Cu o carieră dedicată învățământului primar la prestigiosul Colegiul Național “Elena Cuza”, prof. Simona Ghenea îmbină rolurile de învățător, metodist și mentor cu o pasiune profundă pentru inovație și tehnologie în educație. Ca formator certificat și membru al Corpului Național al experților în management educațional, profesoara Ghenea a influențat pozitiv viața educațională a nenumărați elevi și profesori, îndrumându-i spre excelență și inovație. Pregătiți-vă să fiți inspirați de povestea unui cadru didactic, care nu numai că predă lecții, dar modelează și viitorul educației.
Media10: Cum ați ajuns să urmați acest drum, în cariera didactică?
Prof. Simona Ghenea: Trebuie să-i mulțumesc mamei mele pentru că ea m-a inspirat să mă îndrept spre domeniul educațional. Fac asta din tot sufletul pentru că mama mea a fost educatoare și întotdeauna am admirat dragostea ei pentru copii. Recunosc că, la un moment dat, a fost complicat. Mi-am dorit să urmez medicina și nu domeniul educației. Cu timpul, însă, viața mi-a demonstrat că pot ajuta mai mult din postura de dascăl. Elevii mei au îmbrățișat cariera medicală, în special, așa că nu am ajutat doar câțiva oameni, ci indirect am ajutat mai multe persoane decât dacă aș fi devenit medic.
URMĂREȘTE VIDEO AICI
„Sistemul educațional este în continuă evoluție pozitivă”
Media10: Sunteți învățător, metodist, formator și aveți un impact, prin toată activitatea dumneavoastră, asupra evoluției sistemului de învățământ. Care sunt schimbările majore pe care le-ați avut de-a lungul carierei dumneavoastră și care au ajutat la evoluția sistemului de învățământ din Craiova?
Prof. Simona Ghenea: Am obținut postul la Colegiul Național „Elena Cuza” prin concurs, în anul 1999. Este o școală de elită cu un motto veritabil – „Tradiție și excelență în educație”. Mă bucur foarte mult că an de an am șansa nu doar să educ generații cu care să mă mândresc, ci să le insuflu dragostea pentru cunoaștere și, mai ales, să devină curioși să studieze din ce în ce mai mult. În ceea ce privește sistemul educațional, consider că evoluția s-a produs în fiecare an și că este în continuă transformare. Observăm că tehnologia și impactul ei asupra educației ne ajută pe noi, ca profesori, nu doar să impactăm viața copiilor, ci să le dăm o șansă să devină inovatorii de mâine. Dacă venim cu tehnologia drept suport și creăm acel echilibru de care copiii au nevoie, putem să le punem „bastonul de mareșal în raniță” și să-i ajutăm pe viitor. Din punctul meu de vedere, sistemul educațional va fi într-o continuă evoluție pozitivă. Toate aceste descoperiri pe bază de inteligență artificială, de tot ceea ce înseamnă transformări, vor ajuta domeniul educațional. Recunosc că sunt una dintre persoanele care cercetează, care încearcă să implementeze la clasă tot felul de aplicații și instrumente digitale. Așa cum sunt eu, vor fi și alți profesori care vor încerca să pășească în galaxia aceasta a viitorului și a oamenilor care sunt capabili să se adapteze. Elevii de astăzi învață diferit pentru că sunt expuși la foarte multe oportunități chiar și la școală. Tot ceea ce înseamnă creativitate și gândire critică le putem forma la școală, iar eu încerc să fac asta cu ei încă de la vârste fragede.
„Îmi propun, prin metodele pe care le folosesc, să îi transform pe elevi în agenți ai învățării”
Media10: Care sunt cele mai importante proiecte pe care le-ați implementat în școală, cu elevii dumneavoastră?
Prof. Simona Ghenea: Dacă ar fi să cartografiez niște beneficii, ar trebui să enumăr, în primul rând, această potențare a motivației elevilor pentru învățare. Implicarea lor devine profundă și reușim să le captăm atenția, să ne asigurăm că sunt acolo cu noi și că înțeleg. Urmăresc anumite obiective educaționale, anumite dezvoltări cu abilități ale viitorului, în special ale secolului XXI. Îmi propun ca de fiecare dată, prin metodele pe care le folosesc, să îi transform pe elevi în agenți ai învățării, să fie în centrul atenției. Îmi axez procesul de predare-învățare-evaluare pe ceea ce pot ei să facă. Dacă vorbim de rolul meu ca metodist, le spun același lucru și celor care sunt la început de drum, și anume să nu le fie teamă să implementeze la clasă metode noi.
