ANA-MARIA PREDILĂ
Din 1997, medicina primară s-a privatizat, medicii și-au cumpărat cabinetele, iar o mare parte dintre ei au ales să lucreze la oraș și mai puțin în mediul rural, unde nu sunt încurajați să profeseze. Problema cea mai mare este cea a subfinanțării acestui sector.
Medicul de familie este specialistul din sistemul medical care are primul contact cu pacientul. De cele mai multe ori, bolnavii merg la medicul de familie când au nevoie de bilet de trimitere, rețete sau de alte servicii. Trebuie știut însă că unele servicii medicale nu sunt decontate de Casa de Asigurări de Sănătate (CAS). Pentru acestea, medicii de familie pot să fixeze anumite tarife pe care trebuie să le afișeze acolo unde toți pacienții au acces, de cele mai multe ori pe ușa cabinetului.
„Sunt multe lucruri pe care medicul de familie nu are voie să le facă, deși competență are”
Legea nr. 95/2006, art. 237 stabilește serviciile care nu sunt decontate, contravaloarea acestora fiind suportată de asigurat. De exemplu, nu sunt decontate serviciile medicale acordate în caz de boli profesionale, accidente de muncă și sportive, fertilizare in vitro, unele servicii medicale de înaltă performanță, corecțiile estetice efectuate persoanelor cu vârsta de peste 18 ani, contravaloarea unor materiale necesare corectării văzului și auzului, baterii pentru aparatele auditive, ochelari de vedere.
VIDEO – EMISIUNE DOCTORUL TĂU – DR. DALIDA MOSORESCU
https://www.facebook.com/538796823276478/videos/366757167373515/
Unele servicii medicale sunt decontate integral dacă sunt efectuate pe bază de bilet de trimitere numai de la medicul de altă specialitate.
„Sunt multe lucruri pe care medicul de familie nu are voie să le facă, deși competență are. Nu poate da o trimitere de laborator cu hemoglobină glicozilată pentru a descoperi un potențial diabet zaharat, nu are voie. Nu poate da pentru o suspiciune de talasemie trimitere pentru electroforeza hemoglobinei; sunt analize banale pe care nu avem voie să le dăm. Nu se pot da multe analize pe aparatul cardiovascular și altele“, spune medicul de familie Dalida Mosorescu.
De la 1 iulie medicii de familie au semnat un act adiţional de prelungire a contractului cu cadrul. Valoarea minimă a punctului „per capita” a crescut cu 34,48% în semestrul al doilea din 2019, faţă de nivelul din 2018.
„Aceste valori nu acoperă o recunoaştere a muncii noastre. Ni s-au dat şapte bani la punctul pe serviciu”, spun dr. Mosorescu.
[penci_blockquote style=”style-1″ align=”none” author=”Dr. Dalida Mosorescu” font_style=”normal” text_size=”14″]„Dacă te respecţi ca medic de familie consulţi fiecare pacient”[/penci_blockquote]
Medicii de familie care vor contract cu CAS trebuie să aibă pe listă un număr minim de 800 de persoane asigurate, după cum este specificat în HG nr. 400/2014. În plus, Casa de Asigurări impune o limită de 2.200 de pacienți asigurați și neasigurați pentru care asigură plata per capita (capitația este principala modalitate prin care sunt remunerați medicii de familie. Fie că oferă sau nu consultație, aceștia primesc o sumă de bani pentru fiecare pacient pe care îl au înscris pe liste – n.r.). Peste această limită maximă, medicul nu mai primește bani. De multe ori, pacienții sau medicii de altă specialitate cataloghează medicii de familie ca fiind doar niște prescriptori de bilete de trimitere.
„Se spune că medicul de familie a ajuns doar un prescriptor de reţete sau de bilete de trimitere, eu cred că este doar prescriptor de reţete medicul care îşi permite să facă numai asta sau vrea să facă numai asta. Sunt mulţi medici de familie care nu sunt numai prescriptori. Medicina de familie este o specialitate grea, dacă într-adevăr te respecţi ca medic de familie consulţi fiecare pacient. Şi medicii de alte specializări îi apreciază pe medicii de familie verticali, pe cei care îşi fac treaba”, explică dr. Dalida Mosorescu.
„Majoritatea medicilor de familie au peste 50 de ani”
Descurajați de lipsurile și piedicile din sistemul medical al medicinei primare, puțini tineri mai aleg această specializare. Birocrația excesivă este una dintre cele mai mari nemulțumiri.
„Noi suntem o specialitate îmbătrânită, majoritatea medicilor de familie au peste 50 de ani. Banii pe care îi primim sunt extrem de puţini pentru munca depusă, iar medicii sunt obosiți de toată această stufoşenie, de acte pe care trebuie să le facă. 70% din timp, medicul de familie, îl petrece la calculator, făcând scriptele. Atunci când suntem controlaţi de Casa de Asigurări, de Fisc, de ITM nu suntem consultaţi la numărul de pacienţi, ci la nişte hârtii. Pe de altă parte şi pacienţii sunt extrem de nemulţumiţi iar cel mai greu lucru este să lucrezi cu oamenii pentru că trebuie să le explici drepturile şi obligaţiile”, explică medicul.
Fără contract asigurat-asigurător, pacienții vor fi nemulțumiți
Nemulțumirea pacienților este și mai mare în situațiile în care aceștia plătesc lunar asigurare de sănătate și sunt nevoiți să achite chiar și serviciile care sunt decontate de CAS.
„Aici este vina sistemului de asigurări de sănătate pentru că nu există o contract asigurat-asigurator. Dacă ar exista acest contract atunci acolo ar fi nişte clauze clare cu ce avem dreptul şi ce nu avem dreptul, cu ce se decontează şi cu ce nu se decontează statul. Pacientul trebuie să înţeleagă că nu are numai drepturi, are şi restricţii, are şi obligaţii”, susține dr. Dalida Mosorescu, medic de familie.