Profesorul Cătălin Spiridon predă matematică la Colegiul Național „Carol I” din Craiova și este este exemplu de succes în educație. Dedicarea și pasiunea sa pentru matematică au transformat această disciplină adesea „de temut” într-o materie îndrăgită de elevi. La examenul de Bacalaureat din acest an, opt dintre elevii săi au obținut nota 10, iar alți trei au primit nota 9,95. Prof. Spiridon explică cum munca, determinarea și perseverența sunt ingredientele cheie ale succesului, mai ales când sunt insuflate de un mentor devotat. Cum reușește să-i inspire și să-i motiveze pe elevii săi?
Media10: Câți dintre elevii dumneavoastră au obținut nota 10 la examenul de Bacalaureat la matematică și ce ați simțit când ați aflat?
Prof. Cătălin Spiridon: Anul acesta am avut numai o clasă de matematică-informatică cu 30 de elevi. Dintre aceștia, opt au obținut nota 10 la examenul de Bacalaureat și încă trei copii au luat 9,95. Mai mult decât atât, 28 de elevi din 30 au obținut note peste 9 la examenul de Bacalaureat la matematică. Am elevi serioși, care au muncit foarte mult de-a lungul timpului. Am lucrat cu ei la clasă, unde am avut și ore de pregătire suplimentară pentru bacalaureat. Sunt foarte mulțumit de elevii mei și a fost o mare bucurie să văd că munca lor le-a adus și rezultate pe măsură. În același timp, sunt mândru de toți elevii mei, deoarece știu cât de mult au lucrat de-a lungul celor patru ani de liceu. Practic, aceasta este evaluarea de final, o muncă susținută, continuă, care a condus la obținerea unor rezultate excepționale.
„Nu am o rețetă specială. Fiecare elev este unic”
Media10: Cum ați reușit să obțineți promovabilitate la toți elevii și note de 10 la matematică?
Prof. Cătălin Spiridon: Aceste rezultate nu pot să vină decât dintr-o muncă comună și o implicare susținută atât din partea copiilor, a părinților, cât și din partea noastră, a cadrelor didactice. Este important ca cei trei „factori” să colaboreze în vederea obținerii acestor rezultate. Anul acesta, printre elevii de a XII-a, a fost clasa la care eu eram diriginte. Am avut un grup extraordinar de elevi și un colectiv minunat de părinți, care au fost alături de copii și s-au implicat în tot ceea ce înseamnă pregătirea lor academică. Cei trei factori implicați în actul educațional au fost extrem de serioși și atunci rezultatele au apărut.
Media10: Ce metode de predare și evaluare ați considerat a fi cele mai eficiente pentru pregătirea elevilor?
Prof. Cătălin Spiridon: Consider că interacțiunea cu elevii este esențială. Trebuie să fim cât mai apropiați de copii, să vedem ce nevoi au și să venim în sprijinul lor. Pe parcursul liceului, unii elevi se implică mai mult, alții mai puțin. De aceea, prin discuții, prin interacțiunea cu ei, prin activitățile de la clasă trebuie să îi încurajăm mereu să lucreze, să le arătăm calea cea bună. Pentru mine, lucrurile acestea vin natural. Vorbesc cu ei, văd cum lucrează, le observ progresul. Nu am o rețetă specială. Fiecare clasă este diferită, iar fiecare elev este unic. De aceea, noi, profesorii, trebuie să găsim mijloacele potrivite prin care să intrăm în contact cu ei și să îi ajutăm să se dezvolte cât mai mult.
„Intru la oră și încerc să dau tot ce am mai bun”
Media10: Cum v-ați încurajat elevii să-și mențină un program de studiu regulat și disciplinat?
Prof. Cătălin Spiridon: Cred că am reușit să fac acest lucru prin rigurozitate, ordonare, prin faptul că le-am arătat permanent elevilor ce trebuie să facă și care este calea bună. Pur și simplu intru la oră și încerc să dau tot ce am mai bun. Încerc mereu să vin în sprijinul lor, să le prezint lecția clar, adaptată la capacitatea lor de înțelegere, să le dau informațiile gradual astfel încât ei să poată să se dezvolte, să asimileze noțiunile, să înțeleagă teoriile și să poată opera cu ele.
