Profesoara Cora Gabriela Sanda fondatoarea unei instituții de învățământ de prestigiu în Craiova, care combină cu succes curricula românească cu cea britanică, deschizând astfel noi orizonturi pentru elevii. Într-o lume în continuă schimbare, educația devine un pilon esențial în dezvoltarea personală și profesională a copiilor. Conștientă de acest aspect, profesoara Sanda a pus bazele unei instituții care nu doar că predă lecții, ci cultivă mintea, spiritul și caracterul elevilor săi. Scopul principal este să creeze un mediu educațional care să stimuleze curiozitatea, creativitatea și dorința de cunoaștere, pregătindu-i pe elevi pentru provocările globale ale viitorului.
Media10: Ce v-a motivat să faceți o școală româno-britanică în Craiova și cum a pornit parcursul dumneavoastră în învățământ?
Prof. Cora Gabriela Sanda: Sunt profesor de meserie. Am absolvit Facultatea de Istorie și apoi am urmat un masterat în istorie. M-am îndepărtat de predare, însă am rămas în domeniul educației. M-am implicat foarte mult în educația non-formală a tinerilor și a adulților și am lucrat câțiva ani în cadrul unui ONG. Pe Cristina Catană, fondatoarea Școlii Româno-Britanice din Craiova, o cunosc din liceu. Amândouă am fost implicate încă de atunci în sectorul ONG din Craiova. În 2016, Cristina a demarat, prin Asociația Română a Tinerilor cu Inițiativă, Școala Româno-Britanică. Este o școală diferită pentru că a pornit cu multă susținere din partea unor părinți care au avut încredere în viziunea Cristinei.
În 2016, am intrat în cadrul școlii ca profesor de teatru forum.
Aceasta este o metodă de teatru social, în care prezentăm publicului o serie de situații discriminatorii, iar publicul trebuie să identifice o serie de soluții pentru a le rezolva. Am lucrat cu copii de clasa 0, care acum sunt clasa a VII-a. Aceasta este prima generație de elevi a Școlii Româno-Britanice. În perioada pandemiei, eu și Cristina am hotărât că este momentul să deschidem cea de-a doua Școală Româno-Britanică în Craiova. Trebuie să recunosc că cel care m-a motivat a fost băiețelul meu. Andrei este născut în 2013, iar în momentul în care m-am gândit că urmează să meargă la școală, intram într-un soi de panică. Nu mă regăseam în sistemul de stat. Mi-am dorit ca el să beneficieze de o educație așa cum mi-o doream eu sau cum nu am avut-o eu. Andrei a fost marea mea sursă de inspirație, cum știu că și în spatele Cristinei au fost cei doi copii ai ei.
„Viziunea școlii este aceea de a crește dragostea copiilor pentru învățătură”
Media10: De obicei, proiectele antreprenoriale care pornesc de la o nevoie personală au succes pentru că știm clar ce ne dorim să implementăm. Care este viziunea educațională a școlii pe care ați înființat-o? Ce înseamnă, de fapt, o școală cu profil româno-britanic? Mă gândesc că sunt părinți care se uită și sunt interesați.
Prof. Cora Gabriela Sanda: Viziunea școlii este aceea de a crește dragostea copiilor pentru învățătură, dar și înțelegerea lor, oferirea susținerii necesare de care ei au nevoie pentru a învăța. Școala Româno-Britanică este o școală cu dublă predare. Partea de dimineață este alocată curriculumului românesc. Aici, copiii studiază aceleași materii care se află în programa oricărei școli din România. În schimb, după-amiază studiază partea de curriculum britanic. Copiii au zilnic minim trei ore de limba engleză, lithium symphonic și maths. În cadrul acestor ore, își dezvoltă competențele de limba engleză, iar din clasa a II-a susțin deja examenul Cambridge.
Foarte multe dintre activitățile școlare sunt făcute prin joacă și implică participarea directă a elevilor.
Astfel, ei vor învăța unii de la ceilalți într-un mediu în care să nu simtă competiția încă de la început. Un alt principiu de bază al școlii este acela că nu înscriem copiii la concursuri școlare până când nu suntem siguri că ei pot înțelege ce presupune acest lucru. Elevii sunt pregătiți emoțional pentru a putea accepta faptul că nu întotdeauna vor fi pe primul loc. Competiția adevărată este cu noi înșine și apoi cu cei din jurul nostru. Prin urmare, copiii merg la concursuri în jurul clasei a V-a. Considerăm că e nevoie ca elevii să învețe să colaboreze și apoi să intre în competiție unul cu celălalt.
