Profesoara care face educație prin muzică la Școala „Terraveda” din Craiova

Educația muzicală este o disciplină pentru suflet, care scoate la iveală tot ce este frumos și care ne ajută să ne exteriorizăm sentimentele. Suntem înconjurați de muzică, însă mulți dintre noi nu îi acordăm importanță. Studierea educației muzicale ca materie la școală aduce numeroase beneficii elevilor. Pe lângă faptul că ne bucură sufletul și ne dă o stare de bine, muzica contribuie și la îmbunătățirea atenției, concentrării, randamentului școlar. De ce este important să studiem educația muzicală în școală? Cum arată ora de muzică la Școala „Terraveda”? Ce învață elevii? Cum facem ora de educație muzicală atrăgătoare? La ce concursuri au participat elevii și ce premii au obținut? Aflăm de la prof. Angela Rusu Cheiță, profesor de educație muzicală la Școala Gimnazială „Terraveda”.

„Cea mai mare descoperire și cea care m-a determinat să studiez muzica a fost pick-up-ul”

Media10: Cum ați ajuns să fiți profesor de educație muzicală? Ați avut pe cineva în familie care v-a inspirat?

Prof. Angela Rusu Cheiță: Am îndrăgit muzica încă din copilărie, fiind inspirată de cântecele interpretate în sânul familiei. Bunica maternă cânta muzică populară, iar bunicul patern romanțe. Au fost adevărați artiști, participând la diverse ansambluri și manifestări. Cea mai mare descoperire și cea care m-a determinat să studiez muzica a fost pick-up-ul cu plăcile de vinil. Am fost atrasă de muzica populară și cea ușoară și am făcut cunoștință cu mulți artiști consacrați, printre care Maria Tănase, Mirabela Dauer. Mai apoi, am studiat la Școala Populară de Arte din Craiova, la Palatul Copiilor și, ulterior, la Conservator.

A fost o provocare pentru mine să intru la Conservator pentru că m-am hotărât cu șase luni înainte de admitere. Pasiunea fiind atât de mare, am putut să recuperez cei 12 ani de muzică în șase luni. Prin urmare, am terminat secția de Interpretare muzicală – Canto sub îndrumarea sopranei Diana Țugui. De asemenea, am fost inspirată să aleg această meserie și de mama mea, care era cadru didactic. Consider că motivația dominantă în alegerea acestei cariere a fost, însă, relația clădită cu elevii, empatia. Îmi place să „vibrez” alături de ei, atât pe note muzicale, cât și în relațiile pe care le clădim împreună.

Educația muzicală, o disciplină pentru suflet

Media10: Muzica este peste tot în jurul nostru și ne bucură sufletul, ne dă o stare de bine. De ce este important să o studiem la școală?

Prof. Angela Rusu Cheiță: Mulți consideră educația muzica ca fiind o disciplină „cenușăreasă”. Este acea materie de suflet, însă fiecare este în măsura de a-și crea o părere proprie. În Școala „Terraveda”, punem mare accent pe dezvoltarea capacității artistice a copiilor. Eu consider că educația muzicală are foarte multe beneficii. În primul rând, contribuie la dezvoltarea armonioasă a acestora și le conturează personalitatea. De multe ori, muzica ne ajută să transmitem stări, atât din punct de vedere al interpretării unei piese, cât și al audiției. Sunt momente în care le solicit copiilor să îmi deseneze, să îmi transmită ceea ce au simțit. Încercăm să avem o relație frumoasă și să trecem de pragul profesor-elev, să fim prieteni.

În al doilea rând, studierea muzicii în școală este foarte importantă deoarece dezvoltă abilitățile cognitive ale elevilor, precum memoria și concentrarea, ajută la dezvoltarea imaginației, creativității, simțului pentru frumos și lucrului în echipă. În același timp, este o modalitate minunată de a promova conștientizarea avansată asupra lumii din jur și asupra tuturor genurilor muzicale pe care le ascultăm, fie că suntem în mașină sau acasă. Noi, ca profesori de educație muzicală, punem în valoare frumosul. Astfel, elevii vor cunoaște și vor putea să decidă singuri cu ce gen rezonează.

