Conf.univ.dr. Germina Cosma:,,Sportul dezvoltă inteligența emoțională”

Ana Maria Predilă
20 Min Read
Conf.univ.dr. Germina Cosma este profesoară la Facultatea de Educație Fizică și Sport a Universității din Craiova. Implicată în multe proiecte prin care ajută copiii să se dezvolte cu ajutorul sportului, vorbește cu multă pasiune despre ceea ce face alături de studenții săi, dar și despre activitatea de cercetare în care este implicată. A fost sportivă de, iar astăzi încearcă prin tot ceea ce face să convingă copiii, tinerii, părinții și bunicii să implice mișcarea în viața lor zilnică, pentru că astfel pot avea cel mai bine grijă de sănătatea lor fizică și psihică. Într-un interviu acordat Media10, conf.univ.dr. Germina Cosma vorbește despre cât de important este sportul, dar și despre proiectele prin care sprijină copiii cu dizabilități.

AUTOR: MARINA ANDREI

 

 

Activitatea fizică ne ajută să ne menținem sănătoși și să evităm sedentarismul. Este foarte important să încurajăm copiii să facă sport de mici pentru că îi ajută să se dezvolte, să aibă mai multă încredere în ei, să devină ambițioși și să persevereze. Pe timp de vară, mersul pe jos în aer liber sau o plimbare cu bicicleta sunt printre primele recomandări care le vin în minte specialiștilor. Înainte de a ne apuca de un sport este indicat să consultăm un medic sau un antrenor din domeniu. Conf.univ.dr. Germina Cosma ne explică și ne ajută să înțelegem care este rolul sportului și care sunt beneficiile pe care exercițiile fizice le aduc copiilor, dar și adulților.

Media10: România este pe locul III în Europa la obezitate infantilă. Pe lângă alimentație, medicii recomandă copiilor să facă sport. Care este rolul sportului în viața unui copil?

Germina Cosma: Sportul are un rol extrem de important în viața tuturor, mai ales în primii ani de dezvoltare și, mai ales, în viața copiilor, deoarece sportul influențează atât personalitatea umană, cât și dezvoltarea fizică armonioasă și integrarea în societate. Valențele sportului sunt nenumărate. Toată lumea se gândește doar la sănătate, dar sportul aduce multe alte beneficii în viața copiilor. În ultimii 30 de ani societatea s-a schimbat. Tehnologia a evoluat foarte mult, iar copiii sunt foarte atrași de parte aceasta tehnologică. Sunt din ce în ce mai puțini copii care practică sportul de timp liber și sunt din ce în ce mai puțin copii care practică sportul de performanță. Ei sunt atrași de jocuri pe calculator, de utilizarea telefoanelor, a tabletelor și a acestor tehnologii moderne. Aceste aspecte nu au influențat numai partea de socializare și partea de încredere în sine, de dezvoltare personală și, în special, de dezvoltare a inteligenței emoționale, ci au și repercusiuni asupra stării de sănătate, așa cum se întâmplă cu cazurile de obezitate. Au apărut atitudiniile deficitare (cifoză, scolioză), care ne îngrijorează pentru că afectează viața copilului pe termen lung. Astfel de afecțiuni sunt cauzate de viața sedentară.

Media10: Care ar trebui să fie atitudinea părinților în fața unui copil sedentar și cum îl pot convinge să-și schimbe acest stil de viață?

G.C.: Este foarte important să obișnuim copilul cu practicarea exercițiului fizic încă de mic. Odată ce deprindem un stil de viață sănătos în rândul copiilor șansele ca el să își păstreze acest stil de viață sănătos și pe perioada maturității sunt mult mai mari. Părinții trebuie să încurajeze copiii să facă sport. Chiar dacă nu practică un sport de performanță, este important să-i încurajeze să practice activități fizice de timp liber, să-și dedice din timp și să facă sport împreună, în aer liber, să meargă cu bicicleta, să efectueze drumeți.

,,Exercițiile fizice sunt recomandate încă din prima lună de naștere”

Media10: De la ce vârstă este recomandat să facă sport cei mici?

