Ambițioasă, talentată, deșteaptă, energică. Valeria Covrescu este una dintre elevele de 10 ale Colegiului Național „Frații Buzești”. Valeria are doar 14 ani și planuri bine puse la punct. La Evaluarea Națională a obținut media 10, dar are timp și pentru dezvoltarea pasiunilor sale. Face dansuri sportive de performanță și nu de puține ori a urcat pe podium.
Autor: Corina Mihailov
Corina Mihailov: A fost un an încărcat pentru tine. Cu toate acestea ai reușit să faci performanță. Cum este acum că ai obținut media 10 la Evaluarea Națională?
Valeria Covrescu: Mă simt mult mai relaxată, nu mai am stresul acela de „ce notă o să iau” și ”dacă o să intru unde mi-am dorit”. Este mult mai bine, am avut siguranța că o să intru exact unde o să depun dosarul și am reușit să rămân în colegiul în care studiez din clasa a I-a.
Valeria Covrescu la un concurs de dansuri
C.M.: Te așteptai la un asemenea rezultat?
V.C.: La matematică să zicem că da. Mai ales după ce am ieșit din examen, am știu că am făcut tot și mă așteptam. Însă la română nu. La începutul anului am avut mici probleme cu compunerile, mai ales cu cele libere, nu știam ce să scriu, dar m-am concentrat mai mult, mai ales după simulare. Am văzut nota la română și am zis că trebuie să mă axez mai mult decât pe matematică, și a ieșit bine.
„Încercam să fiu cea mai bună dintre toți”
C.M.: De cine te-ai simțit susținută cel mai mult?
V.C.: În general profesorii de la meditație. Eram cele mai bune grupe la ambele meditații și cumva asta m-a ajutat pentru că încercam să fiu cea mai bună dintre toți, și, practic eram cea mai bună dintre toți. Încercam să mă aflu cât mai sus la toate testările, cred că și asta m-a ajutat.
C.M.: Care a fost reacția părinților când au aflat că ai luat 10?
V.C.: Eu eram în drum spre școală și între timp m-a sunat sora mea, ea aflase nota înainte. Inițial nu le-a venit nici lor să creadă. Au fost mândri, foarte fericiți. După au sunat pe toată lumea, mai ales că nu se așteptau la română.
„Am vrut să văd dacă chiar pot să ajung unde mi-am dorit”
C.M.: Cât de greu este să faci performanță într-un sistem de educație imperfect?
V.C.: Nu pot să spun că am făcut neapărat performanță. Doar m-am focusat foarte bine pe ce a trebuit să fac anul acesta și am fost foarte atentă. Nu pot să spun că am excelat în ceilalți ani. Pur și simplu m-am concentrat și am știut că asta trebuie să fac în anul acesta. Am vrut să văd dacă chiar pot să ajung unde mi-am dorit. Practic am vrut să-mi demonstrez mie că pot să ajung unde vreau.
C.M.: Ai avut un profesor care te-a ajutat cel mai mult, pe care l-ai văzut ca un model?
V.C.: Probabil doamna de meditație de la matematică, Monica Matei, pentru că suntem foarte apropiate. Am avut o perioadă mai dificilă, nu eram foarte sigură pe mine, iar ea m-a motivat. Mi-a dat tot felul de exemple ale copiilor din alte generații care au reușit și mi-a spus că sigur nu o să las foaia goală. Adică la orice exercițiu o să pot să scriu ceva și asta m-a ajutat.
Schemele și culorile sunt cele care o ajută pe Valeria să învețe
C.M.: Ai o anumită metodă după care înveți?
V.C.: Îmi place foarte mult să-mi fac scheme cu diverse culori. Prima oară citesc lecția sau ce am de învățat, iar apoi încerc să-i fac un rezumat, dar prin scheme, să fie foarte colorat totul pentru că am memorie vizuală și cumva asta m-a ajutat, mai ales la română când am învățat argumentările. La matematică nu prea am avut ce să învăț decât formule și am făcut multe exerciții.
