BAC-ul la matematică: Cum să eviți greșelile? Sfaturile prof. Cristian Moanță

Ana Maria Predilă
4 Min Read

Mâine, elevii de clasa a XII-a vor susține proba de matematică a Examenului de Bacalaureat. Cum să își controleze emoțiile și să se concentreze pe subiecte și calcule? Cristian Moanță, profesor de matematică la Colegiul Național „Frații Buzești” oferă câteva sfaturi valoroase pentru a-i ajuta pe elevi să treacă cu succes această probă.

Evitarea greșelilor comune

Una dintre capcanele comune în care cad elevii este relaxarea excesivă după ce parcurg primele întrebări, care sunt de obicei mai simple. Profesorul Moanță subliniază că multe greșeli apar din cauza relaxării excesive și a lipsei de concentrare, mai ales la primul subiect al examenului.

„De foarte multe ori, apar greșelile de calcul, în special la primul subiect. Ele se creează din cauza faptului că ne credem prea inteligenți și atunci intervine o relaxare a creierului. Cu toții greșim, însă datoria noastră este să le atragem atenția copiilor, să le dăm indicații ca ei să nu le mai repete,” explică profesorul Moanță.

O altă greșeală frecventă apare la subiectele de analiză matematică din partea a II-a a testului.

„La subiectul II, sunt niște probleme mai dificil de rezolvat, cu un grad de dificultate mai ridicat. Acestea au un punct C care face diferența, cu exerciții ce pun bine mintea la contribuție și unde este necesară experiența anterioară. Din această cauză, elevii greșesc foarte mult pe niște chestiuni simple,” adaugă profesorul. 

Abordarea corectă a subiectelor

Profesorul Moanță le recomandă elevilor să abordeze subiectele de la simplu la complex pentru a evita epuizarea mentală și pierderea timpului.

„Îi învăț mereu pe copii că subiectele trebuie abordate de la simplu la complex. Dacă începem cu o chestiune dificilă, riscăm să ne epuizăm, să gândim prea mult, să pierdem timp și să nu mai știm cum să abordăm întrebările ușoare,” explică profesorul.

Gestionarea emoțiilor și stresului

Controlul emoțiilor este esențial pentru performanța la examen. Profesorul Moanță subliniază importanța unei legături puternice între minte și mâini prin antrenament constant.

„Este foarte important ca emoțiile să fie controlabile. Le spun mereu copiilor că trebuie să existe un automatism mână-creier. Mâna trebuie să meargă în același timp cu creierul. Pentru a reuși acest lucru, este nevoie de foarte mult antrenament. Stresul, în schimb, ne poate influența gândirea și emoțiile,” explică prof. Moanță.

Metode de relaxare și antrenament

Profesorul Moanță atrage atenția asupra necesității de a evita forțarea creierului în momentele de blocaj. În astfel de situații, relaxarea este cheia pentru a continua eficient.

„Dacă forțăm creierul nu facem decât să îl blocăm mai rău. Mai apoi apare panica, criza de timp și, automat, se creează un dezastru. În astfel de momente, trebuie să ne relaxăm pentru a ne „debloca”. Antrenamentul și exercițiul permanent ne ajută să evităm astfel de probleme,” spune prof. Cristian Moanță.

Recapitulare ușoară

Ziua dinaintea examenului ar trebui să fie dedicată unei revizuiri ușoare a materialului. În această zi elevului trebuie să parcurgă notițele, să rezolve câteva exerciții și să recapituleze punctele cheie, fără a introduce informații noi. Acest lucru ajută la consolidarea cunoștințelor fără a suprasolicita creierul.

Share This Article