G.C.: Dacă vorbim de sportul de performanță, fiecare ramură sportivă, în funcție de specificul acesteia, are o vârsta de selecție raportată la efortul din timpul antrenamentului, la evoluția ulterioară a unui sportiv. Dacă la gimnastică trebuie să începi sportul de la patru, cinci ani, poate chiar și la trei ani, la canotaj poți să începi sportul mult mai târziu. Vârsta de selecție este mult mai mare. Dacă vorbim însă de mișcare, în general, exercițiile fizice sunt recomandate din prima lună de naștere. Este important să fim atenți și la contraindicații, sunt și persoane care trebuie să facă doar un anumit tip de mișcare. Acum, tot mai mulți instructori de fitness sunt atenți la acest aspect. Foarte mulți absolvenți de-ai noștri sunt încadrați în sălile de fitness și sper că lucrurile vor evolua într-o manieră pozitivă în ceea ce privește instrucția personalului din sălile de fitness, astfel încât oamenii să fie îndrumați cât mai corect.

„Este important atunci când vrei să te apuci de un sport să consulți un specialist”

Media10: Ce activități sportive trebuie să facă un copil în funcție de vârstă?

G.C.: Există sporturi adaptate și pentru cei mici, dar și pentru vârstnici. Mersul este cel mai simplu exercițiu fizic și este recomandat tuturor. Există unele contraindicații în ceea ce privește alergarea, iar aici totul se decide alături de un specialist. Dacă vorbim de o persoană supraponderală, atunci nu i se recomandă să alerge, i se recomandă fie să alerge în apă pentru că apa preia din greutate, fie să folosească bicicleta, astfel încât articulațiile să nu fie foarte solicitate. Există și indicații și contraindicații de a practica unele exerciții. Din acest considerent este important ca atunci când vrei să te apuci de un sport să consulți un specialist și să nu faci de capul tău. Singurele exerciții pe care eu îl recomand fără restricții sunt mersul pe jos și mersul pe bicicletă.

Media10: Ați făcut sport și veniți dintr-o familie de sportivi. Cum v-a ajutat sportul în viață?

G.C.: Sportul m-a ajutat în foarte multe direcții. În primul rând, te învață să fii mult mai organizat, în al doilea rând, te învață să lucrezi în echipă, îți dezvoltă foarte mult partea de inteligență emoțională cu tot ce ține de încrederea de sine, ambiție, perseverență, curaj și tenacitate. Sunt foarte multe calități pe care doar sportul ți le poate dezvolta, cum ar fi aceea de a nu abandona niciodată, de a nu te da bătut. Recomand sportul tuturor, indiferent de poziția socială, indiferent de statut. Sportul de performanță dezvoltă și alte calități legate, în primul rând, de personalitate.

Proiecte pentru copiii cu dizabilități din Dolj

Media10: Sunteți implicată în multe proiecte în care ajutați copiii cu dizabilități să facă recuperare prin sport. Cât de mare este nevoie de astfel de programe și ce ați reușit să faceți din acest punct de vedere în Dolj?

G.C.: Nevoia de aceste proiecte este una extrem de mare. Persoanele cu dizabilități fac parte dintr-o categorie care foarte multă vreme a fost lăsată undeva într-un colțișor și de care nu s-a ocupat nimeni. Există familii care nu acordă destulă atenție unor persoane cu dizabilități. Proiectele noastre au vizat în special persoanele cu dizabilități intelectuale și aici ne-am adresat în special persoanelor cu Sindrom Down cu care noi lucrăm încă din anul 2004. Persoane care au nevoie foarte mult de partea de exercițiu fizic pentru sănătate și pentru a combate sedentarismul pentru că ei, în general, sunt sedentari și sunt destul de lenți și-n mișcări și-n reacții. În primul și în primul rând, vizăm partea de incluziune socială la care țara noastră stă destul de deficitar. Această parte de incluziune încercăm să o realizăm alături de studenții Facultății de Educație Fizică și Sport și împreună cu Asociația ALDO-CET (Asociația Langdon Down Oltenia Centrul Educațional Teodora) derulăm săptămânal activități alături de acești copii. Perioada aceasta pentru ei este una foarte dificilă, contactul cu ceilalți oameni, contactul cu voluntarii care lucrează pentru ei contează extraordinar de mult. Noi am încercat și ei încearcă să lucreze cu Fundația Special Olympics de acasă exercițiile fizice, dar le lipsește foarte mult partea de socializare.