Media10: Cum ați construit o relație bazată pe încredere și sprijin cu elevii dumneavoastră?
Prof. Cătălin Spiridon: Le-am inspirat seriozitate elevilor și nu am încercat niciodată să defavorizez pe cineva. Mă străduiesc să fiu cât mai echilibrat, corect, le dau notele pe care le merită și îi ajut să se dezvolte constant. Ei au înțeles ce trebuie să facă și atunci lucrurile au luat-o într-o direcție bună. Pot să spun că îmi place să fiu profesor de liceu. În clasa a IX-a, elevii sunt temători, timizi, emotivi, nu știu ce îi așteaptă, iar pe parcurs își găsesc calea și pleacă fiecare pe drumul său.
„ Nu intru niciodată la clasă cu catalogul să pun absențe sau note mici”
Media10: Ce strategii ați folosit pentru a crea un mediu de învățare pozitiv și productiv în clasă?
Prof. Cătălin Spiridon: Încerc mereu să adaptez discursul științific la nivelul lor de înțelegere. În plus, prin interacțiunea continuă cu elevii mei, am reușit să îi capacitez și să îi motivez să fie atenți la lecții și să își facă treaba cât pot ei de bine. Nu intru niciodată la clasă cu catalogul să pun absențe sau note mici și să îi sperii. Îmi doresc ca elevii mei să vină de drag la ore, pentru că vor să învețe. Evaluările sunt, în general, scrise, mai ales că și examenul de Bacalaureat la matematică este tot scris. În plus, ei trebuie să se obișnuiască cu rigurozitatea notei, să fie atenți la calcule, să își controleze emoțiile și să își gestioneze bine timpul de lucru.
Elevii prof. Spiridon, medaliați la olimpiadă
Media10: Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat în pregătirea elevilor pentru examenul de Bacalaureat și cum le-ați depășit?
Prof. Cătălin Spiridon: Întotdeauna au fost provocări frumoase pe parcursul anilor, însă cele mai deosebite sunt cu siguranță pregătirile pentru olimpiadă. În ultimii trei ani, am obținut rezultate foarte bune cu elevii mei la Olimpiada Națională de Matematică. Una dintre elevele mele, Alexandra Vârtosu, vrea să ajungă profesoară de matematică la Universitatea din Craiova. De-a lungul timpului, a obținut medaliile de bronz și de argint la Olimpiada Națională de Matematică, iar acum, în clasa a XII-a, a luat mențiune. De asemenea, una dintre cele mai mari provocări pentru noi, profesorii, este să reușim să îi capacităm și să îi motivăm pe elevi pentru propria lor învățare și dezvoltare. Pe parcursul liceului, sunt momente în care unii copii sunt mai delăsători, au și alte preocupări specifice vârstei și atunci neglijează învățatul. Prin urmare, este o adevărată provocare este să îi readucem pe calea cea bună, să îi facem să înțeleagă că trebuie să învețe.
Colaborarea profesor-elev-părinte este esențială
Media10: Ce sfaturi aveți pentru alți profesori care doresc să obțină rezultate similare cu elevii lor?
Prof. Cătălin Spiridon: Profesorii din Craiova sunt colegii mei, pe care îi stimez și îi apreciez. Sunt oameni serioși, dascăli desăvârșiți, care își doresc să obțină rezultate, însă aceste rezultate vin numai printr-o implicare comună, atât a cadrelor didactice, cât și a copiilor, a părinților. Degeaba se implică profesorul dacă elevul nu își dorește să învețe, nu e motivat pentru propria învățare. De aceea, aș vrea să le recomand copiilor să fie mai serioși, mai preocupați să învețe pentru propria lor dezvoltare științifică. De asemenea, și părinții trebuie să fie mai implicați și mai apropiați de școală, de copii, să fie mai atenți la activitățile extrașcolare ale elevilor și să ia legătura mai des cu profesorii de la școală.