Cum pregătești copilul din punct de vedere medical la început de an școlar – Gabriela Rădulescu, medic școlar

Mai este puţin şi clopoţelul sună, din nou, în şcolile doljene. Copiii îşi pregătesc ghiozdanul şi cumpără ultimele rechizite. Este foarte important, însă, să fie pregătiți și din punct de vedere medical pentru intrarea în colectivitate. 🔴Am ajuns în cabinetul medicului şcolar Gabriela Rădulescu, din cadrul Colegiului Naţional ,,Ştefan Velovan” din Craiova să aflăm de ce avize şi acte medicale este nevoie la început de an școlar, cum prevenim apariția bolilor de colectivitate, care este regimul de viață pe care trebuie să îl aibă copilul pentru a avea rezultate școlare.

Ana-Maria Predilă: În fiecare an elevii trebuie să aducă la cabinetul de medicină școlară adeverințe. De ce este nevoie, concret?

Gabriela Rădulescu: Ca la început de fiecare an şcolar ⭕elevii trebuie să vină cu adeverinţe pentru înscrierea în colectivitate, mai ales dacă este prima dată când se înscriu într-un ciclu de învăţământ, la trecerea de la un ciclu la altul şi la înscrierea la grădiniţă, la grupa pregătitoare. Adeverinţele se iau de la medicul de familie, iar cei care continuă ciclul de învăţământ trebuie să aducă o adeverinţă de reintrare în colectivitate. De asemenea, copiii care vin prima dată în şcoală este nevoie să-şi aducă adeverinţele de vaccinări, la fel se întâmplă la toate transferurile şcolare sau la începerea gimnaziului sau a liceului. În mod obişnuit, se cere o adeverinţă pe care să scrie: clinic sănătos şi cu precizarea că poate face activitatea fizică necesară la orele de sport, iar în cazul liceului nostru la clasele care au profilul de pedagogic se cere adeverinţa necesară pentru practica pedagogică. Dacă se fac transferuri interşcolare, copiii trebuie să vină cu fişele medicale de cabinetul şcolar de la şcoala de unde s-au transferat.

VIDEO

✔️„Fiecare copil trebuie să ştie foarte bine de acasă că este bine să se spele pe mâini des”

Ana-Maria Predilă: Se mai fac vaccinuri de către medicul şcolar sau toate sunt făcute de către medicul de familie?

Gabriela Rădulescu: De câţiva ani vaccinurile nu se mai fac la şcoală toate fiind făcute de către medicul de familie şi trebuie aduse la cabinetul şcolar înainte de terminarea unui ciclu de învățământ pentru ca noi să le putem elibera adeverinţele corespunzătoare pentru trecerea în ciclul şcolar următor.

✔️„Pentru creşterea imunităţii este nevoie de un regim de viaţă sănătos, cu multă mişcare în aer liber”

Ana-Maria Predilă: Se vorbeşte de faptul că la cei mici este nevoie de exudat, se mai pune problema de aşa ceva?

Gabriela Rădulescu: Nu, nu se face în mod normal de aşa ceva, doar într-o situaţie epidemiologică specială.

Ana-Maria Predilă: Pentru mulți părinţi începutul anului este și începutul unei lupte cu bolile colectivităţii, mai ales pentru cei care merg la grădiniţă sau în clasele primare. Cum facem să prevenim aceste afecţiuni care fac copiii să lipsească de la ore, îngrijorează părinţii?

Gabriela Rădulescu: Ca la orice intrare în colectivitate este oarecum de aşteptat să să apară și îmbolnăviri. În general, este recomandat ca fiecare copil trebuie să ştie de acasă că e bine să se spele pe mâini des mai ales înainte de a mânca, să nu bage obiecte în gură, creionul, jucăria. Copiii trebuie învățați să se spele pe mâini după ce folosesc grupurile sanitare, să folosească şerveţelele, eventual şerveţele dezinfectante pentru a-şi dezinfecta băncile, pentru că oricâtă curăţenie s-ar putea face sau oricâtă dezinfecţie se face este inevitabil ca de la o oră la alta cineva să nu tuşească sau să strănute şi să împrăştie germeni în jur. Aşadar, un minim de deprinderi igienice ar trebui să fie de mare ajutor, corelat cu această dezinfecţie a bănci şi cu aerisirea frecventă a clasei, ceea ce în general este cam evitat de către educatori în ideea că se face frig și copiii răcesc. Nu este chiar aşa.

💯Este foarte important şi orarul de odihnă

Ana-Maria Predilă: Cum putem ajuta copilul să aibă un sistem imunitar mai puternic? Sunt mulţi părinţi care se gândesc că pot să le dea copilului tot felul de vitamine sau să-i facă un regim special.

