Tu ești sistemul. Dr. Cătălin Dudu: „Comunicarea între medic și pacient este crucială”

 

Medicina înseamnă ani întregi de studiu intens, responsabilitate și multă pasiune. „Responsabilitatea pe care o poartă un medic zi de zi este o responsabilitate fantastică. Practic, ai viața unor oameni în mână și nu îți permiți nicio greșeală”.  Sunt doar câteva cuvinte rostite de Dr. Cătălin Dudu, medic primar chirurg, care a ales să lupte pentru sistemul medical românesc, deși a avut oportunitatea să lucreze în spitalele din Occident. Acum lucrează la Spitalul Județean de Urgență Craiova. Este un medic tânăr. Un medic profesionist, care a ales să își depășească limitele, să privească dincolo de sala de operație.

Dr. Cătălin Dudu vorbește deschis într-un interviu acordat ziarului Media 10 despre ce înseamnă să fii medic în România, despre cât de importantă este să conștientizăm că schimbarea este în noi, dar și despre problemele sistemului medical, pe care luptă să le rezolve cu ajutorul echipei Sindicatului Promedica și Federației Hipocrat.

 

Media10: De fiecare dată, în momentele grele este bine să ne întoarcem la ceea ce ne-a făcut pe noi să apucăm pe o anumită cale, de ce am făcut noi o anumită alegere. În cazul medicilor, întrebarea ar fi: „De ce am ales să fiu medic?”

Dr. Cătălin Dudu: Este o întrebare bună, o întrebare al cărui răspuns nu pot să îl punctez pur și simplu, pentru că nu există un motiv anume care m-a determinat să devin medic. Am simțit că am o înclinație către materiile biologie, chimie, către lucrurile care duceau către medicină încă din școala generală aș putea spune. Undeva prin clasa a VII-a, clasa a VIII- a, realizasem că cea mai bună variantă pentru mine și lucrul care mi-ar plăcea să îl fac pe viitor ar fi medicina. Nu pot spune că am avut exemple în familie pentru că nu a fost cazul, însă a fost un cumul de factori care a dus aici. Nu aș putea puncta unul dintre ei, dar mă bucur că am făcut această alegere.

Media10: Ce înseamnă să fii medic în România și cum arată o zi, o săptămână din viața dumneavoastră? Vă întreb acest lucru pentru că de cele mai multe ori ajungem să judecăm oamenii sau situațiile fără să le cunoaștem realitatea. În sistemul medical apar de foarte multe ori la suprafață problemele, faptul că un medic a greșit sau un pacient se plânge de faptul că nu i-a acordat prea multă atenție, însă puțini cunoaștem cum arată viața unui medic.

Dr. Cătălin Dudu: Viața unui medic privită așa în ansamblu, în primul rând trebuie luată cumva și scoasă din contextul acesta de profesional și văzută ca viața unui om obișnuit, viața unui om care a studiat până la vârsta de 30 de ani. Om care a studiat foarte mult în perioade în care alții poate se duceau și se distrau, dar el avea sesiune, stătea și citea. Odată ajuns la maturitatea profesională și practicând medicina într-un spital, își dă seama și medicul, eu mi-am dat seama că ceea ce făcusem. Efortul pe care eu îl consideram destul de mare cu studiu, până în momentul în care să practic este mult mai mic decât ceea ce trebuie să fac de acum încolo pentru că responsabilitatea pe care o poartă un medic zi de zi este o responsabilitate fantastică. Practic, ai viața unor oameni în mână și nu îți permiți nicio greșeală. Viața de zi cu zi este impredictibilă. Nu știi ce se va întâmpla în ziua respectivă. Știi că te vei trezi dimineața, mergi la serviciu și acolo ușor metodic îți vezi pacienții și încerci să le rezolvi pe cât posibil problemele care apar.

Media10: O perioadă ați ales să mergeți să practicați medicină în Anglia. De când suntem mici, suntem încurajați să mergem să facem schimburi de experiență, să vedem cum stau lucrurile și în alte sisteme. Cât de mult va ajutat faptul că ați fost acolo și ce ați adus bun în România din acel sistem medical?

