Clasa Albinuțelor la Școala „Terraveda”. Ce îi așteaptă pe elevi?

Prima zi de școală în adevăratul sens al cuvântului, clasa I, este o etapă cu totul nouă și importantă pentru micuții școlari. La Școala Gimanzială „Terraveda”, elevii sunt primiți cu bucurie și cu emoție de învățători. Astăzi am fost la clasa Albinuțelor, unde am cunoscut-o pe învățătoarea Iulia Tănasie. Caldă, zâmbitoare, energică, Iulia a deschis ușa clasei sale, în care urmează să-i primească cu iubire și emoție pe cei mici. În clasa Albinuțelor, totul este parcă desprins dintr-o poveste: desene, picturi, tablouri, culori, toate îți ia ochii și răsuflarea, te aruncă în amintiri și simți că retrăiești din nou emoția primei zile de școală.  

Media10: Cum este începutul de an școlar la Școala „Terraveda” pentru elevii de clasa I?

Iulia Tănasie: Începutul clasei I la Școala „Terraveda” este o continuare a clasei pregătitoare. Fiecare copil este așteptat în clasă cu propria băncuță și, pentru prima dată în viața de școlar, cu abecedarul. De asemenea, îi așteaptă și manualul de matematică, o serie de caiețele pe care le vor folosi la toate disciplinele de studiu, penare cu rechizite, personalizate în funcție de gen, pentru fetițe și băieței. Mai mult, pe cei mici îi așteaptă și o mică surpriză. Anul acesta am luat niște moriști cu care se vor juca și pe care le vor folosi apoi în curtea școlii. Noi suntem clasa Albinuțelor, așa că m-am gândit să le confecționez copiilor un semn de carte pe care să le las un mesaj de bun venit și să le pun un pliculeț de miere.

Ce vor face elevii în prima zi de școală?

Media10: Cum se va desfășura prima zi de școală? Ce ți-ai propus să faci cu copiii?

Iulia Tănasie: Mai întâi, voi purta o discuție liberă cu copiii pentru că lor le place foarte mult să povestească ce au făcut în vacanță, unde au fost. Ca să fie mai interesant, am ales un joculeț cu bomboane M&M’s de diferite culori. Cei mici vor extrage câte o bomboană cu ochii închiși și, în funcție de culoare, vor avea diferite întrebări: cum a fost în vacanță? Ce ți-a plăcut cel mai mult în vacanță?

Mai apoi, îi voi invita înăuntru și pe părinți pentru că avem o clasă nouă în fiecare an și le voi prezenta tuturor decorul. Noi fiind clasa Albinuțelor, avem un panou pe care îl folosim din clasa pregătitoare și pe care eu îl am de la copilașii mei de clasa a VI-a. La partea de matematică, care este tot cu tema albinuțelor, avem adunarea și scăderea. În plus, le-am pus copiilor zilele de naștere pe niște picături de ploaie, toate de aceeași culoare pentru ca cei mici să fie stimulați să citească și să își găsească singuri numele și aniversarea.

De fiecare dată când am clasa I mi se pare că sunt și eu, din nou, elevă

Media10: Este prima generație de clasa I sau ai mai avut și altele până acum?

Iulia Tănasie: Aceasta este a patra generație de clasa I pentru mine. De fiecare dată când am clasa I mi se pare că sunt și eu, din nou, elevă. Îmi aduc aminte cu drag prima mea zi de școală, în care doamna învățătoare ne-a așteptat în clasa I cu o floare și cu abecedarul pe bancă. De fiecare dată am emoții și îmi place foarte mult clasa I pentru că fiecare copil este dornic să învețe, să descopere literele de mână. Copiilor li se pare o magie cum de reușesc să scrie ei literele, cu mânuțele lor, pe acele caiețele tip 1. Cu ajutorul nostru și cu munca lor, reușim ca până la finalul anului să învățăm toate literele de mână și să fie o întreagă poveste și o întreagă bucurie pentru ei.

„Prin joc, prin comunicare, prin multă încurajare și atenție pe nevoia fiecăruia, copiii vor ajunge acolo unde își doresc”

Media10: Care este cel mai important lucru în abordarea copiilor de clasa I pentru a-i ajuta să se acomodeze?

Iulia Tănasie: Facem totul din aproape în aproape și tot cu ajutorul jocului. Dacă în clasa pregătitoare aveau simboluri, din clasa I se schimbă lucrurile, vor fi notați, vor avea calificative. Le voi povesti treptat despre aceste calificative, le vom învăța prin jocuri, cu multă comunicare și cu foarte multă încurajare din partea mea. Fiecare copil este diferit și atunci e clar că nu-i pot aborda pe toți la fel.

Eu deja îi cunosc, adică știu că cel care este puțin mai timorat, cel care nu are atât de mult curaj nu va veni niciodată în față să îmi spună: „Ia uitați doamna, am reușit litera aceasta.” Dimpotrivă, eu trebuie să îl ridic și să îi spun: „Bravo! Ai reușit!” Pe cei care sunt mai curajoși îi aplaudăm cu toții și spunem: „Uite, toți puteți să faceți asta.” Prin joc, prin comunicare, prin multă încurajare și atenție pe nevoia fiecăruia, copiii vor ajunge acolo unde își doresc.

Este foarte important jocul ca metodă de predare și învățare, dar și de evaluare

Media10: Cum se lucrează cu copiii de clasa I? Știm foarte bine că celor mici le place să se joace. Cum introduceți jocul în programa școlară?