În acest moment, îmi vin în minte proiectele pe care le-am implementat pe baza domeniului STEM. Sunt ambasador Scientix și al comunității școlilor bazate pe știință, tehnologie, inginerie și matematică din Europa. Practic, le aduc în clasă elevilor tot ce înseamnă STEM și STIM. Aceste domenii merg spre o predare integrată și astfel reușesc să îi transformă pe elevi în cercetători. De exemplu, îi pun pe ei să construiască un turn, nu le predau doar despre cât de înalt poate fi un turn. Dacă îi integrăm într-un caleidoscop de activități learning by doing sau prin tot felul de activități project-based learning, ei pot să își dezvolte abilitățile și să lucreze în echipă.
Unul dintre beneficiile implementării acestor tehnologii este dat de îmbunătățirea lucrului în echipă. Pentru asta, cred că cel mai mult m-au ajutat proiectele eTwinning (comunitatea școlilor europene). Eu sunt ambasador eTwinning și cu mare mândrie spun că este o galaxie în care am pășit cu succes încă de la început pentru că mi-am dorit să descopăr frumusețea colaborării cu școlile din Europa. În plus, nu sunt doar membru în proiectele europene eTwinning, dar sunt și creator, fondator. Acest lucru mi-a adus premii și la nivel național. De curând, între 24-26 noiembrie, am aflat că am câștigat două premii naționale. Premiul I a fost pentru utilizarea creativă a tehnologiei digitale, cu un proiect digital caleidoscop eTwinning. Premiul II a fost câștigat cu „The STEMopolis Explorers”, în care am creat un oraș virtual cu parteneri din șapte țări.
Toți partenerii și elevii lor au fost acolo și au colaborat. Astfel, au potențat abilitățile elevilor și le-au oferit șansa de a crea punți nu doar de interculturalitate sau științifice, ci de empatie și de înțelegere. Îmi place foarte mult să lucrez pe partea de științe. Faptul că avem o școala eTwinning ne propulsează în elita școlilor europene și ne transformă, în același timp, în modele. Când vorbim de modele, ne referim la ceea ce înseamnă practică digitală. Le arătăm celorlalți parteneri, altor școli din Europa și chiar de mai departe (am ajuns până în America cu niște aplicații), ce înseamnă practicile digitale, abordarea inovativă a curriculumului și integrarea cu succes a unor metode inovative la clasă.
Ne transformăm în ghizi, în repere și îi determinăm pe ceilalți să învețe. Promovăm dezvoltarea competențelor și pentru profesori, le arătăm cum să le utilizeze la clasă. Ca ambasador eTwinning, am realizat tutoriale pentru folosirea acestei platforme. I-am învățat cum să dezvolte un proiect, cum să-l creeze și să-l susțină. Întotdeauna am crezut că cei care le arată celorlalți învață din nou, învață mai mult și devin o variantă mai bună a lor. La nivelul comunității naționale de eTwinning din România, am reușit să implementez anumite metode cu ajutorul proiectelor, le-am prezentat colegilor anumite aplicații și instrumente pe care le-am folosit și au avut succes la clasă.
„Prin utilizarea jocului încerc să aduc elevii în lumea mea, a învățării”
Media10: Tot mai multe cadre didactice din sistemul de învățământ românesc au pierdut această cursă a digitalizării și foarte puține reușesc să se adapteze la noile platforme care sunt extrem de interesante și de benefice pentru educația de astăzi. Cum ați ajuns să fiți ambasador pentru toate aceste platforme digitale, să le descoperiți și să aveți această determinare și abilitate de a le înțelege?
