Dr. Cătălin Dudu: „Spitalul trebuie să redevină etalon de curățenie în societate”

Specialist în chirurgie, dr. Cătălin Dudu salvează zilnic vieți. Ce îl deosebește de ceilalți este faptul că nu s-a limitat la munca din sala de operație. Este unul dintre puținii medici români tineri care și-au dorit să scoată mizeria de sub preșul sistemului medical. Vorbește deschis despre problemele din spitale și luptă să le rezolve alături de colegii săi din cadrul Sindicatului Promedica. 

Autor: Ana-Maria Predilă

Ana-Maria Predilă: Aţi lucrat o perioadă în sistemul de sănătate englezesc străinătate, aţi văzut cum se derulează lucrurile acolo, dar vă ambiţionaţi să faceţi ceva şi în România, chiar în Oltenia. Ce v-a determinat să vă întoarceți?

Cătălin Dudu: Cred că este foarte important ca un medic să ajungă să facă stagii de pregătire în străinătate, să vină cu cunoştinţele acumulate acolo şi să încerce să le aplice aici. Eu am sesizat din pregătirea mea şi a celorlalţi colegi că standardele noastre şi modul nostru de pregătire au rămas puţin în urmă faţă de ce se face în acest moment în Europa. După ce ai terminat rezidenţiatul, desigur, eşti pregătit ca medic specialist să intri şi să faci în ceea ce ai învăţat. Doar că dacă mergi în Europa de Vest observi că lucrurile sunt puțin diferite şi ceea ce facem noi este un cumva depăşit. Stagiul meu nu au fost foarte lung, însă am reuşit să prind foarte puţin din ceea ce făceau ei și am ales să vin să aduc acel puţin în Slatina şi am încercat ca împreună cu colegii mei din spital să şi implementăm câteva lucruri care să ne ajute.

„Putem schimba ceva în sistem, dacă fiecare dintre noi face ceva să fie mai bun”

Ana-Maria Predilă: Având în vedere multiplele probleme ale sistemului medical mulţi oameni îşi spun speranţa pentru vindecarea acestui sistem în „medicii tineri”, care pot să vină cu energie nouă, cu o altă gândire, cu perspectiva adunată din toate colțurile lumii. Se poate face ceva?

Cătălin Dudu: Cred că generația mea de medici şi cei mai tineri decât noi, suntem cei care ar putea să schimbe acest sistem. Îl pot schimba, în primul rând, prin schimbarea mentalităţii. Ne-am blocat cumva în acea meteahnă comunistă a sistemului medical, pe care trebuie să o depăşim. Putem schimba ceva în sistem, dacă fiecare dintre noi face ceva să fie mai bun, dacă ne preocupăm de dezvoltarea noastră personală și profesională prin studiile pe care le facem. Putem schimba ceva dacă ne uităm acolo unde lucrurile merg bine și încercăm să aducem și la noi aceea viziune și mentalitate.  

Ana-Maria Predilă: Cum este să faceţi chirurgie la Spitalul Judeţean din Slatina? Vă întreb acest lucru pentru că sunt mulţi medici tineri care nu vor să rămână în România, mai ales în Oltenia motivând că nu au „condiţiile necesare”.

Cătălin Dudu: Din fericire pentru mine, am ajuns să profesez în Spitalul de Urgenţă Slatina, unde în ultimii ani s-au făcut investiţii masive, atât în aparatură cât şi în personal medical. Au fost angajaţi foarte mulţi tineri, iar perspectivă de dezvoltate este una foarte bună. Cu siguranţă, fiind un spital de urgenţă cazurile cronice sunt un pic deficitare, internările de urgenţă sunt majoritare. De aceea, pentru medicii care vor să se axeze pe o anumită ramură chirurgicală este un pic mai greu, dar pentru un medic care îşi doreşte să facă faţă unor provocări zilnice, este cel mai bun mediu.

Este nevoie de o lege a malpraxisului bine definită

Ana-Maria Predilă: Nu ați rămas implicat doar în sala de operație. Vă doriți să schimbaţi ceva în sistemul medical. Care sunt cele mai mari probleme cu care se confruntă în  acest moment medicii?

Cătălin Dudu: În acest moment avem două probleme. Una dintre ele ar fi că nu există o lege a malpraxisului bine definită, care să ne apere pe noi şi să să apere pacienţii. O a doua problemă este legată de suferinţa cruntă prin care trece relaţia de încredere dintre medic şi pacient. Dacă ne propunem să rezolvăm aceste două probleme, vom avea succes dacă suntem uniți și facem ceva în acest sens. De 3 ani avem discuții cu guvernanții pe tema legii malpraxisului. Prin demersurile pe care le facem prin Sindicatul Promedica ne dorim să rezolvăm această problemă pentru binele medicilor, dar și al bolnavilor. În plus, atunci când nu eşti acoperit de o lege serioasă, faci tot posibilul să fii măcar acoperit în acte.

„Ne place să căutăm vinovaţii şi să îi pedepsim. Este mult mai important să identificăm problemele și să le rezolvăm”

Ana-Maria Predilă: Nu este ușor. Este nevoie de voinţă comună pentru ca această lege a malpraxisului să să fie bine pusă la punct. Este nevoie de implicare şi din partea pacienţilor şi a medicilor şi a autorităţilor pentru că beneficiul este comun. Este posibil acest lucru?

