Tinerii îşi găsesc din ce în ce mai greu un loc în angrenajul economic. Statisticile arată că rata şomajului în rândul tinerilor sub 25 de ani este de 22%. Încă din 2006, Parlamentul European a recomandat ca alături de informatică, educaţie civică şi limbile străine educaţia antreprenorială să fie considerată competenţă cheie în procesul de învăţare. Aflăm de la Alina Bota cât de importantă este educația antreprenorială, cum faci să reușești în antreprenoriat, cum dezvolți capacitata copiilor de a lucra independent.
Articolul face parte din campania Media10 – IdEI în România.
Alina Bota este economist, consultant de personal branding și în ultimii trei ani a dezvoltat Comunitatea Mamprenoare (mamprenoare.eu), o comunitate care reunește sute de mame din toată țara, femei care au afaceri sau își doresc să își dezvolte propria afacere și cărora li se oferă, prin intermediul comunitătii, consiliere și educație în business prin diferite instrumente (workshopuri, cursuri si conferinte) dar și câteva instrumente de promovare online și offline.
„În România nu avem cultură antreprenorială pentru că părintii noștri nu erau niște antreprenori. Părintii noștri au crescut în altă paradigmă. Pe vremea lor era titlu de glorie să ai un loc de muncă stabil de unde să poți ieși la pensie. Faptul că ai stat 35 de ani la un singur loc de muncă însemna că ești serios”, spune Alina.
Un studiu recent al Citi Foundation arată că tinerii din întreaga lume au un spirit antreprenorial dezvoltat, șapte din zece (69%) gândindu-se să inceapă o afacere pe cont propriu.
⇓ „În ziua de azi, capacitatea de a te adapta la schimbare îți va aduce stabilitate”
Puterea și capacitatea de a te adapta la nou, de a merge pe propriul drum.
⇓ „Investește în punctele tale forte”
Opt din zece antreprenori sunt tentați să se retragă din antreprenoriat după primul eșec (conform cifrelor europene). Alina Bota spune că pentru a avea succes, în primul rând, trebuie să știi foarte bine la ce te pricepi.
„Cred în afacerile pornite din pasiune, pentru că acolo unde este pasiune, este și dorință de a învăța și energie și motivație. Atunci când pui competențe dobândite prin educație pe lângă pasiune, îți transformi pasiunea în expertiză. Dacă pornești de la expertiza ta, de la ce știi tu să faci cel mai bine, poți să construiești ușor o afacere în jurul acestei expertize. Cel mai simplu model de afacere este acela în care îți monetizezi expertiza, adică o transformi în produse și servicii. Banii nu sunt altceva decât recompensa pentru expertiza ta, combustibilul care te va ajuta să mergi mai departe”.
⇓ „Avem nevoie de modele de antreprenoriat”
Teama de concurență nu trebuie să existe atât timp cât produsele și serviciile tale sunt de bună calitate și dorite pe piață.
„Datorita dezvoltării internetului, concurența a devenit acerbă, însă acest lucru nu trebuie să te descurajeze. Pentru tine trebuie să conteze doar valoarea pe care tu o aduci în plus fată de ceilalți, diferențiatorul tău. Concurența ești tu, de fapt. Fiecare dintre noi este unic, povestea ta, experiența pe care o are un client atunci când intră în contact cu tine este unică, chiar dacă pe piață există produse similare. De aceea spun că nu avem concurență. Pe tine nu trebuie să te oprească să vinzi dulceața faptul că vecinul de lângă tine are și el o afacere cu dulceață. Trebuie să conteze doar calitatea produsului tău și ceea ce oferi tu diferit față de vecinul tau”, spune Alina.
„Blocajele apar din teama de eșec”
Încrederea în tine, curajul de a porni la drum, creativitatea și educația sunt cele care fac diferența. Antreprenoriatul nu se învață în școlile din România, este o “meserie’ care se învață din practică și, din păcate, greșelile lasă găuri mari în bugetul familiei.
