Înscriere în clasa pregătitoare – tot ce trebuie să ştie părinţii

Prima etapă de înscriere în învăţământul primar are loc între 4 şi 22 martie. Procedura de înscriere pentru anul şcolar 2019-2020 este similară celei aplicate în anul şcolar anterior. Cea de-a doua etapă de înscriere va avea loc între 2 şi 8 aprilie. Învăţătorii atrag atenţia părinţilor, asupra importanţei pregătirii copiilor, pentru trecerea la o nouă etapă şi adaptarea la un nou program. Simona Grijdin, prof. învăţământ primar, 32 de ani vechime, la Şcoala Gimnazială Sf. Gheorghe Craiova şi Mariana Cocoşilă, educatorare cu  vechime de 40 de ani, la Grădinița Căsuța cu Povești, ne ajută cu sfaturi utile.

În clasa pregătitoare pot fi înscrişi copiii care împlinesc vârsta de 6 ani, până la 31 august 2019 inclusiv. La solicitarea părinţilor, copiii care împlinesc vârsta de şase ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2019 inclusiv pot fi înscrişi în învăţământul primar, dacă evaluarea dezvoltării psihosomatice atestă pregătirea pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare.  

Este important ca părinţii să ştie că micuţii trebuie să fie pregătiţi pentru a face tranziţia de la grădiniţă, la clasa pregătitoare. Scopul clasei pregătitoare este acela de a se face o tranziție mai ușoară pentru copii, de la stilul de învățat din grădiniță, la cel din clasa întâi, de la școală.

„Înainte de a lua decizia începerii clasei pregătitoare, părinții trebuie să se asigure că dezvoltarea emoțională și socială sunt cel puțin la nivel mediu – nu deficitare, deoarece intrarea într-un nou colectiv, schimbarea rutinelor pot perturba emoțional copilul căruia îi va fi greu să se adapteze”, spune Simona Grijdin, prof. învăţământ primar, 32 de ani vechime, Şcoala Gimnazială Sf. Gheorghe Craiova.

Evaluarea dezvoltării psihosomatice a copiilor se face sub coordonarea Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE), în perioada prevăzută de calendarul înscrierii în clasa pregătitoare.

„Discuțiile cu doamnele educatoare vor fi de un real ajutor părinților pentru a înscrie copilul la școală sau să decidă să mai rămână un an la grădiniță, timp în care autocontrolul copilului și atenția vor crește și va putea avea mai multă răbdare în activitățile școlare, care sunt altfel structurate decât cele de la grădiniță”, explică Simona Grijdin, prof. învăţământ primar.

„Copiii învață jucându-se”

În jurul vârstei de 5-6 ani copilul ajunge la o autonomie personală suficientă, știe cum să-și controleze instinctele, are conștientizarea de sine și a altora. Fără a fi supuși presiunii cadrului formal, al calificativelor și participând la activități care se desfășoară în viziune integratoare, copiii încep să experimenteze plăcerea de a învăța și de a se confrunta cu o nouă realitate.

„Poveștile le formează competențele lingvistice, construind cu cuburile înțeleg primele noțiuni de matematică, iar plimbările în natură le aduc primele lecții de științe al naturii și de cunoaștere a orizontului local. Ei nu folosesc manuale și nu primesc teme. În fiecare sală există scene din povești și multe imagini care le fac atractive pentru copii. Băncile vor fi așezate sub formă de semicerc, sub forma literelor U sau L, astfel încât copiii să se poată observa, să se cunoască”, spune Simona Grijdin.

învaţă reguli care îi vor ajuta în toţi anii de studiu

Durata principalelor activități pe care copiii le fac la clasa pregătitoare este de 30-35 de minute, apoi urmează activitățile în completare de 10-15 minute, activități de joc, desene și cântece. Pauzele sunt de 15 minute, pauza mare fiind de 20 minute, timp în care copiii își iau gustarea.

„Deși învățarea se va realiza prin activitățile ludice pe care copilul le desfășoară cu plăcere, în timpul acestui prim an de școală copiii află ce înseamnă să stea în bancă, să ridice mâna pentru a atrage atenția că vor să comunice ceva, cum să urmeze instrucțiunile sau cum să coopereze cu colegii săi, să respecte regulile clasei lor”, explică Simona Grijdin, prof. învăţământ primar.

Părinţii trebuie să arate încredere copilului

Este foarte important ca micuţul să fie pregătit emoţional, spune Mariana Cocoşilă, educatoare cu  vechime de 40 de ani, la Grădinița Căsuța cu povești.

„Există diferențe importante în dezvoltarea intelectuală a copiilor între 5 și 7 ani. Copilul are nevoie de răbdare și de înțelegere. Părinţii să nu se îngrijoreze și să arate încredere copilului”, spune Mariana Cocoşilă.

Copilul trebuie să înveţe să devină independent şi să fie active pe parcursul celor patru ore de activităţi.

„Trebuie să fie pregătit să se desprindă de părinți, de acasă, de educatoare, de fostul colectiv, să aibă deja elemente de independenţă, să fie capabil să ducă la bun sfârșit câteva activități autonome obligatorii (îmbrăcat- dezbrăcat, toaleta, spălat pe mâini, să se descurce singur cu obiectele personale). Oboseala își va spune cuvântul: să își mențină atenția și interesul pentru activități în cele patru ore de curs. Sunt învățători care, și la clasa pregătitoare, dau teme pentru acasă”, conchide Mariana Cocoşilă, educator. 

Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Previous Post

FSLI: „Nu mai vrem școli în care profesorii să se teamă să meargă din cauza violenței”

Next Post

Copilărie în sărăcie. Povestea a trei fraţi care stau într-o casă de chirpici şi au nevoie de ajutor

Related Posts
Verified by MonsterInsights