Dr. Cătălin Dudu: Eu spun că m-a ajutat foarte mult pentru că, în primul rând am văzut o altfel de mentalitate, am văzut un alt sistem care este aș putea spune ideal și lucru pe care mi l-aș dori și eu să îl avem în România, și anume sistemul sanitar din Marea Britanie. Sigur că din punctul lor de vedere nu este perfect și sigur că este perfectibil orice sistem, dar lucrul care m-a marcat cel mai mult este organizarea. Oamenii, la fel ca și oamenii din sistemul nostru de sănătate, nu sunt perfecți. Faptul că sunt organizați, faptul că știu exact ce au de făcut și nu își depășesc limitele competenței și sistemul este atât de bine gândit încât să te facă să te țină în acele limite ale competenței, fac ca acest sistem să funcționeze foarte bine. Am vrut și sper că voi reuși să implementez anumite idei și în România. De când m-am întors, cel puțin pe partea de comunicare cu pacienții, am încercat să împrumut din ce am văzut acolo și am încercat să îmi dedic mai mult din timpul meu discuției libere cu pacientul și aduc explicații în legătură cu boala pe care o are pacientul, astfel încât el să devină cumva partener în tratament. Acesta este un lucru extrem de important. Sunt mult mai multe lucruri pe care le-am putea aplica și pe care eu încerc de ceva timp să le introduc și în sistemul nostru de sănătate.

Media10: De ce ați ales să dați o șansă sistemului medical românesc? Vă întreb acest lucru pentru că ați fi putut să rămâneți cu siguranță în Anglia sau ați fi putut cu siguranță să vă găsiți un post oriunde în Europa sau în lume pentru că medicii români sunt foarte căutați.

Dr. Cătălin Dudu: Așa este și sunt destule exemple de medici români care au reușit în străinătate. Și mie mi s-a oferit posibilitatea de a rămâne mai mult decât contractul pe care l-am avut inițial, însă dacă din punct de vedere profesional toate lucrurile erau foarte bune, din punct de vedere personal nu m-am simțit niciodată ca fiind acasă și mi-am dorit tot timpul să practic medicina și să ajut oamenii de acasă. Mi-am dorit să îmi ajut familia, să fiu lângă ai mei, lucru care m-a făcut să fiu aici și mă face în continuare să încerc să schimb acest sistem și să îl apropiem cât de mult se poate, pentru că evident este foarte complicat să ajungem la nivelul unui sistem care într-adevăr funcționează și ajută oamenii.

Media10: Sistemul medical românesc are multe probleme, dar așa cum spuneam, sistemul sunt oamenii și atunci trebuie să ne schimbăm pe noi astfel încât să putem schimba și ceea ce se întâmplă în sistemul sanitar. Cum am putea schimba mentalitatea medicilor, a cadrelor medicale, a pacienților din România?

Dr. Cătălin Dudu: Cu greu. Încerc să fac acest lucru de ceva timp, sigur la nivel micro, la nivelul secției și cu pacienții cu care am contact direct, însă este destul de complicat. Trăim într-o zonă balcanică în care sunt anumite cutume vechi de mii de ani  care încă se practică și care nouă ni se par o normalitate. Ca să ieșim de aici și să ajungem să conștientizăm că pentru o schimbare trebuie să ne schimbăm noi, este cale lungă și este greu să ajungem acolo. Însă, cred cu tărie că vom reuși acest lucru în mare parte prin puterea exemplului. Cu siguranță, în momentul în care cineva vede cum te comporți și vede rezultatele pe care le ai cu pacienții, cu ceilalți colegi, unii dintre acești oameni care observă vor vrea să facă și ei aceleași schimbări pentru a vedea aceleași rezultate. Nu se poate cu forța. Mentalitatea este greu de schimbat și nu se poate impune. Trebuie să dovedești că ceea ce tu susții, merită implementat și trebuie să exemplifici, părerea mea, personal, pentru a întări această afirmație.

