Livia Popescu, una dintre cele mai iubite profesoare de engleză din Craiova

Ora de engleză este așteptată cu nerăbdare de elevii de la Școala Gimnazială „Gheorghe Țițeica”. Aici, modul de învățare și de predare este diferit. Copiii sunt atenți și deschiși, comunică eficient, sunt curajoși și implicați. Când doamna profesoară intră pe ușă, totul se schimbă și copiii învață de plăcere: atmosfera, relaționarea, gândirea, asimilarea inforamației, totul face ca ora să aibă success.

Ca să fii plăcut ca profesor trebuie să știi cum să te faci cât mai bine înțeles, să diversifici și să te adaptezi mereu la noile generații. Profesorul este cel care poate „da viață” unei discipline, este cel care atrage copilul și îl face să înțeleagă de ce este important să asimilize informații noi. Așa face și Livia Popescu, una dintre cele mai iubite și apreciate profesoare de limba engleză din Craiova. Implicarea și dedicarea sa vin din iubirea față de profesie, din dragostea pentru copii și din dorința de a ajuta, de a face lumea mai bună prin cea mai puternică armă: EDUCAȚIA. Livia Popescu este autentică și mereu își dorește mai mult de la ea ca profesoară, iar elevii simt că este acolo pentru ei, cu cele mai bune și noi metode care să îi atragă, iar ei colaborează.

„Sunt profesor de limba engleză la Școala Gimnazială <<Gheorghe Țițeica>> și la Școala Româno-Britanică din Craiova. Mă implic mult în proiecte și activități extracurriculare, sunt Ambasador Erasmus, colaborez cu Fundația <<Noi Orizonturi>> și Organizația Națională <<Cercetașii României>>. De asemenea, sunt membru contributor în comunitățile de învățare colaborativă, SuperTech și Merito. Din 2021, m-am alăturat cu entuziasm organizației Aspire Teachers. Activez ca profesor, mentor, formator, lucrător de tineret, coordonator de voluntari și de proiecte educaționale. Fac totul cu inima deschisă și iubesc asta. Am o mare putere de a ajuta, sunt generoasă, îmi pasă de cei din jur, știu să îmbrățișez și să <<pansez>> inimi rănite”, spune Livia Popescu.

„Îi încurajez să comunice liber, cald, deschis”

Pe lângă predare, Livia Popescu spune că un profesor trebuie să fie empatic cu micii învățăcei, să le ofere încredere și suport emoțional, să îi încurajeze să învețe din plăcere, nu din obligație. Profesorul este ca o punte de legătură între materia predată și copii. El are puterea de a le oferi acestora acces la informație într-un mod distractiv, adaptat vârstei lor.

„Știu să-i susțin cu zâmbetul meu pe cei care nu au suficientă încredere și să îi încurajez să comunice liber, cald, dechis. Mă implic total în orice fac. Sunt pasionată să descopăr, să găsesc lucruri noi, să fie ceva uimitor, provocator, care să placă, să motiveze și să bucure. Citesc, mă informez, sunt flexibilă, mă adaptez rapid la schimbări și promovez învățarea colaborativă. Cred cu tărie în rolul transformațional al educației, al învățării cu sens. Rolul profesorului este acela de a fi acolo pentru elevii săi ca să îi învețe, să îi susțină și să poată construi o lume mai bună. Un copil care se simte iubit de profesorul său se deschide nu doar către materia respectivă, ci și către cei din jurul său”, preciează Livia Popescu.

Educația în natură

Accesul la informație, la diferitele culturi din lume sunt o sursă de inspirație pentru noi. În alte țări, educația se face și în alt mod sau, mai exact, în alt loc: în natură. Livia Popescu, profesor de limba engleză la Școala Gimnazială „Gheorghe Țițeica”, a fost inspirată și a adoptat acest concept cu elevii săi:

„După ce m-am informat despre cât de importantă este educația în natură și ce succes are în Europa, în Noua Zeelandă, în America, ce beneficii are, cât de mult își doresc elevii (mici și mari) să facă ore în aer liber, cât de fericiți, încrezători, creativi în exprimarea emoțiilor și curajoși pot deveni, am mutat orele de engleză în gradina școlii (din iunie 2020).”

Ideea a fost primită cu bucurie de elevi, iar capacitatea de comunicare, predare și învățare a fost îmbunătățită semnificativ. Copiii se simt confortabil, sunt dezinvolți, vin cu propuneri, relaționează, sunt implicați și activi la oră, iar asta îi motivează să învețe cu pasiune. 

„E o mare diferență în ceea ce privește formarea competențelor de comunicare față de sala de clasă. Chiar se schimbă radical lucrurile. Este o învățare perfectă, se simt confortabil, le place să arate cine sunt și cum sunt, cu o dezinvoltură extraordinară. Au loc dezbateri, se înaintează propuneri, se împart responsabilități, se găsesc soluții, se ascultă și relaționează unii cu alții. Mai mult de atât, se implică, dau și primesc feedback, învață să fie încrezători în forțele proprii. Sunt momente memorabile de a parcurge unitățile de învățare într-o altă abordare, total motivați, fericiți să învețe în aer curat și conectați la o stare de bine (de la A la …Zen)”, explică prof. Livia Popescu.

