Diabetul zaharat și nervozitatea. Sfaturile psihologului

Stările psihice ale unei persoane cu diabet sunt variate și schimbătoare, la fel cum se întâmplă în cazul oricui are de-a face cu o situație dificilă de viață. Stresul a devenit o componentă de rutină în viețile noastre. Zilnic apare cel puțin o situație în care cortizolul se ridică, furia crește, iar stresul și anxietatea se resimt tot mai mult. Studiile arată că românii sunt cei mai stresați dintre europeni, iar rezultatele se reflectă în starea de sănătate: suntem din ce în ce mai bolnavi. Dar, care este, totuși, legătura dintre sistemul nervos și diabetul zaharat? Gabriela Ancuța, psiholog clinician expert, psihoterapeut de cuplu și familie explică cum impactează stresul apariția și evoluția diabetului.

Specialiștii spun că stresul este reacția fizică sau psihică la o anumită situație. Atunci când apare starea de stres, corpul generează hormoni pentru a-l ajuta să răspundă pericolului. Mai exact, organismul se pregătește să lupte și produce mai multă glucoză care va fi transformată în energie. Numai că, în cazul diabeticilor, acest lucru ar putea fi o adevărată problemă. Insulina nu este întotdeauna în stare să pună în mișcare glucoza, iar acest lucru duce la o creștere a nivelului de zahăr din sânge.

„Stresul psihologic crește rezistența la insulină și prin urmare, poate fi un factor în dezvoltarea diabetului sau stresul poate precipita diabetul deja existent”, spune doamna psiholog, Gabriela Ancuța.

Așa cum diabetul este o boală pe viață, cu care trebuie să înveți să trăiești, diagnosticul vine la pachet cu o serie de schimbări radicale, care îl pot dezechilibra emoțional pe pacient. Este foarte important să ne monitorizăm stările prin care trecem și să apelăm la ajutor specializat atunci când este cazul.

Starea psiho-emoțională în diabet este nevoie să fie monitorizată, cel puțin, la fel de des ca glicemia. Nu te speria de mersul la psiholog, nu înseamnă că suferi de vreo problema mentală. Este firesc să îți trăiești furia sau sentimentele de nejutorare. Un terapeut bun va acționa că un antrenor personal, învățându-te cum să faci față stresului, cum să îți elaborezi programul și cum să te automotivezi. De asemenea, el te va sprijini în situațiile specifice ție, pentru că fiecare pacient are problemele personale, de familie, sau anumite condiții de viață ce necesită o abordare personalizată.

„Următoarele simptome ar trebui să ne determine să apelăm la ajutorul unui psiholog: tristețe prelungită, iritabilitate, plâns facil, dificultatea de a îndeplini sarcini pe care altădată le făcea cu plăcere, tulburări alimentare sau de somn, dificultăți de concentrare, tendința la retragere socială, neglijarea regimului alimentar și a monitorizării glicemiilor, neglijarea vizitelor la medic”, adaugă psihologul.

Sănătatea psihică și emoțională a persoanelor cu diabet zaharat este importantă. Pe lângă faptul că diabeticii au multe probleme legate de nervi și irascibilitate, stresul, de cele mai multe ori, acutizează boala. Diabetul devine și mai greu de gestionat pentru că din cauza stresului, bolnavii pot adopta un stil de viață nesănătos, pot să ignore nivelul glicemiei sau să nu mai facă mișcare suficientă. Gabriela Ancuța reamintește care este rolul unui specialist în asemenea momente.

man hands using lancet on finger to check blood sugar or ketones level by glucose meter. medicine diabetes keto diet health care at home