„Este un haos, din cauza lipsei de predictibilitate din sistemul nostru sanitar”

Media10: Mulți medici ieșiți din rezidențiat se lovesc de veșnica problemă, cea a posturilor blocate din spitale. Mulți dintre ei sunt descurajați, se trezesc cumva într-un haos, aruncați cumva în mijlocul unei situații din care nu știu cum să mai iasă. Ce le-ați spune din acest punct de vedere?

Dr. Cătălin Dudu: Este extrem de complicat pentru mine să le dau o soluție pentru că ea într-adevăr nu există. Așa cum ați spus, este un haos întreg, în mare parte datorat unei totale lipse de predictibilitate din sistemul nostru sanitar. Luptăm de ceva timp și încercăm să aducem la cunoștință autorităților la nivel înalt această problemă și încercăm să creăm bazele unui sistem în care să existe o predictibilitate a lucrurilor libere într-o anumită perioadă de timp astfel încât pe rezidențiat să se intre preponderent pe acele locuri libere. Este complicat și am trăit lucrul acesta când după 6 ani de rezidențiat în care ai muncit și ai studiat, efectiv să nu găsești unde să lucrezi. Trebuie să facem o diferență între a nu avea unde să lucrezi și a nu vrea să lucrezi pentru că este un spital mic. Ceea ce vă spun eu este că sunt specialități în care chiar dacă ai vrea să lucrezi, nu există loc liber pe specialitatea respectivă în apropiere, în județ apropiat. Spre exemplu, în chirurgie generală momentan cred că mai sunt unul, două locuri libere în orașele mici, dar cam atât. Noi totuși, școlarizăm chirurgi, anul acesta o să termine încă 6 colegi de la mine de pe secție și mai sunt alte 3 secții în Craiova care au rezidenți. Este foarte greu să le dau un răspuns acestor colegi, decât poate să aibă încredere în forțele proprii așa cum am avut și eu. Să încerce, să nu se lase descurajați de acest sistem, deși el pare sufocant și pare că nu îți dă nicio soluție. Cu siguranță este o doză de noroc implicată, dar perseverența și faptul că tu crezi în forțele tale, sigur îi va ajuta.

Media10: „Medicii sunt șpăgari”, „te lasă să mori dacă nu le dai ceva”, sunt doar câteva dintre sintagmele care încă fac referire la lumea medicală. Între timp salariile medicilor au crescut în România, dar, din păcate mai există oameni care mai practică acest lucru al condiționării în sistemul medical. Cum putem schimba această mentalitate dăunătoare?

Dr. Cătălin Dudu: Da, pentru că așa crede el că e bine, pentru că în ultimii 60 de ani așa a fost, pentru că trăim în zona balcanică în care domnitorii noști, conducătorii de elită plăteau bani la Înalta Poartă ca să i se ucidă fratele sau ruda ca el să îi ia locul. Toate aceste lucruri ne-au dus în situația în care oamenii nu mai au încredere în sistemul de sănătate și în general nu mai au încredere în absolut nicio instituție a statului și de aceea încearcă să rezolve aceste neîncrederi cum cred de cuviință mai bine, și anume să plătească din buzunar servicii care ar trebui să fie gratis. Să nu uităm că acest fenomen al bacșișului sau al șpăgii, este general valabil în societatea noastră plecând inclusiv de la mecanica auto pentru că dacă te duci îți e cam frică să lași mașina momentan într-un service pe care nu îl cunoști și lași acolo o atenție să se rezolve mai repede. Cu atât mai mult cu cât știm bine că salariile medicilor din ultimii ani au fost extrem de mici, lucru care îi făcea coruptibili și oamenii profitau de acest lucru pentru a obține în accepțiunea dânșilor favoruri medicale. Din experiență vă spun că eu așa cum am spus și în alte dăți, nu am întâlnit condiționarea actului medical și spun că ea nu poate exista, nu am întâlnit, nu am auzit de cazuri în care să fie condiționate actele medicale, însă omul se simte dator și atâta timp cât indiferent el vine și îți oferă bani sau tu îi aduci cumva, îl faci să înțeleagă că asta urmărești, dacă ai acceptat acei bani, cu siguranță acel om se va duce acasă și va spune la încă 3-4 oameni care la fel vor perpetua acest sistem. Cred că o rezolvare ar trebui să vină de la noi, ar trebui să vină de la medici și ar trebui ca de fiecare dată când ți se oferă bani și din experiență vă spun că este greu să refuzi un bolnav care fuge după tine pe holurile spitalului și să îi explici că nu este nevoie, omul o să înțeleagă că nu ai încredere în el, că nu vrei să îi iei pentru că este grav, pentru că o să se întâmple ceva sau nu ești sigur pe ceea ce o să faci, lucru de altfel total greșit. Dar tot din experiență va spun că ușor și explicând omului și mie îmi este ușor pentru că le spun următoarea frază: „Căutați-mă pe internet, vedeți ce se întâmplă și ce spun de ceva ani”. De atunci am rezolvat, toată lumea are încredere, dar eu cred că asta ar trebui să cunoască de la noi și odată cu creșterea salariilor majoritatea pacienților au văzut o schimbare din punctul acesta de vedere în sistemul sanitar.

