BAC cu brio! Cum să iei nota maximă la biologie? Sfaturi de la prof. Alina Firică

Pîrlogea Claudia
13 Min Read

Pe măsură ce examenele de Bacalaureat se apropie, pregătirile devin din ce în ce mai intense, iar emoțiile tot mai mari. Pentru elevii de la profilul real, biologia este una dintre probele opționale, care necesită o înțelegere profundă și multă dedicare pentru a excela. Pentru a afla cum poți să obții nota maximă la biologie, să înveți eficient și să îți gestionezi emoțiile, am discutat cu prof. Alina Firică, profesor de biologie la Colegiul Național „Elena Cuza” din Craiova. În cadrul campaniei Media10 – „BAC CU BRIO”, prof. Firică ne împărtășește cele mai eficiente metode de învățare și oferă sfaturi esențiale pentru a ajuta elevii să se pregătească temeinic pentru „examenul maturității”.

„BAC cu Brio” este o campanie Media10 dedicată sprijinirii elevilor de liceu în pregătirea pentru examenul de Bacalaureat. Printr-o serie de interviuri exclusive cu profesori de top, campania oferă sfaturi practice, strategii de studiu eficiente și tehnici de gestionare a stresului, toate menite să ajute elevii să obțină rezultate excelente. Părinții vor găsi, de asemenea, recomandări utile pentru a-și susține copiii în această perioadă crucială. „BAC cu Brio” este ghidul complet pentru a transforma examenul de BAC într-o experiență pozitivă și de succes.

„Este important să învățăm cum să ne apropiem de elevii noștri și cum să-i stimulăm, să-i atragem”

Media10: Cum faceți să construiți o relație bazată pe încredere și respect cu noile generații de elevi?

Prof. Alina Firică: Lucrez de 27 de ani în învățământ și încerc mereu, la fiecare oră de biologie, să simt pulsul clasei. Sunt clase diferite, specializări distincte și atunci este nevoie ca eu să mă adaptez la fiecare dintre ei. În momentul în care sunt în fața elevilor și încep să explic lecția, le văd fețele, sunt atentă la mimică, la gesturi, la corp. Dacă văd că se plictisesc sau că informația nu a ajuns la ei, îmi schimb strategia. E important să învățăm cum să ne apropiem de elevii noștri și cum să-i stimulăm, să-i atragem, să existe o empatie între noi. Nu trebuie să punem o barieră, ci ar trebui să îi înțelegem, să găsim metode prin care să ne adaptăm, să îi încurajăm să fie deschiși și să comunice cu noi despre nevoile lor.

„E foarte important ca elevii să lucreze acasă variante de BAC”

Media10: Cum pot elevii să își organizeze timpul de studiu pentru a acoperi toată materia necesară?

Prof. Alina Firică: De la începutul clasei a XII-a întreb care sunt elevii ce vor să dea BAC-ul la biologie. În acest fel, ne pregătim din timp și nu riscăm să rămânem în urmă cu materia. Lucrăm încă de la început subiecte, iar în paralel predau materia. La clasa a XII-a sunt trei ore de biologie pe săptămână pentru cei care aleg să dea BAC-ul la această disciplină. Încerc să le sistematizez materia astfel încât să înțeleagă și să răspundă la sarcinile din subiect, să învețe pas cu pas, să respecte baremul și să obțină punctajul maxim. Îi organizez din timp, iar înainte de examen repetăm temele grele.

De asemenea, e foarte important ca elevii să lucreze acasă variante de BAC. Dacă au întrebări sau nelămuriri, le spun să își noteze și apoi să lucrăm împreună la clasă. În acest sens, ne folosim și de Google Classroom, unde le încarc variante de lucru, iar ei au posibilitatea să încarce acolo tot ce lucrează.

„Prin trei scheme și câteva lucruri adăugate pe marginea acesteia avem deja 80% din informație”

Media10: Care sunt cele mai eficiente tehnici de învățare pe care le recomandați?

Prof. Alina Firică: Încep să îi formez încă din clasa a IX-a, îi învăț să învețe. Le predau disciplina, dar, în același timp, le formez și un anumit comportament, îi ajut să învețe prin asociere, prin logică. Am apelat întotdeauna la scheme grafice, tabele, sinteze, pe care le compun eu și apoi le explic la clasă. Copiilor le este mai ușor să învețe materia așa. Încerc să condensez informațiile astfel încât să nu pierd niciun detaliu. De exemplu, pentru o temă, prin trei scheme și câteva lucruri adăugate pe marginea acesteia, avem deja 80% din informație.

În afară de scheme, le fac și desene pe tabla inteligentă, care îi ajută să înțeleagă mult mai bine și să rețină mai ușor noțiunile. Când fac un desen sau o schemă, pornesc de la lucrurile simple și o „îmbrac” treptat, o construiesc până când ajung la forma finală. Astfel, copiilor nu li se mai pare atât de greu să înțeleagă pentru că informațiile se leagă. De multe ori facem și poezii pe anumite noțiuni tocmai ca ei să le poată reține mai ușor.

„Este foarte important ca elevii să respecte cerința și așezarea în pagină”

Media10: Cum îi ajutați pe elevi să se pregătească pentru proba scrisă la biologie? Ce sfaturi le dați?

