Alianța Studenților în Domeniul Sănătății solicită organelor decizionale să aibă în considerație situația aparte în care se află studenții Facultăților de Medicină, Medicină Dentară și Farmacie, ce se confruntă cu imposibilitatea recuperării lucrărilor practice în mediul online și să lucreze împreună cu Ministerul Sănătății și conducerile Universităților la un plan de menţinere a unui parcurs universitar adecvat. Astfel, este esențială clarificarea modului de examinare și recuperare pentru programele de studiu de medicină, medicină dentară și farmacie, în conformitate cu legislația europeană, care să asigure recunoașterea ulterioară a întregului parcurs didactic.
Învățământul universitar din domeniul sănătății a fost sistat, din data de 09.03.2020, nemaifiind permisă intrarea în spitale a studenților, cu excepția situațiilor de voluntariat în sprijinul medicilor și a combaterii răspândirii Covid-19. Astfel, Universitățile și Facultățile de Medicină și Farmacie din țară au demarat desfășurarea orelor de curs și a lucrărilor practice în mediul online.
Astăzi, Președintele Klaus Iohannis a declarat public că școlile, grădinițele și universitățile vor rămâne închise până în septembrie. Totodată, a anunțat măsurile pentru sistemul de învățământ, conform cărora „studenții își vor continua învățarea online, iar examenele se pot susține și online. Fiecare instituție, în baza autonomiei universitare, va stabili modul și data stabilirii examenului”.
În contextul în care studenții din domeniul sănătății se află în imposibilitatea reluării activității didactice fizice (lucrări practice/stagii/laboratoare), rămân o serie de întrebări fără răspuns privind cadrul legislativ. Astfel, în conformitate cu directiva UE 36/2005, programele de studiu ce vizează medicina necesită atât o parte didactică teoretică, cât și una practică (lucru amintit, de asemenea, în Art. 174, punctul (1) ). Totodată, Legea Educației Naționale (LEN) 1/2011 Art. 174, punctul (7) prevede că orele în cadrul facultăților de medicină se pot desfășura în instituții precum unităţi sanitare publice, în institute, în centre de diagnostic şi tratament, în secţii cu paturi, în laboratoare şi în cabinete.
De asemenea, în conformitate cu Art. 140 din LEN 1/2011 desfășurarea programelor de studii ale Universităților de Medicină și Farmacie se pot desfășura numai la categoria „cu frecvență”, fapt ce se află în contradicție cu situația actuală, activitatea didactică desfășurată online nefiind recunoscută de legislația în vigoare.
În acest context unic al Universităților de Medicină și Farmacie, studenții din anii terminali sunt cei mai afectați de incertitudinea acestei situații. Finalizarea studiilor este de o importanță deosebită pentru viitorul sistemului de sănătate românesc, iar orice întârziere sau neconformitate între centrele universitare duce la un dezechilibru riscant.
„Dorim așadar să tragem un semnal de alarmă cu privire la urgentarea elaborării unui plan de acțiune unitar, în colaborare cu reprezentanți ai studenților, ai universităților și ai Ministerului Sănătății. După finalizarea studiilor, zeci de examene și sute de ore de practică în spitale, studenții își demonstrează cunoștințele acumulate prin susținerea examenului de licență și a examenului de rezidențiat. Examenul de rezidențiat reprezintă primul pas realizat de absolvenți în direcția intrării lor, ca parte activă, în sistemul de sănătate, devenind unica sursă de departajare în alegerea viitorului domeniu de activitate, aspect fundamental pentru intrarea pe piața muncii în România. De aceea, facem un apel la adoptarea cât mai rapidă a unei soluții uniformizate pentru parcursul universitar actual al tuturor studenților, în special pentru a evita periclitarea unei noi generații de medici, stomatologi și farmaciști”, se arată în comunicatul Alianței Studenților în Domeniul Sănătății.
Prin urmare, Alianța Studenților în Domeniul Sănătății solicită organelor decizionale să aibă în considerație situația aparte în care se află studenții Facultăților de Medicină, Medicină Dentară și Farmacie, ce se confruntă cu imposibilitatea recuperării lucrărilor practice în mediul online și să lucreze împreună cu Ministerul Sănătății și conducerile Universităților la un plan de menţinere a unui parcurs universitar adecvat. Astfel, este esențială clarificarea modului de examinare și recuperare pentru programele de studiu de medicină, medicină dentară și farmacie, în conformitate cu legislația europeană, care să asigure recunoașterea ulterioară a întregului parcurs didactic.
Deși universitățile au autonomie în ceea ce privește modalitatea și stabilirea datei examenelor pentru fiecare an universitar și program de licență, este imperios să avem în vedere faptul că scopul principal al acestor facultăți este de a trimite la finalul anilor de studiu tineri ce vor deveni profesioniști în domeniul medical, iar o astfel de incertitudine poate duce din nou la o criză asemănătoare celei a rezidențiatului din 2019. Astfel, pentru a evita consecințele negative ale acestor aspecte, în contextul epidemiologic în care ne aflăm, reprezentanții studenților asigură forurile decizionale de toată disponibilitatea acestora pentru a găsi împreună soluții benefice pentru comunitatea de viitori specialiști în domeniul medical.
Alianța Studenților din Domeniul Sănătății (ASDS) a fost înființată în anul 2019, din dorința de a crea o voce comună a studenților din domeniul sănătății. În spatele acronimului stau trei membri ce au realizat o legătură în vederea atingerii scopurilor comune. Alianța pune la aceeași masă Federația Asociațiilor Studenților în Medicină din România (FASMR), Federația Asociațiilor Studenților Farmaciști din România (FASFR) și Federația Studenților în Medicină Dentară din România (FSMDR). Scopul comun este de a face auzite problemele celor 38.000 de studenți din domeniul sănătății care zilnic se confruntă cu aceleași provocări. Alianța are și rolul de a arăta studenților, încă de pe acum, importanța colaborării interprofesionale din domeniul nostru