„Trebuie să înțelegem că medicina și tratamentul chirurgical sau medicamentos au o limită”

Media10: Sunteți medic chirurg și este o specializare grea, o specializare cu riscuri. În același timp, în România nu avem o lege a malpraxisului bine pusă la punct și de multe ori se ajunge la a practica o medicină defensivă. Cât de important este să avem o lege a malpraxisului bine pusă la punt, și ce ar trebui să înțeleagă cei care pot pune umărul la a face funcțională o astfel de lege atât pentru pacienți, cât și pentru medici?

Dr. Cătălin Dudu: Din punctul meu de vedere, este vital să ai o lege a malpraxisului funcțională și bine pusă la punct și cred că din punct de vedere al pacientului acest lucru este un avantaj major. Noi luptăm de ceva timp să aducem pe masa guvernanților acest proiect de lege, am și făcut împreună cu colegii din Promedica un astfel de proiect pe care l-am depus către decidenți, în care nu urmărim ca medicul să fie absolvit de vină sau să fie plasat undeva deasupra legi, noi urmărim ca pacientul care a avut de suferit din cauza unui act medical ce nu a avut un sfârșit favorabil să fie despăgubit. În aceeași măsură, dacă medicul nu a făcut o greșeală flagrantă, o greșeală care efectiv nu trebuia să se întâmple, să nu fie acuzat de malpraxis pentru că mai ales la noi în sistem sunt foarte multe lucruri care țin mai ales de lipsa anumitor investigații, de anumite lipsuri de materiale sanitare sau medicamente care duc la un efect nedorit. Nu neapărat deces, inclusiv o problemă, o durere provocată pacientului poate fi considerată un efect nedorit. Pe de altă parte trebuie să înțelegem că medicina și actul medical, tratamentul, nu este unul perfect. Deși noi tratăm bolnavii după anumite criterii bine stabilite și cercetate pe studii mari de pacienți la care majoritatea au răspuns bine, trebuie să discutăm că majoritatea au răspuns bine, însă o proporție mică de pacienți nu au răspuns bine nicăieri în lume, indiferent cât de avansată este tehnologia sau medicația folosită. Trebuie să înțelegem cu toții că medicina și tratamentul chirurgical, medicamentos au o limită. Din păcate, am ajuns acum să fim acuzați de tot felul de lucruri care nu ne aparțin și care nu fac parte din ceea înseamnă malpraxis, de asta noi ne dorim o reglementare clară a acestei situații pentru că este extrem de complicat să lucrezi într-un mediu în care zilnic te gândești că ai putea fi dat în judecată pentru un anumit lucru pe care nu neapărat l-ai făcut greșit și ești pasibil să plătești nu numai cu salariul, dar ești pasibil să plătești cu absolut tot ce deții până în momentul acela, pentru că despăgubirile de malpraxis la noi în țară, nu au nicio legătură cu realitatea în care trăim. Ele sunt pur subiective, acordate pur subiectiv de cum înțelege judecătorul durerea cauzată și lucrurile acestea duc la niște drame în familia medicilor, pentru că efectiv nu poți plăti aceste sume.

