Educatie Reportaje

Educația sub jugul COVID. Tabla virtuală a haosului din școli

 

  • Peste 3,5 milioane de copii din România încep școala în mai puțin de 4 zile, conform Institutului Național de Statistică.
  • În Dolj, 152 de școli se încadrează în scenariul verde, unde se vor face cursuri fizice, la clasă. Alte 55 unități de învățământ sunt în scenariul galben – adică participarea la ore se va face prin rotație. Cel mai grav, 10 școli rămân închise și funcționează după scenariul roșu – elevii vor face cursurile exclusiv online.
  • Circa 90.000 de copii din Dolj așteaptă soluții clare și protecție din partea autorităților, iar părinții privesc cu nesiguranță începerea noului an școlar

Un tablou fără precedent din România de astăzi scoate de sub preș „bolile” sistemului de educație, un sistem încă dezorientat în lupta cu COVID-19. Zeci de mii de oameni infectați, școli cu lacătul pe ușă, elevi fără acces la internet și un „vom vedea ce-o fi”, care se întrevede pe buzele autorităților și care lărgește și mai mult nesiguranța părinților, teama elevilor, dar și a profesorilor.

În timp ce în Europa majoritatea școlilor au fost deschise până la 7 septembrie, în alte 49 de state unitățile de învățământ încă erau complet închise. Printre aceste state se numără și țara România.

La nivelul județului Dolj, în teorie, situația e optimistă. Harta doljeană este, în mare parte, colorată în verde, ceea ce presupune că majoritatea școlilor își pot deschide porțile pentru cursurile cu prezență fizică.

Suntem însă pregătiți să aducem copiii, din nou, în bănci sau rămânem conectați la tabla virtuală

Am vrut să vedem cât de pregătite sunt școlile doljene pentru situația fără precedent, așa că am discutat cu directorii a zeci de școli din Craiova și din județ, am pus pe foaie gândurile și temerile părinților și am ascultat părerile și propunerile elevilor – cele mai importante personaje din acest roman. Un roman început în urmă cu 7 luni și care este departe de momentul în care își va scrie și ultima filă.

Directorii de școli, la fel de dezorientați ca elevii

În mai puțin de 4 zile, circa 90.000 de preșcolari și elevi din Dolj ar trebui să se întoarcă la clase. După ultimul semestru, în care cursurile s-au făcut sau nu online, cea mai mare presiune cade pe umerii directorilor și ai profesorilor, pentru care fiecare zi de școală va fi o provocare.

*****Aici puteți consulta lista cu scenariile în care se încadrează toate școlile din județ **** Hotararea_CJSU_-18

La Colegiul Național „ELENA CUZA” din Craiova, circa 1.700 de copii vor începe anul școlar, îmbibat într-un „galben murdar”. Cele 39 de săli nu acoperă toate cerințele de distanțare socială publicate de guvern, așa că reprezentanții liceului au hotărât ca 350 elevi să rămână acasă și să participe la curs prin camere web. Prin rotație, o dată la două săptămâni, copiii vor învăța ba în bănci, ba acasă, fapt care le poate îngreuna procesul de învățare.

„O situație nici neagră, nici albă, mai mult gri, ca în majoritatea instituțiilor. Un scenariu galben murdar. Sistemul actual l-aș descrie…fără cuvinte. În pauză vor fi profesori de serviciu care o să stea printre copii, să se păstreze regulile. O să fie dificil la început, dar trebuie să păstrăm distanța, elevii să fie îndrumați, să poarte permanent măști, ne spune Liviu Cotfasă, directorul liceului.

Și  Colegiul Național „ȘTEFAN VELOVAN”  Craiova se încadrează în scenariul galben. Cei 1.800 de elevi vor face cursurile în două schimburi. Pauzele vor fi de 5 minute, iar copiilor le este recomandat să nu iasă din curtea școlii

„.Circa 200 de elevi stau o săptămână acasă, după care revin la școală prin rotație. Nu va fi laptop la fiecare clasă, pentru că materia nu va fi transmisă în direct, nu am permisiunea tuturor părinților pentru asta. Dar, după fiecare oră, profesorii vor transmite materialele teoretice predate la clasă către elevii care rămân de acasă” explică directorul Colegiului  C.N. „Ștefan Velovan” , prof. Adrian Stroe.

O situație delicată apare la Liceul Tehnologic Special „BEETHOVEN”, inclus în scenariul roșu. Aici învață în jur de 180 elevi cu dizabilități care, în prima săptămână de școală, vor rămâne acasă. Apoi se va trece la scenariul verde, cu câte maximum 12 elevi în clasă. Pentru acești copii incluși în grupuri de risc situația este mai dificilă pentru că nu toți pot să poarte mască.

