Mișcarea, vitală pentru sănătatea inimii-Dr.Diana Stăvaru, specialist cardiolog Echipa Inimii

Inima este un mușchi care trebuie antrenat, iar pentru a reduce riscul bolilor cardiovasculare avem nevoie de mișcare. Oamenii au fost creați pentru a se mișca, nu pentru a fi sedentari. Practicarea sportului este metoda cea mai eficientă pentru menținerea sănătății fizice și psihice atât la adulți, cât și la copii.  Bolile inimii sunt principala cauză de deces în România. Anual, 150.000 de decese sunt cauzate de bolile cardiovasculare, conform datelor Fundaţiei Române a Inimii. Mișcarea este un aliat de bază în prevenirea acestor afecțiuni și a complicațiilor lor.

AUTOR: ANA-MARIA PREDILĂ

 

 

Sportul nu trebuie conceput ca o corvoadă, ci ca o parte a vieții sănătoase. Educația pentru sănătate începe de la grădiniță. Informarea și conștientizarea cu privire la prevenția bolilor inimii ar trebui să fie făcute încă din primii ani de viață, cu toate acestea, în România nu există un program de prevenție a bolilor cardiovasculare.

Cu ajutorul medicilor specialiști de la Centrul Medical Echipa Inimii, Media10 derulează campania „Fă echipă cu inima ta”, cu scopul de a oferi informații utile legat de prevenția bolilor inimii.

Studii realizate de Colegiul American de Medicină Sportivă au demonstrat că cea mai benefică schimbare în viața oricărui individ este renunțarea la sedentarism și includerea în programul zilnic a unei activități fizice. Poate mai mult decât alimentația sănătoasa și evitarea celorlalți factori de risc, sportul este cel care menține integritatea vaselor și a inimii.

De ce este important să facem mișcare pentru a ține departe bolile inimii

Sedentarismul este considerat unul dintre factorii de risc principali ai bolilor cardiace, pe lângă fumat și nivelul crescut de „colesterol rău” (LDL). 

Activitatea fizică ar trebui să fie un obicei urmat pe tot parcursul vieții, spune dr. Diana Stăvaru, medic specialist cardiolog Echipa Inimii.

„Acum, în era digitalizării și a vieții online, am uitat cumva de importanța mișcării. Din păcate, multe persoane sunt sedentare. Trebuie să știm însă faptul că principalii factori de risc cardiovascular cum sunt: sedentarismul, obezitatea, dislipidemia, hipertensiunea, pot fi ținuți sub control cu ajutorul sportului, stilului de viață sănătos, alimentației corecte”.

Multe studii de specialitate au arătat, de-a lungul timpului, că persoanele care obișnuiesc să facă sport în mod regulat sunt mai puțin predispuse în fața bolilor cardiace, prin comparație cu persoanele sedentare.

„O viață sedentară crește riscul cardiovascular. Sportul ajută la combaterea obezității, la scăderea valorilor tensionale, a valorilor colesterolului. Totodată poate să ajute la scăderea necesarului de tratament. În cabinetul medical observăm zilnic diferențele majore care apar în starea de sănătate a unui pacient care face mișcare și a celor care sunt sedentari. Rezultatele se văd și în tonusului pacientului care devine mai activ, mai optimist, își dă seama că poate să facă lucruri pe care la început nu reușea să le facă. Efectele sunt extraordinare și din punct de vedere psihic și emoțional”, explică dr. Diana Stăvaru, medic specialist cardiolog.

Mersul pe jos nu te costa nimic. Poți să faci această activitate la nivelul la care ți se potrivește ție cel mai bine și poți să „construiești” singur nivelul de dificultate treptat.

See Also

„La pacienții cu boli cardiovasculare recomandăm mersul, mersul alert, alergatul. Ghidurile Societății Europene de Cardiologie recomandă 30 de minute de exerciții fizice de intensitate moderată, cam cinci zile pe săptămână”, adaugă dr. Diana Stăvaru.

Sportul este extrem de important și pentru sănătatea copiilor. România ocupă locul trei în Europa la obezitatea infantilă, după cum arată Organizația Mondială a Sănătății (OMS). În Dolj, sute de copii doljeni ajung periodic în cabinetele medicale din cauza problemelor de greutate. Aproape 40% dintre copii sunt supraponderali. Grav este că din cauza obezității mulți ajung să aibă și alte boli asociate, cel mai adesea diabet și boli de inimă.

Un copil activ este un copil sănătos. Activitatea fizică întărește mușchii și oasele. Cel mai dificil lucru pentru părinți este însă să îi convingă pe copiii lor de beneficiile sportului. Activitatea fizică continuă este asociată cu dezvoltarea atenției și inteligenței. Cea mai bună metodă este însă ca părinții să fie modelul copiilor.

„Părinții au un rol extrem de important, ei sunt cei care trebuie să  ajute copiii să conștientizeze importanța sportului, să facă împreună sport, să fie modelele copiilor lor. Părinții trebuie să își facă timp să își antreneze copiii în tot felul de activități fizice. Este important să își încurajeze micuții să facă sport, fie că este sport de performanță, fie că este de recreere”, conchide dr. Diana Stăvaru, medic specialist cardiolog Echipa Inimii. 

What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

COPYRIGHT 2021 Creat de WEB GRYG DESIGN. Toate drepturile rezervate.

Scroll To Top