„Echipa didactică de la clasă este formată din trei persoane: animator socio-educativ, învățător și instructor de curriculum britanic”
Media10: Pentru o școală de succes este nevoie de cooperare între cadrele didactice. Cum ați reușit să închegați echipa cu ați pornit la drum? Cât de provocatoare a fost această dorință de a înființa școala și de a găsi oamenii care să împărtășească viziunea dumneavoastră educațională?
Prof. Cora Gabriela Sanda: Sunt de părere că omul sființește locul. Atât în sistemul de stat, cât și în sistemul privat din Craiova sunt multe cadre didactice foarte bine pregătite. În schimb, în cadrul Școlii Româno-Britanice, modul în care ne selectăm personalul este puțin diferit. Echipa didactică este formată din trei persoane: animator socio-educativ, învățător și instructor de curriculum britanic. Animatorul este persoana care îi însoțește pe copii în pauze, care asistă la ore și oferă susținere cadrelor didactice. El este viitorul învățător sau instructor britanic. Drept urmare, chiar dacă are statutul de profesor de engleză, trebuie să fie animator în cadrul școlii cel puțin un an. Astfel, ne asigurăm că înțelege ce înseamnă Școala Româno-Britanică. Trebuie să simțim că persoana respectivă este pregătită să preia o clasă atât cu provocările bune, cât și cu momentele grele, în care este nevoie să știm cum să gestionăm copilul.
„Creăm experiențe pozitive la care copilul să se poată raporta pe viitor”
Media10: Care sunt beneficiile acestui sistem educațional româno-britanic asupra copiilor, în comparație cu sistemul de stat?
Prof. Cora Gabriela Sanda: Beneficiile sunt nenumărate și aici îl voi da exemplu pe băiețelul meu. Când Andrei a mers să susțină examenul Cambridge în clasa a II-a, a fost destul de speriat la început. La nivel de clasă, nu le fusese indusă ideea că este ceva extraordinar de greu, ci dimpotrivă, el știa că este ușor. După ce l-am luat de la școală, l-am întrebat cum i-a fost ziua, iar el îmi spune: „A fost cea mai frumoasă zi din viața mea”. Eram uimită de răspunsul lui, așa că am continuat: „Cum de a fost cea mai frumoasă zi din viața ta când ai avut de susținut un examen?”, la care el îmi zice: „După ce am dat examenul, miss s-a jucat fotbal cu noi în pauză, am alergat, am mâncat pizza la școală și apoi ne-am uitat la un film. A fost cea mai frumoasă zi.”
Asta înseamnă Școala Româno-Britanică. Încercăm să creăm experiențe pozitive la care copilul să se poată raporta pe viitor. Amintirile mele legate de primele examene sunt terifiante, eram paralizată de frică și mă gândeam mereu la lucrurile care ar putea merge prost. În anul următor, când Andrei a susținut examenul Cambridge de clasa a III-a, a plecat relaxat și bucuros. Aștepta să vadă ce se întâmplă după, ce surpriză le-a mai pregătit școala. În acest fel, s-a descurcat foarte bine la examen și a obținut chiar punctajul maxim. Nu îl va întreba nimeni vreodată ce punctaj a luat la examenul Cambridge din clasa a III-a. Cel mai important lucru pe care l-a câștigat a fost modul în care se raportează la un examen.
Media10: Predați și istoria în cadrul școlii sau în momentul acesta vă ocupați doar de conducerea unității de învățământ?
Prof. Cora Gabriela Sanda: Predau istorie pentru prima generație a Școlii Româno-Britanice, pentru cei pe care i-am preluat din clasa 0. Le sunt profesor de istorie încă de la început. Recunosc că fac acest lucru pentru că am un atașament emoțional foarte mare față de ei și pentru că îmi sunt foarte dragi. Vreau să-i văd până în momentul în care ajung în clasa a VIII-a.
„Atâta timp cât predăm istoria într-un mod în care copilul să poată vedea relevanța ei este extraordinar de interesantă”
Media10: Cum faceți istoria să mai fie relevantă pentru copiii de astăzi? De ce mai e nevoie să învățăm istorie?