„Este extrem de important să fim uniți”

Media10: Sunteți unul dintre medicii care nu s-a mulțumit cu „merge și așa”, și de câțiva ani sunteți implicat în ceea ce înseamnă mișcarea sindicală a cadrelor medicale. Cât de important este ca medicii să fie uniți și cum ați vrea să fie înțeleasă mișcarea sindicală din Sindicatul Promedica și Federația Hipocrat?

Dr. Cătălin Dudu: Din punctul meu de vedere este extrem de important să fim uniți. După cum am văzut și în ultima perioadă de timp, nu rezolvi nimic decât dacă în spatele tău stau niște oameni care au aceleași idei și aceleași principii. Ne-am lovit de multe ori, de prea multe ori aș spune eu, de pur și simplu lipsa de dorință a guvernanților să schimbe ceva în bine în sistem. Nu poți rezolva aceste probleme decât dacă ai un număr suficient de oameni care să își dorească această schimbare. Noi ca sindicat ne-am dorit această schimbare, ne dorim atât binele medicilor, cât și binele pacienților. Practic, noi ne dorim un sistem sanitar funcțional în care toată lumea să fie fericită, omul să vină la spital cu încredere că acolo sunt medici calificați care îi pot oferi tot ce are nevoie, că va avea tratamentele pe care le merită și care sunt necesare pentru a-și vindeca boala. Pe de altă parte, tot ca și sindicat ne dorim ca membrii noștri din sindicat, ca medicii, ca asistenții, brancardierii, infirmierii și toată echipa medicală să vină la serviciu fără frica de a greși, să nu stea tot timpul cu frica că la un moment dat sunt pasibili să răspundă penal sau să răspundă cu casa pentru o greșeală care nici măcar nu le-ar aparține sau nu s-a produs.

„Comunicarea între medic și pacient este crucială”

Media10: În final, scopul dumneavoastră este să salvați cât mai multe vieți. Care este cel mai important lucru în relația dumneavoastră cu pacienții și ce credeți că ar trebui să se îmbunătățească în relația medic-pacient în România?

Dr. Cătălin Dudu: Cred că comunicarea între medic și pacient este crucială. Atâta timp cât pacientul înțelege ceea ce urmează să i se facă, înțelege limitele tratamentului  și înțelege că odată cu acceptarea tratamentului, acceptă și anumite complicații care sunt de neprevăzut și care se pot întâmpla oriunde în această lume. Acest pacient va înțelege exact ce i se întâmplă și va fi mult mai ușor de manageriat această complicație. Cred că această comunicare între medic și pacient în momentul de față are foarte mult de suferit pentru că atât medicul, din mai multe motive nu are suficient de mult timp să îi acorde bolnavului, fără o parte de vină, dar și pacientul care nu cere suficient de multe detalii și merge pur și simplu pe ideea că „știe mai bine domnul doctor ce are de făcut”. Da, știe domnul doctor ce are de făcut și o să facă, dar important este ca și pacientul să înțeleagă de ce i se face un anumit lucru și care sunt speranțele ca și rezultat final.

Media10: Deși medicii români sunt recunoscuți la nivel mondial pentru buna lor pregătire și mai ales pentru că se descurcă într-un sistem cu multe probleme, fac multe improvizații, salvează vieți în situații extrem de dificile, în același timp românii nu au atât de multă încredere în serviciile medicale și în sistemul medical românesc și fac eforturi de multe ori să se trateze în alte state. De ce ar trebui să avem încredere în sistemul medical românesc?

