Loneta Vasiliche, învățătoarea care schimbă destine

Pîrlogea Claudia
16 Min Read

Loneta Vasiliche este învățătoare de aproape 26 de ani, timp în care a călăuzit drumul multor elevi. Unii dintre ei sunt la liceu, alții la facultate și câțiva sunt chiar părinți, dar toți o recunosc și o au în suflet ca „mama Loneta”. Acum este învățătoare la clasa a IV-a A la Școala Gimnazială „Terraveda”, iar copiii radiază când o văd că intră în clasă. După ce am cunoscut-o pe doamna învățătoare, am înțeles de ce.

„Dacă nu iubești copiii, nu ai ce să cauți în învățământ”

Media10: Ce v-a orientat către meseria de dascăl? Ați avut pe cineva în familie care v-a inspirat?

Loneta Vasiliche: Dragostea pentru meseria de dascăl mi-a fost insuflată de învățătoarea mea. Am simțit-o aproape de noi, ca și copii, cu vocea ei caldă, blajină. Inclusiv doamna mea educatoare mi-a stârnit această dorință. Îmi aduc aminte că, pe vremea când eram la grădiniță, plângeam foarte mult când doamna educatoarea avea un cerc și nu se făceau ore în ziua respectivă. Cu toate astea, eu mă duceam și în ziua în care era grădinița închisă și stăteam în locul ei la catedră.

Îmi aduc aminte că doamna mea învățătoare a observat din primele zile că eu am alură de dascăl și mereu îmi spunea: „Tu să te faci învățătoare”. Era o plăcere deosebită pentru mine când doamna trebuia să plece și îmi spunea: „Loneta, tu stai la catedră și ai grijă de copii”. De atunci am zis că vreau să mă fac învățătoare. Nu am pe nimeni în familie în domeniu, nu mi-a zis nimeni că ar trebui să fiu învățătoare, dar cred că depinde de tine ca om, dacă îți plac copiii. Dacă nu iubești copiii, nu ai ce să cauți în învățământ.

 

M-am întâlnit și cu elevi care acum sunt, la rândul lor, părinți

Media10: Sunteți învățătoare la clasa a IV-a și în curând o să vă despărțiți de ei, o să treacă în clasa a V-a. Cum au fost acești ani pentru dumneavoastră? 

Loneta Vasiliche: Sunt foarte emoționată, mai ales că i-am văzut crescând sub ochii mei. Când mă gândesc cât erau de mititei, cât au crescut în acești ani și că mai e puțin și va trebui să ne despărțim. Este un sentiment neplăcut, deși vor rămâne în inima mea toată viața. De multe ori, stau mai mult cu mine la școală decât cu părinții. Am mai avut încă o serie care acum sunt în clasa a VII-a și care vin la mine, îmi spun să îi iau în brațe, iar eu mă topesc. Mai e puțin și fac 26 de ani de când sunt în învățământ și îmi sunt dragi toți copiii pe care i-am întâlnit de-a lungul anilor. M-am întâlnit și cu elevi care acum sunt, la rândul lor, părinți. Indiferent cât de mari sunt, fiecare a rămas în inima mea și are un locșor al lui.

„Comunicarea, încrederea și respectul sunt esențiale”

Media10: Pe lângă faptul că sunteți învățătoare, copiii vă percep ca pe un părinte sau chiar o prietenă. Cât de important este acest aspect?

Loneta Vasiliche: Este cel mai important lucru pentru că atunci când ești prietenă cu copilul de la clasă capătă mai multă încredere în tine și mai multă încredere în el. În momentul în care simte că are o problemă, știe că poate veni la tine, ca și dascăl, și poate să-ți spună din trăirile lui, din suferințele lui. Se întâmplă, de multe ori, să îl simt mai supărat pe unul dintre ei, mai închis, poate nu zâmbește atât de mult, poate nu se joacă și atunci fac tot posibilul să intru un pic în sufletul lui, să îl fac să se deschidă față de mine.

Au fost momente în care nu a vrut să spună, dar încet, încet a căpătat încredere în mine, a căpătat mai multă încredere în el și atunci relația a fost mult mai bună. Dacă copilul simte că poate să aibă încredere în tine, se va deschide și acest lucru este valabil și la adulți. După părerea mea, comunicarea, încrederea și respectul sunt esențiale. Dacă nu există acestea, nu se poate construi nicio relație.