Prof. Simona Ghenea: Se spune că pe timpul pandemiei a fost un „boom” al digitalizării, când toată lumea a încercat să învețe să utilizeze platformele online. Eu le foloseam dinainte și poate de aceea tranziția spre învățământul online a fost mult mai ușoară. Am fost pasionată încă din liceu de tot ceea ce înseamnă jocuri video. Ușor, ușor, pasiunea s-a transformat în curiozitate, în dorința de a descoperi acele instrumente și aplicații pe care să le implementez la clasă. Sunt atât de multe instrumente care suferă frecvent schimbări încât, la un moment dat, avem impresia că nu ținem pasul. Scopul nostru, ca profesori, este să adaptăm și să alegem două-trei aplicații pe care să le folosim la clasă. E important să vedem dacă au impactul dorit, dacă obținem rezultatele pe care ni le-am propus și, mai ales, dacă le creăm elevilor contextul propice de învățare.
De asemenea, prin metoda gamificării și prin utilizarea jocului la clasă încerc să îi aduc în lumea mea, a învățării. Astfel, nu le potențez doar curiozitatea, ci și răbdarea. Prin joc, prin încercare-eroare, prin faptul că ei nu renunță ușor pentru a-și atinge scopul, reușesc să-i implic și mai mult. Îmi place să folosesc metode inovative pe care le dezvălui și celorlalți, am tutoriale prin care explic cu mare plăcere cum se folosesc anumite platforme, cursuri pe care le-am dezvoltat pe iTech. Chiar acum este în derulare cursul Genially, pe care îl urmează profesori din toată țara. Am dezvoltat la nivel local Casa Corpul Didactic cu Book Creator. De exemplu, la clasa a IV-a, temele sunt create cu ajutorul platformei digitale Book Creator. Copiii sunt cei care creează și sunt foarte mândră de faptul că au învățat nu doar să folosească instrumentul în sine, ci că le-am dat șansa să se organizeze, să-și structureze mai ușor cunoștințele.
Dacă vorbim de tehnici inovative, pot să spun că școala noastră organizează des conferințe, webinarii, mergem chiar în alte județe. Fiecare șansă pe care o acordăm acestor instrumente și aplicații ne ajută să transformăm învățământul. Cred, totuși, că va potența fiecare elev să se descopere, să se axeze pe gândire critică, divergentă. Mă gândeam acum și la simulările pe care eu le aduc în clasă, la Realitatea Augumentată, ARLOOPA sau Quiver. Aceste aplicații interactive mă ajută să explic concepte pe care, altfel, copiii le-ar înțelege mai greu.
„Dacă tehnologia nu este susținută și acasă, atunci nu putem ajunge la un rezultat pozitiv”
Media10: Practic, îi ajutați pe elevi să folosească telefonul și tableta în scop educativ. Dacă le dăm atâtea aplicații pe care să se joace sau care să le creeze impresia că se joacă, dar de fapt învață, nu mai au timp pentru alte instrumente digitale.
Prof. Simona Ghenea: Încerc să atrag și părinții în această lume digitală și recunosc că am sprijinul lor. Dacă tehnologia nu este susținută și acasă, dacă nu este continuată în mod constructiv și educativ, atunci nu putem ajunge la un rezultat pozitiv. Școala a obținut multe proiecte grație implicării domnului director Liviu Cotfasă, un manager desăvârșit. Fiecare elev a primit tabletă, fiecare profesor a primt laptop, iar fiecare clasă a fost dotată cu videoproiector și tablă interactivă. Să ne gândim puțin la softurile pe care le putem pune elevilor și care le facilitează învățarea. Noi suntem și o școală europeană, ceea ce ne transformă și mai mult, ne responsabilizează să rămânem exact acolo unde suntem, să potențăm fiecare elev, să îi creăm oportunități pentru a se dezvolta, pentru a demonstra ceea ce poate.
Îmi imaginez în fiecare zi că plec la școală cu un șevalet pe care n-am nimic, dar de fiecare dată aduc culori, vin cu ceva nou astfel încât să îi determin pe ei să pună pigmentul. Fiecare copil este diferit, însă dacă reușesc să le îmbin talentele pe aceeași pânză, atunci voi obține o capodoperă. Asta îmi propun în fiecare zi. De multe ori reușesc, alteori poate este doar o schiță, dar încerc mereu să devin o versiune mai bună, să aduc un alt instrument, să folosesc o altă metodă. Recunosc că nu doar perseverența mă ajută, ci și răbdarea de fier. Chiar dacă eșuez, nu renunț. Dacă mi-am promis ceva, mă țin de cuvânt chiar dacă pare imposibil.