„Întotdeauna încercăm să aducem metode interactive la clasă, să construim o punte între tradițional și modern”

Media10: Ce învață elevii din clasele primare și gimnaziale la ora de educație muzicală?

Prof. Angela Rusu Cheiță: Întotdeauna încercăm să aducem metode interactive la clasă, să construim o punte între tradițional și modern. Pentru fiecare clasă am creat niște materiale în care vizăm un parcurs educativ, specific etapei în care se află. La cei mici, avem o etapă intuitivă în care urmărim dezvoltarea progresivă a competențelor prin valorificarea experiențelor specifice vârstei. Astfel, ei învață să interpreteze cântece pentru copii, cu elemente de limbaj muzical, pe care apoi le integrează pentru a-și forma un repertoriu. Elevii își însușesc cântecele, audiază pasaje muzicale și avem chiar elemente din istoria muzicii unde punem în lumină compozitori. La nivel primar, în fiecare lună alegem o personalitate. De exemplu, pentru luna decembrie a fost George Enescu. Elevii l-au prezentat în materiale, au făcut dezbateri și au audiat rapsodia română.

De asemenea, cei mici iubesc foarte mult să utilizeze instrumentele muzicale boomwhackers. Sunt niște tuburi colorate, iar fiecare dintre ele reprezintă o notă muzicală. În plus, elevii iubesc să facă muzicograme (muzica scrisă cu anumite simboluri). Notele muzicale se învață abia în clasa a III-a și atunci încercăm să dezbatem foarte multe elemente, însă totul se desfășoară sub o manieră interactivă. Fiecare sală este dotată cu o tablă interactivă unde audiem piesele. Totul se întâmplă în funcție de specificul fiecărei clase, însă încercăm să îi familiarizăm și cu partea de teorie muzicală, de istorie a muzicii.

Educație muzicală prin jocuri

Media10: Cum faceți ora de educație muzicală atrăgătoare? De ce metode vă folosiți ca să dați culoare acestei materii?

Prof. Angela Rusu Cheiță: Elevilor le plac foarte mult jocurile. Avem jocuri de energizare în care intrăm în clasă, punem melodia Pink Panther și ne prefacem că suntem spioini. Uneori folosim și melodia Go Stop, unde copiii învață să se miște pe muzică. Avem și jocuri prin care ne exprimăm emoțiile și aici ne folosim de melodii de muzică clasică. Suntem veseli, triști, scoatem limba unii la alții și ne distrăm. De asemenea, folosim metode interactive care îi încântă și le stârnesc curiozitatea elevilor: cântăm cu boabe de fasole, cu hârtie de copt, cu bețe. Utilizăm tot ce avem în jurul nostru și încercăm să creăm o atmosferă plăcută. Confecționăm instrumente muzicale din materiale reciclabile și formăm orchestre de jucării (am făcut maracas dintr-un ou kinder în care am pus orez).

În plus, la clasele primare facem serbări pe diferite teme. Întotdeauna îi încurajez să-și dezvolte creativitatea prin compunerea unor melodii sau prin improvizații muzicale pe o anumită temă. La clasele gimnaziale, urmărim interpretarea vocală a unor lucrări muzicale pe diferite genuri, dar ținem cont și de schimbările dinamice, agogice, de tempo. Realizăm momente sincretice în care încercăm să îmbinăm mai multe arte atât în cadrul orelor, cât și al serbărilor. Anul acesta, evaluarea elevilor de la clasa a VII-a este interdisciplinară, muzică-desen. Partea verbală, mișcarea scenică, costumele, decorul sunt elementele sincretice pe care le îmbinăm, iar copiilor le plac foarte mult.

În partea de audiție, aprecierea unei creații este foarte importantă, precum și modul în care este interpretată acea lucrare muzicală. Mai sunt și elementele de limbaj muzical care merg mână în mână cu cele de natură afectivă. Lucrăm la partea psihologică pentru că sunt mai mari și atunci afectele sunt distincte. Mai mult, folosim și joculețe ritmico-melodice, elemente de percuție corporală, totul pentru a face ora cât mai interesantă și dinamică.

„Marjăm foarte mult pe integrarea genurilor muzicale în cadrul activităților”

Media10: Ce genuri muzicale studiază elevii la ora de educație muzicală?