„Tot timpul găsim metode noi, facem joculețe pe tabla interactivă, le dau posibilitatea să aleagă ei ce joc să facem”

Media10: Cum faceți orele mai interactive și mai interesante pentru copii? Ce metode folosiți?

Loneta Vasiliche: Organizăm foarte multe jocuri, învățăm prin joacă. Chiar săptămâna trecută am avut-o pe doamna inspector la oră și a rămas surprinsă când a intrat în clasă și copiii erau foarte relaxați, foarte dezinvolți, nu stăteau în bănci, deși știau că vor avea inspecție. Am făcut o lecție de consolidare la limba română pe propoziția simplă – propoziția dezvoltată. După ce le-am anuțat tema lecției, i-am împărțit în două grupe și i-am rugat să își aleagă două melodii. O grupă a extras substantivele din versurile unei melodii, iar cealaltă grupă a extras verbele.

Apoi s-au unit în perechi și au transformat aceste substantive și verbe în subiecte și predicate, urmând să alcătuiască o propoziție simplă. Au revenit în grupele formate la început și au transformat aceste propoziții simple în propoziții dezvoltate, adăugând cel puțin o parte secundară de propoziție. Mai apoi au realizat un text. Am rămas surprinse și eu și doamna inspector de ce texte frumoase au putut realiza. Au legat în așa fel propozițiile încât au ieșit niște texte funny, distractive. Tot timpul găsim metode noi, facem joculețe pe tabla interactivă, le dau posibilitatea să aleagă ei ce joc să facem și atunci învățarea este mult mai distractivă și învață mult mai bine așa. Am observat că dacă le impunem copiilor un lucru, nu-l percep atât de bine. De aceea e important să le oferim libertatea de a alege.

„Sunt ore în care îi simt că nu au chef și atunci opresc totul și le transform în ore de dezvoltare personală”

Media10: Probabil sunt și momente în care îi simțiți că nu sunt atât de atenți sau că nu au chef în acea zi. Cum procedați?

Loneta Vasiliche: Sunt ore în care îi simt că nu au chef și atunci opresc totul și le transform în ore de dezvoltare personală, de consiliere. Eram într-o zi de luni la ora de română și aveam textul „Școala de altă dată”. Am încercat să îmi fac lecția, am văzut că nu au niciun chef, erau somnoroși, era și prima oră după vacanță. Am citit textul împreună o dată și atunci, fără să își dea ei seama, am dus această discuție în altă direcție, astfel încât să le captez atenția. Le-am povestit cum era școala de altă dată, școala pe care eu am parcurs-o.

Au fost foarte receptivi, puneau tot felul de întrebări. Încercam să le explic și să le povestesc cum erau profesorii de altă dată, cum erau copiii și cum suntem noi acum. Unul dintre elevi a ridicat două degete și m-a întrebat: „Doamna, de ce ne iubiți?” și atunci am zis: „Pentru că voi sunteți copiii mei, nu sunteți elevii mei. Eu vă consider pe voi copiii mei.” Apoi am început să facem comparații, cum era atunci, cum se făceau orele înainte și cum facem noi acum, cum ne comportăm și cum ne distrăm, până la urmă, iar ei au fost foarte încântați.

„Cel mai mult sunt atrași de învățarea prin descoperire, prin joc”

Media10: Ce îi atrage cel mai mult pe copii?

Loneta Vasiliche: Cel mai mult sunt atrași de învățarea prin descoperire, prin joc. Jocul este cel mai important pentru ei, mai ales că vin de acasă, unde stau și se joacă mare parte din timp pe device-uri. Sunt și metode pe care le folosim și care, de multe ori, nu sunt pe placul lor, dar încercăm să le explicăm că este necesar. Trebuie să citească, în primul rând, pentru că prin citire și prin lectură capătă foarte multe cunoștințe.

De asta și avem în fiecare lună cartea de lectură pe care o citim și mai apoi facem un jurnal de lectură. Ca să fie cât mai distractiv pentru ei, îi rugăm să extragă ideile principale, să povestească în fiecare zi ce au citit în jurnalul respectiv, iar la sfârșitul fiecărui capitol să realizeze un desen și astfel înțeleg mai bine ce au de făcut. Încercăm tot ce e nou, încercăm să ținem pasul cu ei pentru că vin cu tot felul de idei, sunt foarte creativi.

Încercăm să îi ducem și în zona de creativitate, nu neapărat să învățăm în fiecare zi

Media10: Ce activități faceți cu elevii?

