sursa foto: Facebook Lidia Badilă
Lidia Badilă, jurnalist și mama a doi copii de 7 si 11 ani atrage atenția, ministrului sănătății, Sorina Pintea, printr-o scrisoare deschisă, asupra efectului pe care îl au reclamele în care se promovează produse nesănătoase sau de tip Top Shop ce promit soluții „minune” pentru a scăpa de kilogramele în plus.
România ocupă locul trei în Europa la obezitatea infantilă, după cum arată Organizația Mondială a Sănătății (OMS). Medicii spun că obezitatea infantilă a ajuns la niveluri alarmante în România. Aproape 40% dintre copii sunt supraponderali. Grav este că din cauza obezității mulți ajung să aibă și alte boli asociate, cel mai adesea diabet.
Aceasta este scrisoarea:
„Public această scrisoare deschisă în speranţa că veţi binevoi să o citiţi şi, ulterior, să acţionaţi aşa cum veţi considera de cuviinţă. Am încredere că, femeie fiind, veți înțelege mai bine zbaterea unei mame când vine vorba de sănătatea copiilor ei.
Suntem obișnuiți deja ca industria reclamelor să nu aibă limite. Nu ne mai surprinde nimic din ceea ce auzim la TV sau citim în presă. Majoritatea știm că, ceea ce ni se prezintă nu are nici o legătură cu realitatea.
Ne-am obișnuit ca spoturile publicitare să mintă și știm că industria reclamelor nu se ghidează după o legislație strictă, după principii sau după etică. Oricine poate spune orice, pentru că nici autoritățile și nici consumatorii nu se sesizează.
Numai așa este posibil ca, o băutură răcoritoare extrem de nesănătoasă, să se asocieze cu sentimentul de bucurie și cu Crăciunul, sau ca un producător de cereale expandate și îndulcite să ne spună că o să slăbim mâncând acest produs.
Mai contează că noi știm că băuturile carbogazoase cu mult zahăr cauzează mai degrabă dureri de stomac decât fericire? Contează dacă știm că fizic nu este posibil să slăbești de la cereale cu zahăr, chiar dacă pe ele scrie “pentru slăbit”?
Da, doamna ministru, ar trebui să conteze! Știați că România se află pe locul 2 în Europa la obezitate infantilă? Acesta este rezultatul lipsei de educație nutrițională din școli dar și rezultatul informațiilor mincinoase promovate zilnic la televizor și pe toate canalele de comunicare.
Suntem ceea ce mâncăm iar în România, asta se traduce într-o realitate cruntă – unul din doi copii are probleme cu greutatea.
Alimentaţia sănătoasă este exclusiv sarcina noastră, a părinţilor, însă nu e deloc o misiune uşoară. Mai ales în condițiile în care, un copil care se confruntă cu obezitate infantilă, află de la televizor că, pentru a scăpa de kilogramele în plus, nu trebuie să-și schimbe radical viața ci e suficient să poarte o centură “minune”. ”Nu cere efort și durează doar câteva minute pe zi ca să ai corpul dorit”, anunță reclama de la TV.
Niciuna dintre ființele perfecte care te îmbie să cumperi „minunea” nu spune însă că trebuie să urmezi și o dietă echilibrată, combinată cu mișcare în mod regulat.
La o simplă verificare am decoperit că Top Shop, compania care distribuie Sauna Belt de exemplu, este administrată de Studio Moderna, o companie cu activități în Europa Centrală și de Est, intrată în Romania în 2005. La final de 2008, Studio Moderna avea o cifră de afaceri de aproape 67.800.00 lei (18,42 milioane de euro) și profit de peste 620.000 de lei (168.000 de euro).
Reclama poate deci să susțină orice teorie absurdă cu o banală demonstrație pseudo-ștințiifică, covingându-i în acest fel pe cei mai creduli din societate.
Din păcate, d-na ministru, aceștia sunt de multe ori copii nevinovați care nu pot încă să discearnă între bine și rău. Produsele la care se face reclamă neadevărată, învăță generația nouă cu obiceiuri proaste și nesănătoase! Nu e de mirare că adolescentele intră în depresie încercând în van să obțină aceleași efecte folosind produsele la care se face reclamă în acest mod.
După instalarea în fotoliul de ministru ați făcut această declarație:
„Mi-aş dori să schimbăm mentalităţi, pentru că multe dintre problemele care apar ţin de indolenţă, de nepăsare, de lene, de o blazare în care ne-am complăcut cu toţii”.
Așa este, d-na ministru, nepăsarea și indolența ne îmbolnăvesc copiii, în fiecare zi puțin câte puțin.
Factorii decidenţi din cadrul Ministerului Sănătăţii și CNA (Consiliul Național al Audiovizualului) ar trebui să ia măsuri urgente și să ceară interzicerea programelor și a reclamelor care conțin reclamă mincinoasă. Lucrul acesta a fost posibil în alte tări civilizate. De ce n-ar fi și la noi? Și vă dau doar un exemplu.
În februarie 2010, Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentelor (EFSA), a respins afirmațiile Danone privind ingredientul Immunofortis din anumite produse destinate copiilor, care trebuia să contribuie la un mai bun sistem imunitar al acestora, declarând că: “Dovezile furnizate sunt insuficiente pentru a stabili o legătura cauză-efect între consumul de Immunofortis și un răspuns imunitar pozitiv”.
Acest lucru s-a întâmplat după ce autoritățile din Marea Britanie au făcut mai multe plângeri în acest sens. Ulterior, compania a modificat reclamele în mai multe țări membre UE, printre care și în țara de origine a companiei, Franța.
Adevărata victorie în acest caz a apărut însă în SUA, unde Comisia Federală pentru Comerţ a anunţat că celebra companie este vinovată de reclame “exagerate” şi a obligat-o să elimine de pe iaurturi şi din reclame orice referire la beneficiile pentru sănătatea cumpărătorilor. Compania a fost amendată cu 21 de milioane de dolari într-un caz în care au fost implicaţi 39 de procurori generali americani!
Produse și reclame similare sunt cu sutele. Cert este că s-a făcut un prim pas în direcția regularizării mai stricte a industriei reclamelor. Rămâne de văzut dacă această decizie va râmâne unică sau vor apărea și altele.
Până la urmă, toată lumea știe că nu există nimic 100%, că zahărul nu slăbește și că, natural ar trebui să aibă legătură cu natura. Mesajul corect transmis copiilor noștri prin intermediul mass-media ar trebui să fie acela că, pentru a avea o viata de calitate, din toate punctele de vedere, trebuie să consumăm alimente sănătoase, să facem mișcare regulat dar și să avem relații sănătoase cu cei din jurul nostru.
Avem nevoie de comunităţi puternice pe care să ne putem baza dar și de autorități cu simțul răspunderii. Nu avem nevoie de birocraţi care au dovedit de nenumărate ori că nu dau 2 bani pe viaţa şi pe sănătatea noastră și a copiilor noştri!
Vă scriu în calitate de mamă a doi copii de 7 și 11 ani. Cunosc mulți părinți care ar aprecia sprijinul venit din partea autorităților în eforturile lor de a crește copii sănătoși care să devină mai târziu adulți sănătoși și cetățeni responsabili”
Cu respect,
Lidia Bădilă, o mamă.