Iulia Tănasie: Este foarte important jocul ca metodă de predare și învățare, dar și de evaluare. Pe partea de predare, de exemplu, dacă avem o literă nouă de învățat, încep cu un joculeț dintr-o poveste sau dintr-un desen animat: pe parcursul zilei vom avea ca tematică acele desene, vom povesti, vom vedea personajele. Astfel, copiii vor reuși să învețe fără să își dea seama. La vârsta lor, când le fuge gândul foarte repede la joacă, este foarte importantă această metodă de predare. În ceea ce privește evaluarea, copiilor le place foarte mult jocul profesorului. Fiecare dintre ei devine profesor: dă sarcini celorlalți elevi, îi verifică și chiar îi ajută dacă este nevoie. Le place foarte mult această abordare.

Ce activități vor avea copiii de clasa I?

Media10: Cei mici probabil sunt curioși să afle ce surprize le-ai pregătit. Ce activități vei face la școală cu ei?

Iulia Tănasie: Anul acesta vom introduce buncii în școală și deja ne-am gândit la o serie de activități cu ei. Am observat că vin mereu la serbări, în prima zi de școală cu copiii și ne-am gândit că merită să fie implicați și ei în activitățile școlare ale nepoților. Vom invita bunicii să-i învețe pe copii din meșteșugurile pe care le-au făcut la vremea lor: cusutul, împletitul, fiecare ce îndeletnicire are. Va fi un fel de lucru manual de pe vremea bunicilor.

O altă activitate pe care o vom continua și anul acesta este educația financiară, unde elevii vor fi niște mici antreprenori și își vor face propriile afaceri. Mai mult, vom avea Școala Verde, în care ne dorim să îi ducem pe copii la o școală de la țară pentru că mulți dintre ei nu au fost niciodată. Ca și activitate la clasă, vom introduce lectura. Avem și un caiet de lectură pe care fiecare elev este încurajat să îl completeze cu impresii, gânduri, ce a învățat, ce i-a plăcut sau poate chiar să își deseneze personajul preferat.

„Sunt și mama, sunt și prietena lor, dar sunt și doamna”

Media10: Ce relație trebuie să existe între tine, ca învățătoare, și elevi? Cum construiești această relație?

Iulia Tănasie: Sunt situații în care îi simt că mă văd ca mama lor, mai ales după-amiaza când au nevoie să mănânce, sunt obosiți. În foarte multe dăți mă simt prietena lor și asta pentru că i-am încurajat să nu-mi mai spună doamna. Într-o zi, unul dintre copilași m-a strigat Iuli și mi-a plăcut foarte mult. Iuli mă strigau prietenii mei din copilărie. Când i-am auzit prima dată strigându-mă așa, am rămas uimită, m-am emoționat și lor le-a plăcut foarte mult acest lucru. Pe de altă parte, când este cazul să fiu autoritară, atunci sunt doamna. În momentul în care avem o lecție în care e nevoie de foarte multă atenție și concentrare, atunci îmi iau poziția de dascăl și îi încurajez: „Toată lumea spatele drept, mânuțele pe bancă, suntem la școală, acum trebuie să scriem.”

Mă poziționez în funcție de necesitatea momentului. Deci sunt și mama, sunt și prietena lor, dar sunt și doamna. Toate trei pe rând și toate trei la un loc. Le spun mereu că noi suntem familia de la școală, suntem cei mai buni prieteni și de fiecare dată trebuie să ne încurajăm, să ne ajutăm, iar atunci când greșim trebuie să ne sfătuim.

„Relația dascăl – părinte trebuie să fie una sănătoasă, bazată pe sinceritate”

Media10: Cât de important este ca, pe lângă relația cu copiii, să ai o legătură strânsă și cu părinții acestora?

Iulia Tănasie: Cel mai important lucru este implicarea părinților, comunicarea dintre dascăl și părinte. Nici noi nu am reuși fără ajutorul părinților și nici ei fără ajutorul nostru. Echipa părinte – dacăl este extrem de importantă pentru ca cel mic să ajungă acolo unde își dorește. Atât noi, cât și părinții ne dorim tot ce este mai bun pentru copil. Mă simt foarte norocoasă atunci când văd că părintele are încredere și îmi dă mie copilul său. Totodată, sunt foarte atentă cum abordez fiecare elev în parte, am grijă să îi cunosc individual, să le observ nevoile și să-i ajut să se descopere, să-și învingă anumite frici, să-și descopere abilitățile pe care le au.

Din punctul meu de vedere, relația dascăl – părinte trebuie să fie una sănătoasă, bazată pe sinceritate. Eu trebuie să fiu sinceră cu părintele și să-i spun ce nevoi are copilul, cum putem să îl ajutăm, dar la fel trebuie să fie și părintele cu mine. În același timp, trebuie să fie și o relație de sprijin, de ajutor, să ne putem spune părerea fără să ne fie teamă, fără să ne supărăm. Le spun mereu că nu mă deranjează dacă își exprimă punctul de vedere, dacă îmi oferă ei sugestii. La ședințele cu părinții îi încurajez să vorbească, să îmi spună ce consideră ei că ar trebui să îmbunătățim. Niciodată nu mă supăr, ci încerc să îi înțeleg pentru că și eu, la rândul meu, sunt părinte.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Previous Post

Școala „Terraveda”. Ce îi așteaptă pe elevi și părinți în noul an școlar?

Next Post

Voluntarii campaniei „Speranță pentru educație” strâng rechizite pentru copiii defavorizați

Related Posts
Verified by MonsterInsights