„Cei care au autism s-ar putea să fie deranjați de materialul măștii și să nu o poată purta. Noi vom încerca să le facem alte măști textile, la atelierul de croitorie. O să fie dificil. Am rărit paturile în cămin, i-am lăsat maximum patru în cameră, să aibă distanță între ei. Ne-am mobilizat”, povestește prof. Maria Năstășel, managerul instituției.
 Omul sființește locul – Profesorul școala

Ca să se păstreze distanțarea socială, unele școli au venit cu propuneri și soluții inventive. La Școala Gimnazială „MIRCEA ELIADE” curtea s-a transformat într-o sală-amfiteatru, construită din paleți din lemn, care vor servi drept bănci pentru 1.220 elevi, atunci când vremea permite desfășurarea orelor în spațiul liber. Școala se încadrează în scenariul galben, așa că jumătate dintre micuți vor rămâne conectați online.

„Vom avea maximum 20 elevi la clasă, care vor veni la școală prin rotație, la fiecare două săptămâni. Am instalat videoproiectoare și camere web în clase, pentru ca elevii să poată participa și de la distanță la ore”, a declarat Ioana Genoveva, directorul școlii. 

 

Să vă închinați să nu avem cazuri!

Dacă în liceele din oraș situația se mai poate ține sub control, la sate, lipsurile îngreunează respectarea distanțării sociale. Norocul face ca majoritatea comunelor să fie încadrate în scenariul verde, însă un singur caz de coronavirus printre elevi sau profesori ar suspenda activitatea de la clasă, iar învățarea de la distanță pentru un copil fără internet, fără telefon sau tabletă sau chiar fără semnal pe uliță este practic inexistentă.

„Chiar le-am zis și colegelor, să vă închinați să nu avem cazuri! Predarea online nu se va compara niciodată cu predarea la clasă. Ca profesor știu ce înseamnă. În pandemie copiii s-au descurcat de pe telefoanele lor, tablete nu avem. Noi am încercat să asigurăm tot ce avem nevoie. Am aranjat clasele conform regulilor, am pus dezinfectați… Dar avem o problemă cu măștile, nu avem măști pentru a acoperi toată luna. E dificil, dar vom vedea ce vom face…, mărturisește Lavinica Obacu., director și profesor de matematică la Școala Gimnazială din SECU, inclusă în scenariu verde.

 În fapt, aici, scenariul este și mai negru pentru că școala din Secu nu e dotată cu băi, astfel că cei 120 elevi vor trebui să meargă la toaletele din fundul curții.

„Avem apă curentă pe un hol, cu chiuvetă, cu săpun lichid, cu rolă de hârtie și dezinfectant și se vor descurca așa”, spune conducerea unității.

La Școala Gimnazială din DIOȘTI au fost improvizate toalete în clădire pentru ca cei mici să nu mai meargă la wc-urile turcești din grădină. Sunt 180 de elevi împărțiți în clase mixte.

„Am încercat să mărim spațiul. La grădiniță am făcut un paravan, am transformat o sală de clasă în una dublă, în așa fel încât să intre 20 de copii”, explică directorull școlii, Valentin Tuțuleasa. Însă, în cazul în care un elev prezintă simptome de COVID-19, nu va avea cine să îl consulte în instituția de stat, fapt care reprezintă o altă problemă majoră la școlile de la sate.
Medic scolar nu există, unde ați văzut dumneavoastră medic școlar în mediul rural? Avem dispensarul aproape. Ne descurcăm!”, spune managerul.

Omul de la catedră – între profesia de dascăl și responsabilul cu paza

După ce a fost educatoare 4 ani, Roxana Ciocan va începe pentru prima dată viața de învățător. De luni se va ocupa de 16 elevi din clasa pregătitoare a unei școli private din Craiova. Nu știe cum îi va face pe copiii de 6-7 ani să păstreze distanța sau să poarte măști, dar are în plan câteva jocuri:

„Suntem cu toții în ceață. Nu știm ce va fi, cum se va desfășura totul. Vom purta măști și vom facem lecții, pe cât posibil, și în aer liber. Copiii vor avea pentru tablă bureți și markere individuale, depozitate la băncuța lor. Nu mai avem voie să avem nici catalog, așa că probabil calificatativele vor fi trecute pe o agendă. Vom încerca să-i convingem pe copii, prin joculețe, că trebuie să țină masca pe față și să stea cât de cât la distanță” spune tânăra educatoare.

Ea crede că școala nu-și va mai îndeplini rolul esențial.

„Unul dintre scopurile noastre ca dascăli, de a-l face pe copil să socializeze, să fie empatic, se va diminua, pentru că legea nu-mi permite să-l las pe elev să împartă ceva sau să-și ajute colegii. Iar el când va crește, va rămâne în minte cu ideea că n-are voie să dea nimic din ce e al lui”, spune educatoarea.  

