Două eleve din Dolj au reușit să obțină media 10 la examenul de bacalaureat de anul acesta. Amândouă sunt eleve ale Colegiului Național „Frații Buzești” din Craiova. Andreea Goga este una dintre fetele de 10. Hotărâtă. Dezinvoltă. Încrezătoare în forțele proprii. Andreea a reușit să facă performanță, într-un sistem de învățământ care ar putea lua nota 4 la multe capitole.
Cum mai reușește un elev să obțină nota 10 astăzi? Ce stă în spatele performanței? Ne spune Andreea Goga într-un interviu acordate jurnaliștilor Media10 imediat după ce a primit rezultatele. Pentru Andreea urmează admiterea la Facultatea de Drept din București.
Autori:
Ana-Maria Predilă
Corina Mihailov
Media10: A fost un an în care a trebuit să te pregătești pentru bacalaureat, dar și pentru examenele de admitere la facultate. Cum ai reușit să te organizezi astfel încât să iei nota maximă?
Andreea Goga: A fost un an dificil pentru că am avut de pregătit, în paralel, admiterea la facultate și am alocat mai mult timp admiterii, mult mai puțin BAC-ului, dar m-am pregătit constant. De la începutul anului două ore pe zi erau alocate pregătirii pentru BAC. A fost un efort susținut din partea tuturor: al profesorilor, al colegilor, al prietenilor, al părinților, și nu mă așteptam la media asta, chiar nu mă așteptam.
„Am reușit să-mi controlez stările, iar asta se dobândește în timp, prin autodisciplină”
Cred că am avut puterea de a-mi organiza timpul, astfel încât să nu mă aglomerez în ultimele zile, care au fost doar pentru recapitulări. Am repartizat pe fiecare zi o parte a materiei, astfel încât să o iau treptat, să asimilez, să aibă timp să mi se sedimenteze informația, și la final să mă duc fără nicio emoție la BACALAUREAT. Cred că asta și-a spus cuvântul, că am intrat acolo fără nicio presiune, fără nicio emoție. Am reușit să-mi controlez stările, iar asta se dobândește în timp, prin autodisciplină, să știi cum să fii autodidact.
Profesoara de istorie, modelul și sprijinul Andreei
Media10: Unde ai făcut școala, începând de la clasa I până în clasa a XII-a?
Andreea Goga: Clasele I-III le-am făcut la „Petrache Poenaru”, după aceea am mers la Liceul „Matei Basarab” până în clasa a VIII-a, și liceul la Colegiul „Frații Buzești”. La liceu am avut specializarea filologie bilingvă engleză.
„Nu am avut nici o presiune de la părinți, cum că: „trebuie să obții o medie”
Media10: Te-a învățat cineva să fii așa sau te-ai autoeducat tu în felul acesta?
Andreea Goga: În clasa a IX – a am avut norocul să o cunosc pe doamna de istorie de atunci, doamna Nori Ionelia Cadea, cu care am participat în fiecare an la olimpiadă, la concursuri. Dânsa a fost cea care m-a luat sub aripa protectoare și m-a învățat cum trebuie să îmi canalizezi eforturile, în ce direcție, în ce proporție, cum trebuie să îmi transform emoțiile în emoții constructive. A fost constant lângă mine cu încurajări, de fapt, a fost mereu o profesoară realistă, nu era nici încurajatoare foarte mult, nici să mă demoralizeze. Însă, le mulțumesc și profesoarelor Liliana Popescu, limba și literatura romana, Maria Michiduță, economie pentru tot sprijinul acordat.
„Elevul trebuie să aibă noroc de un profesor care să știe cum să-l ghideze și să aibă o susținere morală din partea părinților”
Media10: Cum te-au sprijinit părinții, familia?
Andreea Goga: Mama mea este avocat, dar a fost mereu alături de mine. M-a susținut, un suport necondiționat. Nu am avut nici o presiune de la părinți cum că „trebuie să obții o medie”, iar chestia asta a fost o mare ușurare. Nu am avut niciun factor extern, a fost doar intern. Ceva care a venit dintr-o dorință.
Media10: Cum a fost pentru tine tot acest an și din punct de vedere emoțional, a timpului liber?
Andreea Goga: Trebuie să recunosc că nu am reușit să echilibrez prea bine cele două balanțe. Învățătura pentru BAC și pentru admitere a însemnat multe sacrificii, și, în primul rând, sacrificarea timpului petrecut cu prietenii, colegii. A fost o lecție de viață pentru viitor, să învăț să-mi dozez mai bine timpul, și pentru studiu, și pentru prieteni. Pe alocuri, pe unde am avut timp de respiro, am ieșit, nu am avut probleme, dar da, a fost un an cu multe sacrificii.
„Bacalaureatul nu e un lucru infernal, nu e nimic de care să te sperii”
Media10: Cum reușește un elev într-un sistem de învățământ imperfect să facă performanță?