Dr. Cătălin Dudu: Singurul motiv pe care îl văd este exact așa cum ați spus dumneavoastră. Există oameni care sunt bine pregătiți, care și-au dăruit o parte bună din viață studiului și pentru a sta în slujba bolnavului, și care în ciuda tuturor dificultăților pe care le întâlnesc zilnic în acest sistem românesc, reușesc să facă lucruri extraordinare. Nu pot să laud sistemul și nu pot să spun că avem un sistem de sănătate care să ofere încredere bolnavului, și din acest punct de vedere înțeleg pacienții care au o reticență în momentul în care trebuie să se adreseze sistemului de sănătate românesc. Ceea ce vreau eu să subliniez este faptul că există în acest sistem și oameni care își fac  treaba și care reușesc în ciuda tuturor dificultăților să depășească și să creeze un act medical de calitate. Poate nu peste tot, poate nu toți, dar cu siguranță pacienții, cu un pic de cercetare vor reuși să îi găsească pe cei care o fac și vor fi destul de mulțumiți de rezultate.

„Nu renunți pentru că te gândești la ce s-ar întâmpla dacă ai face-o”

Media10: Cum faceți să nu renunțați niciodată? Pentru că sunt convinsă că întâlniți de multe ori piedici care par de netrecut, în plus viața și cariera de medic nu este ușoară. Este vorba de mai puțin timp petrecut cu familia, de multe obstacole, de momente dificile în care pierzi pacienți. Totuși, nu trebuie să renunți. Cum faceți asta?

Dr. Cătălin Dudu: Da, nu trebuie să renunți. Nu renunți pentru că te gândești la ce s-ar întâmpla dacă ai face-o. Cu siguranță, din punctul meu de vedere, în momentul în care ai dedicat 35 de ani din viață studiului, îți face plăcere ceea ce faci și nu ai de ce să renunți. De la început știam că partea de medicină poate să aducă satisfacții impresionante, dar acest drum este prea sărac și cu decepții cu cazuri care nu merg bine, cu lucruri care nu sunt așa cum ne-am dori. Încercăm să le luăm pe rând, să luăm fiecare caz în parte. Atunci când avem parte de un sfârșit care nu ne place, suferim, este normal să fie așa, dar ne gândim că următorul pacient care ne calcă pragul are nevoie de ajutor și  trebuie să fim acolo bine, să fim mental concentrați pe problema lui. Facem acest lucru de multe ori în detrimentul timpului petrecut cu familia, lucru pe care eu îl mai sesizasem de prin filmele americane când cu toții am văzut un film de genul acesta, dar pe care nu îl sesizam în viața reală și din păcate în ultimul timp încep să îl sesizez atât eu, cât și cei de acasă. Acest lucru începe să mă pună puțin pe gânduri și încerc încă să găsesc o soluție de compromis, dar medicina și chirurgia este o specialitate care nu se termină la ora 14 când ți-ai terminat programul de lucru. Ajungi acasă, poți oricând să primești un telefon și de multe ori telefoanele sau consulturile primează în fața timpului cu familia.

„Dacă am putut să fac lucrul acesta, pot cu siguranță să fac și multe alte lucruri bune”

Media10: Sunt convinsă că aveți multe povești frumoase legate de pacienții dumneavoastră. Dacă ar fi să vă aduceți aminte de un caz care v-a impresionat cel mai mult, care v-a dat putere și curaj să mergeți mai departe, care ar fi acesta?