Cum îi faci însă pe copiii de 6 ani să înțeleagă că nu mai au voie să-și ia dascălul, colegii, în brațe? În această luptă de conștientizare, educatorul, învățătorul, profesorul devine paznicul care va veghea la respectarea măsurilor, fapt care îi va reduce din timpul pentru predare, după cum atrage atenția și Bogdan Manea, președintele Uniunii Sindicatelor Independente din Învățământ Dolj.

„Profesorii vor avea foarte mare grijă în primul rând de copii, care își doresc să socializeze. De data aceasta, totul va fi foarte atipic: să te întâlnești cu proprii tăi colegi, să stai la distanță de ei, să nu dai mâna cu ei. Profesorii ar trebui să stea lângă ei și să le amintească din 5 în 5 minute că nu au voie. Va fi foarte complicat. La liceu sau la gimnaziu te mai poți înțelege cu copiii, dar cel mai rău este la grădinițe și la clasele 0. Chiar nu pot să-mi dau seama cum se va face aici această distanțare între copiii mici”, spune cu nesiguranță liderul de sindicat FSLI Dolj.  

  Tabletele promise de minister rămân încă o Fata Morgana

  • Pe 7 mai, ministrul Educației, Monica Anisie, anunța că mai bine de 200.000 de tablete cu internet vor ajunge la copiii fără posibilități până la începerea anului școlar. La câteva zile înainte de marea deschidere însă, aceasta a precizat că doar 80.000 de dispozitive sunt gata să fie livrate momentan. Restul vor ajunge până în noiembrie.
  • Pe 8 septembrie, Monica Anisie a declarat că pe fiecare catedră va exista câte un laptop pe care îl vor folosi profesorii încadrați în scenariul galben, pentru a transmite live cursurile elevilor rămași acasă. În majoritatea școlilor de la sate, fie nu există laptop, fie profesorul folosește device-ul propriu, astfel că lecțiile ajung mult mai târziu la copiii de acasă.

În satele unde scenariul roșu îi ține pe cei mici la distanță, fiecare se descurcă cum poate. La Școala Gimnazială din POIANA MARE, de exemplu, toți cei 1000 de copii urmează să facă orele de acasă. Peste jumătate din ei însă nu au telefoane sau tablete. Profesorii cunosc situația și au dat din coate ca să le asigure, conștienți că tabletele promise de minister nu mai vin.

„Elevii au telefoane la comun cu familia și este mai greu. Am făcut adrese la primărie pentru tablete și sperăm că vor veni în jur de 200 de bucăți”, declară Adriana Dobre, directorul școlii.

Și Liceul Tehnologic din MELINEȘTI face parte din instituțiile care colorează harta în roșu. Reprezentanții școlii nu se așteptau ca unitatea de învățământ să fie trecută în scenariul 3, așa că nu a fost cumpărat nici un sfert din necesarul de tablete.

„Avem 636 de elevi care vor învăța de acasă. S-au cumpărat 100 de tablete, cel mai târziu luni se vor împărți copiilor. Am mai făcut un contract de cumpărare, dar o să se întârzie livrările. Și profesorii au nevoie de laptopuri. Noi ne pregăteam în cel mai rău caz pentru scenariul galben, dar sper ca situația grea în care ne aflăm să treacă cât mai repede…, spune Valeria Ionescu, directorul școlii.

Altă școală, aceeași problemă. De data aceasta în localitatea Lipovu.

„Nici noi nu avem tablete, avem platforma gratuită. Copiii noștri sunt de condiție foarte modestă. Din fericire, figurăm în scenariul verde, iar cei 400 de elevi sunt așteptați la școală, completează și directoarea Școlii Gimnaziale din LIPOVU. 
E o mare neînțelegere și pentru noi, părinții. Încă nu știm dacă să le cumpărăm rechizite, dacă să-i lăsăm sau nu la școală…
  • Datele oficiale arată că peste 55% dintre părinți își doresc ca ai lor copii să desfășoare orele clasice. Alți 31% cred că orele mixte ar fi mai potrivite, în timp ce 14% aleg doar cursurile de la distanță, speriați de posibilitatea infectării celor mici cu COVID.
  • Studiul intitulat „Back to School Post-COVID” a fost aplicat în perioada 26 iulie- 3 august 2020 pe un eșantion de 1067 de respondenți și a fost comandat de Ministerul Educației

Întrebări își pun și părinții, care trăiesc sub semnul incertitudinii. Eleni Constantinescu, de exemplu, este atât mamă, cât și profesoară în Craiova, așa că temerile ei sunt duble. Aceasta spune că cea mai mare provocare pentru ea și copii vor fi cursurile online.     

