Ți-e foame, vrei să mănânci, dar n-ai niciun ingredient prin care să-ți prepari hrana. E iarnă, ți-au degerat mâinile și picioarele, vrei să-ți construiești un adăpost, dar n-ai cărămizi, unelte sau alte materiale necesare construcției propriu-zise.
Adăpostul, hrana și apa sunt nevoile primare pe care le resimte omul. Fără de care nu poate trăi. Ele stau la baza piramidei lui Maslow. La polul opus, în vârful piramidei, stă nevoia de autodezvoltare. De educație. Poți trăi fără educație, dar simți că nu ai un scop în viață.
Acum imaginează-ți. Ești copil isteț, ai prins gustul literelor și al cifrelor, dar nu poți participa la ore. Pentru că toate se desfășoară online. Pe google clasroom, zoom sau alte platforme educaționale de care poate nici n-ai auzit. N-ai niciun dispozitiv de pe care să înveți. Niciun smartphone sau tabletă cu acces la internet, care să-ți poată asigura evoluția. Cum rezolvi? Pandemia a făcut ca astfel de dispozitive să devină indispensabile omului. Nevoi primare.
Accesul la educație ar trebui să fie permis pentru toată lumea. Orice copil din lume are dreptul să învețe. Să evolueze. Să se dezvolte intelectual, nu doar fizic.
Prin campania „Și eu vreau să învăț!”, noi, cei din echipa Media 10, ne propunem să scoatem la lumină acești copii care își doresc să evolueze, dar nu au niciun sprijin. Care vor să participe la cursurile online, dar n-au nici măcar un telefon cu acces la internet. Vrem să-i ajutăm. Dar nu putem fără tine. Ai prin casă un telefon pe care nu-l folosești? Dar o tabletă? Îți poți rupe luna asta câteva sute de lei din economiile proprii pentru a ajuta un elev să devină omul de succes de mâine?
Pentru tine poate lipsa a câteva sute de lei te afectează o lună. Poate două, pentru că apoi îți recuperezi cumva banii. Însă pe un copil lipsa accesului la educație îl afectează toată viața .
În Dolj peste 90.000 de elevi au început anul acesta școala. În martie, când școlile au trecut în online, Inspectoratul Școlar Județean Dolj a ajuns la concluzia că peste 11, 9% din elevii doljeni nu au echipamentele electronice necesare pentru a avea acces la educație.
Până acum, 1707 tablete au fost cumpărate de autoritățile din mai multe localități doljene, dar și prin proiecte europene implementate de școli în parteneriat cu ISJ Dolj.
Unii dintre elevii din Dolj nu au nici măcar un telefon mobil de pe care să poată participa la cursuri, spune profesorii.
Este și cazul școlii gimnaziale din NEGOI, din Dolj. Aici învață peste 300 de copii, dintre care jumătate rămân de fiecare dată pe dinafară atunci când vine vorba de studiul virtual. Așadar, aici, predarea online devine o adevărată provocare.
„Majoritatea copiilor de aici sunt lăsați în grija bunicilor și nu reușesc să se conecteze pe platformele pe care noi lucrăm. Este o muncă de sisif! Trebuie să-i iei pe fiecare în parte și să faci aceeași lecție de mai multe ori, ca să nu rămână în urmă.”, povestește Aurora Baciu, profesoară la școala din Negoi.
„Îi sunăm pe telefoanele bunicilor, telefoane care nu sunt performante”
Pentru că școala nu are fonduri să asigure cumpărarea de tablete sau telefoane cu abonament lunar pentru cei 300 de elevi, reprezentanții instituției au găsit o soluție temporară, care, deși încetinește procesul de învățare, măcar îi poate menține pe linia de plutire pe copiii fără posibilități.
„Lecțiile le facem sub forma unor fișe, pe care le distribuim apoi elevilor. Nu avem altă alternativă. Dacă n-am face nici asta, ar însemna ca acești copii să piardă o lună și să nu beneficieze de educație. Noi încercăm să ținem legătura cu ei, îi sunăm pe telefoanele bunicilor, telefoane care nu sunt performante. Avem și cazuri în care sunt mai mulți frați și au un singur dispozitiv, ceea ce este foarte greu pentru ei. Pe lângă problema dispozitivelor, este și problema internetului, pentru că nu mulți își permit plata unui abonament.”, adaugă profesoara.
O situație dificilă se regăsește și la Școala Gimnazială din VERBIȚA, Dolj. Aici învață aproape 100 de copii, dintre care cel puțin 12 nu au posibilitatea să se conecteze nici măcar la un telefon mobil, astfel că profesorii nu pot lua legătura cu ei. Doi-trei elevi reușesc să se grupeze, să facă temele unii pe la alții, însă nu toți au noroc pentru că există și cazuri mai grave.
„La clasa a VIII-a avem un elev care nu are nici un coleg prin apropiere unde să poată merge. Și nici părinții lui nu au telefon. Am încercat să găsesc o alternativă pentru el. I-am dat teste suplimentare de pe care să lucreze, urmând ca, atunci când o să–l întâlnesc, să i le pot verifica și să-i dau altceva de lucru”, povestește Iulia Nicola, profesoară la școala din Verbița.
Cu capul plecat, cu prea multe lipsuri acasă încât să mai ceară și acces la educație, mii de copii din Dolj își doresc să învețe. Luiza Zulea este unul dintre ei. Copila premiantă este în clasa a VII-a, la Școala Gimnazială din Breasta și își face lecțiile de pe telefonul cu ecran spart al mamei. Cu atitudinea unui adult responsabil, maturizat mult prea devreme, micuța de 13 ani încearcă să studieze atât cât poate, pentru că anul viitor va da examenele de evaluare națională.
„Cel mai greu îmi e să înțeleg materia la geometrie, pentru că pe ecranul ăsta nu disting clar formele geometrice. Și măcar de ar fi singura problemă. Dar uneori se blurează imaginea, alteori nu se înțelege bine ce spune profesorul sau se întrerupe conexiunea.” , explică eleva, în timp ce ne face o demonstrație când încearcă să se conecteze la o un curs.
Un smartphone mai bun sau o tabletă ar ajuta-o pe copilă să nu-și mai distrugă vederea în ecranul defect al telefonului mobil și să poată participa mai ușor la cursuri.
- Mai mult de un sfert din copii nu au acces la educaţie online, în România, arată un studiu realizat de organizaţia Salvați Copiii.
- 28% dintre copii și 43% dintre cadrele didactice nu dețin parțial sau total resursele materiale necesare învățământului online. Au fost cuprinse în studiu 915 unități școlare din învățământul preuniversitar, din 40 de județe.
- În viitorul apropiat, Inspectoratul Școlar Dolj urmează să cumpere 8000 de tablete de la Ministerul Educației și a cerut fonduri pentru cumpărarea altor 1019 tablete prin Programul național “Educație în siguranță”.
AUTORI ȘI RESPONSABILI CAMPANIE
KARINA ANICA
TEODORA ARGINT
MARINA ANDREI
ANA-MARIA PREDILĂ
Pentru donații vă rugăm să sunați le numărul de telefon: 0722 505 893