În era digitală, unde atenția adolescenților este din ce în ce mai mult captată de tehnologie, este nevoie ca mediul școlar și cadrele didactice să se adapteze constant la schimbare și evoluție. În acest sens, elevii de la Colegiul Național „Elena Cuza” sunt încurajați să citească într-un colț virtual de lectură din biblioteca școlii. Acest spațiu inovator îmbină magia lecturii cu interactivitatea oferită de tehnologie, creând o experiență captivantă și personalizată. Astfel, elevii descoperă că lectura poate fi nu doar educativă, ci și distractivă. Cum a luat naștere acest concept? Ce cărți sunt incluse? Cum se „conectează” elevii la cărți cu telefonul? Prof. Ileana Trincă, profesoară de limba și literatura română la C.N. „Elena Cuza” și coordonatoarea proiectului, oferă răspunsurile la aceste întrebări.
Colțul virtual de lectură este o inițiativă a Colegiului Național „Elena Cuza”. Această idee inovativă este menită să combine cărțile tradiționale cu tehnologia modernă. Așadar, proiectul reușește să îmbine biblioteca fizică cu resursele digitale, creând o experiență care captează atenția elevilor, prin simplitatea și atractivitatea accesului la cărți.
„Ceea ce vedeți în bibliotecă reprezintă doar vârful icebergului, partea vizibilă și spectaculoasă. Tot ceea ce am aflat despre crearea unui cod QR și asocierea lui cu imaginea cărții am învățat de la colegii mei. În plus, chiar și alegerea titlurilor este un proces colaborativ cu toți colegii din cancelarie. Totuși, ideea acestui proiect îi aparține domnului director Cotfasă. Într-o discuție pe culoar, mi-a spus că își dorește ca la etajul II (<<locul copiilor>>, așa cum îl numim noi), să fie lipite aceste coduri QR pe flyere sau chiar pe pereți. Astfel, pur și simplu de dragul mecanismului de a scana și de a fi direcționați către o carte, poate vor dori să citească și mai mult.”, spune profesoara.
De la concept la implementare
Implementarea unui astfel de proiect presupune planificare și muncă în echipă. Colțul virtual de lectură nu este doar o sumă de coduri QR, ci o structură gândită să răspundă nevoilor diverse ale elevilor. Acesta a fost creat astfel încât să fie util atât pentru pregătirea academică, cât și pentru lectură recreativă, oferind acces la cărți variate. În spatele succesului stă dorința de a oferi elevilor o experiență care să îi atragă, dar și o muncă atentă de organizare.
„Am preluat această idee și am început să o pun în aplicare. Este un proiect aflat în continuă în dezvoltare, iar pe măsură ce avansăm, vom adăuga din ce în ce mai multe cărți. În prezent, avem o secțiune dedicată literaturii române pentru bacalaureat, o secțiune de literatură universală și o secțiune strict destinată catedrei de română. De exemplu, dacă la clasă studiem Iliada și Odiseea de Homer, eu le recomand Cântul lui Ahile de Madeline Miller, o rescriere a poveștii din Iliada și Odiseea, dar din perspectiva lui Ahile. Îmi doresc ca elevii să înțeleagă că literatura veche este o bază pentru noile creații literare”, precizează Ileana Trincă, profesoară de limba și literatura română la C.N. „Elena Cuza”.
Cum sunt alese cărțile?
Selecția titlurilor pentru colțul virtual este o sarcină importantă, ce implică nu doar cunoștințe literare, ci și o înțelegere a nevoilor elevilor. Scopul principal este să le ofere resurse care să le fie utile atât în pregătirea academică, cât și în dezvoltarea personală. Selecția nu este întâmplătoare, ci atent corelată cu cerințele școlare și interesele copiilor.
„În acest moment, cred că avem în jur de 200 de cărți în colțul virtual. Am încercat să alegem cărțile cu codul QR în funcție de temele pe care trebuie să le parcurgem în acești patru ani. La examen, elevii au de comparat un text primit cu ceea ce au citit. Așadar, toată joaca aceasta are un singur obiectiv: elevii să citească cât mai mult, atât pentru examen, cât și pentru ei. În plus, nu putem forma un cititor avizat peste noapte. E nevoie de mulți ani de exercițiu pentru asta. Cine nu începe de mic, foarte greu se formează doar în perioada liceului”, spune profesoara.