Cătălin Dudu: Pacienţii trebuie să înţeleagă că această lege a malpraxisului îi priveşte în primul rând pe ei. Un pacient care a avut de suferit în urma unui act medical ar trebui despăgubit, iar această despăgubire ar trebui să fie plătită de firmele de asigurări. De aceea, medicii îşi fac asigurare. Este extrem de important ca această lege să stabilească clar ce îi poate fi imputat medicului, ce este considerată complicaţie postoperatorie, ce este considerată o complicaţie a tratamentului, iar dacă se încadrează în aceste lucruri pacientul să poată să fie despăgubit. Ne place foarte mult să căutăm vinovaţii şi să îi pedepsim. Este însă mult mai important să identificăm problemele și să le rezolvăm și să ne asigurăm că nu se mai repetă.  Asta se poate face când ai curajul să ieși și să îți recunoști greșelile.

Relația medic-pacient trebuie să fie bazată pe încredere”

Ana-Maria Predilă: Malpraxisul se leagă foarte mult şi de încrederea faţă de medic şi de relaţia dintre medic şi pacient. Cum facem să reînnodăm această legătură dintre medic şi pacient?

Cătălin Dudu: Este vital pentru un sistem de sănătate să reînnodăm relaţia medic-pacient. Relația medic-pacient trebuie să fie bazată pe încredere. Lucrurile s-au degradat în ultimul timp poate şi din cauza supraaglomerării medicilor. Mulți nu au timp să stea de vorbă cu bolnavii cât ar trebui. Nu există o reglementare legală care să îţi permită să îţi acorzi din program timp pentru a discuta cu pacientul. Sindicatul medicilor a cerut să avem o normare a muncii. Acest lucru poate o să pară pentru unii ceva ciudat, ceva preluat din industrie, dar există manuale de normarea agreate de Organizația Mondială a Sănătății, iar această normare prevede printre altele și faptul că ca medicul trebuie să aibă un timp de discuţie cu pacientul în care să îi explice patologia şi tratamentul, complicațiile. Dar pentru asta trebuie să existe un cadru legislativ, trebuie să degrevăm spitalele mari de numărul mare de pacienți și să încercăm să ridicăm nivelul spitalelor mici astfel încât pacienții să fie distribuiți omogen, încât să ai timp să discuți înainte de începerea tratamentului.

Ana-Maria Predilă: Acest lucru vine şi din respectul pe care fiecare medic îl are faţă de meseria sa. Există medici care nu reuşesc să se facă respectaţi de către pacient pentru că nu reuşesc să dea tot ce pot pentru acel pacient.

Cătălin Dudu: În fiecare domeniu există oameni mai empatici şi oameni mai detaşaţi. Relaţia bolnav-medic este foarte importantă, iar noi Federaţia Hipocrate și Sindicatul Promedica ne-am propus din toamna acestui an să iniţiem o serie de cursuri de comunicare care se adresează atât pacienţilor cât şi medicilor.

„Pacientul va fi total nemulțumit dacă va merge într-o baie insalubră, indiferent de ce serviciu medical îi oferi tu”

Ana-Maria Predilă: Mulţi ani medicii s-au plâns că muncesc foarte mult şi nu sunt recompensaţi pe măsură. Acum lucrurile s-au îmbunătățit din acest punct de vedere. Este însă suficient?

Cătălin Dudu: Salariile au ajuns la un nivel decent, însă, am observat că în momentul în care au crescut salariile au crescut şi pretenţiile guvernanţilor și ale  pacienţilor asupra medicilor pentru a da mai mult, pentru a face mai mult. Este de înțeles acest lucru, dar trebuie să vedem totul în ansamblu. Trebuie să luptăm pentru îmbunătățirea sistemului din punct de vedere al dotărilor, al condițiilor hoteliere. Saloanele trebuie să arate într-un fel, degeaba ai salariu mare dacă tu nu ai cu ce să tratezi bolnavul. Pacientul va fi total nemulțumit dacă va merge într-o bai insalubră, indiferent de ce serviciu medical îi oferi tu. Pachetul de măsuri care a început cu salarizarea, ar trebui să continue cu îmbunătățirea situației din spitale. Spitalul trebuie să redevină etalon de curățenie în societate, abia atunci vom vedea rezultate și o creștere a calității actului medical.

„Dacă rezolvăm partea de cazare, dacă avem spitale curate, dacă rezolvăm parte de asigurare a medicației, de materiale sanitare este un pas important”

Ana-Maria Predilă: Avem exemple de țări în care sistemele de sănătate funcționează bine, mulțumesc și medicii și pacienții. Ce fac ei și nu facem noi? E vorba doar de finanțare mai serioasă sau de o drămuire mai bună a banilor din sistem?

 Cătălin Dudu: Trebuie să înțelegem că un sistem de sănătate performant se susține cu bani mulți. România  nu cred că își permite un sistem performant de sănătate pentru că taxele pe care le încasează de la salariați nu sunt suficiente pentru a susține acest sistem. Chiar și în cele mai performante sisteme de sănătate mai este nevoie de bani pentru că sănătatea costă foarte mult. Sunt probleme care nu pot fi rezolvate peste noapte, dar trebuie să începem să le luăm pe rând și să schimbăm ceva. Dacă rezolvăm partea de cazare, dacă avem spitale curate, lucru care nu cred că ne costă foarte mult, dacă rezolvăm parte de asigurare a medicației, de materiale sanitare, să nu mai fie nevoit omul să cumpere de la farmacie sau să vină cu plăsuța de acasă, este un pas important.

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Previous Post

Plătești asigurare medicală. Ce drepturi și obligații ai?

Next Post

Aplicații gratuite care te ajuta să afli unde este copilul tău

Related Posts
Verified by MonsterInsights