Educatie Reportaje

Educația online în satele din Dolj, o iluzie. Georgiana și dreptul confiscat la educație

Peste 250.000 de elevi din toată țara sunt în pericol să rămână în urmă cu lecțiile sau să pice examenele naționale și de Bacalaureat pentru că nu au de pe ce să învețe. După ce școlile s-au închis, copiii au fost nevoiți să studieze de acasă, în fața unor aplicații video de care mulți însă nici n-au auzit, pentru că nu au telefoane, tablete sau alte dispozitive.
În timp ce Guvernul a promis că va aloca 150 milioane pentru copiii defavorizați, realitatea din teren e cruntă. Mii de elevi încă mai merg din poartă în poartă să-și recupereze lecțiile sau le preia de la magazinul din sat. În vremuri de pandemie, părinții, profesorii și vânzătorii sunt eroii care fac posibilă educația la sate-aici, gadgeturile pentru învățarea online au rămas doar un mit. 
 AUTOR: TEODORA ARGINT
O astfel de poveste vine și din satele Doljului. Suntem în Breasta, la marginea unui deal, unde internetul e o raritate. Deși comuna e la doar 15 kilometri de Craiova, aici  modernizarea încă e străină pentru zeci de copii, care ar trebui să stea în fața unui laptop sau a unei tablete și să înceapă cursurile online. Zoom, Classroom sau GoogleMeet. Sunt aplicaţii video de care cei mici n-au auzit, pentru că nu au nici măcar un telefon de pe care să ţină legătura cu profesorii.  
În lupta pentru educația copiilor defavorizați contribuie, fără să-și dea seama, o mare parte dintre localnici. Învățătorii, vânzătoarea, părinții copiilor sau chiar și vecinii, fiecare are un rol important pentru ca lecțiile să ajungă unde trebuie. Însă, cel mai important sprijin în războiul cu neputința a devenit învățătorul din sat. Îl cheamă Olivian Vașcu și la fiecare final de săptămână merge la magazinul alimentar, ca să lase un top cu fișe de lucru, desene sau materiale de colorat pentru cei 26 de elevi de clasa a II-a. Îi numește „copiii lui”, pentru că numai el știe cât s-a chinuit ca să-i aducă la școală pe cei care provin din familii fără venituri. 
„Mai folosesc telefonul unei mătușe, dar îmi e greu să deranjez…”
Astăzi, ne-a adus la Georgiana, una dintre cele mai bune eleve ale lui la învățătură. Poartă în priviri maturitatea unui adult, însă, atunci când îi faci un compliment, se transformă în cel mai sfios copil.  Cu un zâmbet timid şi înconjurată de cărţi îngrijite, mult mai multe decât poate căra un copil, micuța creață e în culmea fericirii. De mai bine de o săptămână aştepta să facă rost de lecții, iar astăzi, învățătorul nu doar că i le-a adus acasă, dar a și ajutat-o la matematică, materia cea mai grea atunci când vine vorba să te descurci singur.  De când s-au închis şcolile, eleva nu a intrat nici măcar o dată pe aplicaţiile online. 
„De când nu mai mergem la școală, îmi e mai greu să fac lecțiile. N-am telefon, n-am tabletă, n-am laptop. Câteodată mă rog de mătuşile mele să mă mai lase la telefonul lor, ca să descarc pozele de pe internet, pe care pune domnul învățător pe grupul de facebook. Dar mă duc la ele mai rar, când nu au treabă. Îmi e greu să le deranjez mereu…, spune Georgiana, în timp ce ochii i se mută în pământ. 
De la vârsta de 9 luni, copila a fost crescută de bunică, o eroină care toată viața a făcut sacrificii să nu-i lipsească nimic de pe masă fetei. Bunica are un telefon vechi, cu clapetă, de pe care poate doar să sune învățătorul și să-l întrebe ce lecții are de recuperat cea mică.
„De cele mai multe ori, luăm lecțiile de la mama a doi gemeni de la noi din clasă. Învățătorul i le lasă ei pentru că are imprimantă. Ea le scoate la xerox și ni le aduce și nouă când poate. O tabletă ar fi bună, dar chiar și așa, de unde internet? Poate numai să-i fac un abonament lunar…”, adaugă Viki Vlădescu, bunica fetei.

Din 26 de elevi, doar 3-4 îşi permit să participe la cursurile online

Olivian Vașcu este tatăl spiritual a peste 20 de elevi de clasa a II-a. Are 3 decenii de când le pune stiloul în mână copiilor de la sate și îi salvează de la un viitor fără educație. De multe ori, duce luptă de convingere cu familiile, pentru că, din lipsa banilor, părinții îi trimit pe minori să muncească cu ziua pe unde apucă. Deși a primit oferte să predea la oraș, învățătorul a ales să rămână în comună, unde a înființat centrul „Școală după Școală”. Aici, după ore, micile creiere care provin din familii defavorizate au parte de o masă caldă. Dar cel mai important, au o șansă să învețe alfabetul, să scrie propoziții și să calculeze. Acum, de când școlile și centrul s-au închis, învățătorul muncește ore în plus ca să se asigure că lecțiile ajung la toată lumea. De cursuri online nici nu poate fi vorba, pentru că din cei 26 de elevi pe care îi are, doar 3-4 își permit să intre pe internet. 
„Am încercat prin aplicații video, dar am avut surpriza ca într-o zi să-mi participe doar 3-4 copii. Elevii nu au dispozitive proprii, iar în comună nu avem internet gratuit. Așa că am apelat la un sistem clasic: am creat un grup de facebook, unde le propun fișe de lucru celor care pot intra. Restul fișelor le distribui la magazin, de unde le preiau părinții. Am încercat să le dau termene, de pe azi pe mâine, dar părinții mi-au spus că ajung greu lecțiile la copii, așa că am lărgit termenul la o săptămână. Noi nu mai facem predare, facem doar recapitulare. E foarte greu să predau unui copil litrul, kilogramul, hectometrul, tona… Cum??  Prin ce??” spune învățătorul, care are grijă să-și acopere fața cu o mască atunci când ne vorbește. 
 250.000 de copii fără tablete și conexiune la internet
Situația incertă în care se află mii de elevi din toată țara a dus la multe dezbateri în cadrul Guvernului. Ministrul Educației, Monica Anisie, a declarat că elevii defavorizați vor primi tablete pentru o perioadă de doi ani, astfel încât să poată avea acces la cursurile online. Circa 150 milioane de lei  vor fi alocați din Fondul de Stat. Mai multe lămuriri au venit din partea lui Ionel Dancă, șeful cancelariei. 
Un număr de 250.000 de copii, la primă evaluare, în funcție de evaluările care vor fi făcute pe parcurs, acest număr poate să crească- astfel încât toți cei care nu pot participa la sistemul de învățământ online, să poată avea această facilitate în cursul acestui an, a declarat Ionel Dancă, într-o conferință susținută vineri, 8 mai.
Însă, deși banii au fost alocați, achiziția nu a fost încă făcută și nici licitația pentru conexiunea la internet. Conform datelor oficiale, peste 250.000 de copii nu au niciun sprijin financiar atunci când vine vorba de dispozitive necesare pentru educația online. 

Articole recente

Legume bio produse de un grup de studenți craioveni voluntari. Un model de antreprenoriat social

Redactia Media10

Admitere C.N. „Frații Buzești”. Specializările și ultimele medii de admitere de la pretigiosul colegiu craiovean

Redactia Media10

Povestea Colegiul Național „Carol I”. 194 de ani de excelență în educație

Redactia Media10

Lasa un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.