BAC cu brio! Cum să iei punctajul maxim la GEOGRAFIE? Sfaturi de la prof. Mihaela Curcan

Examenele de Bacalaureat se apropie cu pași repezi, iar pregătirile sunt intense, la fel și emoțiile. Geografia este una dintre probele la alegere pentru elevii de la profilul umanist, iar asta presupune un bagaj de cunoștințe, dar și multă determinare pentru a obține rezultate excelente. Pentru a ușura acest proces de învățare și asimilare a informațiilor, am discutat cu prof. Mihaela Carmen Curcan, profesor de geografie la Colegiul Național „Frații Buzești” Craiova. În cadrul campaniei Media10 – „BAC CU BRIO”, prof. Curcan ne împărtășește cele mai eficiente metode de învățare, precum și sfaturi esențiale pentru a ajuta elevii să se pregătească temeinic pentru „examenul maturității”, pe care le-a căpătat de-a lungul celor 28 de ani de experiență în învățământ.

„BAC cu Brio” este o campanie Media10 dedicată sprijinirii elevilor de liceu în pregătirea pentru examenul de Bacalaureat. Printr-o serie de interviuri exclusive cu profesori de top, campania oferă sfaturi practice, strategii de studiu eficiente și tehnici de gestionare a stresului, toate menite să ajute elevii să obțină rezultate excelente. Părinții vor găsi, de asemenea, recomandări utile pentru a-și susține copiii în această perioadă crucială. „BAC cu Brio” este ghidul complet pentru a transforma examenul de BAC într-o experiență pozitivă și de succes.

„Cheia succesului este ca noi, profesorii, să ne conectăm permanent cu ei”

Media10: Cum faceți să construiți o relație bazată pe încredere și respect cu noile generații de elevi?

Prof. Mihaela Curcan: Îmi place să cred că mă situez undeva la mijloc în relația cu elevii mei. Nu îmi doresc să înclin balanța spre latura în care să fiu excesiv de blândă, excesiv de înțelegătoare, de empatică, pentru că ei interpretează acest lucru drept slăbiciune. Totuși, nu-mi place să merg nici spre latura exagerată, absurdă, cu duritate și rigoare foarte multă, pentru că nu suntem într-un cadru militar. Copiii sunt foarte emotivi și încearcă să-și dezvolte această latură emoțională. Cheia succesului este ca noi, profesorii, să ne conectăm permanent cu ei. Elevii trebuie să aibă încredere în noi, trebuie să vadă că în fața lor este un om care le înțelege nevoile, care vine în întâmpinarea lor, a așteptărilor pe care le au și nu acel om care le transmite pur și simplu o informație. Informația este gratuită, o găsesc peste tot, pentru că sunt conectați.

Important este ca noi, profesorii din fața lor, să îi ajutăm să deslușească acest hățiș informațional. Copiii sunt „aruncați într-un ocean de informație”, iar noi avem datoria de a-i învăța „să înoate” în acel ocean informațional. Mulți psihologi renumiți afirmă că: „școala nu este un loc în care să ne distrăm în permanență, care să ne aducă o permanentă fericire”, iar încrederea copilului se bazează pe acest lucru. Ei vor să vadă și autoritate, o oră cu note de solemnitate uneori. Școala este despre limite, despre anumite măsuri ușor coercitive, anumite reguli pe care, de multe ori, le stabilim de comun acord. Din momentul în care pășesc în clasa a IX-a și până la finalizarea studiilor, ei trebuie să înțeleagă că noi suntem într-un parteneriat, iar în orice parteneriat se bazează pe încredere și respect reciproc. 

„Geografia se axează foarte multe pe competențe”

Media10: Cum pot elevii să își organizeze timpul de studiu pentru a acoperi toată materia necesară?

Prof. Mihaela Curcan: Începând din clasa a IX-a, le spun tot timpul elevilor că geografia este o fereastră către lume, către cunoaștere. Avem nevoie și de cultură generală, nu trebuie să ne rezumăm doar la a învăța pentru acel examen. Altfel, uităm la fel de repede cum am învățat. Generațiile actuale de elevi sunt foarte inteligenți pentru că au acces nelimitat la informație. De multe ori, însă, informația aceasta îi dezorientează. Prin urmare, trebuie să le dezvoltăm gândirea logică și să lucrăm cu ei pe parte psihologică. Asta înseamnă motivația intrinsecă – dorința de realizare, faptul că sunt copii care au o proiecție pe termen lung, a ceea ce se văd ei în viitor.