„Elevii învață cel mai bine prin joacă”

Copiilor le place să se joace, iar profesorii pot folosi asta în scop educativ. Pentru a facilita procesul de învățare, trebuie să căutăm metode prin care să îi atragem pe cei mici, să le stârnim curiozitatea și, totodată, interesul. Adaptarea și creativitatea continuă sunt esențiale atunci când ne dorim să avem succes. Copiii pleacă acasă nu doar cu niște noțiuni teoretice, ci și cu o stare de bine, cu informații clare în minte pentru că au fost asimilate și învățare prin practică, prin puterea exemplului.

„Știu de la începutul carierei mele că elevii învață cel mai bine prin joacă. Astfel, folosesc foarte mult jocuri și aplicații pentru a facilita procesul de învățare. Am întotdeauna un scop clar în folosirea lor. Încerc să îi captivez, nu doar să petrecem ora într-un mod amuzant. Mă bucur când reușesc să pun un zâmbet pe chipul lor în timpul orei și mai ales când îmi spun la sfârșit că au învățat cu sens și bucurie. Uneori încerc să inventez pe loc activități care să îi facă pe copii fericiți și, deopotrivă, să mă ajute să predau materia pe gustul lor. Când sunt obosiți sau plictisiți, inventez jocuri care să animeze atmosfera din clasă. Copiii „absorb” lacomi tot ce e inedit”, precizează Livia Popescu.

Ce îi atrage pe copii?

Copiii sunt atrași, în primul rând, de autenticitate. Își doresc să te simtă prezent, să fie ascultați și încurajați, să le fie apreciate implicarea, talentul, munca. E important ca profesorul să fie pentru ei un partener, nu un superior.

„Să fii autentic! Să <<crești>> împreună cu ei prin învățare, să le spui uneori că ei sunt cei mai buni profi pentru tine, să fii întotdeauna o prezență pentru ei, să îi vezi, să îi asculți activ, să îi încurajezi și să le inspiri încredere. Trebuie să îi susții și să le validezi munca, implicarea, talentul, originalitatea. Să fii vulnerabil și să arăți că nu le știi pe toate”, afirmă profesoara de limba engleză.

Cum se desfășoară ora de limbă engleză?

Ora de engleză este relaxantă și așteptată cu nerăbdare de copii. Înainte de a începe lecția, se „reconectează” cu elevii săi. Ea caută mereu să diversifice, să îi surprindă prin noutate și creativitate. De aceea, apelează la mai multe metode: contexte de învățare non-formală, învățare experiențială, scriere creativă, tehnici teatrale, storytelling. De multe ori, profesoara face temele cu copiii la școală pentru a le fi alături, dar și pentru a se asigura că lecția predată a fost înțeleasă.

„Avem un moment al nostru înainte de oră, de reconectare, de pornit la drum cu voioșie și jucăușenie. Caut mereu modalități amuzante și surprinzătoare de a preda. Folosesc mult contexte de învățare non-formală, învățare experiențială/learning by doing, scriere creativă, tehnici teatrale și storytelling. Lucrez cu copiii în echipe, iar ei au dreptul de a și le alege singuri. Folosesc învățarea bazată pe proiect (Project Based Learning). Temele pe care le propun le „negociez” cu ei. Încerc să le captez interesul, dar și să răspund plenar nevoilor acestora. Prezentarea proiectelor în echipă e urmată de discuții, concluzii & feedback, iar mai apoi de multe felicitări și încurajări. Rezerv timp, de multe ori, să scriem tema în clasă pentru a fi acolo cu ei, să mă întrebe direct dacă au cumva nelămuriri sau nevoie de clarificare”, afirmă profesoara.

Ce este „Fabrica de povești”?

Pentru a încuraja lectura, Livia a creat la Școala Româno – Britanică un opțional de lectură și scriere creativă numit „Fabrica de povești”. Astfel, elevii de la clasa pregătitoare iau contact cu lectura și învață să îmbrățișeze cărțile. Împreună cu doamna, copiii pătrund în lumea poveștilor, unde învață despre prietenie, iubire, speranță și puterea binelui.

„<<Fabrica de povești>> este un opțional pe care l-am creat pentru clasa pregătitoare, ce promovează lectura ca fenomen cultural, ca un mod firesc de a iubi cărțile, poveștile și de a forma obișnuința de a citi în clasă și acasă. După ce le citesc povestea, urmează provocări frumoase care pun laolaltă creativitatea și curiozitatea copiilor. Citim împreună povești emoționante despre prietenie, iubire, speranță, puterea binelui și recreăm proveștile cu mare BOOKurie”, conchide profesoara.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Previous Post

PAREZA după accidentul vascular cerebral. Ce presupune recuperarea medicală?

Next Post

Relația și comunicarea medic-pacient pot „crește” eficiența sistemului medical

Related Posts
Verified by MonsterInsights