Urmează să particip la cel mai mare concurs de robotică școlară cu un elev de clasa a IV-a. În timpul unui webinar, un profesor de la Facultatea de Cibernetică a spus că există o competiție, neXtlab se numește, pentru copiii cu vârste cuprinse între opt-12 ani. Am ajuns cu acest elev să asamblăm robotul de la 0 și ne-am calificat la faza a doua a concursului. Poate nu vom obține un premiu, dar măcar suntem printre cei 60 de finaliști din 1000.
„Vizibilitatea noastră a crescut la nivel european”
Media10: Echipa de robotică a Colegiului Național „Elena Cuza” este renumită la nivel național. Povestiți-ne puțin despre cum lucrează copiii, despre cum îi motivați, cum au ajuns la acest nivel.
Prof. Simona Ghenea: Colega mea, Simona Sanda, se ocupă de echipa de robotică pe partea de liceu. Eu îi admir și îi încurajez din umbră, sunt întotdeauna acolo la concursuri, îi susțin, dar sunt multe ore de muncă și de implicare în spate. Copiii sunt perseverenți, întotdeauna au obținut succesul pentru că au aprofundat domeniul programării, dar au mers mai departe pe creativitate și sustenabilitate în ceea ce privește domeniul roboticii. Nu este deloc ușor, sunt multe ore de muncă, de stat peste program, dar dacă îți place ce faci, devine o plăcere, te motivează să înveți mai mult. Toți cei care au fost în echipa de robotică păstrează legătura cu actualii și participă la anumite evenimente. Ceea ce încercăm noi să facem este ca acest mediu competitiv și inovativ pe care l-am creat la C.N. „Elena Cuza” să devină cunoscut.
Vizibilitatea noastră a crescut la nivel european. Suntem deja foarte implicați în toate proiectele europene și nu vorbesc aici doar de eTwinning, ci și de Erasmus. Elevii pleacă în schimb de experiență ne reprezintă cu mândrie. Am colegi excepționali care sunt implicați, care au deschiderea de a le oferi elevilor un mediu în care să se simtă valorizați. De asemenea, avem foarte multe cercuri și pe parte de teatru, suntem implicați și pe parte de limbi străine, avem rezultate la olimpiade. Limbile străine reprezintă o carte de vizită pentru noi, iar acest lucru ne ajută și este benefic pentru parteneriatele pe care le-am încheiat la nivel european.
Sistemul educațional de mâine. Ce schimbări vor fi?
Media10: Sunteți și membru al Corpului Național al Experților în Management Educațional. Sună pompos și, în același timp, parcă obligă la o schimbare pe care o așteptăm atât de mult pentru viitorul educației. Ce schimbări considerați că ar fi absolut necesare în sistemul de învățământ astfel încât să vedem speranța pentru copiii noștri?
Prof. Simona Ghenea: Sistemul educațional a suferit schimbări și este într-o continuă transformare. Schimbarea pe care o văd eu este legată de punerea accentului pe anumite metode pe care să le implementăm la clasă, pe anumite discipline care trebuie predate integrat. Acesta cred că va fi viitorul. Nu trebuie să privim fiecare disciplină separat, ci trebuie să încercăm să le integrăm. Este de la sine înțeles că un copil care este expus unor contexte educaționale diverse, prin care își dezvoltă aptitudini transversale, va fi de succes. Astfel, vom avea garanția că el va fi capabil să se adapteze mai ușor schimbărilor complexe din viața de zi cu zi pe care le vedem tot mai accelerate.
De asemenea, auzim tot mai frecvent că profesorul va fi înlocuit de inteligența artificială. Ei bine, eu consider că nu va fi înlocuit niciodată. Indiferent cât de multe cunoștințe poate transmite un avatar bazat pe acest tip de inteligență, nu va transmite niciodată empatia. Dacă vorbim de schimbări în sistemul educațional, eu cred că va fi de succes sistemul educațional care va pune în prim-plan dezvoltarea socio-emoțională a elevilor și gândirea critică. Profesorii de mâine vor fi empatici și toleranți. Avem garanția unui viitor frumos, dar pentru acest lucru trebuie să muncim noi, dascălii. Trebuie să ne axăm pe dezvoltarea fiecărui copil, pe a potența fiecare elev, iar combustibilul nostru să fie entuziasmul.