Prof. Angela Rusu Cheiță: La oră studiem o varietate de genuri muzicale, începând cu muzica clasică, populară, tradițională și până la genurile moderne: pop, rock, folk, jazz, muzică electronică. Avem activități atât în cadrul orei, cât și activități extracurriculare în care dezbatem aceste genuri. De exemplu, în fiecare săptămână este „Joia haioasă” în care abordăm diverse teme. Marjăm foarte mult pe integrarea genurilor muzicale în cadrul activităților. De exemplu, am avut „Joia rock”, unde am pregătit momente de solist, duete, iar cei care cântau la un instrument au avut un moment artistic pe scenă. Am încercat să găsim perspective diverse asupra muzicii astfel încât elevii să-și poată dezvolta propriul gust muzical și să se bucure de marea diversitate a domeniului.

„Audierea muzicii în timpul studiului și al activităților ajută la concentrare, atenție, stimularea neuronilor”

Media10: Muzica îi ajută pe copii să se concentreze mai bine la școală, să fie mai receptivi la ore?

Prof. Angela Rusu Cheiță: Încă de la Classical Music for Brain Power a lui Mozart, unde s-a făcut o analiză și s-a dezbătut foarte mult acest subiect, s-a dovedit că muzica are un efect terapeutic. Ne ajută să fim în armonie cu noi și să ne transmitem sentimentele. Mi-a plăcut foarte mult această afirmație: „Muzica este un instrument minunant care îi ajută pe elevi să se concentreze mult mai bine la ore.” Deseori, chiar de la începutul orei, pun o melodie. Conform studiilor, există melodii specifice pentru momentele în care elevii sunt plictisiți sau foarte energici. Audierea muzicii în timpul studiului și al activităților ajută la concentrare, atenție, stimularea neuronilor.

Cu toate acestea, fiecare copil este unic și este important să găsim ritmul fiecăruia pentru a-l ajuta să se exteriorizeze, să se concentreze mai bine. De asemenea, este important să creăm o atmosferă relaxantă în timpul audițiilor pentru a le stimula creativitatea. De exemplu, le-am pus într-o zi la oră negativul unei piese și i-am rugat să creeze ei versurile. Îi încurajez mereu să studieze, să își dezvolte partea muzicală și să descopere ce li potrivește.

„Uneori mă plimb printre bănci, aud dintr-o dată o voce, mă opresc și ascult”

Media10: Ați descoperit și copii talentați în școală, care au înclinație spre muzică?

Prof. Angela Rusu Cheiță: Am avut o mulțime de copii talentați și cred că aceasta este cea mai mare satisfacție. Îmi aduc aminte cu dor și cu drag de fiecare generație de elevi. De fiecare dată intru la oră cu o mare sete de a cunoaște elevii, mai ales pe cei noi de la clasele pregătitoare, pentru că de acolo începem să găsim talentele. Nu sunt genul de profesor care să le impună să cânte. Țin mereu cont de părerea lor, de emoțiile pe care le au. Încercăm să cântăm în grup. Uneori mă plimb printre bănci, aud dintr-o dată o voce, mă opresc și ascult. Studiile individuale cu elevii talentați încep încă din clasele pregătitoare. Avem și corul școlii, iar cei doritori pot să participe. Pentru cei care au înclinații deosebite, organizăm cursuri de canto în afara orelor de muzică și ne ocupăm special de ei.

„Mergem la concursuri să ne distrăm, să ne simțim bine și să ne creăm amintiri frumoase”

Media10: Până acum au fost organizate concursuri la educație muzicală? Ați avut elevi pe care i-ați pregătit? Ce rezultate au obținut?

Prof. Angela Rusu Cheiță: Am participat la foarte multe concursuri până acum, atât la nivel local, județean, cât și național, individual sau în grup. Experiențele în sine au fost foarte frumoase, mai ales că nu sunt genul de profesor care să pună presiune pe copii. Mergem la concursuri să ne distrăm, să ne simțim bine și să ne creăm amintiri frumoase. Pe 15 decembrie vom participa la concursul „Datini și obiceiuri de iarnă” organizat de Inspectoratul Școlar Județean Dolj la Liceul de Artă „Marin Sorescu”. Am participat la toate edițiile și mereu am fost pe podium, iar copiii au fost minunați de fiecare dată. Avem și elevi care au mers la diferite festivaluri și mereu au obținut cele mai bune premii: premiul I, premiul II. De fiecare dată suntem pe podium pentru că muncim și facem o echipă cu elevii noștri.

