Într-o lume în care educația este fundamentul progresului, există profesori care reușesc nu doar să transmită cunoștințe, ci și să inspire generații întregi de elevi să viseze mai departe, să își depășească limitele și să își atingă adevăratul potențial. Un astfel de exemplu este prof. Camelia Cristea, care de peste 20 de ani predă limba germană la Colegiul Național „Elena Cuza” din Craiova. Cu pasiune neclintită pentru predare și dăruire față de copii, Camelia Cristea a format generații de elevi care au obținut rezultate excepționale la olimpiadele naționale și la examenele internaționale de limbă germană.
Mai mult decât un profesor, este un mentor care îi învață pe elevi să iubească nu numai o limbă străină, ci și o cultură, și să privească educația ca pe un drum al descoperirii personale. De la implicarea în proiectele Erasmus la succesul obținut la concursurile de dezbatere în limba germană, povestea profesoarei Cameliei Cristea este una despre perseverență, pasiune și o dorință profundă de a transforma vieți prin educație. Cum reușește să facă copiii să iubească limba germană? Dar performanță? Aflăm dintr-un interviu acordat Media10.
„Profesoara mea de limba germană din liceu m-a inspirat foarte mult”
Media10: Ce v-a inspirat să alegeți cariera de profesor de limba germană și să rămâneți devotată acestei profesii timp de peste 20 de ani?
Prof. Camelia Cristea: Mi-am dorit dintotdeauna să fiu profesoară și să lucrez în învățământ. Am absolvit Colegiul Național Pedagogic „Ștefan Velovan”, de unde am ieșit învățătoare. Pe vremea când eram studentă la Facultatea de Litere din Craiova pe secția română-germană, am lucrat ca învățătoare timp de patru ani. Mi-a plăcut dintotdeauna să lucrez cu copiii. Aveam o mare bucurie în suflet atunci când vedeam că au înțeles ce le-am explicat, că au făcut progrese. Pot spune că profesoara mea de limba germană din liceu m-a inspirat foarte mult.
Am avut o relație fantastică cu dânsa și am învățat foarte multe de la ea. Chiar dacă eu am terminat secția română-germană, mi-am dorit întotdeauna să predau germană. Prin urmare, în anul 2000, s-a ivit ocazia să găsesc un post de limba germană la Colegiul Național „Elena Cuza”. Predau această disciplină atât elevilor de gimnaziu, cât și celor de liceu . În trecut, am predat limba germană chiar și de la clasa pregătitoare.
Engleza este „musai”, dar germana este „un plus”
Media10: Cum reușiți să inspirați elevii să îndrăgească limba germană, o limbă considerată de unii copii ca fiind dificilă, și să obțină rezultate remarcabile la olimpiade și examene naționale?
Prof. Camelia Cristea: Germana nu este o limbă ușoară. Le-am spus întotdeauna elevilor mei că ceea ce este simplu, este simplu pentru toată lumea. Așadar, dacă ei reușesc să accepte această provocare, de a învăța limba germană, se vor distinge de ceilalți. În plus, le va oferi multe beneficii în viitor. Cunoașterea limbii germane nu doar că le dă un plus de valoare în CV, ci le oferă oportunitatea de a vedea și o altă cultură, de a-și deschide orizonturile. După cum spunea un proverb: engleza este „musai”, dar germana este „un plus”.
Pentru a-i face pe elevi să îndrăgească această limbă, încerc mereu să le trezesc pasiunea. Este o muncă de lungă durată, în care copiii trebuie să fie permanent încurajați, chiar dacă mai greșesc uneori. Nu trebuie să ne supărăm pe ei, pentru că este normal să greșească. Este important să corectăm, să învățăm și să mergem mai departe. De aceea, i-am încurajat întotdeauna să fie creativi, mai ales că această aptitudine le este necesară dacă își doresc să facă performanță.
„Pregătirea pentru olimpiadă se face în orele libere”
Media10: Care este abordarea dumneavoastră în ceea ce privește pregătirea elevilor pentru concursuri internaționale și olimpiade?
