Șase elevi de la Școala Gimnazială „Terraveda”, pasionați și dornici să salveze viețile oamenilor, au luat locul I la concursul „Sanitarii pricepuți”. Acesta este singurul concurs pentru sănătate și prim ajutor care se desfășoară în școlile din România, organizat de Crucea Roșie Română. Elevii de clasa a VII-a au obținut primul loc la etapa județeană și urmează să meargă la națională.
Echipa Școlii „Terraveda” a fost formată din șase elevi: Bianca Ștefania Opriși (căpitanul), Eva Maria Căprioară-Armășoiu, Ana Andreea Gheonea, Briana Popa-Stăncuț, Ștefania Paskova și Tudor Iulian Vătăman, coordonați de Alina Dinu, profesor de biologie și chimie.
Cum s-au desfășurat probele?
La concurs, echipele au avut de susținut două probe: teoretică și practică. Proba teoretică a constat într-un test grilă cu 19 întrebări, în care elevii aveau numai 10 minute la dispoziție să răspundă la toate. După aceea a urmat proba practică, unde copiii trebuiau să acorde primul ajutor victimei cu stop cardio-respirator, respectiv celei cu traumă.
„Prima probă este cea teoretică, unde avem un set de 19 întrebări. Testul durează 10 minute și trebuie să lucrăm toți în echipă. Ni s-au părut foarte ușoare întrebările pentru că ne-am pregătit foarte bine la școală. Următoarea probă a fost cea practică, unde aveam două victime: una cu stop cardio-respirator și cealaltă cu traumă. Victima cu traumă are, de obicei, luxații, hemoragii, fracturi și noi trebuie să-i acordăm primul ajutor. Victimei cu stop cardio-respirator trebuie să-i facem masaj cardiac”, spune Bianca Ștefania Opriși, căpitanul echipei.
Proba de resuscitare și de traumă
La partea practică, echipele au avut de-a face cu o victimă care a intrat în stop cardio-respirator. Copiii au dat dovadă de curaj și rapiditate în executarea manevrelor de resuscitare pentru a stabiliza victima.
„La proba de resuscitare, am găsit victima în poziție laterală stabilă pe partea dreaptă. Stătea așa de 28 de minute, așa că a trebuit să o întoarcem pe partea cealaltă. După ce i-am verificat funcțiile vitale și am întors-o, am verificat respirația și pulsul din minut în minut pentru a ne asigura că sunt constante. La un moment dat, a intrat în stop cardio-respirator și i-am făcut masaj cardiac de resuscitare. Am făcut 10 cicluri în total”, precizează Eva Maria Căprioară-Armășoiu.
A doua victimă avea o fractură deschisă la tibie și sângerare la membrul superior. Copiii au acționat imediat și au reușit să finalizeze proba cu succes.
„La proba de traumă am avut o victimă căzută pe jos. Avea o fractură deschisă la tibie, la piciorul dreapt, iar la membrul superior a avut hemoragie arterială. Victima era tristă și în durere, o puteam simți”, explică Briana Popa-Stăncuț.
Mai mult decât atât, în timp ce membrii echipei se ocupau de stabilizarea victimelor, căpitanul avea misiunea de a afla toate informațiile despre ele: nume, vârstă, starea în care se află. Toate acestea erau mai apoi comunicate ambulanței în nu mai mult de trei minute. Echipa Școlii „Terraveda” a obținut cel mai mare punctaj.
„În tot acest timp, mai exact în primele trei minute, eu trebuia să aflu toate informațiile de la ele: ce are victima, numele, vârsta, dacă cunoaște victima de lângă, iar ulterior să raportez totul la ambulanță. Mai apoi, fiecare dintre noi a primit o notă. La final, se adunau și se obținea punctajul total. Noi am obținut 47,5 din 50”, precizează Bianca, căpitanul echipei.
Grupa de resuscitare a obținut nota 10
Rezultatele au fost pe măsura așteptărilor, precum și laudele juriului, așa cum afirmă prof. Alina Dinu, coordonatoarea echipei:
„La proba teoretică au obținut 19 puncte din 20. În schimb, la proba practică, grupa de resuscitare, Eva Maria Căprioara Armășoiu și Ștefania Paskova a luat nota 10. Pe traumă, Briana Stăncuț Popa și Ana Andreea Gheonea au obținut două note de 9. În plus, președintele juriu i-a spus Biancăi că până în acel moment a fost căpitanul care a luat cea mai mare notă: 9,5. Bătălia a fost foarte dură, a fost o diferență de un punct sau două între locul I și II. Eram plină de emoții, tremuram, râdeam, plângeam în același timp, mă bucuram pentru ei.”
Pregătirea pentru etapa națională
De-a lungul anului școlar, elevii au fost într-o continuă pregătire și asta poate chiar fără să își dea seama. Pasiunea și dorința de a ajuta oamenii a făcut procesul de învățare mult mai ușor. Acasă, la școală sau în parc, Alina Dinu a venit în sprijnul lor și le-a răspuns la toate întrebările. Atfel, munca a fost răsplătită. Acum urmează etapa națională, unde se vor lupta cu cele mai bune echipaje din toată țara.
„Ne-am pregătit în fiecare zi în toate felurile posibile: avem grupuri pe Whatsapp unde trimit întrebări și copiii răspund, trimit simptome și ei dau diagnostic, trimit filmulețe de pe Youtube de pe canalul Crucii Roșii și ei se informează. Au făcut pregătire inclusiv acasă cu părinții, cu frații. Ne-am pregătit la școală în weekend sau în timpul săptămânii după program, în parc, la Facultatea de Medicină și Farmacie la simulator. Eu am fost tot timpul dispusă să îi ajut, iar ei erau mereu curioși, dornici să învețe. Acum începem pregătirea pentru națională. Grilele vor avea un grad de dificultate mai ridicat și ne vom lupta cu cele mai bune echipaje din toată țara. Vreau să reprezentăm Doljul cu demnitate și să aducem un premiu acasă cu care să ne mândrim mereu”, conchide prof. Alina Dinu, coordonatorea echipei.