Alimentația în DIABET. Ce pot mânca pacienții?

Alimentația este cheia, mai ales atunci când vorbim de pacientul cu diabet. Pentru a-l ține sub control, trebuie să avem o alimentație sănătoasă, echilibrată și, cel mai important, să nu facem excese. Chiar dacă mulți dintre noi credem că diabetul zaharat înseamnă o listă interminabilă cu alimente interzise, adevărul este că totul ține de moderație. Putem mânca orice, atâta timp cât nu facem excese și suntem conștienți că anumite alimente, consumate excesiv, ne fac rău. Întrebarea cea mai frecventă pe care pacientul cu diabet o pune medicului este: „Ce pot mânca?”. Dr. Ana Maria Andrei, medic specialist diabet și boli de nutriție la Centrul Medical Prima Clinic, ne vorbește despre cele mai importante alimente care ridică semne de întrebare pacienților.

Media10: Diagnosticul de diabet zaharat vine la pachet cu schimbări în alimentație. De ce este important să facem modificări în dietă?

Dr. Ana Maria Andrei: În momentul în care pacienții află că au diabet zaharat, se gândesc numai la lista interminabilă de alimente pe care nu mai au voie să le consume. Ei bine, nu este deloc așa. Le spun tot timpul pacienților că niciun aliment nu este interzis, ci trebuie doar consumat cu moderație. Suntem oameni și e bine să mâncăm din toate, nu putem ține tot timpul un regim strict. Echilibrul este cheia și nu doar în cazul pacienților cu diabet, ci și al persoanelor sănătoase.

Pâinea integrală, cea mai sănătoasă variantă

Media10: O întrebare pe care mulți pacienți probabil că v-o pun este: „Mai pot mânca pâine dacă am diabet?” Ce tip de pâine recomandați și câte felii se pot consuma pe zi?

Dr. Ana Maria Andrei: Este de preferat să consumăm pâine integrală, iar acest lucru nu se aplică numai la pacienții cu diabet. Pâinea integrală conține multe fibre ce ajută la digestie și încetinesc absorbția glucidelor din alimente. Dacă ne referim la cantitatea de pâine pe care o putem consuma de-a lungul unei zile, aceasta depinde foarte mult de ceea ce mâncăm. La modul general, este indicat să consumăm o felie-două de pâine la mesele principale. În schimb, dacă la masă avem și un alt tip de glucide cu absorbție lentă, cum ar fi cartofii, orezul sau pastele făinoase, atunci ar trebui să renunțăm la pâine. Mai există variantă de a consuma mai puțină pâine și o cantitate mai mică din celelalte alimente din categoria carbohidraților cu absorbție lentă.

Media10: Ni se spune să mâncăm legume dacă avem diabet. Totuși, sunt anumite leguminoase care au un conținut glicemic mare, de exemplu cartoful. Cum trebuie consumat și cât de des?

Dr. Ana Maria Andrei: Cartoful este un carbohidrat, deci trebuie consumat într-o anumită cantitate. Nu trebuie să mâncăm prea des cartofi sau într-o cantitate foarte mare pentru că ne va crește glicemia. În ceea ce privește modul de preparare, este de preferat cartoful copt sau fiert și evitată pe cât posibil prăjirea acestuia. Este important să avem o alimentație cât mai variată și să ne bucurăm de toate legumele de sezon. De asemenea, fasolea, năutul și lintea trebuie consumate într-o cantitate mai mică pentru că sunt carbohidrați cu absorbție lentă. De exemplu, nu umplem farfuria cu fasole, ci ne punem o porție potrivită, în jur de 200 de grame.

Fructele de sezon. Cum trebuie consumate?

Media10: Mulți pacienți poate că se întreabă dacă sunt anumite fructe care le pot crește glicemia. De exemplu, fructele de sezon: gutuile, perele, merele, prunele. În ce cantitate trebuie consumate?

Dr. Ana Maria Andrei: Fructele de sezon sunt indicate pacienților cu diabet pentru că au un conținut bogat de vitamine și minerale. Merele, care sunt cele mai populare la noi, conțin pectine, care ajută la scăderea colesterolului și celuloză, care reglează tranzitul intestinal. Perele sunt bogate în vitamina C și antioxidanți. Dacă sunt un tip de pere mai dulci, atunci se recomandă să reducem cantitatea consumată (50-70 grame), la fel și în cazul strugurilor. Gutuile fac parte din familia merelor și perelor. Acestea ameliorează senzația de greață și stimulează digestia, deci ne putem bucura de ele cât încă suntem în plin sezon. Fructele pot fi consumate pe tot parcursul zilei, chiar și după fiecare masă, asta dacă nu mâncăm un alt tip de carbohidrat cu absorbție rapidă. În schimb, ar trebui să evităm să le consumăm seara.

Media10: Dulciurile sunt preferatele tuturor, mai ales a persoanelor cu diabet. Ce variante sănătoase putem alege dacă avem poftă de ceva dulce?