Prof. Camelia Cristea: Pregătirea pentru olimpiadă se face în orele libere, iar procesul de învățare este unul destul de amplu. De regulă, eleviii care merg la olimpiadă sunt copii mai preocupați, care citesc mai mult. Pentru a face performanță, nu este suficient ca elevii să cunoască doar limba, ci este nevoie și de multă cultură generală. În plus, prin intermediul examenelor de germană care se desfășoară la noi în școală, știm exact care este nivelul fiecărui copil.
De asemenea, încerc să le stimulez creativitatea copiilor prin exerciții și texte de tipul: „Dacă te-ai pune în pielea personajului, ce ai face?” sau „Dacă te întâlnești mâine cu un personaj din operă, ce i-ai spune?”, precum și prin teatru în limba germană. Asta îi ajută pe copii să își cultive creativitatea și să scrie compuneri mai interesante. La olimpiada de germană, elevii mai mari au de făcut un eseu, pe când cei mici trebuie să redacteze o compunere/un email. În ambele cazuri, creativitatea și orginalitatea sunt esențiale.
„Trebuie să le oferim posibilitatea elevilor să descopere și culturta împreună cu limba”
Media10: Ce învață elevii de la gimnaziu comparativ cu cei de la liceu la orele de germană? Pe ce vă axați mai mult?
Prof. Camelia Cristea: Cei mici învață lucruri mai simple, și anume: să se descurce în viața de zi cu zi, să se prezinte pe ei și familia lor, să comunice la școală și despre școală, despre timpul liber, prieteni, animalul preferat, despre sărbătorile din Germania (Crăciunul, de exemplu). La cei mai mari, ne axăm mai mult pe cultură. Eu, personal, consider că nu poți să predai o limbă străină fără să înveți și despre cultura țării respective.
De aceea, trebuie să le oferim posibilitatea elevilor să descopere și culturta împreună cu limba. În plus, noi avem și o revistă a școlii în germană – Wir sind wir (Noi suntem noi), pe care o publicăm o dată pe an. Această revistă este ca un fel de caleidoscop, ca un mozaic pe diferite teme. Astfel, elevii pot să afle ce este mai nou în Germania, ce este acum la modă și să ia contact direct cu actuala cultură germană.
Care sunt cele mai eficiente metode de predare?
Media10: Ce metode considerați că au cel mai mare impact asupra elevilor dumneavoastră în ceea ce privește învățarea limbii germane?
Prof. Camelia Cristea: O metodă generală, care funcționează foarte bine, este proiectul. Copiilor le place la nebunie să facă proiecte pe grupe. Alegerea temelor diferă în funcție de vârstă, dar și de nivelul de cunoștințe pe care îl au. De exemplu, cei mici pot să abordeze ca temă hobby-urile: sportul preferat, animalul preferat etc. În schimb, la cei mari vorbim de proiecte mai ample, cum ar fi să vorbească despre o carte preferată, pe care să o prezinte sub formă de Power Point, piesă de teatru sau chiar podcast. Ideea este să îi facem să citească, să se documenteze. Copiilor le plac foarte mult aceste activități și le fac cu mare drag. Eu, la rândul meu, mă bucur că pot să îmi ating scopul, acela de a-i face să citească. Pentru asta, trebuie să ne folosim de metode moderne, care să îi artragă.
De asemenea, o altă metodă de succes este jocul. La clasa a IX-a, fiind la începutul unui nou capitol, elevii nu se cunosc între ei. Așadar, m-am gândit să folosesc o metodă mai interesantă și interactivă numită vânătorii de autografe. În acest joc, fiecare elev are câte o fișă în care trebuie să găsească cel puțin o persoană din grupa sa care să aibă un hobby comun, cum ar fi: fotbalul, cititul, călătoriile. În felul acesta, reușesc să se și cunoască mai bine.
„A fost nevoie să ne digitalizăm”
Media10: Cum v-ați adaptat metodele de predare la noile tehnologii și platforme digitale, mai ales după provocările pandemiei?