Loneta Vasiliche: Avem o mulțime de activități: serbări școlare, excursii tematice, party-uri. De exemplu, cu ocazia zilei de 1 iunie, vom avea un talent show, iar mai apoi plecăm în excursia de sfârșit de an. În „Școala altfel” am fost într-o excursie la Vâlcea, la Pensiunea Cerna, iar copiii au făcut niște jurnale de excursii extraordinare. Încercăm să îi ducem și în zona de creativitate, nu neapărat să învățăm în fiecare zi, ci să ne și jucăm uneori. De exemplu, dacă într-o zi nu avem chef să stăm la școală, atunci mergem la film. În plus, în fiecare săptămână avem „Joia haioasă” și copiii vin tot timpul cu ceva. Săptămâna trecută s-au costumat în sportul preferat. Fiecare a venit cu o rachetă de tenis, cu o minge de fotbal, echipament. Acum începem să ne pregătim pentru serbarea de final de an care va fi un spectacol.

„Am realizat un film pe care l-am vizionat la Inspire Cinema, iar părinții nu au știut absolut nimic”

Media10: Ați descoperit unele talente în clasă? Copii talentați la desen, la cântat, dans?

Loneta Vasiliche: Sunt câțiva copii talentați la cântat, iar la dansuri sunt toți. Fac niște dansuri extraordinare la sfârșit de an, la serbarea de Crăciun, de 8 martie. De 8 martie, de exmplu, am realizat un film pe care l-am vizionat la Inspire Cinema, iar părinții nu au știut absolut nimic. Împreună cu colega mea de la clasa a IV-a B, le-am făcut o invitație părinților la cinema. Au fost foarte impresionați când au văzut că au apărut copiii lor pe ecran. Filmul a avut 45 de minute, cu diferite cadre filmate în clasă, în altă sală, afară.

Am mers pe partea de comparații, epitete, personificări, am pus o melodie în care era descrisă femeia, mama și ei au venit cu pancarde cu diferite mesaje pentru mamă. La final, a fost un filmuleț cu dansurile lor din pregătitoare și până în clasa a IV-a. Părinții erau atât de emoționați, plângeau toți în sală, iar la final au dansat pe o melodie și a fost foarte frumos.

Media10: În ce constă evaluarea elevilor? Le dați teste, îi ascultați la ore?

Loneta Vasiliche: La fiecare modul avem o evaluare, precum și la sfârșitul fiecărei unități de învățare. Totuși, evaluarea elevilor se face pe parcursul întregii activități pentru că se întâmplă, de multe ori, să aibă o zi proastă, să nu fie ei atunci și să greșească. De multe ori, greșesc la lucrurile simple, le rezolvă pe cele grele și atunci nu poți să iei în calcul evaluarea respectivă. Avem acum la sfârșitul anului evaluarea finală, dar elevii sunt notați pe tot parcursul activității.

La ce concursuri participă elevii clasei a IV-a?

Media10: Elevii dumneavoastră au participat până acum la concursuri? Au obținut premii?

Loneta Vasiliche: Au participat la Comper, unde au obținut rezultate extraordinare, la Caravana Cuvintelor, Caravana Isteților, unde au ajuns până în etapa județeană cu maxim de puncte, premiul I. Lucrăm și din Gazeta Matematică, dăm teste și copiii merg la concurs. De asemenea, participă și la Cambridge. Au dat Starter, Movers și acum sunt la Flyers, deci se pregătesc intens pentru examenul Cambridge.

Media10: Ce relație aveți cu părinții copiilor și cât de importantă este o bună comunicare între dascăl și părinte?

Loneta Vasiliche: Trebuie să existe comunicare, încredere și respect. Nu poți să realizezi ceva cu copiii dacă nu ai o relație frumoasă cu părinții. Ori de câte ori a fost vreo problemă sau vreo nelămurire, am încercat prin comunicare, încredere și respect să o rezolvăm. Astfel, am construit o relație frumoasă cu părinții copiilor mei. Aș vrea să menționez că sunt mândră de faptul că mă aflu în această școală, unde suntem ca o familie. De câte ori am avut nevoie de un ajutor, de un sprijin sau un sfat, l-am găsit aici. Pentru mine este o plăcere să vin la școală. Indiferent cât de supărată aș fi sau ce stare aș avea, când intru într-un mediu atât de cald cum este în Școala „Terraveda”, uit de tot.

Share This Article
Leave a Comment