„Amânarea asta ne încurcă și pe noi, părinții, la nivel de pregătire. Cursurile online nu sunt pentru toți elevii eficiente, în special pentru cei din ciclul primar. Este o presiune mare pe ei, au nevoie tot timpul de suportul din partea unui părinte. Poate că cei din gimnaziu sau liceu s-ar descurca, dar cei din mediul primar nu cred că s-ar descurca doar pe cont propriu, spune aceasta”

Andreea Croitoru spune că lecțiile din fața calculatorului nu dau rezultatele dorite. 

„Nu mi-e teamă să-i trimit la școală, dar e haos. E o mare neînțelegere și pentru noi, părinții. Încă nu știm dacă să le cumpărăm rechizite, dacă să-i lăsăm la școală…Din cursurile online, copiii mei nu au înțeles mare lucru, pentru că nu se auzea foarte clar, se întrerupea conexiunea. Sunt copii care merg la clasa 0, cum o să înțeleagă ei materiile online?, se întreabă retoric și Andreea Croitoru, o mamă din Craiova.

Riscul îmbolnăvirii îi face pe unii să ceară ore de la distanță.

„Mi-e frică pentru el. Hai că la copii poate ar fi o formă mai ușoară a bolii, dar apoi vine acasă, ne îmbolnăvesc pe noi și cine mai are grijă după de ei? Mi-aș dori să se amâne puțin începerea școlii, ca să vedem ce se mai întâmplă. Sau măcar școlile să dispună de plexiglasuri, ca să nu mai stea copiii cu măștile. Ar fi mai eficiente, pentru că ai mei sunt mici și poate să le vină rău dacă stau toată ziua cu o mască pe față, spune o altă mămică.

Ce spun cei cei mai importanți – elevii

De partea cealaltă a baricadei stau temători elevii. Ei recunosc că lecțiile online le oferă poate mai multă comoditate, însă faptul că opresc camera și microfonul în timpul lecției nu îi ajută la nimic.

Bianca Dinu urmează să dea BAC-ul la Colegiul „Ștefan Velovan” din Craiova, iar faptul că ar putea sta acasă câte o săptămână, prin rotație, o derutează.

„Avem neapărată nevoie să facem materiile de BAC la clasă. Suntem an terminal, la fel și cei de a VIII-A. N-aș vrea să se pună separatoare între bănci, putem purta mască. Cei mici ar trebui să nu poarte, nu poți  pune un copil mic să stea 4 ore cu o mască, poate doar învățătoarea/educatoarea să poarte. În general, am putea s-o purtăm cand mergem la baie, fiindcă acolo se aglomerează, spune adolescenta.

Bogdan Cernea, în schimb, ar prefera să facă o parte din ore online. Elevul este în clasa a XI-a la Liceul cu Program Sportiv, unde majoritatea cursurilor presupun contact fizic între colegi.

„De obicei fac 4 ore de sport pe zi. Cred că sportul ar trebui lăsat pe stand-by, din moment ce activitățile noastre sunt cu contact fizic – box, lupte libere, volei. Plus că nu putem face fotbal sau baschet cu mască pe față. E un risc pe care nu aș vrea să mi-l asum. În pauze, e imposibilă distanțarea. Dar la orele de teorie da,, am putea sta cu măști, cred că cei de clasele IX-XII sunt destul de responsabili încât să stea cu mască în bănci”.

Pentru a putea ține în frâu evoluția cazurilor de coronavirus, testarea în masă a elevilor ar putea fi una dintre soluții.

„Sistemul de educație nu este pregătit nicăieri în lume să lupte cu acest virus. Uitați-vă ce se întâmplă în Europa! Uitați-vă la ce spun specialiștii, va urma un nou număr de infectări. Ideea e să avem proceduri foarte clare în școli pe care să știm să le aplicăm atunci când un copil sau un profesor se infectează. Este foarte complicat pentru că, de exemplu, se îmbolnăvește un copil, eu nu știu ce se întâmplă cu ceilalți!”, conchide Bogdan Manea, președintele sindicatului profesoral din Dolj.

Ce pot face elevii cu rude bolnave?

 

 

Conform Ministerului Educației, copiii care au în familie rude bolnave pot opta pentru educația online de acasă, dar doar cu o adeverință medicală de la medicul curant al pacientului sau de la medicul de familie. 

REPORTAJ REALIZAT DE TEODORA ARGINT

  • Sursă foto: gettyimages.com

Articole recente

Generația cu mască. Elevii de la școala de stat care primesc gratuit rechizite

Redactor

Cursuri de programare pentru elevii din Craiova. Au început înscrierile la LOGISCOOL

Redactor

Virgil Vlădan, cu siguranță, primarul potrivit pentru Poiana Mare!

Redactor

Lasa un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/mediazec/public_html/wp-includes/functions.php on line 4609

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/mediazec/public_html/wp-includes/functions.php on line 4609