Motivația intrinsecă vine și din structura lor psihologică, din faptul că, de-a lungul timpului, își formează anumite deprinderi, anumite abilități de lucru. Geografia se axează foarte multe pe competențe. Le spun copiilor deseori că nu trebuie să memoreze mecanic informațiile. Sunt adepta memorării logice, care îi învață pe copii să rețină informațiile logic, structurat. Geografia se bazează foarte mult pe cauzalitate, pe fenomene, procese, explicații logice. Interdisciplinaritatea este una din laturile învățământului actual. La Bacalaureat, copiii trebuie să aibă și competențe matematice pentru a rezolva anumiți itemi la geografie.

Cum învățăm pentru BAC la geografie?

Media10: Care sunt cele mai eficiente tehnici de învățare pe care le recomandați?

Prof. Mihaela Curcan: Începând cu primele săptămâni de școală, le prezentăm copiilor programa școlară. Chiar dacă este o programă stufoasă, este de datoria noastră, a profesorilor, să încercăm să le structurăm materia pe conținuturi și pe competențe. Învățământul actual se bazează foarte mult pe competențe, iar acestea se formează și se dezvoltă prin abilități de învățare. La geografie, lucrăm foarte mult pe hartă. Acest lucru presupune analiza, interpretarea și recunoașterea anumitor elemente pe hartă. În plus, trebuie să îi învățăm pe copii să-și dezvolte un limbaj specific, un limbaj de specialitate, cu termeni geografici. De asemenea, este foarte important ca ei să facă distincția clară între verbele de comandă cerute în acei itemi (prezentați, precizați, explicați).

„Înainte de examen, este bine ca părintele, profesorul, dirigintele să lucreze cu copilul la nivel psihologic”

Media10: În perioada examenelor, copiii sunt adesea stresați, au emoții și se creează niște blocaje. Ce strategii le recomandați pentru a le depăși?

Prof. Mihaela Curcan: Sunt copii care au o lipsă mai mare de autocontrol sau care sunt mai impulsivi. Uneori, și impulsivitatea este un lucru negativ pentru că rezolvă subiectele și apoi își dau seama că nu le-au făcut corect. În momentul acela se sperie, se pierd și nu reiau informația de unde trebuie. Mai mult, sunt elevi care vin și îmi spun: „Eu nu am văzut acest subiect” tot din cauza emoțiilor. Aceste stări nu apar doar atunci, nu este un moment singular din viața acelui copil. Trebuie să ne cunoaștem copiii și pentru asta este nevoie să existe un parteneriat părinte – profesor. În plus, trebuie să le creăm diferite modalități de evaluare copiilor, să îi plasăm în diferite situații pentru a-i ajuta să își gestioneze emoțiile. Înainte de examen, e bine ca părintele, profesorul, dirigintele să lucreze cu copilul la nivel psihologic.

Mai mult decât atât, este și presiunea din partea familiei, în care copilul își creează tot felul de situații, apar aceste conflicte interioare, i se pare că nu este suficient de bun. Este „examenul maturității”, iar elevii se duc, mai apoi, la facultate, mulți dintre ei merg să studieze în străinătate și atunci media este foarte importantă. De aceea, discuțiile și dialogul permanent părinte-copil sunt esențiale în preajma examenelor. Noi, ca profesori, venim în ajutorul elevilor cu încurajări, facem exerciții de gestionare a emoțiilor ca să aflăm ce anume le creează acel blocaj. În clasa a XII-a, aplic deseori chestionare psihologice elevilor, furnizate de psihologul școlii. În urma acestora, discutăm în privat cu părinții și copiii.

„Elevii trebuie să se familiarizeze cu structura subiectelor și să cunoască programa școlară”

Media10: Cum îi ajutați pe elevi să se pregătească pentru proba scrisă la geografie? Ce sfaturi le dați?

Prof. Mihaela Curcan: Testele pentru examenul de Bacalaureat se aplică încă de la începutul clasei a XII-a. Elevii trebuie să se familiarizeze cu structura subiectelor și să cunoască programa școlară. Până să ajungem la conținuturi, este foarte important să exersăm cu elevii prin activități de învățare. Ei trebuie să aibă sentimentul că reușesc să-și însușească cunoștințele și să le aplice. La școală, le dezvoltăm elevilor competențele procedurale și declarative. Nu putem să avem numai competențe procedurale, adică să îi punem în fața unui test și să îl rezolve, până nu își însușesc acele competențe declarative (cunoștințele teoretice).

