Gastrita și stresul. Cum se influențează reciproc?

Gastrita este o afecțiune digestivă, des întâlnită în rândul populației și cu simptome extrem de zgomotoase. Printre nenumăratele cauze care duc la declanșarea gastritei putem aminti și strestul. Gastrita poate fi influențată de stres, iar acest lucru este valabil și vice versa. Stresul are efecte dăunătoare asupra sănătății noastre, chiar și atunci când vorbim de o afecțiune digestivă. De ce apare gastrita? Cum poate stresul să favorizeze apariția acestei afecțiuni? Ce măsuri trebuie să luăm pentru a ține sub controlul nivelul de stres? Cum ne afectează mâncatul emoțional? Aflăm de la dr. Cristina Balosache, medic specialist medicină internă la Centrul Medical Prima Clinic.

Media10: Ce este gastrita și de ce apare?

Dr. Cristina Balosache: Gastrita reprezintă inflamația mucoasei gastrice. Ea este cauzată de o multitudine de factori, printre care se numără: infecția cu Helicobacter Pylori, consumul de antiinflamatoare steroidiene și nesteroidiene pentru diverse patologii, consumul preparatelor pe bază de fier, refluxul biliar, nivelul crescut de stres. De asemenea, abuzul de alcool, în special de băuturi alcoolice tari (whisky, gin, vodcă), provoacă hiperaciditate și determină apariția gastritei prin efectul toxic al alcoolului asupra mucoasei gastrice. Să nu uităm de cafea, băuturile carbogazoase, fumatul (în special dimineața, pe nemâncate), consumul de alimente picante/condimentate, prea fierbinți sau prea reci care pot favoriza apariția gastritei. Alergenii, factorii autoimuni, infecțiile virale, fungii, paraziții pot fi alte cauze mai rare de apariție a gastritei.

„Sunt situații în care punem diagnosticul de gastrită indusă de stres”

Media10: Care este legătura dintre apariția sau înrăutățirea gastritei și stres?

Dr. Cristina Balosache: Stresul este o reacție normală a organismului în fața unor situații percepute ca fiind dificile pentru un subiect. Este important să știm cum să controlăm stresul și să reducem la minim impactul negativ pe care îl are asupra noastră. Între sistemul nervos și sistemul digestiv există o legatură destul de strânsă. Stresul scade imunitatea și determină eliberarea unor hormoni din organism (cortizolul și adrenalina). Ei declanșează un mecanism de apărare a organismului împotriva unor situații percepute ca fiind dificile. Acest mecanism presupune și secreția unei cantități mari de acid gastric. Astfel, crește aciditatea în stomac și are loc o inflamație/iritație a mucoasei stomacului. Dacă se întâmplă frecvent, poate să apară gastrita. De aceea, sunt situații în care punem diagnosticul de gastrită indusă de stres, mai ales dacă nu este găsită o altă etiologie. În acest caz, pacientul relatează apariția simptomatologiei după o perioadă stresantă din viața lui.

Media10: Ce se întâmplă dacă avem gastrită și suntem într-o perioadă stresantă? Ce efecte dăunătoare poate avea stresul asupra noastră?

Dr. Cristina Balosache: Dacă suntem deja diagnosticați cu gastrită și urmează o perioadă mai grea în viața noastră, trebuie să prevenim acutizarea ei și apariția acuzelor specifice acesteia, cum ar fi: dureri în etajul abdominal superior, arsuri gastrice (pirozis), senzația de greață și vărsături, regurgitațiile acide, balonarea și disconfortul intestinal, uneori hemoragii gastrointestinale. Putem face acest lucru prin adopatarea unui regim igieno-dietetic corect și administrarea medicației antiacide, antisecretorii și protectoare a mucoasei gastrice.

„Gastrita poate fi un factor generator de stres”

Media10: Pe de altă parte, se spune că pacienții care au gastrită pot să asocieze și stresul, tocmai din cauza acestei boli. Este adevărat?

Dr. Cristina Balosache: Da, gastrita poate fi un factor generator de stres, chiar dacă apariția sa nu a fost influențată în vreun fel de acest factor. Orice alterare a stării generale ne împiedică să ne desfășurăm în mod normal activitățile zilnice și să ieșim din zona noastră de confort. Acest lucru poate asocia un stres în plus în viața noastră.

Media10: Cum știm că stresul este cauza care a dus la apariția gastritei sau la înrăutățirea simptomelor acesteia?

Dr. Cristina Balosache: Punem diagnosticul de gastrită indusă de stres atunci când excludem orice altă cauză ce ar fi putut conduce la apariția acesteia. Pacientul se declară o persoană „stresată” de fel, iar apariția simptomatologiei este legată de anumite situații neplăcute prin care trece acesta. Cel mai frecvent, pacienții relatează o situație tensionată în familie, surmenaj psihic profesional, schimbarea locului de muncă, o spitalizare sau susținerea unui examen/concurs dificil.