Prof. Camelia Cristea: Eu foloseam tehnologia la orele de limba germană chiar și înainte de pandemie. De exemplu, puneam filmulețe pe Youtube despre școală, căutam materiale didactice cu subtitrare pe site-ul Deutsche Welle, făceam exerciții interactive. Atunci când a venit pandemia, însă, a fost nevoie să ne digitalizăm 100%. Așadar, m-am conformat și eu și mi-am copiat CD-urile astfel încât să reușesc să le trimit track-uri elevilor și să facem audiție în direct, online, ca ei să poată să-și susțină în continuare certificatele internaționale la limba germană. A fost o provocare pentru mine și pentru toți profesorii, dar eu cred că ne-a prins foarte bine.
„Colegiul Național <<Elena Cuza>> este o școală cu diplomă germană”
Media10: Ați participat împreună cu elevii dumneavoastră la numeroase proiecte și schimburi de experiență prin programele Erasmus. Cum ați ajuns să colaborați cu școli din Germania prin proiectele Erasmus?
Prof. Camelia Cristea: Pot spune că este o experiență extraordinară pentru copii. Prin proiectele Erasmus, elevii noștri văd cum este într-o altă țară, cum gândesc alți tineri de vârsta lor, cum trăiesc, cum locuiesc, cum ajung la școală. De exemplu, elevii noștri au fost extrem de mirați să vadă că, în Germania, copiii merg la școală cu bicicleta. Cel mai frumos proiect a fost cel cu schimbul de elevi, în care copiii români locuiau la copiii germani și invers. Atunci au avut contact direct cu familia, cu viața lor de zi cu zi, mai ales că mergeau și la școală împreună cu ei. Pentru elevii noștri, aceast a fost o motivație puternică de a studia limba germană. Unii o învățau pentru viitorul lor în Germania, alții pur și simplu pentru curiozitate.
Colegiul Național „Elena Cuza” este o școală cu diplomă germană. Noi, profesorii de limba germană, beneficiem de cursuri gratuite cu bursă în Germania. De-a lungul anilor, am avut ocazia să mă întâlnesc cu profesori de limba germană din mai multe țări. Ne-am împrietenit și astfel am reușit să colaborăm. De asemenea, din această toamnă am început încă un proiect cu o școală din Germania, una din Cipru și una din Spania. Va fi foarte interesant pentru copii, mai ales că va fi nevoie să colaboreze unii cu ceilalți, să lucreze în grupe, să pregătească materiale, să prezinte și să vadă exact cum este cultura din alte țări. Este o deschidere extraordinară pentru ei, o oportunitate în a se forma ca oameni, în a folosi practic limba străină pe care o studiază la școală. Asta le dă o motivație în plus în a se perfecționa.
„Rolul nostru este să formăm elevii astfel încât să își poată spune părerea și să o argumenteze”
Media10: Elevii dumneavoastră au obținut rezultate excelente și la concursurile de dezbatere la limba germană. Ce subiecte abordați cu elevii și pe ce vă axați?
Prof. Camelia Cristea: Pe măsură ce elevii avansează ca nivel de cunoaștere a limbii, se schimbă și sarcinile de lucru. Prin urmare, ne axăm foarte mult pe argumentare. Îmi place să îi provoc, să le ofer teme diverse, care să le stârnească interesul. De exemplu, la clasele a XI-a și a XII-a, vorbim despre căsătoriile între persoanele de același sex. Abordăm și subiecte legate de globalizare, internet etc. Rolul nostru este să formăm elevii astfel încât să își poată spune părerea și să o argumenteze. În plus, acesta este, de fapt, unul dintre punctele esențiale de la examenul de certificare internațională în limba germană.
Ei trebuie să își susțină părerile, să prezinte argumente pro și contra pe o temă actuală din societatea modernă din Germania. De exemplu, dacă este bine sau nu să se continue experimentele pe animale în scopuri medicale, dacă este bine sau nu să aplicăm inteligența artificială în medicină etc. De-a lungul timpului, elevii noștri au obținut rezultate foarte bune la concursurile de dezbatere în limba germană.