C.M.: Spuneai că româna ți-a dat cele mai mari bătăi de cap, cum ai reușit, totuși să iei 10?
V.C.: M-am dus foarte bine focusată. Am vrut să fac foarte bine la gramatică, să fiu sigură că nu are ce să-mi scadă pe gramatică și am încercat să scriu foarte organizat în pagină, astfel încât să se vadă frumos lucrarea. În ultimele săptămâni am făcut foarte multe compuneri narative. Când am văzut ce fel de compunere trebuie să fac, nu am stat să mă gândesc foarte mult pentru că mai aveam modele în spate și cumva le-am combinat, iar în final a ieșit bine.
C.M.: Unde vrei să continui studiile?
V.C.: La C.N. „Frații Buzești” la științele naturii. Acolo am vrut de la început pentru că pe viitor aș vrea să urmez medicina. Nu știu dacă o să îmi schimb opțiunea, dar pe științele naturii sunt materii care îmi plac mai mult: biologia, fizica. Cumva oscilam între matematică-informatică și științele naturii, doar că m-am gândit că științele naturii mi s-ar potrivi mai bine și mi-ar deschide mai multe orizonturi, dacă nu aș mai vrea la medicină în viitor.
C.M.: De ce ai ales să continui studiile tot la „Frații Buzești”?
V.C.: În acest liceu am fost din clasa a I-a și mi-a fost mult mai ușor și cred că o să mă ajute să ajung unde îmi doresc pentru că am înțeles că este cel mai bine cotat liceu din Craiova.
C.M.: Ai luat singură decizia de a rămâne în acest liceu?
V.C.: Da, de la început am vrut la C.N. Frații Buzești numai că nu prea am știut exact dacă să aleg șiințele naturii sau mate-info.
C.M.: Ce te vezi făcând peste patru – cinci ani?
V.C.: Cred că medicină dentară la București, asta mi-ar plăcea, dar nu exclud și alte variante. Dacă pe viitor o să descopăr o materie care să-mi placă mai mult, nu spun că neapărat o să fac medicină, orice e binevenit.
C.M.: Ce sfaturi ai pentru colegii tăi care urmează să susțină anul viitor examenul de la Evaluarea Națională?
V.C.: În primul rând, cel mai important este să învețe din timp. Dacă nu au învățat până acum, să învețe de la începutul clasei a VIII-a, să nu lase totul pe final, pentru că nu o să reușească. Să nu se streseze, pentru că este doar un examen, nu e sfârșitul lumii dacă nu o să ia o notă mare. Trebuie să aibă încredere în ei. Să se ducă la examen încrezători și să știe că o să reușească, nimic nu e imposibil.
„Se poate să faci și școală și sport”
C.M.: Îți place să citești?
V.C.: Am început vara asta să citesc mai mult, mi-am dat seama cât de important este cititul, deoarece la începutul anului nu știam să fac nicio compunere. Îmi plac cărțile de acțiune sau polițiste. Unul dintre sfaturi ar mai fi să citească, mai ales pentru română, și să alterneze cumva și cu sportul. Să nu se concentreze numai pe învățat, să mai facă și altceva pe lângă școală.
C.M.: Cum îți organizezi timpul?
V.C.: Foarte bine. Eu fac dansuri sportive de performanță și de-a lungul anilor mereu am avut ceva în paralel. Nu m-am focusat doar pe școală, nici măcar în clasa a VIII-a. Am continuat cu dansurile, iar asta cred că m-a ajutat. Făcând dansuri m-am relaxat și nu pot să spun că nu mi-a ocupat timp, doar că mi-am organizat programul. L-am făcut în așa fel încât să reușesc. Mi-am continuat programul obișnuit, doar dacă aveam vreo teză a doua zi nu mergeam seara la antrenament. Se poate și cu școala și cu sportul sau altceva.