Educatie Interviu

Sistemul de educație în fața marilor examene. Prof. Bogdan Manea: „Soluția este să nu mai punem în funcții cheie oameni mediocrii”

Evaluare Națională. Bacalaureat. În urma celor două examene importante pentru elevi sistemul de învățământ își arată punctele forte, dar și slăbiciunile. Cum arată situația în Dolj? La Evaluarea Națională, 31 de copii au obținut media 10, iar 22 media 1.
La bacalaureat două eleve se mândresc cu media 10 și un singur liceu are promovabilitate 100%, Colegiul Național „Tudor Vladimirescu” din Craiova. Există și licee, din județ, unde nici un elev nu a promovat examenul de la finalul clasei a XII-a.

Autor: Ana-Maria Predilă

 

 

CONTEXT: În România, aproape 400.000 de copii cu vârsta între 3-17 ani nu urmau nicio formă de învațământ în 2016. 49% dintre copii se află în risc de sărăcie sau excluziune socială, iar aproape o treime dintre copiii sub 6 ani trăiesc în condiții de deprivare materială severă, conform Eurostat. Investițiile autorităților în educație sunt minime: în perioada 2012 – 2014, perioadă pentru care datele sunt disponibile, România a ocupat ultimul loc din Uniunea Europeană din punct de vedere al cheltuielilor pentru educație ca procent din PIB, aratăun raport al organizației Salvații Copiii.

♦  În țară există 1.605 licee cu 815.000 dintre care mulți îngroşa rândurile absolvenţilor care se împiedică de bacalaureat. Așa cum s-a întâmplat și în acest an. În cele aproape 4.000 de şcoli generale de stat, România are acum un 1.743.000 de elevi. Însă 36.000 de elevi abandonează anual școala şi nu mai ajung la liceu.

Elevii pierd peste 3 ani la şcoală fără să înveţe nimic, din cei 12 ani de formare în sistemul educaţional, arată un studiu efectuat de Banca Mondială. Astfel că peste 40 la sută dintre elevi sunt analfabeţi-funcţional chiar dacă au terminat 12 clase. 

În urma evaluării de la finalul clasei a VIII-a, 31 de elevi au obținut media 10, dar există și școli unde nici un elev nu a promovat examenul.

„Problemele legate de promovarea examenelor de către elevi apar mai mult în mediul rural. Avem o singură școală din Craiova, Școala Gimnazială „Anton Pan”, care la evaluarea națională nu a avut deloc promovabilitate. La Evaluarea Națională numărul de copii care au fost înscriși în județul Dolj au fost de 4.533, după contestație 31 au fost cu medii de 10, iar promovabilitatea pe examenul de Evaluare Națională este 71.19%. Există o școală cu 100% promovabilitate, „Mircea Eliade”, urmată de  C.N. „Frații Buzești” cu procent de 98.67, C.N. Ștefan Velovan” cu 97%, Școala GimnaziaLă „Traian” cu 96%. Dar, există și școli care nu au deloc promovabilitate, din păcate școala „Anton Pan”, școlile din localitățile Catane, Negoiu, Băilești, acestea sunt școlile care au 0% promovabilitatea la examenul de Evaluare Națională”, explică prof. Bogdan Manea, președinte al Uniunii Sindicatelor Independente din Învăţământ Dolj.

În urma examenului de bacalaureat există licee în județ unde nici un elev nu a promovat: Liceul Tehnologic „Constantin Ianculescu” din Cârcea, Liceul Tehnologic „Gheorghe Vasile” din Cetate. Rezultate slabe au liceele din Poiana Mare, Calafat, Călărași.

„În ceea ce privește bacalaureatul nu este închisă situația deoarece pe data de 13 se află notele finale, în urma contestațiilor care au fost depuse. Procentul este bun, nu foarte bun, dar să sperăm că va mai crește ceva în urma contestațiilor. Nu putem comenta cum s-au controlat lucrările, profesorul ca judecătorul este independent. Dacă luăm limba și literatura româna este destul de subiectivă. La română depinde de foarte mulți factori”, spune prof. Bogdan Manea, președinte al Uniunii Sindicatelor Independente din Învăţământ Dolj.

„Dacă evaluarea copiilor este 0, trebuie, la un moment dat, să ne întrebăm ce fac dascălii acolo”

Cum este posibil să existe unități școlare în care copiii după opt sau 12 ani de studiu nu reușesc să obțină nota minimă de promovare?

„Examenele de Bacalaureat și Evaluare Națională, ca dificultate au scăzut, nu mai sunt atât de dificile. Dacă sunt copii care nu promovează aceste examene, trebuie să ne punem un semn major de întrebare pentru că acolo unde apar aceste situații. În primul rând, soluția este să nu mai punem în funcții cheie oameni mediocrii. Hai să punem în funcții de conducere, la toate nivelurile educației, oamenii de mare calitate, să depolitizăm sistemul, pentru că acest lucru a făcut numai rău educației. Dacă nu vom înțelege acest lucru o să mergem din rău în mai rău”, spune prof. Bogdan Manea.

În unitățile școlare unde nici un elev nu promovează examenele importante este nevoie de programe de lucru adaptate elevilor și susținute de profesori.

„Trebuie gândite programe prin care profesorii să înceapă să lucreze peste norma de la clasă cu elevii. Dar aceste lucruri pot fi gândite din timp și aplicate. Școlile care au promovabilitate an de an de 0% sau până în 10-20% trebuie să ia măsuri clare. Conducerea școlii ar trebui să elaboreze împreună cu profesorii planuri foarte bine închegate pentru că, până la urmă dacă evaluarea copiilor este 0, trebuie, la un moment dat, să ne întrebăm ce fac dascălii acolo. Noi, profesorii trebuie să readuce copilului interesul pentru școală”, susține președinte al Uniunii Sindicatelor Independente din Învăţământ Dolj.

„Copilul trebuie să fie tot timpul în priză. Este ca la sportivi”

Mulți dintre elevi nu mai sunt atrași de studiu, iar efectul se vede la finalul ciclurilor de învățământ atunci când sunt puși în fața examenelor naționale.

„Copilul trebuie să fie tot timpul în priză. Este ca la sportivi. Dacă nu te antrenezi continu, nu o să ai nici rezultate. Un mare politician a spus că educația este  o armă cu care putem cuceri întreaga lume. Dacă noi nu vom înțelege că prin educație putem să schimbăm foarte multe lucruri, vom rămâne la fel”, conchide prof. Bogdan Manea.

Articole recente

Dr. Amelia Dobrescu: „Avem pacienți din toată țara și din Republica Moldova, care vin în Craiova pentru că sunt bine tratați și pot să aibă un dialog cu medicul”

Redactia Media10

Acad.prof.univ.dr.Dragoș Marinescu: „Medicina devine tot mai automatizată și mai puțin empatică”

Redactia Media10

Prof.univ.dr. Paul Mitruț: „Am văzut cazuri severe de malpraxis, care s-ar fi putut evita prin simpla discuție între cele două părți”

Redactia Media10

Lasa un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.