Dr. Cătălin Dudu: Sunt extrem de multe cazuri și odată ce am început cariera ca și medic specialist, șocul a fost destul de mare. Veneam din rezidențiat unde aveam tot timpul pe cineva cu mine ca să mă îndrume și ajunsesem la un spital județean, la Spitalul Județean Slatina, un spital la care eu eram medicul unde pacientul se oprea și eu trebuia să iau decizii. Un caz care m-a impresionat și care mi-a dat cu adevărat curaj și putere în forțele mele a fost un pacient care, îmi aduc aminte că a venit în ajunul Crăciunului în gardă. Un pacient la care explorările imagistice arătau că are un abces hepatic, o patologie care pentru mine la 5 luni după examenul de specialitate era un lucru extraordinar de greu de abordat și rezolvat. Bineînțeles, am sesizat problema pe care aș întâmpina-o dacă aș încerca să îl operez și am sunat la toate spitalele mari din regiune și chiar din București. Evident că în ajunul Crăciunului nu am reușit să transfer bolnavul, a trebuit să discut cu familia, să le explic clar despre ce este vorba și de faptul că experiența mea pe chirurgie hepatică este fix zero, dar pentru că nu există o altă soluție și pentru că pacientul necesită o intervenție chirurgicală de urgență, va trebui să intru și să încerc să rezolv măcar problema acută și după care să încerc transferul bolnavului. Spre norocul, surprinderea și plăcerea mea, dar și priceperea măcar teoretică, dacă practica mea nu exista pe această parte, am reușit să găsesc abcesul respectiv, și cu doză de noroc, fiind un pic mai superficial, am reușit să rezolv pacientul și cu plăcere de cel puțin două ori pe an mă văd cu familia și cu pacientul și cu mare drag stăm și ne aducem aminte de momentul acesta pentru că într-adevăr a fost un moment pentru mine de viitor în carieră. Mi-am spus atunci că dacă am putut să fac lucrul acesta, pot cu siguranță să fac și multe alte lucruri bune și de atunci am început să am mult mai multă înceredere în mine și în forțele proprii.

„Nu există boală, există pacient”

Media10: Cât de important este să nu ne oprim niciodată din învățat și să nu ajungem la acea autosuficiență „eu știu tot”?

Dr. Cătălin Dudu: În medicină este crucial. Un medic care ajunge la concluzia că știe tot și nu mai trebuie să învețe sau că a văzut tot în medicină, este din punctul meu de vedere un medic care a pierdut lupta cu boala. Noi în medicină avem un dicton și anume, nu există boală, există pacient. De ce nu există boală? Pentru că fiecare pacient este un om, este diferit ca structură și boala respectivă se poate manifesta puțin diferit la fiecare dintre noi. Fiecare dintre noi are o asociere de mai multe patrologii și atunci fiecare trebuie privit ca un individ cu problemele lui și cu tot ce decurge de aici, ori în fiecare zi de până acum și probabil din ce am discutat și cu colegii mai multă experiență decât mine și la ei se întâmplă la fel aproape în fiecare zi. Întâlnim mereu lucruri noi, lucruri pe care le vedem atât de rar sau nu le vedem niciodată și le vedem într-un anumit caz, astfel încât îți e greu să crezi ca vreodată ai putea sau ai văzut absolut tot în medicină. Din punctul nostru de vedere, știm de acum și știm de când am mers pe această cale că studiul va fi continuu.

Media10: Vă propun să încheiem discuția cu o provocare și pentru că ideea campaniei este aceea că oamenii sunt sistemul, schimbarea începe de la fiecare dintre noi așa cum spuneați în timpul interviului. Ca să schimbăm lucrurile în sistem trebuie să ne schimbăm pe noi și atunci vă provoc să vă gândiți la cel mai mic lucru pe care ați dori să îl schimbați la dumneavoastră în acest moment, astfel încât să deveniți un medic mai bun, un coleg mai bun.

Dr. Cătălin Dudu: Nu vreau să pară laudă de sine, dar cam toate lucrurile la care m-am gândit că ar trebui schimbate, am făcut ceva pentru ele și am încercat să le schimb în mai bine. Da, cred că cel mai important lucru pe care aș vrea să îl schimb ar fi că aș avea nevoie de un pic mai mult timp: mai mult timp pentru studiu, mai mult timp pentru pacient, mai mult timp pentru recreere pentru că este nevoie și de lucrul acesta și nu în ultimul timp pentru familie. Toate aceste lucruri se leagă, deși pare paradoxal, timpul de recreere și timpul petrecut cu familia creează un confort psihic pentru că atunci când ajungi la serviciu să dai tot și să ai rezultatele la care speri și de care ai nevoie.

Total
14
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previous Post

Gonartroza. Infiltrațiile cu acid hialuronic și alte alternative terapeutice

Related Posts