„Multe școli din mediul rural nu au unde să-și desfășoare pe timp de iarnă sau pe timp nefavorabil lecția de educație fizică”

Media10: Ce ne lipsește în România pentru  a face sport și a combate această mare problemă: sedentarismul, care duce la boală?

G.C.: În primul rând ne lipsește baza materială. Nici măcar partea de educație fizică din școli nu poate fi făcută în anumite școli în condiții optime din cauza lipsei terenurilor sau sălilor de sport. Sunt școli care își desfășoară lecția de educație fizică într-o sală în care, simultan sunt patru clase și atunci și profesorii de educație fizică trebuie să fie extrem de creativi, extrem de organizați, astfel încât să ducă la bun sfârșit obiectivele lecției de educație fizică. Nu mai vorbim de școlile din mediul rural. Există și școli care au săli de sport, dar foarte multe școli din mediul rural nu au unde să-și desfășoare pe timp de iarnă sau pe timp nefavorabil lecția de educație fizică. Noi, totuși, ne bucurăm că în Craiova avem stadionul Oblemenco, avem acum stadionul de atletism, care eu sper că va încuraja performanța sportivă în această ramură extrem de iubită. Până nu demult, am avut rezultate deosebite la atletism, campioni olimpici mondiali europeni din Craiova, de pe băncile Școlii de Atletism din Craiova. Sper că existența acestui stadion va revigora partea de atletism. Sigur că ne-ar mai trebui foarte multe săli de sport pentru că sunt din ce în ce mai multe cluburi private care antrenează în jocurile sportive, vorbesc aici de baschet, handbal chiar și la volei și care nu au unde să-și desfășoare activitatea, tocmai din cauza faptului că există puține săli de sport și în acele săli de sport este greu să intri, nu pot intra toate cluburile.

„Sunt calități pe care doar sportul ți le poate dezvolta”

Media10: Care sunt beneficiile sportului de grup?

G.C.: În primul rând, înveți să lucrezi în echipă. Toate calitățile pe care ți le dezvoltă sportul poți să le transferi ulterior în viață, chiar dacă nu vei urma o carieră de sportiv sau dacă nu vei fi antrenor sau profesor de educație fizică. Sunt calități pe care doar sportul ți le poate dezvolta și vorbim aici de lucrul în echipă, de dezvoltarea empatiei, de dezvoltarea curajului, ambiției. Relațiile aceste, psihosocializarea grupurilor sportive, relațiile care se stabilesc între coechipieri sunt relații foarte strânse, chiar dacă nu toți copiii sunt prieteni. Există sportivi în aceeași echipă care nu relaționează foarte bine în viața privată, dar sportul i-a învățat ca în teren să lupte toți pentru unul și unul pentru toți. În teren bate o singură inimă. Sportul îți formează și calități de lider.

Școală de vară pentru elevii din medii defavorizate

Media10: Ați fost manager de proiect la Școala de vară ,,Fii activ vara prin sport!”. Cum au primit copiii acest proiect? Cât de mult avem nevoie de astfel de acțiuni?

G.C.: A fost un proiect la care eu am ținut foarte mult, pentru că s-a adresat tinerilor ce provin din medii defavorizate din întreaga regiune a Olteniei, tineri din partea cărora noi am avut un feedback extraordinar. Am încercat să-i acomodăm cu viața de student, să le aducem la cunoștință cerințele mediului academic, dar pe lângă oferta educațională pe care am prezentat-o, am atins foarte mult și partea de experimentare a unei vieți de student. Au avut parte și de distracție, am fost cu ei și în excursii și în vizite de studiu, au vizitat cele mai importante instituții din Craiova, am mers la muzee, am mers cu ei la cinema. A fost pentru ei o experiență minunată, sper ca toate cunoștințele dobândite pe parcursul școlii de vară să-i fi ajutat atât în viață, să le fi stimulat dorința de a învăța pentru a lua cu brio examenul maturității, Bacalaureatul. Avem foarte mulți participanți ai școlii de vară care s-au îndreptat către facultatea noastră și acesta este un câștig deosebit. Pentru ei a fost o experiență minunată, dar și pentru noi. Am realizat alături de ei acțiuni extraordinare. De exemplu, anul trecut am organizat un flashmob în centrul Craiovei, în Piața Mihai Viteazul, acolo cei din grupul țintă au fost protagoniștii acestui flashmob. L-am organizat în ideea de a conștientiza și de a atrage atenția asupra importanței exercițiului fizic în viața tinerilor.