„Pe lângă competențele academice, succesul înseamnă și formarea lor ca oameni”
Media10: Ce înseamnă pentru dumneavoastră succesul unui elev? Este legat doar de performanțele academice sau include și alte aspecte ale dezvoltării lor?
Prof. Camelia Cristea: Pe lângă competențele academice, succesul înseamnă și formarea lor ca oameni, în sensul că îi ajută să se dezvolte. Succesul îi pune în fața unor provocări, de aceea spun că îi formează ca oameni pentru mai târziu. Viața în sine este plină de obstacole și asta nu doar la un concurs sau la un examen. Succesul îi ajută și pe plan personal foarte mult, în sensul că le oferă încredere de sine și îi pregătește în drumul lor pe viitor. Este foarte important să aibă încredere în ei ca să se descurce în viață, oriunde ar fi și în orice domeniu.
Cum trecem peste provocări?
Media10: Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat ca profesor de-a lungul carierei și cum ați reușit să le depășiți?
Prof. Camelia Cristea: De-a lungul anilor, au fost multe provocări, însă eu cred că trebuie să avem un grad de toleranță destul de mare și să iertăm mult ca să le putem depăși. Este important să înțelegem că, de multe ori, sunt doar niște copilării ale vârstei. Atunci când se vor maturiza, vor reuși să înțeleagă cum se desfășoară lucrurile de fapt și ce este bine să facă. De aceea, noi, ca profesori, trebuie să îi înțelegem. Adolescența este o perioadă a vieții foarte tulburătoare, iar noi trebuie să îi ajutăm să treacă prin această etapă dificilă prin care am trecut cu toții la un moment dat. Ca și cadru didactic, eu cred că trebuie să ne apropiem de ei, să discutăm, să îi integrăm în proiecte și să îi susținem psihic.
De asemenea, ne-am confruntat și cu provocări de natură materială. La început, când am venit în această școală, îmi aduc aminte că mergeam cu copiii în căminul școlii ca să ne desfășurăm orele. Nu aveam nici măcar un CD player. Ideea de a avea un spațiu în care să ne derulăm modern lecțiile este mai mult decât necesară. Ne bucurăm că suntem susținuți acum de conducerea școlii și că avem un cabinet de limba germană. Acest lucru îi motivează atât pe elevi, cât și pe noi, ca profesori.
„Totul este să îți dorești cu adevărat să ajungi în sufletul copiilor”
Media10: Ce sfaturi aveți pentru elevii care vor să înceapă să studieze limba germană, dar și pentru profesorii care abia și-au început cariera și doresc să inspire, la rândul lor, viitoarele generații?
Prof. Camelia Cristea: În primul rând, le-aș spune elevilor că trebuie să pornească deschiși către această disciplină și să nu plece cu prejudecăți. Eu, personal, nu am avut pe nimeni în familie de origine germană și am învățat germana ca pe o limbă străină. Am considerat că este o provocare pentru mine, iar acest lucru m-a ambiționat. Așadar, copiii trebuie să pornească motivați și să se lase purtați de valurile acestei noi aventuri, de a învăța limba germană. Eu zic că nu este imposibil și, în plus, pot descoperi multe lucruri frumoase care să îi încurajeze să continue.
În al doilea rând, le-aș spune profesorilor că vor întâmpina multe provocări, mai ales în societatea actuală. Poate că noi am început într-un alt moment, însă dacă ar fi să o iau de la capăt, tot profesor aș deveni. Cred că totul este să îți dorești cu adevărat să ajungi în sufletul copiilor. Satisfacțiile lor sunt și ale noastre, la fel și problemele lor. Dacă ești ca o stană de piatră, atunci nu ești pe drumul potrivit. E important ca profesorii să accepte aceste provocări. Poate că nu este ușor tot timpul, dar cu siguranță este frumos și merită. E greu pentru noi, e un consum psihic destul de mare și permanent, dar în momentul în care vedem reușitele lor, ne găsim motivația de a merge mai departe.