Prof. Cora Gabriela Sanda: Istoria este relevantă întotdeauna. Ar trebui să învățăm din istorie, însă avem tendința de a repeta exact aceleași greșeli. Copiii aud lucruri care se întâmplă în jurul lor în momentul de față, lucruri care sunt legate de istoria contemporană și adresează foarte multe întrebări. De exemplu, în urmă cu un an jumătate, atunci când a început conflictul din Ucraina, am fost bombardată cu întrebări. Trebuie să privim în urmă, să vedem de unde apare acest conflict, care este istoria Rusiei și a Ucrainei, de unde au început nemulțumirile, când s-a desprins Ucraina din Imperiul Țarist. Atâta timp cât predăm istoria într-un mod în care copilul să poată vedea relevanța ei, ea este extraordinar de interesantă și de frumoasă.
„Trebuie să profităm de setea lor de cunoaștere și să îi ajutăm să folosească într-un mod sigur dispozitivele electronice”
Media10: Se vorbește mult despre noile tehnologii în educație, despre cum ne acaparează inteligența artificială, despre faptul că nu mai e nevoie să învățăm prea multe lucruri pentru că ChatGPT ne va ajuta să dăm imediat răspunsul corect. În acest context, cum vedeți educația, ce principii și valori le insuflați elevilor dumneavoastră astfel încât ei să fie adaptați pentru ceea ce urmează?
Prof. Cora Gabriela Sanda: Educația se adaptează și ea noilor generații. Este o generație fabuloasă, iar eu îi iau apărarea. Mi se pare că se li face o nedreptate atunci când oamenii spun că nu sunt educați, că nu sunt cum eram noi sau că sunt prea dificili. Eu cred că, în foarte multe momente, nu sunt înțeleși. Este o generație fabuloasă, de la care învățăm foarte mult, o generație care are curaj mai mult decât am avut noi și care are acces la informație. Ceea ce trebuie să-i învățăm este cum să diferențieze informația, cum să treacă printr-un filtru ceea ce citesc, cum să se mențină în siguranță în lumea aceasta online. Soluția nu este să îi ținem departe și atât. Copiii vor găsi o metodă prin care să revină către tehnologie pentru că sunt atrași de ea. E important să înțeleagă care sunt limitele, ce se întâmplă, care sunt pericolele ce-i pândesc în mediul online.
Începând cu clasa a IV-a, îi încurajăm să folosească tabletele pentru a căuta informații cu privire la o țară, la un ecosistem sau la istoria Croației. Încercăm să-i învățăm cum să le folosească în siguranță și cum să beneficieze cât mai mult de pe urma accesului nelimitat la informație. Pe vremea mea, trebuia să merg la bibliotecă, să caut numele autorului după ordinea alfabetică și apoi să caut cartea, să completez o hârtie și să o cer. Făceam toată procedura aceasta ca să pot citi cartea la sala de lectură. Copiii din ziua de azi au acces la informație de peste tot, iar lor le place să caute, să citească, să fie provocați intelectual. De aceea, cred că trebuie să profităm de setea lor de cunoaștere și să îi ajutăm să folosească într-un mod sigur dispozitivele electronice.
„Elevii rămân la școală până la ora 17:00 și atunci își fac „temele”
Media10: Cum este programa și stilul de învățare la Școala Româno-Britanică? Toți părinții se plâng de această curriculă mult prea încărcată, de faptul că elevii nu mai au timp de nimic, că vin acasă încărcați cu o grămadă de teme. Cum se derulează lucrurile la școala dumneavoastră? Copiii au atât de multe teme, fac atât de multe ore?
Prof. Cora Gabriela Sanda: Orele sunt aceleași peste tot pentru că trebuie să respectăm programa națională. Diferența este că ei rămân la școală până la ora 17:00 și atunci își fac „temele”, care sunt un fel de lucru individual, la școală. De exemplu, dacă învățătorul consideră că un copil are nevoie să lucreze mai mult la limba română, atunci va avea lucrul individual doar pe partea aceasta. Învățătorul este acolo, îi oferă susținere, îl ajută, îi explică dacă este nevoie, dar se face la școală. Într-adevăr, au proiecte de weekend, dar acestea nu consumă foarte mult timp și au ca obiectiv autonomia în învățare. Mai exact, copilul să ajungă ușor, ușor responsabil, să-și ia proiectul de weekend, să-l lucreze și părintele să nu fie nevoit să-i reamintească.