„Diagnosticul de diabet este însoțit adesea de o avalanșă de trăiri sufletești precum: disperare, mânie, descurajare, lipsă de sens, simptome întâlnite în cazul depresiei. La aflarea unui astfel de diagnostic pot apărea reacții de stres acut. Subiectiv, un astfel de diagnostic poate fi trăit ca o pedeapsă «de ce tocmai eu?». Prima mea recomandare este aceea de a căuta ajutorul unui psiholog. Pacienții pot solicita ajutor psihologic atât în faza incipientă, de diagnosticare, care de cele mai multe ori are un efect devastator atât asupra pacientului cât și a familiei, dar și ulterior, ori de câte ori acesta se simte copleșit, simte că nu își mai găsește locul, că este nervos, iritabil, că are tendința de a se izola, în perioadele de tristețe prelungită, când are tendința de a  neglija recomandările medicale”, spune Gabriela Ancuța.

See Also

Boala a apărut să te învețe cel puțin un lucru, iar psihologul e acolo să te ajute să o accepți. Boala vine la pachet cu schimbarea completă a stilului de viață. S-ar putea să ai impresia că îți va îngreuna viața sau poate că nu te vei descurca suficient de bine cu tratamentul. Din acest motiv ajutorul psihologului este esențial.

„Psihologul identifică în care dintre fazele de doliu în se află pacientul, ca urmare a pierderii suferite (stilul de viață anterior, starea de sănătate) și în funcție de aceasta oferă sprijin familiei și pacientului pentru creșterea calității vieții. Fazele de doliu sunt: negarea, furia, negocierea, depresia și acceptarea. Unii pacienți și familiile lor rămân perioade îndelungate blocați într-una dintre fazele incipiente și nu reușesc să se  adapteze la acest diagnostic crunt. O parte din pacienți manifestă față de boală mecanismul de negare, care poate să fie funcțional pentru echilibrul psihic și nu trebuie să fie pus neapărat sub semnul întrebării, decât dacă pacientul refuză să respecte indicațiile medicale. În funcție de gradul de severitate al simptomelor, indicația poate fi: psihoterapie sau tratament medicamentos și psihoterapie. În cazul în care pacientul refuză ajutorul unui psiholog, este recomandat ca familia acestuia să ceară o consultație, pentru a găsi împreună modalități de a gestiona stresul”, reamintește doamna psiholog.

Deși stresul și situațiile tensionate par a fi greu de gestionat, acest lucru nu este imposibil. Psihologul Gabriela Ancuța vine cu recomandări pentru persoanele diabetice care trec printr-o criză emoțională.

„Perioadele prelungite de stres au un impact negativ major asupra stării de sănătate fizică și psihică. Este important să avem la îndemână modalități practice de a gestiona stresul astfel încât acesta să nu ia forma unei patologii fizice sau psihice.

  • Luați puțină distanță de factorul stresant: nu poți avea o imagine de ansamblu și a face un plan de salvare de pe câmpul de luptă de aceea este indicată o oarecare detașare de factorul stresor;
  • Plimbați-vă: natura combinată cu mișcarea au un efect pozitiv asupra stărilor tensionate. Când vă simțiți copleșiți de anumite situații, luați-vă o pauză de 20 de minute și mergeți să faceți o plimbare în cel mai apropiat parc;
  • Meditația: deconectarea de la probleme, concentrarea pe respirație și imaginarea unui loc care să ne aducă liniște sufletească, acompaniați sau nu de muzică;
  • Ședințele de psihoterapie au rolul de a oferi mai multă claritate, sens, motivație pacienților care se află în situații dificile de viață și au tendința de a neglija indicațiile medicului;
  • Rugăciunea: s-a constatat că rugăciunea are un efect pozitiv asupra stării psihice, aceasta presupunând o concentrare mentală, emoțională și chiar fizică cu un important rol terapeutic;
  • Lecturarea unei cărți”, adaugă psihologul Gabriel Ancuța.

What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
2
In Love
2
Not Sure
2
Silly
1
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

COPYRIGHT 2021 Creat de WEB GRYG DESIGN. Toate drepturile rezervate.

Scroll To Top