În săptămâna „Școala altfel”, elevii de la Școala Gimnazială „Terraveda” au avut parte de o experiență inedită – un treasure hunt în Grădina Botanică din Craiova. Cu o hartă în mână, ghidați de cadrele didactice, copilașii de la clasele primare au plecat într-o aventură în căutarea „Comorii naturii”. Experiența i-a ajutat pe cei mici să își dezvolte spiritul de echipă, cooperarea și atenția, iar la final au fost recompensați.
Generațiile de astăzi petrec din ce în ce mai puțin timp în natură. De aceea, activitățile școlare trebuie să fie legate de natură, pentru a-i face pe cei mici să fie interesați și să petreacă timp de calitate afară. În acest sens, ideea unui treasure hunt în Grădina Botanică i-a provocat pe cei mici să petreacă timp înconjurați de natură, în aer liber, alături de colegi și cadre didactice, pentru a descoperi „Comoara naturii”.
„Ne-am dorit să găsim o activitate prin care să reușim să îi scoatem pe copii afară, în natură. Grădina Botanică este foarte aproape de școală și atunci este mult mai ușor pentru cei mici să ajungă aici. În plus, e foarte important pentru ei ca provocările pe care le lansăm să fie abordabile și ancorate în realitate. În ziua de azi, copiii petrec mai puțin timp afară decât o făceam noi când eram mici. Prin urmare, dacă le dăm o poveste, un simbol, o tematică, vor avea motivația de a sta cu orele să exploreze natura”, spune Maria Iacob, content creator și cofondator Indago Games.
Cum se desfășoară misiunea?
Copilașii au fost împărțiți în mai multe grupe, fiecare fiind coordonată de către un cadru didactic. Odată ajunși în Grădina Botanică, fiecare echipă a primit câte o hartă. Pentru a finaliza proba, elevii aveau de rezolvat 16 misiuni, reprezentate de 16 întrebări. Pe harta respectivă erau marcate mai multe locuri cheie din Grădina Botanică în care elevii și coordonatorii trebuiau să ajungă, să găsească indiciile și să răspundă corect la întrebări.
„Fiecare echipă primește câte o hartă, pe care sunt 16 misiuni. Aici sunt marcate niște puncte cheie din Grădina Botanică pe care ei trebuie să le găsească urmărind traseul stabilit. Harta este asemănătoare cu una reală, fiind unu la unu cu distanțele din realitate. În plus, trebuie să își ia singuri repere, să își dea seama unde se află pentru că harta nu se actualizează ca pe Google Maps. Astfel, învață să se orienteze în spațiu. După ce ajung în locația indicată de hartă, se uită în jur și descoperă. La fiecare misiune au câte o întrebare. De exemplu: „Din ce familie de plante face parte copacul de lângă banca X?” și acolo apare o poză cu banca. E nevoie să se orienteze, să găsească acea bancă care este marcată și copacul de lângă ea pe care există o plăcuță. Sub fiecare întrebare există un anumit număr de căsuțe, echivalente cu răspunsul corect”, explică Maria.
Ce premiu obțin copiii?
Una dintre motivațiile căutării de comori este premiul. După o astfel de aventură și după ce au reușit să finalizeze toate cele 16 misiuni, fiecare echipă obține un cod de acces pentru a deschide cufărul. În el se află un premiu special – invitație în clubul Botaniștii Exploratori. Este extrem de important ca fiecare activitate să fie realizată astfel încât elevii să fie interesați să descopere, să afle răspunsurile și să învețe ceva nou. În plus, dacă la început motivația principală este premiul, la final își aduc aminte de întreaga experiență și își doresc să o repete.
„Fiecare întrebare are un singur răspuns corect. În plus, la fiecare răspuns există o literă încercuită care face parte din parola de la finalul misiunilor pentru a deschide cufărul. După ce au finalizat toate misiunile și au răspuns corect la întrebări, creează parola. Pentru a afla premiul, este nevoie ca fiecare echipă să scaneze cu telefonul codul QR de sub cufăr. Premiul de la acest treasure hunt constă într-o invitație în societatea secretă a clubului Botaniștii Exploratori. Oricum, nu premiul este cel care definește scopul activității. În general, premiul este ceva simbolic, ca ei să fie mândrii că au reușit să ducă misiunea la bun sfârșit. Noi lucrăm foarte mult pe motivația lor internă. Copiii au nevoie de astfel de activități pentru a-i ajuta să își dorească să caute și să găsească informații și să nu o facă neapărat pentru premiu, ci mai degrabă pentru experiența în sine”,precizează Maria Iacob, content creator și cofondator Indago Games.
Care sunt beneficiile acestei activități?
Activitățile în aer liber, care îi provoacă și îi stimulează pe copii să descopere, să caute răspunsuri și indicii îi ajută să se raporteze mult mai ușor la realitatea din jurul lor și la tot ceea ce îi înconjoară. De multe ori, copiii sunt prinși în lumea virtuală și atunci când ies din ea sunt complet dezorientați. Aceste activități, cum este treasure hunt, îi ajută să se ancoreze la lumea reală, la tot ceea ce înseamnă timp și spațiu, dar și la oamenii din jurul lor. Astfel, reușesc să facă față mult mai ușor provocărilor pe care le întâlnesc.
„Prin acest treasure hunt, elevi devin exploratori și învață să-și păstreze energia de copil. Beneficiile directe ale acestei activități vizează ancorarea în realitate a copiilor și dorința de a descoperi lucruri noi. În mod indirect, îi ajută foarte mult să își crească stima de sine, competența. Dacă în jocurile video totul se rezolvă foarte repede și nu este nevoie de o atenție foarte mare, în realitate lucrurile stau altfel. Efortul depus este unul real, distanțele sunt reale și atunci ei trebuie să își ancoreze corpul și mintea în realitate. Cu două click-uri pe calculator devi supererou, dar în realitate ca să devii supererou trebuie să mergi mai mulți kilometri, să cauți, să fii atent la cei din jur. E o activitate mult mai cuprinzătoare și, totuși, beneficiile sunt tot acelea de joacă, de explorare, distracție”, conchide Maria Iacob.