea școlii sau a grădiniței să îi dăm copilului ceva de lucru la birou pentru a urmări dacă el stă corect. Dacă observăm că trebuie ajustată un pic postura, atunci trebuie să o facem de la început. Altfel, copilul se va obișnui așa. În momentul în care va constata că nu stă confortabil la școală, că nu stă în postura în care a fost acomodat, cea corectă, el va spune”, conchide kinetoterapetul.