În plină pandemie declarată de coronavirus medicii de familie sunt lăsați să lupte cu mâinile goale. Sistemul cardului de sănătate este blocat de la începutul săptămânii și nimeni nu vine cu o soluție,. Mai grav este că până acum autoritățile sanitare nu au gândit măsuri de protecție pentru cabinetele medicale de medicină de familie. Cu toate acestea, medicii de medicină primară sunt rugați să contacteze și să păstreze legătura cu pacienții aflați în carantină, care nu se află pe lista nici unui medic de familie, în mod voluntar.
Autor: ANA-MARIA PREDILĂ
În cabinetele de medicină primară la fiecare șapte-opt minute intră un alt pacient, cu toate acestea autoritățile sanitare nu au luat nici o măsură de protecție. Medicii de familie spun că achiziționează singuri dezinfectanți, biocide și măști de protecție, pentru protecția lor și a pacienților, numai că aceste produse se găsesc din ce în ce mai greu, iar prețurile au crescut foarte mult.
„Direcția de Sănătate Publică ar trebui să ia măsuri în acest sens și să se gândească și la ceea ce se întâmplă în cabinetele de medicină de familie. Prețul măștilor simple a crescut pentru o singură mască de la 50 de bani, la 7,5 lei. Marea problemă este că nu mai găsim să cumpărăm nici măști, nici dezinfectanți. Având în vedere ce se întâmplă la nivel național, DSP ar trebui să intervină și să asigure toate măsurile de protecție”, spune dr. Dalida Mosorescu, medic de familie.
Mai mult decât atât, de la începutul săptămânii, medicii de familie se chinuie cu sistemul informatic al cardului de sănătate, care nu merge. Au tras nenumărate semnale de alarmă, în zadar.
„De patru zile sistemul nu merge, astăzi a mers doar două ore și a picat iar. Nu este normal așa ceva. Solicităm de ani buni ca cineva să rezolve această situație și nu s-a făcut nimic. Am stat până la ora 3 noaptea să validez serviciile și tot nu am reușit. Cerem soluții, mai ales în această perioadă dificilă”, adaugă dr. Dalida Mosorescu.
Între timp, medicii de familie sunt asaltați atât în cabinete, cât și online.
„Luni am avut 29 de pacienți în cabinet, miercuri 28. În plus, foarte multe ne caută pe telefon, pe toate rețele de socializare. Încercăm să facem față, să ne informăm corect pacienții, să îi ajutăm cu sfaturi medicale utile astfel încât să trecem cu bine peste această perioadă dificilă”, explică dr. Dalida Mosorescu.
În plus, medicul de familie Dalida Mosorescu spune că, în Dolj, reprezentanții Casei de Asigurări de Sănătate le cer medicilor de familie să contacteze și să păstreze legătura, în mod voluntar, cu pacienții aflați în carantină, care nu se află pe listele nici unui medic.
„Ni se cere să facem ceva ce excede contractul pe care îl avem cu CAS. Aceasta este treaba medicilor din cadrul Direcției de Sănătate Publică și nu a medicilor de familie, care de-a lungul anilor au fost lăsați de autorități să se descurce cum pot”