Prof. Alina Firică: Facem pregătire suplimentară atât la școală, cât și acasă prin intermediul platformelor online. Avem grupul clasei, unde comunicăm mereu și fiecare elev poate să vină cu o anumită lecție pe care vrea să o mai discutăm. Atunci când ne întâlnim, facem temele mai grele și încerc să diversific modul de lucru astfel încât ei să înțeleagă. Toate schemele pe care le fac la tablă sunt cu liniuță pentru ca ei să rețină informațiile esențiale. În aceeași măsură, lucrăm mereu la clasă variante de BAC. Prima dată rezolv eu la tablă, cu ajutorul lor, ca să vadă cum trebuie să arate foaia de examen, cum să se organizeze în pagină.

E foarte important ca elevii să respecte cerința și așezarea în pagină. De asemenea, ei trebuie să țină cont de recomandările pe care le fac și să lucreze acasă. Noi, ca profesori, trebuie să avem grijă să îi verificăm de foarte multe ori, să nu aibă vreo lecție neînvățată, să nu treacă peste anumite noțiuni fără să și le însușească. Prin urmare, delimitez materia astfel încât fiecare temă să fie verificată. Înainte cu o lună de examen, este esențial să repetăm. Până acum am făcut pregătirea, am dobândit niște cunoștințe, iar acum trebuie repetate și lucrate.

„Să fie atenți, să citească bine cerința și să rezolve prima dată ce știu”

Media10: În perioada examenelor, copiii sunt adesea stresați, au emoții și se creează niște blocaje. Ce strategii le recomandați pentru a le depăși?

Prof. Alina Firică: În primele minute de la începerea examenului, acționează sistemul nervos simpatic. Acesta ne adaptează la o situație specială în care suntem mai agitați. Le spun mereu copiilor să aștepte 10 minute până se liniștesc și apoi să înceapă să rezolve exercițiile. Trebuie să citim subiectul cu calm și să nu intrăm în panică. Dacă nu ne aducem aminte o noțiune pe moment, trecem la următoarea, mai ales că avem timp suficient pentru a rezolva subiectul. De multe ori, emoțiile vin și din cauza faptului că elevii se gândesc că nu au timp să termine, însă aici nu este cazul.

Le recomand să fie atenți, să citească bine cerința și să rezolve prima dată ce știu. Noțiunile pe care nu le stăpânesc foarte bine trebuie lăsate spre final. De multe ori, dacă sunt copii mai sensibili, apelăm și la psihologul școlii. Încerc să îi ajut și eu, să îi încurajez și să le transmit încredere. Ajută foarte mult și simulările în acest sens. Pe lângă faptul că își depășesc emoțiile, vedem și noi care este nivelul elevilor, vedem lucrările și le spunem ce trebuie să corecteze.

„Trebuie să alternăm pregătirea cu timpul liber, să avem un program bine stabilit”

Media10: Cât de important este să existe un echilibru între școală, învățat și timp liber?

Prof. Alina Firică: Le spun mereu elevilor că nu trebuie să ia pauze prea mari. E necesară o pregătire constantă. Sunt situații în care se supraaglomerează cu învățatul și la alte materii, însă este important să aibă un ritm. Totodată, pauzele sunt și ele foarte importante. Acest stres continuu poate duce la un blocaj, în care ajungem la epuizare și nu mai putem să învățăm. Trebuie să alternăm pregătirea cu timpul liber, să avem un program bine stabilit. De asemenea, menținem legătura și cu părinții în tot acest timp. Dacă vedem că elevii nu sunt preocupați la o disciplină, care este materie de BAC, vorbim cu dirigintele, cu părinții.

Media10: Care sunt cele mai comune greșeli pe care le fac elevii înainte de examene și cum pot fi evitate?

Prof. Alina Firică: La genetică avem niște probleme, unde trebuie respectate toate etapele. Problemele sunt ușor de rezolvat, numai că ei, în ideea de a face mai repede, sar peste acele etape. Prin urmare, ca să vadă și să își dea seama, le postez baremul de corectare la videoproiector. De asemenea, sunt elevi care lasă totul pe ultima sută de metrii, numai că nu toți copiii lucrează bine sub presiune. Unii reușesc să recupereze materia într-un timp scurt, au această capacitate de a asimila informațiile sub presiune, pe când alții se blochează și nu mai pot să învețe nimic. Mai sunt elevi care se relaxează după simulări, mai ales dacă au luat o notă bună. Să nu uităm, însă, că repetiția este mama învățăturii. Dacă nu mai repetăm, vom uita.

„Dacă suntem focusați și motivați, cu siguranță vom reuși”

Media10: Ce mesaj de încurajare le-ați transmite elevilor care urmează să susțină examenele?

Prof. Alina Firică: Mesajul meu este ca elevii să fie preocupați să învețe, să fie prezenți la toate orele pentru că eu sunt aici să îi ajut. Este un alt impact atunci când le explic față în față. De aceea, le spunem să vină la pregătire suplimentară ca să putem lucra împreună, să fie o învățare continuă și permanentă. Dacă suntem focusați și motivați, cu siguranță vom reuși. Sunt foarte mulți elevi care aleg această disciplină pentru că vor să dea la medicină și atunci e foarte important să aibă o pregătire temeinică.

Share This Article