Vacanța de vară este momentul perfect pentru elevi să se relaxeze, dar și să își îmbogățească cunoștințele prin lectură. Într-o lume dominată de tehnologie și inteligență artificială, importanța lecturii rămâne incontestabilă. Irina Căpățînă, profesor de limba și literatura română la Colegiul Național „Frații Buzești” Craiova, oferă câteva recomandări valoroase pentru elevii care doresc să profite de vacanță pentru a citi. Ce este „la modă” să citească elevii în vacanță de vară? Care sunt cei mai apreciați autori?
Lectura: Un instrument valorizat de istorie
Media10: Cât de importantă este lectura astăzi, într-o lume a inteligenței artificiale, și de ce?
Prof. Irina Căpățînă: Inteligența artificială nu e nimic altceva decât ceea ce o recomandă numele: artificială. Ea reprezintă o bază de date enormă și în permanentă multiplicare, ce dă omului periculoasa iluzie că poate stăpâni cunoașterea. Mai mult decât atât, ea vindecă omul de socraticul „știu că nu știu nimic”, blestemul cărat de bietul om prin secole, care acum e ridicat la un click și o căutare. Inteligența artificială se consideră a fi prințesa care sărută broscoiul și îl transformă în cea mai frumoasă creatură umană. Am învățat cu toții despre epoca pietrei, epoca bronzului, epoca fierului, dar acum trăim epoca IA. Să nu uităm că toate acestea au fost instrumentele mânuite magistral de mintea omului. Lectura este tot un instrument care, spre deosebire de IA, a fost validat de istorie. Inteligența artificială mai are nevoie de ceva timp pentru a ne convinge că este un substitut de nădejde.
Cum pot părinții motiva copiii să citească?
Media10: Cum pot părinții să își motiveze copiii să citească mai mult în timpul vacanței?
Prof. Irina Căpățînă: Motivația e în „trending” pentru a ne explica toate comportamentele și toate reușitele sau eșecurile. Psihologic vorbind, motivația este un motor, însă eu cred facem abuz de conceptul acesta în conversațiile curente. Cum să motivăm un copil să citească în vacanță? Contextualizarea aceasta – în vacanță – arată că lectura nu prea are sorți de izbândă. Cui îi place să citească, o face oricând. Nu putem, ca părinți, să ne motivăm copilul să citească în vacanță. În această perioadă, copilul ar trebui să integreze cititul în rutina lui zilnică.
Mai mult decât atât, ar trebui să se bucure de faptul că, în sfârșit, poate să citească fără „oră de culcare”, fără „mai întâi teme”, fără „dacă citești, primești”. Totodată, copilul poate să prindă gustul lecturii lângă un părinte care îi arată că cititul e la fel de natural și de necesar ca rutina igienei, de pildă. E o igienă intelectuală obligatorie. Altfel, contractul „citești, primești” inițiat de un părinte necititor e înțeles de copil ca o ipocrizie.
„Lectura pune în mișcare rotițele”
Media10: Cum poate influența lectura de vară performanțele școlare ale elevilor?
Prof. Irina Căpățînă: Lectura „pune în mișcare rotițele”. În plus, cititul stimulează conexiunile, generează provocări pentru inteligența artificială, ne face să descoperim teritorii noi de cunoaștere, aduce confirmări sau naște nedumeriri. Toate acestea hrănesc inteligența umană.
Recomandare de autori pentru elevii de gimnaziu și liceu
Media10: Ce lecturi considerați că sunt esențiale pentru cultura generală a unui elev de liceu și gimnaziu? Ce autori noi le recomandați elevilor?
Prof. Irina Căpățînă: Fiecare vârstă are lecturile ei, dictate de interesele intelectuale sau afective ale contextului. De multe ori, în discuțiile despre cărți pe care le am cu elevii mei, fiecare merge în direcții diferite: eu vin cu non-ficțiunea, cu jurnalele, biografiile, prozele despre istoria recentă, iar ei vin cu distopii, fantasy, psihologie, romane polițiste. E ca la un picnic: fiecare aduce câte ceva și toți ajungem să poftim la ce scoate din coș amicul nostru. Totuși, pentru a ne putea bucura de picnic, trebuie să avem gustul antrenat. Antrenorii bunului gust sunt esențialii literaturii universale. De exemplu, citim Shakespeare, Wilde, Flaubert, trecem prin Tolstoi, Thomas Mann, ne oprim la Woolf și avansăm cu Murakami.
Am ales „random”, cum spun cititorii de azi, pentru că selecția este aproape imposibilă. Orice carte o cheamă pe alta și orice scriitor îl anunță pe altul. E frumusețea lecturii: nu știm cu cine vom avea următoarea întâlnire. Astfel, ajungem să înțelegem de ce sunt mari, pentru noi, canonicii români, oricât de mult se încearcă scoaterea lor din studiul școlar. Canonicii noștri nu au nicio problemă, însă felul în care sunt predați are o mare problemă. În ceea ce privesc autorii contemporani, elevii trebuie să știe că literatura română se scrie și se citește foarte bine în continuare. Printre cei mai deosebiți autori amintim: Dan Lungu, Dan Coman, Tatiana Țîbuleac, Ioana Pîrvulescu, Radu Vancu, Tudor Ganea.
„Recomandarea mea este lectura însăși”
Media10: Sunt anumite cluburi de lectură sau activități literare pe care elevii le-ar putea urma în vacanță?
Prof. Irina Căpățînă: Eu nu sunt un cititor de club de lectură. Așadar, n-aș putea face această recomandare. Un club de lectură este o obligație, impune un ritm, forțează niște alegeri. Pentru mulți oameni, acest lucru poate să fie chiar util, dar nu pentru toată lumea. Recomandarea mea, în ceea ce privesc activitățile de lectură până la începerea școlii, dar și după, este lectura însăși. Putem citi oriunde, oricând, în compania oricui. Fie că ne place să rupem ambalajul de plastic ce ne ține la distanță de o aventură nemaipomenită, să simțim în nări mirosul de cerneală tipografică și să facem din colțul îndoit un semn de carte, fie că alegem să pornim Kindle și să ne delectăm online, suntem în siguranță, atâta vreme cât ne bucurăm de cărți.