Interviu

Vasile Ciurchea, președintele CNAS: „Comunicarea cu pacientul este foarte importantă”

Principalul actor pe piața serviciilor de sănătate din România este Casa Națională de Asigurări de Sănătate, care administrează Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate. Prin cele 43 de case de asigurări subordonate, ea contractează circa 26.000 de furnizori. Spre deosebire de anii 1970-1990, CNAS, nu Ministerul Sănătății, are cele mai multe pârghii pentru a influența comportamentul furnizorilor, cantitatea și calitatea serviciilor prestate către pacienții români.
Vasile Ciurchea, președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) vorbește într-un interviu acordat jurnaliștilor Media 10 despre banii din sistemul medical, despre problemele cardului de sănătate și ale dosarului electronic, dar și despre importanța comunicării medic-pacient, în contextul derulării de către Sindicatul medicilor Promedica a proiectului „Medici și pacienți, o alianță pentru sănătate”. 

Ana-Maria Predilă: CNAS este instituția care manageriază banii din sistemul medical. Din acest punct de vedere există două opinii, una că nu există bani suficienți, alta că există, dar ar trebui manageriați mai eficient, corect. Cum vedeți dumneavoastră lucrurile?

Vasile Ciurchea: Nu există un sistem sanitar standard, model. Există foarte multe modele de sisteme de asigurări de sănătate. nefiind niciunul ca fiind cel mai bun. Încercăm să asigurăm nevoile pacientului, de multe ori nu reușim însă să le asigurăm în măsura dorită de pacient. Însă, trebuie înțeles că medicul este cel care decide de ce investigații are nevoie pacientul, când are nevoie, de ce tratament, în ce doze. Nu pacientul trebuie să își schimbe tratamentul când dorește și nu el trebuie să îi spună medicului ce investigații crede că are nevoie. Medicul este suveran în actul medical și acolo nu ar trebui să intervină nimeni. Nici un medic nu ar trebui să acorde un serviciu medical pentru că așa dorește pacientul. El trebuie să acorde serviciul în deplină cunoștință de cauză medicală.

„În toate sistemele de sănătate există liste de așteptare”

Ana-Maria Predilă: Avem bani în sistemul de sănătate, astfel încât medicii să poată să ofere ceea ce consideră că este cel mai bine pentru pacient?

Vasile Ciurchea: Bani nu sunt suficienți în nici un sistem. În orice sistem de sănătate din lume banii sunt limitați. Trebuie să te încadrezi în buget, din acel buget să dai ce este important, să prioritizezi. În toate sistemele de sănătate există liste de așteptare, de programări. Partea acută a problemei o tratezi ca atare, aceea nu poate fi amânată, dar ceea ce poate fi amânat, trebuie prioritizat.

Ana-Maria Predilă: Cum le răspundem pacienților care ajung în spital și spun: „domnule doctor, am plătit toată viața asigurare de sănătate și acum când ajung în spital sunt nevoit să scot alți bani din buzunar pentru medicamente, dispozitive medicale”?

Vasile Ciurchea: Conform legislației spitalul este obligat să ofere pacientului ceea are nevoie pentru tratament pe perioada internării. Dacă pe timpul internării i se cere să cumpere ceva, acele servicii trebuie să fie decontate de către spital pentru că legea spune că un pacient internat are dreptul la toate serviciile de care are nevoie.

„Comunicarea este foarte importantă”

Ana-Maria Predilă: Pentru a înțelege bine toate aceste lucruri este foarte importantă comunicarea dintre medic și pacient. Modul în care medicul știe să se facă înțeles de acel pacient a,flat în suferință, poate să crească complianța la tratament și să evite cazurile de malpraxis. În acest sens, Sindicatul medicilor Promedica derulează în această perioadă proiectul „Medici și pacienți, o alianță pentru sănătate”. Cum vedeți dumneavoastră lucrurile din acest punct de vedere?

Vasile Ciurchea: Comunicarea cu pacientul este foarte importantă. Medicul ar trebui să facă toate eforturile, în așa fel încât, pacientul să înțeleagă exact care este starea lui în acel moment și ce intenționează medicul să facă. Pacientul trebuie să aibă încredere în medic.

Întreg sistemul informatic al CNAS urmează să aibă contract de mentenanță

Ana-Maria Predilă: Care este situația cardului de sănătate, există în acest moment un serviciu de mentenanță asigurat, astfel încât să nu mai apară deficiențe?

Vasile Ciurchea: În acest moment cardul funcționează. Începând cu 1 august nu au mai fost probleme în funcționarea cardului, dar asta nu înseamnă că 24/24 sistemul informatic al CNAS funcționează 100%. Nu există asta pentru nici un sistem de sănătate, deci, nici pentru sistemul informatic al casei. Acele mici sincope de câteva minute le considerăm normale. Serviciile pot fi acordate, validate și apoi decontate. Am demarat toate procedurile pentru mentenanță, iar de acum înainte se urmează procedurile legale pentru a avea un serviciu de mentenanță pentru toată platforma informatică a CNAS și nu doar pentru o componentă. Până acum, exista mentenanță pe fiecare componentă în parte. Acum am gândit una pentru întreaga platformă, tocmai pentru a încerca să limită disfuncționalitățile sau perioadele cu sincope. 

Dosarul electronic de sănătate (DES) mai are etape de parcurs până să devină funcțional

Ana-Maria Predilă: În ce stadiu se află dosarul electronic de sănătate?

Vasile Ciurchea: Dosarul electronic de sănătate a fost conceput inițial pentru medicii de familie și pentru spital. Există un întreg lanț de servicii medicale unde acesta nu era prevăzut, acum demarăm proiecte cu finanțare europeană pentru a-l introduce pentru toate serviciile medicale. Acest dosar este extrem de important în managementul bolnavului. Atât timp cât nu ai toate toate datele despre pacient, despre investigațiile pe care le-a făcut, fie ești tentat să le mai repeți o dată, fie nu ai toate elementele care să te ajute în acordarea tratamentului exact. Chiar și în evoluția unei boli este foarte important să știi de la debut și până la momentul în care pacientul se prezintă în fața ta ca medic, ce s-a întâmplat, ce medicamente a luat. Foarte important este să știi aspectul medical al lucrurilor, nu așa cum îl descrie bolnavul, pentru că el nu întotdeauna știe să descrie exact datele de care care are nevoie medicul. 

Datele pacientului în DES sunt în siguranță”

Ana-Maria Predilă: Cât de în siguranță sunt datele pacienților înregistrate în DES?

Vasile Ciurchea: Datele pacientului în DES sunt în siguranță. Nu există nicio problemă ca ele să ajungă pe nu știu unde. Aceasta a fost o preocupare majoră de la început.

Ana-Maria Predilă: De când credeți dumneavoastră că DES o să fie un sistem funcțional?

Vasile Ciurchea: Eu cred că sistemul o să fie funcțional în următoarele șase luni, luându-mi un termen legat de  cât ar dura toate procedurile legale de licitație și apoi de implementare.

Articole recente

Vasile Cepoi, președintele ANMCS: „Incidenţa evenimentelor adverse asociate asistenţei medicale derminate de deficienţe de comunicare este destul de mare”

Redactia Media10

Spitalul din Buhuși a atras aparatură de 30 de miliarde lei, o echipă de medici tineri și se preocupă de comunicare cu pacienții

Redactia Media10

Prof. dr. Maria Puiu: „Comunicarea medic-pacient este foarte importantă”

Redactia Media10

Lasa un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.