„Umplem golurile și insatisfacțiile emoționale cu mâncarea hipercalorică, nesănătoasă, dar care ne face fericiți”

Media10: Sunt pacienti care, atunci când sunt stresați, mănâncă foarte multe prostii și, astfel, agravează simptomele gastritei. De ce?

Dr. Cristina Balosache: Multe persoane nu reușesc să gestioneze bine perioadele stresante și sunt tentate să își piardă controlul alimentar. Așadar, au tendința de a consuma în mod exagerat alimente nocive precum dulciurile concentrate sau fast-food-ul. Important este să depistăm sursa acestor plăceri culinare (în cazul nostru, stresul) și să luăm măsurile necesare de autoeducare alimentară. Atunci când o persoană se află sub presiune, organismul secretă cortizol (hormonul stresului), care produce o stare de indispoziție majoră. În acel moment, creierul încearcă să caute mai multe variante de „recompensă”, deseori sub forma unor alimente bogate în calorii. Acestea stimulează secreția de endorfine, hormonii responsabili de inducerea stării de bine și fericire. Cu alte cuvinte, umplem golurile și insatisfacțiile emoționale cu mâncarea hipercalorică, nesănătoasă, dar care ne face fericiți.

Media10: Cum facem să ne gestionăm acest impuls, de a mânca nesănătos?

Dr. Cristina Balosache: Există soluții care pot ajuta la controlul mâncatului nesănătos pe fond emoțional. Primul pas este recunoașterea problemei și găsirea unor activități care să ne facă fericiți în astfel de situații. De exemplu, practicarea unui sport, exercițiile de respirație, o plimbare în parc, jocurile de societate, muzica, lectura sau o discuție cu o persoană dragă. Este important să facem activități care ne pot ține departe de acest apetit exagerat. De asemenea, trebuie să evităm să asociem mâncatul cu privitul la televizor. Nu este indicat să păstrăm în casă alimentele preferate, dar care știm că sunt nesănatoase. E important să alegem gustări sănătoase, să consumăm fructe și legume proaspete. Spre exemplu, putem opta pentru ciocolata neagră în loc de alt tip de dulce. Trebuie să conștientizăm că o alimentație nesănătoasă nu rezolvă problemele cu care ne confruntăm în viața noastră.

„Trebuie să avem un echilibru în toate”

Media10: Ce măsuri putem lua pentru a ține sub control gastrita, mai ales dacă ne aflăm într-o perioadă stresantă?

Dr. Cristina Balosache: În primul rând, trebuie să avem un echilibru în toate. Evitarea stărilor conflictuale, a stresului și a suprasolicitărilor nervoase este foarte importantă și trebuie să știm să facem față unor astfel de provacări. În al doilea rând, ceaiurile și suplimentele naturale ne pot induce o stare de calm în anumite situații dificile cu care ne confruntăm. În al treilea rând, este important să avem un stil de viață sănătos, să evităm abuzurile de orice fel, atât în ceea ce privește alimentația, cât și în ceea ce privește alcoolul, cafeaua, tutunul, anumite medicamente.

E recomandat să evităm prânzurile bogate, consumul prea rapid al alimentelor, masticația deficitară, pauzele lungi între mese, cinele târzii, condimentele, grăsimile, prăjelile, alimentele puternic procesate de tip fast-food. De asemenea, cruditățile și brânzeturile fermentate trebuie consumate cu precauție de către pacienții cu sensibilitate gastrică. Nu în ultimul rând, trebuie să ne hidratăm corect, să facem activități recreative, care să ne distragă atenția de la problemele stresante și să ne ajute să reducem tensiunea din corp. Putem să apelăm la tehnici de relaxare precum: yoga, pilates sau exerciții de respirație.

„Orice situație dificilă din viața noastră este depășită mult mai ușor dacă cerem ajutorul unui specialist din timp”

Media10: Cât de important este să cerem ajutorul unui specialist, indiferent că vorbim aici de medic sau chiar un psiholog, atunci când simțim că nu putem gestiona singuri lucrurile?

Dr. Cristina Balosache: Este foarte important și benefic să cerem ajutor medical specializat. O vizită la psiholog ne poate fi de folos atunci cand ne simțim coplesiți de anumite stări, situații sau probleme. Trebuie să reținem că orice situație dificilă din viața noastră este depășită mult mai ușor dacă cerem ajutorul unui specialist din timp. Ideal este să îndepărtăm cauza și mai apoi să tratăm.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previous Post

Prof. Simona Ghenea: „Viitorul va aparține întotdeauna celor care îndrăznesc”

Next Post

Spitalul Prima Clinic. Servicii complete și sigure, contract cu CAS

Related Posts
Verified by MonsterInsights