Pe parcursul celor trei ani în care s-a derulat proiectul, le-am prezentat elevilor absolvenți de succes și le-am facilitat întâlnirea cu mari campioni. Pentru ei a fost extraordinar, s-au întâlnit cu Ana-Maria Brânză, Constantina Diță, care sunt sportive medaliate la jocurile olimpice, s-au întâlnit cu medaliați la campionate mondiale. Anul trecut am avut-o pe Silvia Stroescu, care a venit special de la București să lucreze cu noi, să organizăm o competiție tip Exatlon. Această competiție am desfășurat-o în sala Polivalentă, pentru ei a fost extraordinar că au intrat și au participat la aceste evenimente. În primul an, ne-am întâlnit cu componenții echipei de fotbal. Am participat la un antrenament de-al lor, au făcut fotografii cu fotbaliștii. În fiecare an am avut evenimente care să-i stimuleze și care să-i determine să-și îmbogățească cunoștințele și poate în viitor să urmeze cursurile Facultății de Educație Fizică și Sport sau o carieră în domeniul Știința Sportului și Activităților Motrice.

„Beneficiem de un centru de cercetare destul de puternic”

Media10: Faceți și cercetare. Cât de greu este și ce v-ați dori să se schimbe din acest punct de vedere?

G.C.: Sunt dificultăți pe care, într-adevăr, le întâmpinăm în cercetare. În primul rând, mi-aș dori ca aparatura de cercetare să se îmbunătățească. Noi beneficiem de un centru de cercetare destul de puternic. Dorința mea este ca antrenorii să conștientizeze importanța unor rezultate științifice în evoluția ulterioară a performanțelor, pentru că fără o echipă interdisciplinară nu putem avea performanță, indiferent de sportul pe care îl practicăm.

„Am absolvenți care sunt profesori extraordinari”

Media10: Care este relația dumneavoastră cu studenții?

G.C.: În primul rând, noi suntem aici pentru studenții noștri. Eu am un foarte mare respect pentru toți studenții, sper ca la un moment dat să ne depășească. La noi, fiind o facultate vocațională, cele mai multe ore sunt lucrările practice și acolo, lucrând cu grupe mici și petrecând toată ziua împreună în sală, relațiile noastre sunt destul de apropiate. Cred că, oamenii care practică sportul se adaptează mai ușor, se integrează mai ușor și țin cont foarte mult de cei din jur. Studenții pentru mine sunt cei care duc mai departe cele transmise de către noi, sunt cei cu care ne mândrim că la un moment dat reușesc să scoată campioni și sunt recunoscuți pe plan național și internațional. Avem absolvenți care sunt profesori extraordinari și sunt foarte iubiți. Profesorii de educație fizică sunt foarte iubiți atât de copii, cât și în cancelarie. Absolvenții noștri trebuie să preia această dragoste pentru copii,  pentru că este cel mai important lucru în meseria de dascăl.

Media10: Ce proiecte puneți la cale în continuare pe partea de cercetare, pentru copii și studenți?

G.C.: Pe partea de cercetare, noi avem acum intenția de a demara anumite proiecte care vizează sportul de performanță și ne dorim achiziționarea unor echipamente care să vină în sprijinul antrenorilor și a sportivilor. Ne dorim să-i ajutăm atât în monitorizarea antrenamentului prin intermediul acestor device-uri. În ceea ce privește educația fizică, ne dorim să se reînceapă activitatea pentru că este foarte dificil să lucrăm online din prisma faptului că orice exercițiu fizic, mai puțin cele extrem de simple, necesită o foarte mare atenție din partea profesorului și ajutor. Unele exerciții se face doar cu ajutorul profesorului, pentru că o deprindere motrică formată greșit este foarte greu de corectat ulterior. Acest sistem online nu poate funcționa decât cu exerciții de bază, exerciții foarte simple, nu neapărat specifice, iar la noi, la facultate cu atât mai greu pentru că avem gimnastică la aparat, avem jocuri sportive și este complicat să lucrezi online atunci când studentul, de exemplu, acasă nu are paralele sau bârnă.

Share This Article