„Nu sunt de acord cu ideea că nu există loc pe piată pentru noi afaceri, dimpotrivă în România chiar are nevoie de cât mai multe mici afaceri, ele sunt baza solidă a oricărei economii stabile. Este nevoie de modele de oameni simpli, care au pornit de la zero și au reușit. Și în Comunitatea Mamprenoare avem sute de astfel de cazuri de femei care au pornit în afaceri bazându-se doar pe propriile abilități. Blocajele apar din teama de eșec, din lipsă de incurajări din partea familiei, dar și din lipsă de educație antreprenorială. În România, școala ne pregătește doar teoretic, sistemul nostru de învățământ nu mai este de ani buni corelat cu realitatea. Părinții noștri erau pregătiți pentru era industrială, pentru niște joburi bine stabilite, cu task-uri repetitive, iar de antreprenoriat nici nu se putea discuta. Acum paradigma s-a schimbat. Trăim în era afacerilor pe internet, a freelacing-ului și nimic din ceea ce învățăm la școală nu ne pregătește pentru această lume. De aceea este important să investim în educația noastră, dincolo de băncile școlii .”, explică Alina Bota.
⇓ „Educația antreprenorială trebuie începută foarte devreme”
Educația antreprenorială trebuie să înceapă încă de la grădiniță, spun specialiștii.
„Generațiile de astăzi învață într-un un ritm foarte rapid și studiile arată că generațiile tinere sunt născuți antreprenori, sunt mult mai liberi, mult mai creativi și mult mai întreprinzători decât părinții și bunicii lor. De aceea încurajez discuțiile legate de bani în familie, educația financiară a copiilor de la vârste cât mai fragede. Ei vor vedea astfel legătura directă dintre educație, dobândirea de competențe și abilități și modul în care se transformă acestea în bani”.
Ce au de făcut părinții?
„Părinții trebuie să încurajeze copiii în explorarea pasiunilor lor, să îi expună la cât mai multe experiențe și să le dezvolte curiozitatea și gândirea critică. ”, susține Alina Bota.
Hrănește pasiunea cu educație
Un copil care este susținut și încurajat să își dezvolte pasiunile poate să ajungă un tânăr care să trăiască din ceea ce îi place să facă dacă este învățat și cum să își transforme pasiunea în bani.
„Înclinațiile unui copil se văd de foarte de vreme, urmărindu-i jocul. Un părinte atent la jocul copilului poate să susțină pasiunea copilului prin achiziționarea de jocuri, prin cursuri diverse pentru a dezvolta abilități. Acolo unde copilul are pasiune trebuie să vii cu educație, nu unde crezi tu că ar face bani. Dacă copilul investește mult timp într-un domeniu, șansa să devină expert în acel domeniu este foarte mare. Unde există pasiune, există expertiză, există si potențial de a monetiza această expertiză pe viitor”.
„Să faci din afacerea ta un stil de viață”
Alina lucrează cu tineri care vor să își găsească un drum în viață, să își găsească vocația și să o monetizeze. La fel a făcut și cu mamele antreprenor. Așa a apărut în România o comunitate a celor care invată pe cont propriu să își construiasca afaceri de la zero și să o dezvolte pornind de la pasiune și abilități.
„Activitatea mea principală este aceea de consultant de personal branding, iar acest lucru inseamnă practic să îți iei viața în propriile mâini, să te bazezi doar pe tine și pe bunul tău renume, să îți transformi abilitățile într- o afacere prosperă și să lași ceva în urma ta”.
Comunitatea Mamprenoare este formată din câteva sute de femei care au urmat acest model și au avut succes. Afacerile lor, pornite în bucătăria sau sufrageria proprie, sunt acum solide, multe dintre ele au avut curajul să acceseze programe de finanțare, au achiziționat utilaje și au făcut angajări.
„Antreprenoriatul se învață, ca orice abilitate, așa că încurajez pe oricine să aibă încredere în propriile forțe și să aibă curajul de a-și îndeplini visurile”.
Acum viața Alinei se împarte între Belgia acolo unde locuiește cu familia ei și comunitatea pe care a construit-o în România și care crește frumos în toată țara. Visul ei este sa extinda aceasta comunitate în cât mai multe orase mici din Romania, pentru a încuraja cât mai multi tineri să pornească pe drumul antreprenoriatului.