Dr. Ana Maria Andrei: Varianta ideală sunt dulciurile făcute în casă. Totuși, nu trebuie să mâncăm dulciuri pe stomacul gol. Ideal ar să mâncăm niște legume înainte pentru că au multe fibre, tapetează intestinul, glucoza se absoarbe mult mai lent și evităm, astfel, creșterea glicemiei. Iaurturile cu fructe din comerț, de asemenea, nu sunt recomandate. Putem lua, de exemplu, un iaurt simplu în care să punem câteva fructe. În plus, după ce am consumat ceva dulce, ar fi bine să facem un pic de mișcare. Nu ne punem imediat în pat și nu stăm în continuare la masă să mai ronțăim ceva.

Nu sunt recomandate sucurile din fructe, dar putem bea smoothie

Media10: Sunt recomandate sucurile din comerț sau din fructe proaspăt stoarse la pacienții cu diabet?

Dr. Ana Maria Andrei: În general, este bine să evităm sucurile cu toții. Ele conțin o cantitate mare de zahăr care se absoarbe rapid în organism pentru că nu au deloc fibre. Una este să consumăm fructul cu tot cu fibrele sale care încetinesc absorbția glucozei și alta este să stoarcem fructele și să bem sucul. O variantă de mijloc este smoothie-ul pentru că folosim și pulpa fructului. Totuși, dacă alegem această opțiune, este recomandat să nu îl bem foarte repede.

Media10: Sunt pacienți cărora le plac castanele, nucile. În ce cantitate trebuie consumate?

Dr. Ana Maria Andrei: Castanele și nucile sunt recomandate pacienților cu diabet pentru că au grăsimi sănătoase. Le putem lua pe post de gustare. De exemplu, un căuș de palmă cu nuci împreună cu un fruct mi se pare gustarea ideală. Foarte important este să le consumăm fără sare și să nu le prăjim. În cazul castanelor, care conțin amidon, antoxidanți, acid elagic, acid galic, aceștia devin mai puternici în urma procesului de coacere. Cantitatea recomandată este de 50 de grame de castane coapte, adică o jumătate de cană.   

Cum consumăm carnea de porc?

Media10: Vine sezonul rece, iar pacienții cu diabet sunt tentați să consume mai multă carne de porc. Este indicat? Cum îi poate afecta?

Dr. Ana Maria Andrei: Carnea de porc este un tip de proteină animală care are grăsime printre fibrele musculare. De aceea, trebuie să o evităm sau să o consumăm mai rar. Totuși, dacă vrem să mâncăm la o masă carne de porc, e important să dăm la o parte grăsimea și să consumăm doar partea de mușchi. În plus, nu trebuie să depășim 150-200 de grame de carne pe zi și nu trebuie să mâncăm în fiecare zi. De asemenea, carnea „la găleată” trebuie evitată pentru că este sărată și plină de grăsime. Chiar dacă nu ne influențează glicemia, aceasta determină creșterea valorilor colesterolului și tensiunii din cauza cantității mari de sare.

Media10: Urmează sezonul salatei de beof, sarmalelor. Le putem consuma?

Dr. Ana Maria Andrei: Este adevărat că nu putem rezista tentației de a consuma salată de beof, însă trebuie să avem grijă la cantitate. Are foarte multe grăsimi pentru că este făcută cu maioneză, deci putem să mâncăm în jur de 100 de grame de poftă, dar nu e bine să exagerăm. Există varianta de a face o maioneză mai light, în care să punem mai mult muștar și mai puțin ulei. Pe de altă parte, nici sarmalele nu sunt complet interzise. Putem să le facem cu mai puțin orez și să folosim un amestec de carne pentru a le face mai puțin grase. Totuși, sunt pacienți care spun că mănâncă 10 sarmale la o masă, însă nu trebuie să exagerăm. E important să împărțim toate aceste alimente în mai multe mese, să nu le mâncăm pe toate la o singură masă.

„Dacă reușim să bem o săptămână cafeaua simplă, ne vom învăța cu gustul ei”

Media10: Cafeaua este recomandată la persoanele cu diabet? De ce aspecte trebuie să țină cont pacienții?

Dr. Ana Maria Andrei: Ideal ar fi ca pacienții cu diabet să bea cafeaua simplă, fără lapte, zahăr sau miere. Eu le spun mereu pacienților că este vorba de obișnuință. Dacă reușim să bem o săptămână cafeaua simplă, ne vom învăța cu gustul ei. În cazul în care nu reușim să facem asta, pacienții trebuie să încerce să pună mai puțin zahăr (nu mai mult de o linguriță) și să nu bea mai mult de una pe zi (dacă alegem să o consumăm îndulcită). În plus, dacă nu avem probleme digestive sau un colesterol crescut, putem adăuga și lapte în cafea.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previous Post

Cupa Firmelor la Șah pentru copii, tineri și adulți, organizată la Craiova

Next Post

Trei zile intense de workshop-uri pentru studenții UMF Craiova

Related Posts
Verified by MonsterInsights