„Sunt maxim 16 elevi într-o clasă, la care sunt câte trei cadre didactice”
Media10: Spuneați că învățătorii urmăresc evoluția elevilor și se adaptează la nevoile fiecăruia dintre ei. Bănuiesc că pentru a putea face acest lucru nu aveți o clasă de 30-35 de elevi. Câți elevi sunt într-o clasă?
Prof. Cora Gabriela Sanda: Sunt maxim 16 elevi într-o clasă, la care sunt câte trei cadre didactice. Într-adevăr, este o muncă de echipă între cadrele didactice, dar este mult mai eficient să lucrăm cu mai puțini copii într-o clasă. Dacă într-o clasă sunt 35 de elevi, un singur cadru didactic nu are timpul necesar pe care să-l aloce fiecăruia dintre ei.
„Soluția nu este niciodată să cerem bani părinților”
Media10: Faceți atât munca de antreprenor, cât și de manager de școală. Cum este să faceți acest lucru, de ce provocări vă loviți și cum reușiți să faceți față? În România, nu suntem învățați să fim antreprenori. Mulți dintre tinerii care ne urmăresc poate au acest vis, de a avea propria afacere, de a nu angajați. Din păcate, educația antreprenorială nu prea se face în școli sau cel puțin generațiile noastre nu au beneficiat de asta. Să sperăm că prin astfel de oportunități educaționale, cum este școala dumneavoastră, tot mai mulți copii o să beneficieze. Cum este să faceți antreprenoriat și ce i-ați spune unui tânăr care visează la asta?
Prof. Cora Gabriela Sanda: În cadrul școlii, copiii beneficiază de ore de antreprenoriat. Dacă au o idee, soluția nu este niciodată să cerem bani părinților. Ne gândim cum putem face noi rost de banii respectivi. De exemplu, putem să organizăm un târg cu niște crafturi făcute de copii sau am putea face o vânzare de jucării. Tinerii, înainte de a se gândi dacă pot sau nu să intre în acest domeniu, ar trebui să vadă dacă pot să găsească altfel de soluții pentru a pune în plan o idee. Nu văd Școala Româno-Britană ca pe o idee de afacere. Ea este un proiect comunitar inițiat de două ONG-uri, nu este sub forma unui SRL, a unei firme. Mai mult, unitatea de învățământ are afiliate mai multe școli din mediul rural. Copiii beneficiază de schimburi de experiență, se vizitează unii pe ceilalți, oferim susținere cadrelor didactice. O privim ca pe o comunitate și experiența noastră de ani de zile în sectorul de voluntariat își spune cuvântul.
„Mamele întotdeauna își găsesc acea superputere și își încarcă bateriile tot de la copii”
Media10: Aminteați mai devreme de băiețelul dumneavoastră, de faptul că sunteți și mamă și soție. Cum reușiți să le împăcați pe toate astfel încât să aveți timp și pentru carieră, dar și pentru familie?
Prof. Cora Gabriela Sanda: În momentul în care ajung acasă, încerc să fiu acasă pentru ei și atât. Sunt mama a doi băieți, ceea ce este o adevărată provocare. E important ca ei să simtă că petrec acest timp atât cu mine, cât și cu tatăl lor. După ce lucrez toată ziua înconjurată de copii și mă încarc atât pozitiv, cât uneori și negativ, cu tristețile lor, cu emoțiile lor foarte puternice, ajung acasă și sunt din nou înconjurată de ei. Este destul de dificil, dar mamele întotdeauna își găsesc acea superputere și își încarcă bateriile tot de la copii.
Media10: Ce înseamnă pentru dumneavoastră să fiți parte din campania „Oameni de 10” și ce ați dori să le transmiteți celor care ne urmăresc prin povestea și realizările dumneavoastră?
Prof. Cora Gabriela Sanda: Este o bucurie pentru mine, mă simt onorată să fiu parte din această campanie și mă impulsionează să-mi caut cea mai bună variantă a mea. Aș vrea să le spun celor care ne urmăresc că atâta timp cât avem în minte o dorință sau o speranță de a face ceva, nu avem nicio scuză să nu o facem. Faptul că nu putem face totul nu este o scuză să nu facem nimic. Acesta este unul dintre motto-urile școlii noastre. Prin urmare, îi invit să facă cât pot de puțin în comunitatea lor sau în spațiul lor pentru ca lumea să devină un pic mai bună după ce plecăm din ea.