Elevii, parte din echipa de implementare
Un aspect inedit al proiectului este implicarea directă a elevilor în procesul de construire a colțului virtual. În acest fel, proiectul devine mai mult decât o simplă resursă educațională, fiind o experiență colaborativă. Elevii nu sunt doar utilizatori, ci parteneri activi în dezvoltarea bibliotecii digitale.
„Sunt în căutare de cărți digitale de peste 10 ani, de când am avut primul e-book. Tot căutând pentru mine, am găsit anumite site-uri care sunt sigure, care nu sunt încărcate cu viruși, care au toată documentația juridică la zi. Pe de altă parte, m-au învățat și copiii. Învăț foarte multe lucruri de la elevii mei: de la cum să mă orientez într-un oraș mare și până la cum să caut o carte. Nici nu știu dacă eu le creez lor biblioteca sau dacă ei mă școlarizează pe mine în tehnologie. Cred că este un schimb reciproc”, afirmă prof. Ileana Trincă.
Îmbinarea tradiționalului cu modernitatea
Colțul virtual de lectură oferă un contrast fascinant între trecut și prezent, între biblioteca tradițională și resursele digitale. Acest spațiu devine o metaforă pentru complexitatea gândirii pe care școala dorește să o dezvolte la elevi, îmbinând frumusețea clasicului cu funcționalitatea modernului.
„Imaginați-vă cum arată biblioteca cu acest fond de cărți vechi, printre care se numără sute sau chiar mii de volume. De exemplu, sunt unele cărți din anii 1700 în această bibliotecă. La capătul opus al camerei, se află tabla inteligentă. Această combinație între vechi și nou creează o imagine a complexității, a unui loc complet, care stimulează imaginația. Astfel, elevii sunt încurajați să perceapă totul dintr-o perspectivă unitară și profundă. Faptul că în jurul lor există atât cărți de patrimoniu, cât și tehnologii moderne, îi ajută să dezvolte o gândire mai amplă și mai profundă, în care sunt încurajați să exploreze și să integreze informațiile din diverse surse”, precizează profesoara.
Activități pentru a încuraja elevii să citească
Promovarea lecturii în rândul elevilor este o invitație la descoperire, creativitate și reflecție. Colțul virtual de lectură devine un spațiu interactiv, unde cărțile prind viață prin activități captivante. Astfel de inițiative încurajează nu doar curiozitatea pentru lectură, ci și colaborarea dintre elevi. Prin urmare, lectura se transformă dintr-o experiență solitară într-una comunitară, plină de satisfacții.
„Pe 23 aprilie, când este Ziua Cărții și a Bibliotecarului, organizăm diverse concursuri de lectură. De exemplu, participăm la Olimpiada Națională <<Lectura ca abilitate de viață>> (OLAV) și la concursurile tradiționale dedicate Zilei Școlii, coordonate de catedra de limba română. Nu este puțin lucru ca, din trei clase de a V-a, să te evidențiezi drept cel mai bine pregătit cititor la concursul școlii”, spune prof. Ileana Trincă.
Cum va evolua colțul virtual din bibliotecă?
Cu toate că tehnologia ocupă un loc central în proiect, colțul virtual de lectură nu își propune să înlocuiască cartea tipărită. În schimb, evoluția sa va continua să integreze ambele forme de lectură, punând accent pe experiența completă a cititorului. Colțul virtual de lectură este o punte între generații, între trecut și viitor, între tehnologie și cultura tradițională a cărții. Prin acest proiect, lectura devine mai accesibilă, iar elevii sunt mai pregătiți să facă față cerințelor unei lumi moderne.
„Deși tehnologia va fi din ce în ce mai prezentă, nu cred într-un viitor în care roboții vor crea artă și nici într-un viitor în care cartea tipărită va dispărea complet. De curând, l-am urmărit la TVR Cultural pe Silviu Purcărete, unul dintre oamenii pe care îi admir foarte mult. El povestea că, prin anii 1990, folosea foarte mult dispozitivele electronice în piesele sale. Treptat, s-a întors la elementele clasice. Cred că acest lucru se va întâmpla și în cazul copiilor. Obiectul cultural esențial în viața unui om rămâne cartea. Nu are importanță dacă aceasta este tipărită sau digitalizată, important este conținutul, ideea. În ceea ce privește dezvoltarea proiectului, următorul pas ar fi să adăugăm o mică prezentare a cărții lângă fiecare cod QR, conchide prof. Ileana Trincă.