Gabriela Rădulescu: Pentru creşterea imunităţii este nevoie de un regim de viaţă sănătos, cu multă mişcare în aer liber. Ar trebui să învăţăm copiii să mânânce corect, să evite gustările nesănătoase, să mânânce pe cât posibil o mâncare gătită acasă și cât mai rar fast-food, să bea mai puţine sucuri carbogazoase, să bea mai multă apă, să mănânce fructe şi acelea foarte bine spălate. În afară de alimentaţie este foarte important şi orarul de odihnă. Un copil care stă la şcoală un număr de ore şi mai face şi teme acasă, deja lucrează foarte mult, de aceea orarul de odihnă trebuie să fie intercalat cu aceste perioade de învăţare. Copilul trebuie să se odihnească şi în timpul zilei şi să aibă un program de somn suficient pe timpul nopţii, de cel puţin opt ore. 🔄Trebuie să-i limităm copilului expunerea la mijloacele tehnologice. Deci mai puţine ore de stat în mediul virtual şi instalarea unei dependenţe de mişcare în aer liber. Copiii trebuie să petreacă cât mai mult timp în aer liber, fie că doar se plimbă, fie că fac activităţi sportive. Aceste activităţi nu iau din timpul de învăţare pentru că creierul se relaxează, iar după aceea, activitatea de învăţare va avea o altă intensitate. Sportul îi ajută foarte mult pe copiii, îi învaţă să se concentreze asupra unui obiectiv. Este bine să le găsim hobby-uri copiilor însă pe de altă parte şi acest program încărcat de activităţi îi obosește, nu trebuie să fie foarte  aglomerat.

Ana-Maria Predilă: Aşadar, succesul şcolar este cumul de activităţi de recreere, studiu, alimentație sănătoasă.

Gabriela Rădulescu: Da, și odihnă, odihnă activă. Este și rezultatul unei strânse conlucrări între părinţi şi copii, sunt importante atât activitățile de la școală, cât și cele de acasă. Deci întotdeauna este balansul între ceea ce fac la şcoală şi ceea ce fac acasă.

✔️Insecuritatea și presiunea școlară și socială cauzează anxietate și depresie copiilor

Ana-Maria Predilă: Dacă ne uităm în statistici vedem că sunt mulţi copii care suferă de anxietate, de depresie şi o cauză principală este presiunea şcolară, presiunea notelor. Cât de grav este ce se întâmplă, dumneavoastră stați lângă ei, în școală?

Gabriela Rădulescu: Din păcate, este o creştere a incidenţei bolilor de acest tip, fie datorită insecurităţii dată de mediul de acasă sau mediul social, fie de presiunea care se pune asupra lor. Această insecuritate se poate manifesta iniţial printr-o depresie sau anixietate. În cazul în care ajutorul celor din  jur este inexistent sau prea puţin manifestat se poate ajunge la consum de alcool, tutun, droguri şi tentative de suicid. Este un cerc vicios. Este greu de spart această codependenţă şi copilul se poate recupera doar cu nişte structuri bune de sprijin, care există și la noi în judeţ, dar nu sunt suficiente.

🔴Elevii care schimbă școala, mediul în care trăiesc, au nevoie de susținere

Ana-Maria Predilă: Sunt foarte multe cazuri de copii care cresc departe de părinţi, care cresc cu bunicii, mulţi copii care vin din mediul rural către şcolile din Craiova și care încearcă să se adapteze şi au nevoie de sprijinul unui pedagog bun, a unui medic şcolar bun, a unui diriginte, pentru că ei trec prin tot felul de transformări.

Gabriela Rădulescu: Da, este şi impactul schimbării mediului, una este o şcoală la ţară în care toţi se cunosc între ei, inclusiv părinţii, altceva este când un copil este rupt brusc la 14-15 ani de mediul în care îi oferă siguranţă şi trece spre un oraş. Este o presiune pentru copil, la fel şi trecerea la liceu care înseamnă trecerea la un alt nivel.

🔴Care este rolul medicului școlar

Ana-Maria Predilă: Foarte puţini părinţi cunosc care este rolul unui medic şcolar şi ce face un medic şcolar în zi cu zi.

Gabriela Rădulescu: Cea mai importantă activitate pe care o avem este aceea de prevenţie. Noi încercăm să inducem copiilor un comportament legat de sănătate care să-i ajute să aibă o viață cât mai sănătoasă. Facem ore de educaţie de sănătate cu diferite topice în funcţie de ciclul de învăţământ. Singura dificultate este aceea că acestea nu sunt organizate, nu intră în program de învăţământ, ci se fac aleatoriu. Avem rol curativ şi cum noi suntem în şcoală pe toată durata cursurilor, orice situaţie care necesită atenţie medicală poate fi rezolvată în cabinet,  dacă nu este ceva foarte grav.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Previous Post

Dr. Marinela Olaroiu van den Heuvel, prima femeie Președinte al Societății Naționale Medicină de Familie

Next Post

Alexandru Pera, președintele Consiliului Județean al Elevilor Dolj: „Orele ar trebui să fie mai practice și interactive”

Related Posts
Verified by MonsterInsights