Fiind uniți cu toții de această pasiune pentru muzică și de sentimentele pe care le exprimăm, reușim să câștigăm inima celor din public, din juriu și să obținem rezultate. În plus, copiii își dezvoltă diferite abilități și capătă experiență pentru că interacționează cu elevi din alte școli, relaționează și sunt motivați. Fiecare realizare a elevilor mei este o mândrie pentru mine. În acest fel, munca noastră este răsplătită și toată această călătorie muzicală este extrem de frumoasă.

Cum se face evaluarea elevilor?

Media10: În ce constă evaluarea elevilor la această materie, ținând cont de faptul că nu toți copiii au talent la cântat?

Prof. Angela Rusu Cheiță: Domeniul muzical este o adevărată provocare. Trebuie să ținem cont atât de noțiunile de teorie, de istoria muzicii, cât și de exprimarea verbală a elevilor, exprimarea muzicală, a trăirilor declanșate de audițiile muzicale. Întotdeauna este o interacțiune. Nu putem evalua doar partea de teorie sau partea interpretativă practică, trebuie să existe un echilibru. De fiecare dată fac o medie a notelor și utilizez diferite platforme atât în predare, cât și în evaluare, precum: WordWall, Kahoot!, Musication. Avem întotdeauna materiale interactive, dar facem și parte tradițională (test scris). De exemplu, la clasa a VI-a, ca elevii să înțeleagă mai bine ce înseamnă ton și semiton, am pus o imagine cu un pește ton întreg și o jumătate de ton. S-au distrat foarte tare și, astfel, au reținut informația mult mai ușor.

Această asociere este foarte importantă, precum și evaluarea pe toate planurile: muzical, teorie, solfegiu, exerciții ritmice. Partea de intepretare are locul ei special, însă încercăm să o diversificăm atât prin evaluări cu ajutorul platformelor și softurilor educaționale muzicale, cât și pe parte interactivă la tablă, oferim inclusiv un referat despre un compozitor, facem un proiect. Căutăm să avem metode cât mai interactive pentru că nu ne dorim ca evaluarea și predarea să fie o corvoadă pentru copii, tocmai de aceea și fișele mele de lucru sunt puțin „trăznite”.

Momente artistice și muzicale la serbarea de Crăciun

Media10: Ce ați pregătit cu elevii dumneavoastră pentru serbarea de Crăciun?

Prof. Angela Rusu Cheiță: Serbarea de Crăciun îmbracă o aură aparte, ne oferă un sentiment frumos, mai ales că toată lumea se gândește la Crăciun. Vom avea multe momente artistice și muzicale. Spre exemplu, la clasa a III-a am introdus melodii moderne, cum ar fi: „Moșu` e român”. Încerc să pun în lumină piese moderne, dar și clasice, tradiționale. În plus, nu ne limităm doar la cântat. Prima dată învățăm ritmic cântecul, după care avem o coregrafie și ținute specifice, deci suntem artiști adevărați. Una dintre melodiile care vor fi la serbarea de Cărciun este „Ho ho ho” a lui Ștefan Bănică, interpretată de elevii clasei a IV-a.

Copiii vor avea o coregrafie în care vor fi întinși pe podea, se vor preface că dorm, urmând să continuăm cu mișcări scenice din teatru și multe alte surprize. Am ales melodii cu versuri crăciunistice, iar aranjamentele muzicale sunt corespunzătoare vârstei, le alegem cu mare rigurozitate și atenție. Sărbătorile aduc bucurie și această bucurie transmite în inimile noastre o atmosferă magică. Va fi o experiență minunată pe care o vom împărtăși cu toată comunitatea.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Previous Post

Balonarea și gazele intestinale. Ce boli pot semnala?

Next Post

Crizele de tantrum la copii. Cum le gestionăm corect?

Related Posts
Verified by MonsterInsights