În acest sens, ne ajută foarte mult faptul că am fost dotați cu table digitale, calculatoare, tablete pentru elevi și laptop-uri pentru cadrele didactice. Totuși, nu trebuie să abuzăm de ele. Până la urmă, examenul este pe hârtie și elevii trebuie să încerce să rezolve subiectele pe foaie, conform structurii și să se încadreze în timp. Încă de la începutul anului școlar, ne asigurăm că parcurgem toate etapele necesare, și anume: predare, învățare și evaluare.

„Lucrăm foarte mult cu elevii în afara orelor, chiar și pe platformele online”

Media10: Cât de important este să existe un echilibru între școală, învățat și timp liber?

Prof. Mihaela Curcan: În mod ideal, copilul ar trebui să se prezinte la examenul de Bacalaureat cu ceea ce a învățat la școală. De aceea, consider că meditațiile nu sunt necesare. La Colegiul Național „Frații Buzești”, lucrăm foarte mult cu elevii în afara orelor, chiar și pe platformele online, pentru a ne asigura că sunt pregătiți la examen. Îi ajutăm cât de mult putem pe copii, îi susținem și îi pregătim suplimentar după ore. De asemenea, elevii care nu au ales geografia la proba a treia lucrează și ei la fel ca și cei care dau BAC-ul. Chiar dacă nu toți aleg să dea la această disciplină, ne bucurăm că elevii care o fac obțin rezultate foarte frumoase și note foarte mari. Îmi place să cred că aceste rezultate sunt din pregătirea pe care o facem la școală cu ei și nu cea pe care o fac elevii în particular.

„Îi învățăm la școală că disciplina și igiena muncii sunt foarte importante”

Media10: Care sunt cele mai comune greșeli pe care le fac elevii înainte de examene și cum pot fi evitate?

Prof. Mihaela Curcan: Una dintre cele mai comune greșeli este învățarea sub presiunea, într-un timp scurt. În momentul acela, informațiile nu mai pot fi asimilate pentru că sunt prea multe într-un timp foarte scurt și atunci nu au timp să le fixeze, să le consolideze. O altă greșeală este faptul că elevii încearcă să comprime materia într-un timp scurt, situație în care vor fi surmenați psihic și emoțional. În acest caz, starea lor de sănătate poate fi afectată, pentru că nu dorm suficient și nu se alimentează cum trebuie înainte de examen.

Încercăm să îi învățăm la școală că disciplina și igiena muncii sunt foarte importante. De asemenea, elevii au tendința de a se grăbi și de a acționa din impuls în timpul examenului. Este foarte importantă atenția în timpul probei de Bacalaureat, să citească cu atenție subiectele și să nu acționeze din impulsivitate. Dacă au învățat și sunt conștienți de acest lucru, dacă sunt atenți, respiră și lasă emoțiile deoparte, atunci cu siguranță vor reuși.

„Determinarea, hotărârea, perseverența, disciplina, dorința de realizare, toate acestea însumează examenul maturității”

Media10: Ce mesaj de încurajare le-ați transmite elevilor care urmează să susțină examenele?

Prof. Mihaela Curcan: Le recomand elevilor să aleagă geografia la proba a treia de la examenul de BAC. Subiectele sunt de o intensitate medie, de cultură generală, care îi vor ajuta mai târziu în viață. Aș vrea să le transmit să aibă încredere și să se bazeze pe ajutorul profesorilor. Îmi cunosc colegii din județ și sunt extrem de bine pregătiți. De asemenea, îmi doresc ca elevii să știe că, dacă își aleg această disciplină, noi îi ajutăm, îi susținem în orice demers și le suntem alături. Determinarea, hotărârea, perseverența, disciplina, dorința de realizare, toate acestea însumează „examenul maturității” și drumul spre succes.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Previous Post

BAC cu brio! Cum să înveți eficient la ISTORIE? Sfaturile prof. Bertoni Dragomir

Next Post

Călătorești cu copilul? Trusa medicală de vacanță care te salvează

Related Posts
Verified by MonsterInsights