„Viitorul va aparține întotdeauna celor care îndrăznesc”
Media10: Cum faceți dumneavoastră să aveți mereu „rezervorul plin”, să aveți motivație continuă chiar și atunci când obosiți sau vă loviți de obstacole? Sunt convinsă că aveți și astfel de momente, deși nu pare atunci când povestiți cu atâta entuziasm. Cum faceți să aveți motivație?
Prof. Simona Ghenea: Știu că nu pare, dar pentru a înțelege mai bine acest lucru ne putem imagina un iceberg: ce vedem la suprafață și ce este sub apă, ce nu se vede. Îmi place foarte mult un citat de-ale lui Thomas Jefferson: „Eu cred în noroc. Cu cât muncesc mai mult, cu atât am mai mult noroc”. Cheia este munca și asta mă motivează. De cele mai multe ori, atunci când nu reușesc ceva, mă ambiționează mai mult. Este o calitate sau poate un defect pentru că nu mă las „până în pânzele albe”, până nu reușesc, dar mă motivează foarte mult susținerea celorlalți.
De exemplu, cred că ceea ce m-a menținut în comunitatea eTwinning a fost susținerea echipei de la școală, susținerea conducerii școlii. Te simți parte dintr-un întreg. Fiind valorizat, simți că poți evolua, poți să accezi spre ceea ce ți-ai dorit și chiar mai mult, să îți demonstrezi ție că poți să înveți lucruri noi pe care să le aduci elevilor tăi și să te perfecționezi continuu. Asta facem noi, ne perfecționăm continuu. La un moment dat, poate ne punem întrebarea: „De ce fac asta?”. Ei bine, pentru că viitorul va aparține întotdeauna celor care îndrăznesc. Dacă îndrăznim să transformăm fiecare elev și să-l aducem pe linia cunoașterii, vom avea satisfacția că am contribuit la viitor și vom avea indivizi foarte bine pregătiți, care știu ce au de făcut.
„Nu există o rețetă a succesului, ci doar munca și perseverența”
Media10: Ce i-ați spune unui tânăr cadru didactic care poate că este demotivat, care abia a intrat în sistemul de învățământ și își dorește să scape, să evadeze pentru că salariile sunt mici, pentru că schimbările se produc greu, iar copiii sunt tot mai dificili. Cum să facă ca aibă speranță în continuare dacă îi place meseria, dar totuși i se pare că sunt prea multe blocaje?
Prof. Simona Ghenea: Cred că în orice profesie există blocaje. Nu există profesie pe care am putea să o îmbrățișăm din start și să nu-i găsim niște dificultăți. Un singur sfat le-aș da: să nu renunțe. Norocul vine doar muncind. Nu există o rețetă a succesului, ci doar munca și perseverența. Dacă va descoperi că poate aduce ceva ce îl caracterizează în relația cu elevii: o plăcere, o pasiune, așa cum am făcut eu cu tehnologia, și o depune în scop educațional, va fi câștigat de două ori: o dată pentru succesul asigurat la clasă și a doua oară pentru succesul pe plan personal.
„Cheia succesului este să îi învățăm pe copii să învețe”
Media10: Am vorbit despre tehnologie, despre inteligență artificială și, în același timp, despre empatie. Ce-i învățați pe elevii dumneavoastră pentru a fi pregătiți în viață, dincolo de această tehnologie? Care sunt acele valori, acele principii care să-i ajute să aibă succes, să treacă peste obstacole și să ajungă acolo unde își doresc?