Andreea Goga: Elevul trebuie să aibă noroc să dea de un profesor care să știe cum să-l ghideze și să aibă o susținere morală din partea părinților, a prietenilor. Sunt profesori excepționali în sistemul acesta care știu să transforme toate lacunele, toate defectele în avantaje: să-și facă lecțiile atractive, să se facă înțeleși și să-și atragă elevii de partea lor.
Media10: Ce le-ai spune elevilor care au terminat acum clasa a XI-a și să aibă reușite la examenul de Bacalaureat?
Andreea Goga: Să se apuce din timp de învățat. Să învețe puțin, dar constant în fiecare zi. Să-ți dozeze energia astfel încât să aibă timp și pentru învățat și pentru petrecut cu prietenii, iar Bacalaureatul nu e un lucru infernal, nu e nimic de care să te sperii. Să se ducă fără emoții, nu este un examen pe care să nu-l poți trece ușor. Se trece ușor, se obțin note mari dacă ai avut un efort susținut de-a lungul anilor și să aibă încredere în ei că pot și că reușesc.
Media10: Care a fost reacția prietenilor, colegilor, a profesorilor când au aflat că ai obținut media 10?
Andreea Goga: Eu rezultatele le-am aflat de la profesoara de meditație. Eram în timpul meditației, lucram o problemă și dânsa mi-a citit rezultatele. Apoi au început telefoanele. Au fost reacții pozitive din partea tuturor, toată lumea era bucuroasă.
Își dorește să calce pe urmele bunicilor și mamei
Media10: Ce urmează pentru tine?
Andreea Goga: Peste două săptămâni am admiterea la drept la București, sper ca și acolo să fie cât de bine se poate. După aceea, o să urmeze o vară liniștită, bine-meritată după un am stresant.
„Este un sistem de învățământ cu programe școlare supraîncărcate, cu lacune mari”
Media10: De ce ai ales facultatea de Drept din București?
Andreea Goga: Am prieteni care în prezent sunt studenți în anul I și II al facultății, iar principalul motiv a fost stagiile de practică pe care ei le fac acolo. Vreau în același timp să am și parte teoretică și parte practică ca să mă pot dezvolta și să văd pe ce domeniu să merg mai departe. Am ales dreptul pentru că o am și pe mama ca model. Bunicul a fost procuror, după aceea avocat, iar mătușa este jurist în prezent. Am o familie în domeniu magistraturii și cred că indirect, nu m-a presat nimeni să-mi spună că acesta este domeniul pe care trebuie să-l urmez, dar văzând în jurul meu acest lucru de mică, a fost o pasiune, o atracție și voi vedea pe viitor dacă se va și concretiza în cazul meu, iar dacă nu, o voi lua de la zero, în alt domeniu, cu istoria probabil. Eu vreau să fac cele două facultăți în paralel, tocmai pentru că nu sunt încă decisă.
„Eu aș pune mai mult accent pe școlile practice”
Media10: Ce ți-ai dori să se schimbe la sistemul de educație în România?
Andreea Goga: Este un sistem de învățământ cu programe școlare supraîncărcate, cu lacune mari, iar acum văd că se încearcă să adaptăm ce se întâmplă în Occident la ce avem noi, dar cum au zis și junimiștii: „teoria formelor fără fond”, noi nu încercăm să găsim o soluție care să se plieze pe cerințele la nivel național. Se pune foarte mult accentul pe teorie, deloc pe practică, iar nivelul este destul de încărcat pentru un elev care nu are o capacitate și nici o dorință să țină pasul atât de mult. Nu tuturor ne trebuie mai departe matematica sau fizica. Nu este nimic diversificat. Eu aș pune mai mult accent pe școlile practice, nu văd nimic greșit în a dezvolta o meserie pentru anumiți oameni.
Media10: Îți place să citești?
Andreea Goga: Da, îmi place să citesc, și, recunosc că nici de asta nu am avut timp anul acesta. De obicei, citesc cărți din domeniul SF, cărți de istorie sau cărți din literatura clasică.
„Un profesor bun e cel care știe să-și atragă elevii, știe să-și facă lecțiile interactive, să comunice”
Media10: Ce înseamnă pentru tine un profesor bun?
Andreea Goga: Un profesor bun e cel care știe să-și atragă elevii, știe să-și facă lecțiile interactive, să comunice. Doamna profesoară de istorie niciodată nu venea și se așeza la catedră și nu începea să dicteze. Făceam scheme, mă uitam la videoclipuri, dezbateri libere, iar din chestia asta, noi toți am rămas cu câte ceva la finalul orei. Profesorii, de obicei, din câte am văzut, greșesc. Ei cred că trebuie să vină, să se așeze la catedră și să înceapă să dicteze lecția, iar după aceea să evalueze pe un barem strict, fără să mai accepte opiniile copiilor. Trebuie să avem o structură mult mai diversificată, să lăsăm libertate de exprimare copiilor, să îi încurajăm să fie creativi, avem nevoie de practică, nu doar de teorie.