Elevii trec în aceste zile prin emoția Evaluărilor Naționale. Mulți dintre ei au pe umeri responsabilitatea de a lua notă mare. Pentru elevi stresul este imens și de aceea părinții trebuie să îi ajute să gestioneze cât mai bine emoțiile.
Replici de felul: Dacă nu-mi vii cu 10 acasă, nu mai ai ce să cauți la ușa mea” nu fac decât să streseze și mai mult elevii. Pe lângă propriile emoţii, copiii trebuie să gestioneze şi presiunea socială (trebuie să performeze în colectivul din care fac parte sau în faţa prietenilor, cunoştinţelor).
Autor: Ana-Maria Predilă
Cum ajutăm copilul să treacă cu bine prin perioada examenelor?Cum putem să îi mărim capacitatea de concentrare? Irina Gruia, psiholog, ne ajută cu recomandări.
Tendința ultimilor ani arată că cel mai mare pericol la care sunt supuși copiii în lumea contemporană nu este reprezentat nici de violență, nici de droguri, nici de molestare, ci de stres. Modul în care trăim ne face extrem de vulnerabili, iar copiii resimt acest lucru primii. Un studiu al Asociației Americane de Psihologie a scos la iveală faptul că adolescenții din zilele noastre sunt la fel de stresați că și adulții și că, în mod surprinzător, copiii mai mici sunt adesea mult mai stresați decât credem noi, adulții.
Pregătirea pentru examene este o responsabilitate care nu aparține, în mod special, elevilor. Este o responsabilitate, care face parte din educația pe care părinții o oferă propriilor copii. Este vorba, totodată, și de modalitatea prin care părinții reușesc să îi facă pe copii să primească provocările. Fiecare examen este o provocare, o întâlnire cu un sistem de evaluare, o măsurare a tuturor informațiilor pe care elevul le-a interiorizat și în care a investit timp.
„Această etapă a examenelor începe cumva neconstructiv în România, foarte devreme. Am observat în ultima perioadă la mulți părinți că sunt foarte curioși, care este diferența dintre copilul lor și alt copil. Comparația între copii nu este una sănătoasă. Sunt părinți care își tratează copilul ca pe un fel de gadget, care are doar capacitatea de a achiziționa informații. Este important ca părinții să nu compare niciodată produsul copilului lor cu produsele altor copii. Fiecare copil este unic și dotat cu un anumit tip de inteligență”, spune Irina Gruia.
Părinții trebuie să privească evaluarea copiilor prin examene ca pe un proces firesc, integrat, și să nu proiecteze asupra copiilor propriile frici.
„Comunicarea cu copilul este foarte importantă în atitudinea față de examene. Este foarte important să ascultăm elevul/copilul. Copilul trebuie ținut aproape fără să fie devalorizat, investigat, acuzat. Este foarte important ca părintele să nu își proiecteze asupra copilului frica lui. În prezent, elevii memorează altfel, funcționează altfel. Tinerii de astăzi sunt mult mai adaptați și sunt mult mai expuși la mai multe tipuri de învățare”.