Prof. Simona Ghenea: Prima lecție este să ne ajutăm unii pe ceilalți, lucru pe care încercăm să îl inducem copiilor încă de mici. Elevii mei lucrează foarte bine în echipă. De-a lungul generațiilor, am realizat acest concept și am învățat multe lucruri de la ei. După mai mulți ani, elevii mai mari au venit să lucreze proiectele în echipă, s-a sudat o relație între ei. De asemenea, am învățat că celălalt poate să te ajute atunci când nu te aștepți, că ceea ce nu poți tu să faci, reușește altul. Implementând eTwinning la clasă, a crescut și empatia. De exemplu, noi comunicăm online cu elevi din altă țară. Au ținut legătura cu aceștia corespondând în limba engleză, au trimis scrisori și felicitări. Dacă își creează prietenii în timp, nu doar că le educăm empatia, dar îi determinăm să fie personalități complexe, să se expună frumos și să se promoveze.
Dacă vorbim de valori, nu întâmplător i-am provocat pe elevii mei zilele trecute să-și imagineze valorile cu ajutorul inteligenței artificiale. Au creat, astfel, o cărticică a valorilor pe baza unei alte aplicații, GemCraft, și a descrierii lor, folosind inteligența artificială. Această cărticică era văzută prin prisma lor și a obiectivelor de dezvoltare durabilă. Încerc să-i motivez să învețe fiecare lucru și atunci spunem NU sărăciei și un mare DA păcii. Copiii și-au imaginat valorile ca niște personaje. Gândiți-vă cât au trebuit să scrie pentru a ajunge la un personaj pentru că valoarea nu e tangibilă, dar e nemăsurabilă. Noi avem datoria să le insuflăm nu doar dorința de a căuta instrumentele potrivite pe calea cunoașterii, dar și să le dăruim un pic din dorința de a cerceta. Cheia succesului este să îi învățăm pe copii să învețe.
„Încerc să introduc nu doar tehnologia, ci și dorința de a contribui cu ceva la binele clasei”
Media10: La ce clasă faceți astfel de proiecte?
Prof. Simona Ghenea: În momentul de față, realizez aceste proiecte la clasa a IV-a, dar am început încă din clasa pregătitoare. În plus, am avut chiar un proiect câștigător la clasa pregătitoare, Creativity in the Classroom, iar numele nu este ales întâmplător. Am avut și proiecte bazate pe ecologie, unde am proiectat mici grădini la nivelul clasei. Prin toate conferințele pe care le susțin la nivel local în ultimul timp, mă axez să atrag mai mulți profesori către partea implementării proiectelor eTwinning. Integrarea curriculară este ușurată și atunci orele banale devin mai frumoase prin implementarea acestor proiecte bazate pe matematică integrată, pe științe. Eu m-am axat pe acestea, dar colegii mei folosesc și alte domenii.
Încă de la clasa pregătitoare, încerc să introduc nu doar tehnologia, ci și dorința de a contribui cu ceva la binele clasei. Am creat împreună un copac al valorilor. Noi suntem prietenii Micului Prinț, așa ne numim, iar în fiecare an copacul crește, așa cum Micul Prinț călătorește planetă după planetă și crește odată cu ei. În clasa a V-a, mi-au promis că vor duce mai departe copacul, adăugând alte valori pe măsură ce vor înainta în vârstă, dar și călătorind pe alte planete, ale cunoașterii și ale descoperirilor.
„Scopul educației este să creăm ferestre și să ducem educația dincolo de ele, să vedem colaborarea dincolo de clasă”
Media10: Ce înseamnă pentru dumneavoastră să fiți parte din campania „Oameni de 10” și ce mesaj ați transmite comunității prin povestea dumneavoastră, ce v-ați dori să învețe cei care vă urmăresc?
Prof. Simona Ghenea: Mă simt onorată că m-ați invitat să fac parte din această campanie. Nu am încercat niciodată să fiu un om de succes. Munca ne aduce în acel loc în care să îi putem ajuta pe ceilalți. Făcând parte din această campanie, nu doar că mă simt onorată, dar mă simt un pic responsabilă să păstrez aceleași obiective și pentru viitor, să-i ajut pe ceilalți, să încerc să promovez nu doar proiectele europene, ci și metodele inovative și implementarea lor la clasă. Mai mult decât atât, eu sper ca cei care vor urmări emisiunea să înțeleagă că nimic nu este obținut ușor, ci doar cu perseverență. Scopul educației este să creăm ferestre și să ducem educația dincolo de ele, să vedem colaborarea dincolo de clasă și să ne axăm pe ce putem face pentru copii.